پرش به محتوا

آشنایی با 10 تا از معروف ترین سرمایه گذاران موفق دنیا

فهرست این مقاله
سرمایه گذاران موفق دنیا
سرمایه گذاران موفق دنیا مانند ستاره‌های راک در دنیای مسائل مالی می‌درخشند. این سرمایه گذاران با استفاده از استراتژی‌ها و فلسفه‌های مختلفی که در تجارت استفاده می‌کنند توانسته‌اند ثروت زیادی کسب کنند. برخی از آن‌ها راه‌های مبتکرانه و جدیدی برای تحلیل سرمایه گذاری‌های خود ارائه می‌دهند در حالی که برخی دیگر به صورت غریزی اوراق بهادار و سهام‌ها را انتخاب می‌کنند. با مطالعه روش‌ها و استراتژی‌های آن‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که این افراد، انسان‌های عجیب و غریبی نیستند بلکه تنها به یک اصول مالی پایبند بوده و به دنبال کسب ارزش و سود هستند. در این مقاله همراه ما باشید تا ۱۰ تن از سرمایه گذاران موفق در دنیا آشنا شوید.
۱. بنجامین گراهام
بنجامین گراهام نفر اول لیست سرمایه گذاران موفق به شمار می‌رود. این فرد که بیشتر به عنوان استاد و مربی وارن بافت شناخته می‌شود در سال ۱۸۹۴ متولد شد. گراهام به عنوان یک مدیر سرمایه گذاری و مربی مالی به شمار می‌رفت. در بین تمام آثار ارزشمند او، کتاب سرمایه گذار هوشمند در بین اغلب علاقمندان به سرمایه گذاری شناخته شده است. گراهام در این کتاب سعی کرده تا فلسفه سرمایه گذاری خود را طور کامل شرح دهد تا دیگران بتوانند با استفاده از آموزش های او سرمایه گذاری‌های موفقی انجام دهند.
بنجامین گراهام که یکی از سرمایه گذاران موفق در تاریخ به شمار می‌رود به عنوان پدر ″سرمایه گذاری ارزشمند″ نیز نامیده می‌شود. ماهیت سرمایه گذاری ارزشمند گراهام این است که ارزش هر سرمایه گذاری باید بیشتر از مبلغی باشد که برای آن پرداخت می‌شود. او به تحلیل بنیادی اعتقاد داشت و همیشه به دنبال شرکت‌هایی با تراز نامه قوی، بدهی کم، حاشیه سود بالاتر از متوسط و جریان نقدی فراوان برای سرمایه گذاری بود. بنجامین گراهام بدون اینکه ریسک زیادی در بازار سهام انجام دهد، پول زیادی برای خود و مشتریانش به دست می‌آورد. این کار را تنها با تجزیه و تحلیل مالی برای یک سرمایه گذاری موفق انجام می‌داد.
۲. جان تمپلتون
جان تمپلتون یکی دیگر از سرمایه گذاران موفق در دنیا به شمار رفته که موسس صندوق سرمایه گذاری مشترک نیز بوده است. روش سرمایه گذاری او که از سال ۱۹۳۹ آن را در پیش گرفت این بود که سهام شرکت‌هایی که زیر ۱ دلار قیمت داشتند را خریداری می‌کرد. رقم این سرمایه گذاری‌ها در مجموع چیزی در حدود ۱۰ هزار دلار می‌شد. بعد از گذشت چهار، پنج سال برخی از شرکت‌ها دچار ورشکستگی می‌شدند اما برخی دیگر به موفقیت‌های بزرگی رسیده بودند. نتیجه این سرمایه گذاری‌ها این بود که سرمایه ۱۰ هزار دلاری جان تمپلتون به ۴۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد. بنابراین ایده سرمایه گذاری در سهام‌های مختلف برای اولین بار به ذهن این شخص رسید. امروزه یکی از توصیه‌های مهم به افرادی که قصد دارند تا در زمینه رمز ارز و یا سهام سرمایه گذاری کنند این است که سعی کنید سبد سرمایه گذاری خود را متنوع قرار دهید.
این سرمایه گذار موفق عقیده داشت که بهترین سود را زمانی می‌توانید کسب کنید که به سراغ سهام‌هایی بروید که دیگران به آن‌ها توجه نمی‌کنند. به دلیل توانایی تجزیه و تحلیل بالایی که داشت توانست چندین صندوق سرمایه گذاری بین المللی موفق را تاسیس کند. او در سال ۱۹۹۹ از مجله Money عنوان ″بزرگترین خریدار سهام قرن در جهان″ را به خود اختصاص داد. این سرمایه گذار بریتانیایی از ملکه الیزابت دوم به دلیل موفقیت‌های فراوان خود نشان شوالیه را دریافت کرد.
۳. پیتر لینچ

پیتر لینچ از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۰ مدیریت ″صندوق سرمایه گذاری مشترک فیدلیتی ماژلان″ را برعهده داشت. صندوق سرمایه گذاری فیدلیتی احتمالا یکی از شناخته‌ شده‌ترین صندوق‌های سرمایه گذاری در جهان به شمار می‌رود. در این مدت، دارایی‌های این صندوق سرمایه گذاری را از ۱۸ میلیون دلار به ۱۴ میلیارد دلار افزایش داد. به دلیل مدیریت فوق العاده او، پیتر لینچ به عنوان یکی از سرمایه گذاران موفق در جهان شمرده می‌شود. هنگامی که مدیریت فیدلیتی را بر عهده داشت به مدت یازده سال بازده سالانه ۲۹ درصد داشت که منجر به شکسته شدن شاخص S&P500 شد.
عواملی که به عنوان ملاک‌های موفقیت این شخص شمرده می‌شود بسیار زیاد هستند اما برخی از آن‌ها شناخته شده‌تر هستند. او معتقد بود که یک سرمایه گذار باید انعطاف پذیر و متواضع بوده و سعی کند از اشتباهات گذشته خود درس بگیرد زیرا این مساله جلوی شکست‌های بیشتر او را خواهد گرفت. توصیه مهم بعدی این بود که قبل از اینکه اقدام به خرید هرگونه سهامی کنید باید بتوانید دلیل خود را به صورت منطقی و کامل توضیح دهید تا جلوی هرگونه خرید هیجانی گرفته شود. یکی دیگر از توصیه‌های لینچ این بود که شما زمان زیادی برای شناسایی و شناخت شرکت‌های استثنائی دارید پس بهتر است قبل از سرمایه گذاری به خوبی تحقیقات خود را به اتمام برسانید.
۴. جورج سوروس
جورج سوروس بیشتر به عنوان مردی شناخته می‌شود که توانست بانک انگلستان را شکست دهد. ماجرا از این قرار است که در سال ۱۹۹۲ این شخص، کل صندوق سرمایه گذاری خود به نام ″کوانتوم″ را روی کاهش ارزش پوند شرط بندی کرد. این اتفاق منجر به سقوط ارزش پوند انگلستان شد و در مقابل سوروس سودی در حدود یک میلیارد دلار کسب کرد. البته بسیاری از افراد او را به دلیل کاهش ارزش ارزهای آسیای شرقی از جمله ژاپن سرزنش می‌کنند.
او که جز سرمایه گذاران موفق به شمار می‌رفت در سال ۱۹۷۳ شرکت مدیریت سرمایه سوروس را تاسیس کرد. بعدتر این شرکت به ″گروه سرمایه گذاری کوانتوم″ تغییر نام داد. گروه کوانتوم صندوق‌های تامین سرمایه دارای مالکیت خصوصی هستند که در لندن، نیویورک، هلند و جزایر کایمن مستقر هستند.  تخصص جورج سوروس روی روند‌های کلان اقتصادی در بازار کالاها و اوراق قرضه بود.
۵. جان جک بوگل

جک بوگل بنیانگذار گروه ونگارد یکی دیگر از سرمایه گذاران موفق است. اغلب مردم او را با ″صندوق‌های سرمایه گذاری با هزینه کم″ می‌شناسند. بوگل در سال ۱۹۷۵ ″صندوق سرمایه گذاری مشترک ونگارد″ را تاسیس کرده و آن را به یکی از بزرگترین و معتبرترین حامیان مالی در جهان تبدیل کرد. او از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شده و برای کار جذب شرکت مدیریتی ولینگتون شد. در آن جا به سرعت درجات ترقی‌ را طی کرده و به سمت ریاست این شرکت انتخاب شد. چند سال بعد به دلیل اشتباهی که در ادغام این شرکت با یک کمپانی دیگر کرد، از ریاست اخراج شد. بوگل با یک ایده جدید، شرکت ونگارد را به دومین صندوق سرمایه گذاری مشترک بزرگ در دنیا تبدیل کرد.
جان جک بوگل نیز مانند دیگر سرمایه گذاران موفق، قوانین خاص خود را دارد. او معتقد است که برای سرمایه گذاری باید صندوق‌های کم هزینه را انتخاب کرده و هزینه‌های اضافی مشاوره برای سرمایه گذاری را به دقت زیر نظر داشت. همچنین بهتر است از عملکرد گذشته یک شرکت فقط برای تعیین ثبات و ریسک استفاده کرده و بیش از حد روی ارزیابی تمرکز نکنید. بوگل به افردی که علاقمند به حوزه سرمایه گذاری هستند توصیه می‌کند تا مراقب دارایی‌ها بوده و سبد سرمایه گذاری خود را برای طولانی مدت نگه دارید. معروف‌ترین کتاب او به نام ″سرمایه گذاری عقل سلیم″ بوده که بسیاری از دیدگاه‌های خود درباره مدیریت را در آن به اشتراک گذاشته است.
۶. وارن بافت

وارن بافت به عنوان یکی از مشهورترین سرمایه گذاران موفق در جهان شناخته می‌شود. عاملی که باعث شهرت این سرمایه گذار شده، میزان سرمایه‌ای بوده که با آن کار را شروع کرده و با سرمایه گذاری‌های موفق پی در پی تبدیل به رقم خارق العاده‌ای شده است. بافت قبل از اینکه شراکت در کسب و کار را شروع کند ۱۲ هزار دلار در سال درآمد داشت. امروزه دارایی این فرد به رقم ۵۰ میلیارد دلار رسیده است. تمرکز وارن بافت روی خرید شرکت‌هایی بوده که قیمت پایینی داشته و سپس با بهبود آن از طریق مدیریت یا دیگر تغییرات لازم، سهام آن شرکت را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. .ارن بافت به دلیل دوری از صنایع مبتنی بر فناوری انتقادات زیادی را دریافت کرده است اما پایبندی به اصولی که از آن اطلاع دارد، باعث شده تا بتواند بازدهی شگفت انگیزی را در سرمایه گذاری‌های خود داشته باشد. کتاب بیوگرافی وارن بافت با نام The Snowball: Warren Buffet and the Business of Life را می‌توانید مطالعه کنید تا از دانش این فرد برای ارتقای دانش خود بهره ببرید.
۷. فیلیپ فیشر

فیلیپ فیشر، پدر سرمایه گذاری در سهام در حال رشد، یکی دیگر از سرمایه گذاران موفق این لیست به شمار می‌رود. او در سال ۱۹۳۱ شرکت سرمایه گذاری خود به نام Fisher & Company را تاسیس کرده و تا زمان بازنشستگی در سن ۹۱ سالگی در سال ۱۹۹۹، مدیریت آن را بر عهده داشت. تمرکز اصلی فیلیپ فیشر روی سرمایه گذاری بلند مدت بود. او در سال ۱۹۹۵ سهام موتورولا را خریداری کرده و تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۴ آن را حفظ کرد.
این سرمایه گذار موفق لیستی از ویژگی‌های مهمی که باید هنگام جستجو در سهام‌ها به آن دقت داشت، تهیه کرده است. در این لیست تاکید دارد که باید بر هر دو جنبه‌ مدیریتی و تجارتی تمرکز داشته باشید. ویژگی های مهم مدیریتی که به دیدگاه فیشر نباید از آن‌ها غافل شد شامل صداقت، حسابداری محافظه کارانه، چشم انداز بلند مدت، آمادگی برای تغییرات، کنترل مالی و توجه به سیاست‌های پرسنلی می‌شود. علاوه بر این مدیران در زمان تجارت باید توجه خود را به  مسائلی از جمله حاشیه سود بالا، بازده سرمایه بالا، تعهد به تحقیق و توسعه، موقعیت پیشرو در صنعت و محصولات نیز بدهند. اگر قصد دارید تا بیشتر با دیدگاه‌های این سرمایه گذار موفق آشنا شوید کتاب Common Stock and Uncommon Profit به قلم او را می‌توانید مطالعه کنید.
۸. بیل گراس
بساری از افراد بیل گراس را پادشاه اوراق قرضه می‌دانند زیرا مدیر اصلی صندوق اوراق قرضه در جهان به شمار می‌رود. او که بنیانگذار و مدیر ارشد شرکت PIMCO بوده به همراه تیمش بیش از ۱.۹۲ تریلیون دلار دارایی با درآمد ثابت را تحت مدیریت خود دارند. PIMCO یک شرکت سرمایه گذاری امریکایی بوده که تمرکز خود را روی اوراق قرضه و مدیریت درآمد ثابت جهانی قرار داده است.
سبک سرمایه گذاری او به صورتی بوده که بیشتر تمرکزش روی خرید اوراق قرضه است. او که یکی از سرمایه گذاران موفق دنیا به شمار می‌رود، معتقد است که سرمایه گذاری بلند مدت بر دو پایه استوار بوده: توانایی تدوین یک چشم انداز بلند مدت و داشتن ترکیب ساختاری صحیح در سبد سهام برای رسیدن به آن چشم انداز. از نظر گراس چشم انداز بلند مدت باید حدود ۳ تا ۵ سال باشد. با این میزان پیش بینی می‌توان از ضربه‌های هیجانی که سرمایه گذاران به بازارها وارد می‌کنند، در امان بود. در سال ۱۹۹۶ بیل گراس اولین مدیر پورتفولیو به دستی بود که به دلیل آنالیز دقیق اوراق قرضه، نام خود را وارد ″تالار مشاهیر انجمن تحلیلگران″ کرد.
۹. کارل ایکان
کارل ایکان در دنیای مالی به عنوان یک سرمایه گذار فعال و متعصب شناخته می‌شود. شیوه سرمایه گذاری او ارزشی بوده و به این شکل است که به دنبال شرکت‌هایی با مدیریت ضعیف می‌گردد. سپس میزان سهام کافی برای وارد شدن به هیئت مدیره را تهیه می‌کند و هنگامی که قانونا اجازه رای دادن دارد مدیر ارشد را برکنار کرده و فردی را به سمت مدیریت می‌رساند که معتقد است برای رسیدن به نتایج خوب حیاتی است. او در سی سال گذشته موفقیت‌های زیادی در این زمینه کسب کرده است بنابراین می‌توانیم او را یکی از سرمایه گذاران موفق به حساب بیاوریم.
ایکان در اواخر دهه ۱۹۷۰ فعالیت‌های خود را در زمینه تغییر مدیریت ضعیف شرکت‌ها شروع کرده و با تصاحب شرکت TWA در سال ۱۹۸۵ به ″لیگ بزرگ″ رسید. لیگ بزرگ عبارتی کلیدی در وال استریت بوده که جهش رو به بالای سهام یک شرکت را توصیف می‌کند. کارل ایکان فقط به دنبال شرکت‌هایی می‌گردد که به دلیل سو مدیریت، سهام کم ارزشی دارند زیرا معتقد است که با تغییر مسئول اصلی می‌توان تغییرات خوبی در شرکت ایجاد کرد.
۱۰. مایکل استاینهارت

مایکل استاینهارت یکی دیگر از سرمایه گذاران موفق دنیا بوده که خارج از وال استریت کمتر کسی او را می‌شناسد. او به رکوردی دست پیدا کرد که هنوز هم در وال استریت برجسته است؛ ۲۴ درصد بازده متوسط سالیانه مرکب که بیش از دو برابر S&P500 است. او این ۲۴ درصد سود را به مدت ۲۸ سال مداوم تکرار کرد. شگفت انگیزتر این است که استاینهارت این کار را با سهام، اوراق قرضه، سرمایه گذاری‌های بلند مدت و کوتاه مدت و خرید ارزها انجام می‌داد. تمرکز اصلی او بر سرمایه گذاری بلند مدت بوده ولی به عنوان یک معامله گر استراتژیک سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت را نیز انجام می‌دهد.
مایکل استاینهارت اصولی را برای موفقیت در سرمایه گذاری به دیگران توصیه می‌کند، این موارد عبارتند از:

سعی کنید همه اشتباهات خود را در سال‌های ابتدایی زندگی انجام دهید زیرا بزرگسالی زمان مناسبی برای اشتباه کردن نیست.
هرچه در ابتدا شرایط سخت‌تر باشد، شما را برای آینده بهتر آماده‌تر می‌کند و خطاهای کمتری خواهید داشت.
همیشه زندگی خود را با انجام کاری که از آن لذت می‌برید بسازید.
از نظر فکری انسانی رقابتی باشید. کلید تحقیق درست این است که تا حد امکان داده‌های مختلف را به خاطر سپرده تا اولین کسی باشید که یک تغییر عمده را حس می‌کند.
حتی با داشتن اطلاعات ناقص هم سعی کنید تصمیمات خوبی بگیرید زیرا شما هرگز تمام اطلاعات مورد نیاز خود را یک جا در اختیار نخواهید داشت. آن‌ چه مهم بوده این است که با اطلاعاتی که در اختیار دارید، بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید.
همیشه به شهود خود که شبیه یک ابر رایانه‌ای در ذهن بوده اعتماد کنید زیرا اگر به آن فرصت بدهید می‌تواند به شما کمک کند تا کار درست را در زمان درست انجام دهید.
سعی کنید سرمایه گذاری‌های کوچک انجام ندهید و اگر می خواهید پول خود را در معرض خطر قرار دهید، مطمئن شوید که سود کافی از این راه را کسب می‌کنید.

نتیجه گیری
همانطور که هر سرمایه گذار باتجربه‌ای می‌داند، ساخت یک مسیر ویژه برای سرمایه گذاری و بازدهی در بلند مدت کار آسانی نخواهد بود. با مطالعه و جستجو در روش‌های سرمایه گذاران موفق می‌توانید کشف کنید که این افراد چگونه چنین جایگاهی در تاریخ برای خود ساخته‌اند. در ابتدا ناممکن به نظر می‌رسد که شما هم بتوانید روزی جز سرمایه گذاران موفق در دنیا شناخته شوید ولی فراموش نکنید که هیچ یک از این افراد خارق العاده نبوده‌اند؛ فقط تمرکز خود را روی شناخت مسیر صحیح و پایبندی به آن قرار داده‌اند.
با توجه به موارد گفته شده شما با کدام یک از این سرمایه گذاران موفق آشنایی داشته اید؟ نظرات خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *