پرش به محتوا

بایدها و نبایدهای مهم سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی

سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی ممکن است برای کسانی که می‌خواهند به تازگی وارد این بازار شوند، استرس‌زا و نگران‌کننده باشد. اینکه چه چیزی باید بخرید؟ به چه کسی باید اعتماد کنید؟ یا از همه مهم‌تر اگر ضرر کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ و از این دست سوالات که پیدا کردن پاسخ درست می‌تواند ضامن بقای شما در این بازار باشد، سوالات مهم و چالش‌برانگیزی هستند که شانس موفقیت در سرمایه‌گذاری در این بازارها را بالا می‌برند.
در واقع مشکل اصلی سرمایه‌گذارانی که با شکست مواجه می‌شوند این است که این سرمایه‌گذاران اغلب تحت‌تاثیر احساسات، حدس و گمان و توصیه‌های بی‌پایه دیگران قرار می‌گیرند. اما باید توجه داشته باشید که شروع سرمایه‌گذاری نیاز به دنبال کردن تعدادی باید و نباید دارد که در این مقاله در اختیارتان قرار گرفته است. پس با ما همراه باشید و نگرانی‌های خود را کنار بگذارید و با ذهنی باز وارد دنیای سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی شوید.
سرفصل‌های این مقاله
بایدهای سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی
نکاتی که در این بخش آورده شده‌اند در نتیجه تحقیقات انجام شده در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران موفقی که در این بازارها به درستی عمل کرده‌اند، آورده شده است. در ادامه به بایدهایی اشاره می‌کنیم که با درصد بالایی موفقیت شما را تضمین می‌کنند.
۱. تحقیقات زیادی باید انجام شود
قبل از این پول و سرمایه خود را وارد بازارهای مالی مانند سهام یا بورس یا معاملاتی از این دست کنید، به خوبی تحقیق کنید. مطمون شوید که این معامله ارزش پول شما را دارد و نه تنها ضرر نمی‌کنید، بلکه سود خوبی هم به دست می‌آورید. اینترنت، رادیو، تلویزیون، مقالات مالی و اقتصادی، افراد با سابقه در این زمینه و سایر منابع مشاوره می‌توانند در تحقیقات شما مثمر‌ثمر باشند. اما فراموش نکنید که همان مقدار که تحقیق در معاملات اهمیت دارد، تحقیق درباره منبع مشاوره شما و معتبر بودن آن نیز مهم است.
۲. سرمایه‌ گذاری‌ ها باید در حوزه‌ های متنوعی انجام شوند
گاه بعضی از سرمایه‌گذاران به اشتباه فکر می‌کنند اینکه یه شاخه از سرمایه‌گذاری را بارها تکرار کنند، برای موفقیت کافی است. اما یک سرمایه‌گذار کاربلد نه تنها معامله‌ای پر سود را از روش‌های متنوع تکرار می‌کند، بلکه به دنبال سرمایه‌گذاری‌های موفق در سایر دسته‌های بازار‌های مالی نیز هست. به طور مثال شما در بازار بورس برای دفعات متوالی موفق بوده‌اید، پس حالا زمان آن است که در کنار این سرمایه‌گذاری وارد سایر مبادلات مطمئن شوید. این به شما اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه مسیر می‌دهد و همچنین آرامش خاطری نسبی از وجود یک منبع سودآور دیگر برای شما فراهم می‌کند.
۳. هزینه‌ ها باید به دقت بررسی شوند
ممکن است کاغذبازی‌های مالی حاکی از سود چشمگیری باشد، اما بر اساس تحقیقات انجام شده حدود ۴۰ درصد از سود به دست آمده صرف هزینه‌های جانبی سرمایه‌گذاری می‌شود.کمیسیون‌های تجاری، نسبت هزینه‌ها، هزینه‌های مشاور و سایر هزینه‌ها اگر باهم جمع شوند، می‌توانند بسیار چشمگیر باشند. پس تحقیق درباره هزینه‌ها اهمیت بسزایی دارد. چرا که هرچقدر هم که سرمایه‌گذاری شما موفق باشد، اگر هزینه‌ها حساب نشده باشند، سود خوبی نصیب شما نخواهد شد. پس حتما به میزان هزینه‌ها توجه داشته باشید و برای آن‌ها برنامکه‌ریزی کنید.
۴. باید پس‌انداز نقدی داشته باشید
بدیهی است که در نهایت معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها باید مبلغی از سود خود  را پس‌انداز کنید. سرمایه‌گذاری بدون پس‌انداز با شکست مواجه خواهد شد. در واقع یکی از اهداف بلندمدت سرمایه‌گذاری بازارهای مالی، پس‌انداز برای حداقل ۱۰ سال آینده و در نهایت دوران بازنشستگی است. پس بهتر است که یک حساب پس‌انداز برای وجوه نقدی خود باز کنید و از همین ابتدا آینده خود را با ذخیره مقداری از سود خود تضمین کنید. بهتر است تا زمانی که روز مبادا فرا نرسیده است به این حساب دست نزنید و به فکر آینده خود باشید. یادتان نرود که یک سرمایه‌گذار موفق همه کارت‌های خود را رو نمی‌کند.
نباید های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی
همان‌طور که اقدامات بالا را باید انجام دهید، تعدای از اقدامات را هم نباید در سرمایه‌گذاری بازارهای مالی انجام دهید. در زیر تعدادی از مهم‌ترین اقداماتی که جایی در سرمایه‌گذاری موفق ندارند، برای شما خوانندگان عزیز آورده شده است. لطفا مطمئن شوید تا جایی که امکان دارد این اقدامات را انجام ندهید.
۱. نباید تحت تاثیر احساسات سرمایه‌گذاری کنید
در سال ۲۰۰۸، بازارهای مالی دچار افت شدیدی شدند و مردمی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده بودند به شدت دچار وحشت شدند. بسیاری از این سرمایه‌گذاران می‌خواستند به سرعت پول خود را از این بازارها بیرون بکشند که بیشتر از این ضرر نکنند.  کسانی که به توصیه‌ مشاور مالی خود عمل کردند و پول‌های خود را سر وقت بیرون کشیدند، نه تنها ضرر نکردند بلکه موفق نیز شدند. توجه داشته باشید احساسات مثبت اگر بیش از اندازه باشند، می‌توانند به همان اندازه مخرب باشند. بیش از اندازه دلبسته سرمایه‌گذاری نشوید و همه دارایی خود را به بهانه سرمایه‌گذاری خرج نکنید. فراموش نکنید که دنیای سرمایه‌گذاری جایی برای دلبستگی و ترس ندارد و فقط بر پایه تصمیمات منطقی و حساب شده پیش می‌رود.
۲. بیش از اندازه نباید منتظر بمانید
درست است که تامل و تعلل قبل از سرمایه‌گذاری ضروری است، اما شما نباید بیش از اندازه هم متوقف شوید. دنیای سرمایه‌گذاری و فرصت‌های آن برای همیشه منتظر شما نمی‌ماند. پس در هنگام رویایی با یک فرصت عالی، زمان را از دست ندهید و به سرعت تحقیقات خود را انجام دهید و وارد عمل شوید. فراموش نکنید که زمان بی‌رحم است و تورم و عمر محدود آدمی بر این بی‌رحمی دامن می‌زند. صبر کردن خوب است اما نه به اندازه‌ای که قرصت‌های مهم زندگی را از کفتان دربیاورد.
۳. نباید ریسک‌ های غیرضروری انجام دهید
در دنیای سرمایه‌گذاری بازارهای مالی، گاه ریسک کردن ضروری است. چون به هرحال در دنیایی زندگی می‌کنیم که این روزها پر است از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی که بر روی اقتصاد نیز تاثیر دارند. اما یادتان نرود که یک سرمایه‌گذار موفق می‌تواند زمان درست ریسک را تشخیص دهد و از ریسک‌های غیر ضروری خودداری کند. برای این تشخیص می‌توانید از مشاورین مالی کارکشته کمک بگیرید. مشاور مالی خوب می‌تواند زمان درست سرمایه‌گذاری و ریسک‌های آن را پیش‌بینی کند و راه‌های حفاظت از سرمایه‌تان را نیز در اختیارتان قرار دهد.
سخن آخر
ممکن است هر سرمایه‌گذار تازه نفس از نگرانی‌های بی‌شماری که در شروع کار گریبان هر انسان عاقلی را می‌گیرد، در عذاب باشد. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران باید از بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری بازارهای مالی آگاه باشند و از آن‌ها پیروی کنند. این ترس و استرس باید محرک آن‌ها برای یک سرمایه‌گذاری موفق باشد و شروع به تحقیق و کمک از مشاوران قابل اطمینان کنند. آن‌ها می‌توانند در دنیای سرمای‌گذاری پس‌انداز کردن و کنترل هزینه‌ها را یاد بگیرند و فراموش نکنند که زمان همیشه برای آن‌ها صبر نمی‌کند و گاه باید در زمان درست اهل ریسک هم بود.

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *