پرش به محتوا

آموزش استخراج رمز ارز لایت کوین به صورت گام به گام

رمز ارز لایت کوین با نماد اختصاری LTC  یکی از فورک‌ های بیت کوین است. فورک یک رمز ارز زمانی ایجاد می‌شود که در کد ارز اصلی چند تغییر ایجاد می‌شود. این تغییرات با هدف بهبود عملکرد ارز اصلی و در این مورد، بیت کوین ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل، استخراج این رمز ارز تا حد زیادی شبیه استخراج بیت کوین است.
درست مانند بیت کوین، لایت کوین یک رمز ارز غیرمتمرکز است که دفتر کل دیجیتال آن به‌جای یک شخص ثالث، توسط یک شبکه غیرمتمرکز از نودها نگهداری می‌شود؛ درنتیجه هیچ نهاد مرکزی برای توزیع این رمز ارز در جهان وجود ندارد؛ بنابراین توزیع و عرضه این کوین‌ها به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود. مشابه با بیت کوین، به افرادی که LTC  جدید دریافت می‌کنند، ماینر می‌گویند.
حضور و فعالیت ماینرها در شبکه برای حفظ امنیت ضروری است؛ به همین دلیل لایت کوین‌های جدید به‌عنوان پاداش به ماینرها تعلق می‌گیرد. انرژی مورد استفاده برای استخراج این ارز صرف ماشین‌های کامپیوتری اختصاصی می‌شود. این پردازنده‌ها برای حل معادلات رمزنگاری‌شده در رقابت هستند و با توجه به قدرت و توانی که دارند، شانس موفقیتشان متفاوت است. هر ماینری که این معما را با موفقیت حل کند و درنتیجه از رقبای خود پیشی بگیرد و بلاک جدیدی را به بلاک چین اضافه کند، LTC  به‌عنوان پاداش به ماینرها پرداخت می‌شود.
فهرست این مقاله
منظور از استخراج رمز ارز چیست؟
ارزهای دیجیتال مانند طلا و نقره قابل استخراج هستند؛ با این تفاوت که برای استخراج ارزهای دیجیتال از دستگاهی برای حل الگوریتم‌ها، پازل‌های هش رمزنگاری با پیچیدگی زیاد استفاده می‌شود. با حل هریک از این معاملات پیچیده، بلاک جدیدی به بلاک چین LTC  اضافه می‌شود. به‌نوعی می‌توان ماینرها را نوعی حسابرس در نظر گرفت که بر فعالیت کلی شبکه و درستی انجام هر چیز نظارت دارند.
فرایند محاسباتی موردنیاز برای حل الگوریتم‌ ها بسیار زیاد و پیچیده است؛ به همین دلیل برای انجام این عملیات به انرژی زیادی نیاز است که براساس عقیده بسیاری، مصرف این میزان انرژی بر آب و هوای جهان تأثیر خوبی نخواهد داشت. براساس بررسی‌های انجام‌شده، برای استخراج یک بیت کوین، به قدرتی بیش از میزان انرژی مصرفی کشور آرژانتین نیاز است؛ با این ‌حال به نظر می‌رسد بیت کوین ارزش بازار بسیار بالاتری از آرژانتین دارد، اما برخلاف تصور رایج، بیت کوین تنها ۰.۶ درصد از برق جهان را مصرف می‌کند.
فرایند استخراج رمز ارز لایت کوین شبیه بیت کوین نیاز به انرژی ندارد. با این‌ حال برای استخراج این ارز هم برق زیادی مصرف می‌شود که باید از هزینه‌های آن آگاه باشید. ارز کاردانو و پولکادات، از جمله ارزهایی هستند که بر پایه پروتکل اثبات سهام فعالیت دارند. ارزهایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند، به اندازه پروتکل اثبات کار، برای استخراج انرژی مصرف نمی‌کنند.
نکاتی که قبل از استخراج رمز ارز لایت کوین باید بدانید
چارلی لی (Charlie Li)، کارمند سابق گوگل در سال ۲۰۱۱ برای رفع برخی کاستی‌های BTC لایت کوین را معرفی کرد. برخی از مزیت‌های این ارز عبارت هستند از:
۱- عرضه بیشتر: حداکثر عرضه LTC 84 میلیون است؛ درحالی‌که حداکثر عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون تعیین شده است.
۲- پردازش سریع‌تر تراکنش: برای پردازش هر تراکنش در شبکه LTC  ۲.۵ دقیقه زمان نیاز است؛ درحالی‌که در شبکه بیت کوین این زمان به ۱۰ دقیقه افزایش می‌یابد.
۳- الگوریتم‌های رمزنگاری مختلف: LTC از Scrypt به‌جای SHA-256 (الگوریتم پیچیده استفاده‌شده در BTC) استفاده می‌کند.
۴- LTC یک فورک از هسته بیت کوین است و به‌گونه‌ای طراحی شده که نسخه سبک‌تری از آن باشد.
در ادامه جدیدترین اطلاعاتی که باید درباره لایت کوین بدانید، آمده است:
۱- روزانه ۷۲۰۰ لایت کوین استخراج می‌شود.
۲- درصورت استخراج یک بلاک، ماینر ۱۲.۵ لایت کوین در زمان نگارش این مقاله، پاداش دریافت می‌کند (تا سال ۲۰۲۳ هاوینگ LTC  اتفاق نخواهد افتاد).
۳- بیش از ۷۵ درصد لایت کوین‌ها استخراج شده‌اند.
۴- آخرین LTC  در سال ۲۱۴۰ یا حوالی آن استخراج خواهد شد.
۵- پاداش استخراج رمز ارز لایت کوین هر ۴ سال یک‌بار نصف می‌شود.
۶- هاوینگ LTC  در مجموعه ۳۲ بار اتفاق می‌افتد.
روش‌های استخراج رمز ارز لایت کوین
زمانی که LTC  فعالیت خود را به‌عنوان یک رمز ارز آغاز کرد، امکان استخراج آن با CPU یا GPU یک کامپیوتر معمولی وجود داشت، اما با گذشت زمان سختی شبکه و به‌دنبال آن نیاز به تجهیزات پیچیده و پیشرفته‌تر برای استخراج رمز ارز لایت کوین بیشتر شد، اما این موضوع به این معنا نیست که اکنون برای استخراج LTC دیر شده است.
با وجود این هرچه تجهیزاتی که برای استخراج انتخاب می‌کنید قوی‌تر باشند، شانس شما برای دریافت پاداش هم بیشتر خواهد شد، اما فراموش نکنید که هزینه خرید تجهیزات استخراج و نگهداری از آن‌ها بسیار زیا خواهد بود. با این‌ حال اگر همچنان تصمیم به استخراج LTC  دارید، می‌توانید از یکی از ۳ روش زیر استفاده کنید:

استخراج انفرادی
استخراج از طریق پیوستن به استخر
استخراج ابری

اگر نمی‌خواهید سود حاصل از استخراج را با دیگران به اشتراک بگذارید، استخراج تکی راه خوبی است، اما چالش اصلی این است که شما باید به‌تنهایی تمام هزینه‌های استخراج را پرداخت کنید. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که مدت‌زمان زیادی در شبکه حضور داشته باشید، بدون آنکه موفق به استخراج یک بلاک شوید.
در روش استخراج از طریق پیوستن به استخر، همه‌چیز شبیه به استخراج انفرادی است، با این تفاوت که شما برای استخراج باید منابع خود را با دیگر اعضای استخر به اشتراک بگذارید. در این صورت شانس شما برای استخراج بیشتر خواهد شد، اما میزان پاداشی که دریافت می‌کنید، کمتر خواهد شد. هم در روش ماینینگ انفرادی و هم ماینینگ با استخر به سخت افزار تخصصی یا یک ماینر ASIC یا GPU های اختصاصی نیاز خواهید داشت.
اما اگر قصد استخراج رمز ارز لایت کوین بدون نیاز به خرید تجهیزات سخت افزاری را دارید، می‌توانید از روش استخراج ابری استفاده کنید. این امر مستلزم انتخاب یک شرکت استخراج ابری مناسب، انتخاب بسته استخراج مناسب و انتخاب یک استخر استخراج خوب است.
مراحل استخراج رمز ارز لایت کوین
۱- انتخاب سخت افزار
یا ریگ شاید بتوان مهمترین بخش برای استخراج موفق رمز ارز را کامپیوتر ماینینگ دانست. در حال حاضر با توجه به سختی شبکه LTC ، به ۲ تا ۵ GPU برای استخراج نیاز است. این تجهیزات برای عملکرد مؤثر، به تجهیزات خنک‌کننده قوی نیاز دارند.
مشخصات سخت افزار موردنیاز برای استخراج به روش انتخابی شما بستگی دارد؛ برای مثال اگر قصد دارید به یک استخر استخراج بپیوندید، خرید یک CPU باکیفیت احتمال پاسخ‌گوی نیاز شما خواهد بود. برای کمک بیشتر به شما، سخت افزار موردنیاز برای استخراج را در چند سطح طبقه‌بندی می‌کنیم:
۲- استخراج در سطح مبتدی
اگر خود را یک ماینر مبتدی تلقی می‌کنید، پس برای استخراج می‌توانید با لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی خود شروع کنید. برای کسب نتیجه بهتر، بهتر است از GPU که برای گیمینگ و ویرایش ویدئو توسعه یافته‌اند، استفاده کنید. فراموش نکنید که سودآوری این روش، احتمالاً به اندازه‌ای نیست که بتوانید هزینه برق مصرفی را پوشش دهید.
۳- استخراج در سطح متوسط
برای کسانی که می‌خواهند یک قدم فراتر بروند، خرید ASIC یا یک مدار مجتمع خاص می‌تواند در شروع عملیات استخراج انفرادی به آن‌ها کمک کند. این تجهیزات تنها برای استخراج ساخته شده‌اند؛ بنابراین اگر سودآوری از این فرایند برای شما مهم است و در این باره جدیت بیشتری دارید، پس باید برای خرید این نوع تجهیزات سخت افزاری اقدام کنید.
۴- استخراج در سطح پیشرفته
مجموعه‌ای از پردازنده‌های گرافیکی بازی یا ASIC برای استخراج LTC  و به‌طورکلی ارزهای دیجیتال در سطح پیشرفته مناسب هستند. هزینه خرید تجهیزات سخت افزاری بسیار زیاد و معمولاً بین ده‌ها تا صدها هزار دلار است. این دستگاه‌های ماینینگ GPU و ASIC کارت‌های گرافیکی چند هزار دلاری یا دستگاه‌های استخراج ASIC هستند که در کنار هم برای استخراج مؤثر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند.
هرچه قدرت پردازشی بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که در حل معادلات رمزنگاری‌شده موفق شده و به‌عنوان پاداش لایت کوین دریافت کنید؛ برای مثال، خرید GPU مدل RTX 2060 و بالاتر و مدل AMD گزینه‌های خوبی هستند.
۵- نکته جانبی
با توجه به شرایط فعلی شبکه، بهتر است از ماینر ASIC Scrypt استفاده کنید؛ تجهیزاتی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید وارد شبکه شوید. برخی از مدل‌های خوب موجود در بازار عبارت هستند از: Antminer L3+ از Bitmain، Moonlander 2 USB Stick و Apollo LTC Pod
۶- دانلود نرم افزار استخراج
بعد از انتخاب سخت افزار، باید نرم افزاری که شما را به شبکه بلاک چین LTC  متصل می‌کند، دانلود کنید. این نرم افزار کار را بین ماینرها توزیع کرده و بلوک‌های جدیدی را به بلاک چین لایت کوین اضافه می‌کند. چندین نرم افزار رایگان وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای استخراج این ارز استفاده کرد. نسخه‌های زیادی از نرم افزار استخراج وجود دارند که منبع باز و کاربرپسند هستند. برای کاربران پیشرفته‌تر نیز گزینه‌های زیادی وجود دارد که امکان سفارشی‌سازی و استخراج چندین ارز را هم‌زمان فراهم می‌کند. این نرم افزارها اغلب رابط کاربری ندارند و استفاده از آن‌ها را برای مبتدیان و کسانی که با کدنویسی آشنا نیستند دشوار می‌کند.
انتخاب کیف پول لایت کوین
اگر پیش از این در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت نداشته‌اید، برای استخراج LTC  به یک کیف پول که از این رمزارز پشتیبانی کند، نیاز خواهید داشت. برخی از گزینه‌های موجود برای نگهداری و ذخیره LTC عبارت هستند از:
۱- کیف پول Litecoin Core: کیف پول رسمی لایت کوین
۲- کیف پول اتمیک (Atomic): کیف پول دسکتاپ که علاوه بر LTC  برای ذخیره دیگر ارزها هم استفاده می‌شود.
۳- کیف پول LoafWallet: کیف موبایل اندروید و iOS
۴- کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano s): یکی از بهترین کیف پول‌ های سخت افزاری
انتخاب استخر استخراج رمز ارز
همان‌طور که پیش از این گفته شد، برای افزایش شانس دریافت LTC  می‌توانید به یکی از استخرهای استخراج بپیوندید. در این شرایط، انتخاب استخر در کنار انتخاب تجهیزات استخر اهمیت زیای خواهد داشت. هنگام ارزیابی یک استخر این موارد را در نظر داشته باشید:

آیا استخر از سخت افزار استخراج من پشتیبانی می‌کند؟ برخی از استخرها از استخراج مبتنی بر GPU یا گوشی هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند.
منابع استخر چگونه تقسیم می‌شود؟ استخرها می‌توانند شانس و سهم بیشتری به ماینرهای قوی‌تر اختصاص دهند. درنتیجه این ماینرها سود بیشتری دریافت خواهند کرد؛ بنابراین قبل از انتخاب استخر، شانس خود را ارزیابی کنید.
نرخ کارمزد استخر چقدر است؟ برای پیوستن به هر استخری، باید کارمزد پرداخت کنید که بین ۰ تا ۳۰ درصد متغیر است.
امنیت استخر چگونه است؟ امنیت، یک مشکل همیشگی درباره ارزهای دیجیتال است. از آنجا که این چالش به این زودی از بین نخواهد رفت، مطمئن شوید استخر منتخب شما سطح امنیتی خوبی دارد و در برابر حملات DDoS مقاومت است.
روش پرداخت استخر چگونه است؟ سقف برداشت و روش پرداخت در استخرهای مختلف، متفاوت است. درواقع ممکن است ماینرهای ضعیف‌تر، با تأخیر بیشتری قادر به برداشت از حساب باشند.

برخی از استخرهای معتبر برای استخراج عبارت هستند از:
۱- org
۲- Poolin
۳- F2Pool
۴- Multipool
۵- Antpool
گفتنی است استفاده از هیچ‌یک از این استخرها را تأیید یا رد نمی‌کنیم. به‌طورکلی استخرها چندان مطمئن نیستند و مسئولیت انتخاب به‌طور کامل به عهده خودتان است.
استراتژی‌های پیشنهادی برای استخراج رمز ارز لایت کوین
افزایش قیمت این ارز در سال‌های گذشته، انگیزه بسیاری را برای استخراج این ارز بیشتر کرده است. با این ‌حال قبل از شروع این کار باید هزینه‌های استخراج رمز ارز لایت کوین را تخمین بزنید و بدانید در آخر چقدر سود دریافت خواهید کرد. استخراج پیشرفته با چندین پردازنده گرافیکی و ASIC کار آسانی نیست.
اگر قصد دارید به‌صورت تکی و انفرادی لایت کوین استخراج کنید، می‌توانید از برنامه‌ای مانند unMineable استفاده کنید. در این روش، شما به‌طور مستقیم LTC  استخراج نخواهید کرد. درواقع ارزهای دیگری را که به‌صورت خودکار به لایت کوین تبدیل می‌شوند، استخراج می‌کنید. اگرچه این روش به‌اندازه داشتن یک ASIC سودآور نیست، برای شروع روش مناسبی خواهد بود.
نکته مهم: مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، مشاوره مالی نیست و درواقع ممکن است اصلاً سودآور نباشند. تنها راه ممکن برای سودآوری استفاده از ASIC است که هزینه زیادی برای شما به همراه خواهد داشت.
استراتژی پیشنهادی برای استخراج از طریق استخر و ASIC
همان‌طور که گفته شد، بهترین راه برای استخراج رمز ارز لایت کوین از طریق ASIC است. ASIC هایی که به‌طور مستقیم برای LTC  طراحی و سفارشی‌سازی می‌شوند، شانس شما را برای دریافت پاداش بیشتر می‌کنند. Antminer L3++ از جمله تجهیزاتی است که برای استخراج رمز ارز لایت کوین از طریق ASIC مناسب است.
بعد از انتخاب و خرید ماینر ASIC، باید استخر استخراج را انتخاب کنید. litecoinpool.org از جمله استخرهایی است که برای استخراج مناسب هستند. برای شروع باید در این سایت ثبت‌نام کنید.
نام کاربری، ایمیل و رمز عبور را وارد کنید. این پلتفرم استفاده از CPU و GPU را تا حد زیادی منع می‌کند و طی چندین مرحله از فرایند ثبت‌نام می‌گوید که استفاده از این تجهیزات سودآور نخواهد بود. بسته به اینکه کدام ASIC را برای استخراج انتخاب می‌کنید، یکی را از منوی کشویی Main Hardware انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید تنظیمات موردنیاز بسته به دستگاهی که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. پس از انجام تنظیمات شخصی، مطمئن شوید آدرس کیف پول خود را وارد کنید، در غیر این صورت هیچ‌یک از ارزهای استخراج‌شده را دریافت نخواهید کرد.
استخراج غیرمستقیم رمز ارز لایت کوین از طریق unMineable
اگرچه راه‌های زیادی برای استخراج غیرمستقیم این ارز وجود دارد، روشی که در ادامه معرفی می‌کنیم، یکی از ساده‌ترین روش‌هاست.

ابتدا به com بروید و روی گزینه unMineable در قسمت بالای سایت کلیک کنید.
اسکرول کنید تا گزینه Litecoin را مشاهده کرده و روی آن کلیک کنید. با انتخاب این گزینه، هر آنچه استخراج می‌کنید به لایت کوین تبدیل می‌شود.
روی دکمه دانلود در بالا کلیک کنید. پس از آن می‌توانید روی دکمه سبز بزرگ دانلود کلیک کنید. همچنین می‌توانید روی آن کلیک راست کرده و Save link as را بزنید تا در پوشه دلخواه ذخیره شود. مانند بسیاری از نرم افزارهای استخراج آنلاین، ممکن است مرورگر شما آن را به‌عنوان یک ویروس تشخیص دهد؛ بنابراین به مرورگر اجازه دهید که این فایل را دانلود کند.
فایل دانلودشده را از حالت فشرده خارج کنید. اگر نرم‌افزاری برای بازکردن فایل‌ها ندارید، می‌توانید از ۷-zip استفاده کنید. روی برنامه کلیک راست کرده و با Extract here یا Extract files آن را در مکانی دلخواه از حالت فشرده خارج کنید.
پس از خارج‌کردن نرم افزار می‌خواهید unMineable را به‌عنوان administrator اجرا کنید. برای اطمینان، فایروال یا آنتی ویروس را برای مدتی قطع کنید.
برنامه unMineable را اجرا کنید. در این مرحله باید نرم افزاری را که برای استخراج نیاز دارید، انتخاب کنید. PhoenixMiner گزینه خوبی خواهد بود. اگر از CPU استفاده می‌کنید، باید xmRig را دانلود کنید. مطمئن شوید xmRig و PhoenixMiner را تنها از GitHub دانلود کنید. GitHub اصلی‌ترین مرکز مطمئن برای دانلود نرم افزار منبع باز است.
برای انتخاب برنامه مناسب، به سیستم عامل مورد استفاده‌ خود توجه کنید. اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، روی Windows کلیک کنید. در صورت استفاده از لینوکس، روی Linux کلیک کنید. اگر GPU و xmRig برای CPU دارید، از PhoenixMiner استفاده خواهید کرد. با توجه به اینکه سیستم عامل‌های مک با پردازنده گرافیکی عرضه نمی‌شوند، استخراج با استفاده از آن‌ها چندان سودآور نیست.
بعد از دانلود برنامه، فایل را از حالت فشرده خارج کنید و به unMineable برگردید. روی نماد پوشه کلیک کنید و فایل‌های.exe را پیدا کنید که با سیستم عامل و GPU یا CPU شما مطابقت دارند. اگر در یافتن فایل exe مشکل دارید، روی برنامه‌ها کلیک راست کرده و بخش properties را پیدا کنید. از طریق این گزینه متوجه نوع فایل خواهید شد.
بعد از اینکه نرم افزار استخراج خود را انتخاب کردید، روی Next کلیک کنید. با مراجعه به بخش receive، آدرس کیف پول خود را وارد کنید. اگر از Lite Core Wallet استفاده می‌کنید، این گزینه را در بخش receive، زیر QR کد، خواهید یافت. فرقی نمی‌کند از چه نوع کیف پولی استفاده می‌کنید، نرم‌افزاری، کیف پول صرافی یا کیف پول Dogecoin Core آن را کپی و در بخش آدرس unMineable خود قرار دهید.
درنهایت روی start کلیک کنید. بعد از آن Hashrate نمایش داده می‌شود. در غیر این صورت احتمالاً در یکی از مراحل اشتباه کرده و هنوز فرایند استخراج آغاز نشده است. یک‌بار دیگر مراحل را مرور کرده و مطمئن شوید همه‌چیز به‌درستی کار می‌کند.

سخن پایانی
در این مطلب به روش‌های مختلف استخراج رمز ارز لایت کوین اشاره کردیم. گرچه با انتخاب روش استخراج انفرادی، تمام سود به شما تعلق می‌گیرد، شانس شما برای ایجاد یک بلاک زیاد نیست. می‌توان با پیوستن به استخرهای استخراج، شانس موفقیت را افزایش داد، اما سود حاصل از استخراج کمتر خواهد شد. گفتنی است هیچ‌یک از روش‌های پیشنهادی در این مطلب تأیید یا رد نمی‌شوند و انتخاب و مسئولیت آن به عهده خودتان است.
پرسش های متداول
۱- منظور از استخراج رمز ارز چیست؟
ارزهای دیجیتال مانند طلا و نقره قابل استخراج هستند؛ با این تفاوت که برای استخراج ارزهای دیجیتال از دستگاهی برای حل الگوریتم‌ها، پازل‌های هش رمزنگاری با پیچیدگی زیاد استفاده می‌شود.
۲- روش های استخراج رمز ارز لایت کوین چیست؟
۱- استخراج انفرادی
۲ استخراج از طریق پیوستن به استخر
۳- استخراج ابری
۳- از چه استخر هایی می توان برای استخراج رمز ارز لایت کوین استفاده کرد؟
۱- org
۲- Poolin
۳- F2Pool
۴- Multipool
۵- Antpool

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *