پرش به محتوا

بایننس بریج (Binance Bridge) چیست و چگونه کار می کند؟

در حال حاضر یکی از کمبودهای اصلی در شبکه‌های بلاک چین، عدم وجود امکان ارتباط میان شبکه‌های مختلف است. به ‌عنوان نمونه اگر شما تراکنش بیت کوینی انجام داده باشید، در شبکه اتریوم ثبت نمی‌شود و در آن شبکه کسی از این تراکنش مطلع نخواهد شد. علاوه بر این، قوانین جدید اجباری برای احراز هویت صرافی بایننس و محدودیت ایرانیان در استفاده از صرافی‌های خارجی، سبب شده که جای خالی راهی برای انتقال توکن‌ها بین شبکه‌های مختلف احساس شود. بایننس بریج می‌تواند مرهمی موقت برای این معضل باشد. با استفاده از بایننس بریج می‌توان از کوین‌ها و توکن‌های Wrapped شده برای ارتباط و تعامل میان شبکه‌های مختلف استفاده کرد. بایننس بریج (Binance Bridge) پروژه‌ای است که در تلاش است به افزایش ارتباط و تعامل میان شبکه‌های مختلف کمک کند.
در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی فعالیت پروژه بایننس بریج برای برقراری ارتباط میان شبکه‌های مختلف پرداخته و سپس کمی در مورد هدف بایننس از ایجاد بایننس بریج، ویژگی‌ها، مزایا و معایب، نحوه کارکرد بایننس و آموزش کار با آن و نحوه انتقال دارایی‌ها در این پلتفرم توضیح دهیم.
فهرست این مقاله
پل بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟
استفاده از پل‌های بلاک چین مزایای بی‌شماری دارد. به ‌عنوان نمونه، یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن های غیرمتمرکز که از اتریوم استفاده می‌کند، به دلیل کند بودن سرعت پردازش تراکنش و کارمزدهای بالا در زمان ترافیک و تراکم زیاد شبکه، غالباً دچار مشکلاتی در رابطه باتجربه کاربری ضعیف می‌شود.
توسعه‌دهندگان به‌منظور داشتن پردازشی با سرعت بالاتر و کارمزد کمتر، می‌توانند با استفاده از یک پل، توکن‌های خود را به یک بلاک چین دیگر منتقل کنند. این بدان معنی است که یک توسعه‌دهنده می‌تواند با استفاده از توکن استاندارد ERC-20 و همچنین برنامه‌های پویای اتریوم برای توسعه‌دهندگان و جامعه کاربران، برنامه غیرمتمرکز خود را بر روی اتریوم اجرا کند.
از طرفی، هردوی این اکوسیستم‌های بلاک چینی از مزایای استفاده از پل‌ها (Bridge) توسط توسعه‌دهندگان، بهره‌مند می‌شوند. این امر، ترافیک شبکه اتریوم را روی سایر بلاک چین‌ها با تراکم کمتر پخش می‌کند و منجر به کاهش آن می‌شود. این امر یک راه‌حل عالی برای حل چالش‌های مقیاس‌پذیری مداوم اتریوم است. در این صورت، بلاک چین دیگر نیز در معرض جامعه اتریوم قرارگرفته و پذیرش آن‌ها را به‌دست می‌آورد.
یکی دیگر از موارد استفاده از پل بلاک چین می‌تواند پرداخت فوری در نقطه فروش (Point of Sale) باشد، که تاکنون با توجه به چالش‌های مقیاس‌پذیری بیت کوین و اتریوم، تقریباً غیرممکن بوده است. پل‌ها همچنین می‌توانند برای اپلیکیشن های غیرمتمرکز که برای ایجاد تجربه کاربری یکپارچه مانند بازی‌های کازینو نیاز به تسویه فوری دارند نیز، مفید باشند.
انواع پل بلاک چین
پل سیسکوین اتریوم (Syscoin Ethereum)
در حال حاضر، چندین پروژه نسخه پل بلاک چین خود را منتشر کرده‌اند. پل سیسکوین اتریوم (Syscoin Ethereum) که در آغاز سال جاری راه‌اندازی شده، قابلیت تعامل دوجانبه بین شبکه اتریوم و سیسکوین را فراهم کرده است. سیسکوین به توکن‌های ERC20 اجازه دسترسی به یک پروتکل تسویه فوری با عنوان گراف جهت‌دار غیر مدور (DAG) با تأیید صفر (zero confirmation directed acyclic graph) را می‌دهد که قادر به پردازش بیش از شصت هزار تراکنش در ثانیه بوده و توسط یک ممیز مستقل تأیید می‌شوند.
آر اس کی (RSK)
آر اس کی (RSK) نیز دومین پلتفرم قرارداد هوشمند لایه دوم است که روی بلاک چین بیت کوین کار می‌کند. پل RSK، توکن خود را در اوایل سال جاری راه‌اندازی کرد. در حقیقت پل RSK به دارائی‌ها اجازه می‌دهد تا بین RSK و اتریوم انتقال پیداکرده و بدین ترتیب قابلیت تعامل بین بیت کوین و اتریوم را به‌طور مؤثری فراهم می‌کند.
ون چین (Wanchain)
ون چین (Wanchain)، یکی از اولین پروژه‌هایی بود که وارد فضای تعامل شد. این پروژه در ماه ژانویه (دی‌ماه)، چهارمین نسخه از شبکه اصلی خود را معرفی و از چهارچوب تی بریج (T-Bridge) که امکان انتقال داده و دارایی‌های دیجیتال را  بین بلاک چین‌های مختلف فراهم می‌کند، رونمایی کرد.
پل های بلاک چین از نظر متمرکز بودن
علاوه بر این، پل‌ها دقیقاً مانند خود بلاک چین‌ها، می‌توانند در طیفی از عدم تمرکز فعالیت کنند. بریج‌ها به ۲ دسته فدریتد (federated) و بدون اطمینان (trustless) تقسیم می‌شوند:
فدریتد (federated)
یک پل فدریتد با روشی مشابه یک بلاک چین خصوصی یا مجاز عمل می‌کند. این پروژه، مجموعه‌ای از شاخص‌ها را تعیین می‌کند که به فرد صلاحیت می‌دهند تا در بخشی از فدراسیون حضورداشته باشد و بر تراکنش های پل‌ها نظارت کند.
به ‌عنوان نمونه، در پل ون چین، گره‌های تخصصی به نام استورمن (storemen) با استفاده از محاسبات چندجانبه ایمن، توکن‌ها را روی بلاک چین اتریوم قفل می‌کنند. سپس، مقدار معادل توکن‌ها روی وان چین ضرب شده و وقتی کاربر می‌خواهد دارایی‌های خود را به بلاک چین اتریوم برگرداند، یک استورمن باید سهم او را از کلید مخفی بدهد.
بدون اطمینان (trustless)
یک پل بدون اطمینان می‌تواند از طریق شبکه غیرمتمرکزی از عاملین عمل کند. برخلاف مدل فدریتد، هرکسی می‌تواند به‌عنوان عامل به این شبکه بپیوند. همچنین کلیه عامل‌ها برای تأیید صحت و اعتبار تراکنش‌ها، پاداش می‌گیرند.
به ‌عنوان نمونه، پل سیسکوین، از شبکه‌ای از عامل‌ها استفاده می‌کند که با سهام گذاری (Staking) رمز ارز اتریوم از تراکنش‌های پل، که در دسته سوپر بلاک‌ها قرار می‌گیرند، کارمزد دریافت می‌کنند. اگر هر یک از عاملین متوجه شود که عملکرد یکی از عامل‌های دیگر، از طریق ایجاد سوپر بلاک‌های نامعتبر به نفع شبکه نیست، می‌تواند چالشی را مطرح کند. اگر چالش تأیید شود، کسی که چالش را ایجاد کرده، سه اتر از ایجادکننده بلاک‌های نامعتبر جایزه می‌گیرد. در غیر این صورت، اگر چالش وی بی‌اساس تلقی شود، سه اتر از دست می‌دهد.
از طرفی پل‌هایی که هم‌اکنون در حال فعالیت هستند، تنها چند ماه است که به شکل فعلی خودکار می‌کنند، ازاین‌رو هنوز ازنظر پذیرش در مراحل ابتدایی به سر می‌برند. بااین‌وجود، وعده‌های زیادی – به‌خصوص برای استیبل کوین‌ها – داده‌اند. رمز ارز تتر (USDT) نیز برای اینکه بتواند خودش را با این میزان رشد همگام کند، مجبور شد شبکه خود را گسترش بدهد. مدیر ارشد فناوری این شرکت، پائولو آردوینو (Paolo Ardoino)، تمایل زیادی به استفاده از پل‌های بلاک چین نشان داده است. سیسکوین نیز در حال مذاکره با پروژه‌های استیبل کوینی است که علاقه‌مند به استفاده از بریج این پروژه هستند.
با توجه به نوپا به ون این پدیده نوظهور، قطعاً اجرای برخی از آن‌ها با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در ماه مه، یک پل بیت کوین-اتریوم (TBTC) تنها ۲ روز پس از راه‌اندازی، مجبور شد فعالیت خود را متوقف کند، چراکه توسعه‌دهندگان در کد آن اشکالی را پیدا کردند که ادامه کار را غیرممکن می‌کرد.
بااین‌وجود، به نظر می‌رسد با تمرکز فعلی روی مقیاس‌پذیری و قابلیت تعامل، پل‌ها به بخش جدایی‌ناپذیری از چشم‌انداز آینده بلاک چین‌ها تبدیل شوند.
بایننس بریج (Binance Bridge) چیست؟
پروژه بایننس بریج یا پل بایننس یک سرویس پل بلاک چینی است که هدف آن افزایش همکاری بین بلاک چین های مختلف است. در اصل اجازه می‌دهد تا هرکسی کوین‌های انتخاب‌شده را به توکن های WPDC  (توکن های پک شده یا wrapped tokens) تبدیل کند تا در زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس مورداستفاده قرار گیرند. این پروژه دارایی‌های دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم، تتر، لایت کوین، ریپل، چین لینک، پولکادات، تزوس و … را به اکوسیستم بایننس چین می‌آورد.
در حقیقت با استفاده از پروتکل بایننس چین شما می‌توانید به نقدینگی  cross-chain در بایننس چین و زنجیره هوشمند بایننس، تنها با چند کلیک دسترسی پیدا کنید.
در حقیقت اگر اپلیکشین‌های غیرمتمرکز به یک پلتفرم سریع‌تر مانند ایاس (EOS) منتقل شوند، مزایای مختلف شبکه اتریوم همچون یک جامعه بزرگ، یک توکن استاندارد با پشتیبانی گسترده و یک پلتفرم قرارداد هوشمند با پذیرش بسیار بالا را از دست می‌دهند. از این رو، یک توسعه‌دهنده می‌تواند از یک بریج یا پل برای ارسال توکن‌های خود از یک پلتفرم بلاک چین به یک پلتفرم دیگر استفاده کند و از مزایای هر دو بهره‌مند شود. در یک اکوسیستم بلاک چین دارای قابلیت تعامل، توکن‌ها، داده‌ها و قراردادهای هوشمند به‌طور بالقوه می‌توانند بین پلتفرم‌های مختلف حرکت کنند.
به‌طورکلی پل‌ها از نوعی پروتکل ضرب و سوختن (mint-and-burn) استفاده می‌کنند تا عرضه توکن را در تمام پلتفرم‌ها ثابت نگاه‌دارند. بدین ترتیب، وقتی توکنی یک بلاک چین را ترک می‌کند، یا می‌سوزد و یا قفل می‌شود، و یک توکن دیگر معادل آن در بلاک چین مقابل ضرب می‌شود. برعکس، هنگامی‌که این توکن به شبکه اصلی خود برگردد، جفت این توکن یا می‌سوزد و یا قفل می‌شود.
بایننس بریج چگونه کار می کند؟
بسته‌بندی یک کوین یا توکن در نسخه بایننس چین خیلی ساده است. در حقیقت با استفاده از سرویس بایننس بریج می‌توان دارایی‌های دیجیتال رابین یک بلاک چین بومی و زنجیره بایننس یا زنجیره هوشمند بایننس تبدیل کرد. به‌عنوان نمونه، اگر USDT را از اتریوم به زنجیره هوشمند بایننس انتقال دهید، بایننس بریج از تبدیل میان زنجیره‌ای Ethereum ERC20 به Binance BEP2 یا BEP-20 پشتیبانی خواهد کرد. شایان‌ذکر است که این رمز ارزهای بسته‌بندی‌شده به‌وسیله کوین‌ها و توکن های واقعی در آدرس‌های عمومی پشتیبانی خواهند شد.
هم‌اکنون، پروژه بایننس بریج از انتقال بین زنجیره‌ای ERC20 و TRC20 پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم، ERC20 توکنی محبوب و پرکاربرد است که در بر بستر بلاک چین اتریوم استانداردشده است؛ البته توکن TRC20 نیز استاندارد مشابهی در شبکه TRON دارد.
اساساً بسته‌بندی کردن یک کوین یا توکن و انتقال آن به زنجیره بایننس بسیار ساده است. در حقیقت با استفاده از سرویس بایننس بریج می‌توانید دارایی‌های دیجیتال خود رابین بلاک چین بومی دارایی و زنجیره بایننس/زنجیره هوشمند بایننس انتقال دهید.
گفتنی است که BEP2 نیز به استاندارد توکن روی زنجیره بایننس و BEP20 به استاندارد توکن روی زنجیره هوشمند بایننس گفته می‌شود که توکن بومی هر ۲ زنجیره نیز بایننس کوین (BNB) است.
از طرفی وقتی‌که پارامترها و استانداردها را تنظیم کردید، در عرض چند دقیقه می‌توانید تبدیل میان‌ زنجیره‌ای خود را انجام دهید. البته، سرعت تبدیل به زمان تأیید در شبکه بلاک چین موردنظر شما نیز بستگی دارد. به بیانی دیگر دیگر، اگر در زمان تبدیل کوین‌ها و توکن‌ها، زنجیره مبدأ شما دچار تراکم و افزایش فعالیت کاربران باشد، احتمالاً باید مدت بیشتری برای تبدیل دارایی خود در نظر بگیرید.
از طرفی ترافیک بلاک چین مبدأ می‌تواند مدت‌زمان لازم برای انتقال میان‌ زنجیره‌ای توکن را افزایش دهد. علاوه بر این، مسئله مهم دیگر کارمزد تبدیل دارایی‌ها است که در سرویس بایننس بریج ۰ است و شما فقط باید کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین مبدأ را بپردازید. ضمناً، برای انجام این عملیات احتیاجی به داشتن حساب کاربری بایننس ندارید و رابط کاربری بایننس بریج به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که بدون نیاز به‌حساب کاربری، هر آدرسی بتواند از آن استفاده کند. بااین‌حال، اگر حساب بایننس داشته باشید، به‌راحتی‌ می‌توانید برخی از دارایی‌های BEP2 و BEP20 را واریز یا برداشت کنید. به‌این‌ترتیب، دیگر نیازی نیست نگران بسته بندی کردن و بسته‌بندی دارایی‌ها باشید؛ زیرا، می‌توانید آنها را مانند سایر توکن‌ها ذخیره و معامله کنید یا انتقال دهید.
هزینه تبدیل در بایننس بریج چه میزان است؟
تا ازنظر هزینه‌ها، بایننس بریج هزینه‌ها را به ۰ می‌رساند. این یعنی قرار است که شما مجانی این تبدیل‌ها را انجام دهید. در حقیقت شما فقط باید کارمزد معاملات شبکه را در بلاک چینی که در حال تبدیل آن هستید، پرداخت کنید. از طرفی جهت استفاده از بایننس بریج به‌حساب کاربری در صرافی بایننس نیازی نیست و رابط پل بایننس بدون نیاز به ایجاد حساب Binance برای هر آدرس بازخواهد بود.
همچنین، اگر حساب بایننس نیز داشته باشید، سپرده و برداشت برای تعدادی از دارایی‌های BEP2 و BEP20 بازخواهد بود و بدین ترتیب دیگر نگران بسته‌بندی دارایی‌ها نبوده و می‌توانید آنها را مثل دیگر رمز ارزها ذخیره کرده یا انتقال دهید.
آشنایی با ۲ اصلاح مهم در بایننس بریج؛ پنهان کردن (Peg in) و بیرون کشیدن (Peg out)
خصوصیت پنهان کردن (Peg in) به شما این امکان را می‌دهد تا از بلاکچین‌های بومی به توکن‌های بایننس اسمارت چین یا بایننس چین تبدیل شوید. اما برعکس، بیرون کشیدن (Peg out) به معنای تبدیل توکن‌های بایننس چین و بایننس اسمارت چین به توکن های بومی است. از طرفی جهت تکمیل Peg in ابتدا به یک کیف پول سازگار با این پلتفرم مثل بایننس چین ولت (Binance Chain Wallet) یا متاماسک (Metamask) نیاز داریم.
مزایا و معایب Binance Bridge در قیاس با خود صرافی بایننس
اساساً بایننس بریج ۲ مزیت کلی نسبت به خود صرافی بایننس دارد:

لازم نیست هیچ‌وجهی را در کیف پول صرافی قرارداد.
مراحل کمتری پیش پای کاربران است؛، پس از بسیاری از جهات، کار کردن با آن آسان‌تر است.

بااین‌حال، سرعت انتقال رمز ارزها از طریق صرافی بایننس به‌مراتب سریع‌تر است. بااین‌حال، تصور کلی بر این است که با تکمیل قابلیت‌های پل‌های بلاک چین و تکامل آنها در آینده، پل بایننس یا هر نوع پل بلاک چین دیگری، راهی برای پیشرفت خواهد بود.
چند نکته مهم پیش از استفاده از پل بایننس
اول اینکه با توجه به اینکه امکان استفاده از صرافی بایننس برای کاربران ایرانی وجود ندارد، درنتیجه دقت داشته باشید که هنگام استفاده از این سرویس وارد حساب کاربری خود در صرافی بایننس نشده نباشید و از IP کشورهای دیگری که جزء لیست تحریمی بایننس نیستند استفاده کنید.
دوم آنکه پیش از انجام هرگونه تراکنشی به مقدار کارمزد آن دقت کنید؛ چراکه با توجه به اینکه این فرآیند تا حدودی وابسته به شبکه اتریوم است، ممکن است کارمزد تقریباً بالایی داشته باشد و برای تراکنش‌های با حجم کم به‌صرفه نباشد.
همچنین جهت استفاده از بایننس بریج به متامسک یا کیف پول‌های مشابه دیگری نیاز دارید. دقت داشته باشید که شبکه متامسک را باید صحیح تعریف کرده باشید. همچنین برای جلوگیری از پرداخت کارمزد انتقال از کیف پولی مثل تراست ولت به متامسک می‌توانید بعد از نصب متامسک با استفاده از عبارت بازیابی دوازده کلمه‌ای تراست ولت، آن را روی متامسک وارد کنید. دقت کنید امکان واردکردن کیف پول با عبارت بازیابی تنها بلافاصله بعد از نصب متامسک امکان‌پذیر خواهد بود. ازاین‌رو، اگر کیف پول متامسک را قبلاً نصب‌کرده‌اید، احتمالاً ناچار به حذف این افزونه و نصب مجدد آن خواهید بود. همچنین درصورتی‌که خواستید متامسک را حذف کنید، دقت داشته باشید که کلمات ریکاوری آن را یادداشت کرده باشید.
دقت کنید که جهت پرداخت کارمزد تراکنش‌ها ممکن است به مقدار کمی بایننس کوین (BNB) در شبکه BEP-20 نیاز داشته باشید.
از طرفی، جهت تبدیل بایننس کوین در شبکه BEP-2 به بایننس کوین در شبکه BEP-20، می‌توانید از بخش سواپ (Swap) تراست ولت استفاده کنید. کیف پول متامسک نیز از قابلیت سواپ برای برخی از توکن‌ها پشتیبانی می‌کند.
آموزش کار با بایننس بریج Binance Bridge
در این قسمت نحوه استفاده از این سرویس را توضیح خواهیم داد:
آموزش اتصال کیف پول رمز ارز به بایننس بریج
۱. پیش از هر عملی، احتیاج به کیف پولی دارید که از شبکه‌های بایننس اسمارت چین و اتریوم پشتیبانی کند، چرا که در یک طرف این پل، همواره یکی از این ۲ شبکه حاضر خواهند بود.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید این رابط، تنها از ۲ کیف پول متامسک و بایننس چین ولت پشتیبانی می‌کند و هنوز پذیرای ولت‌های منطبق بر پروتکل ولت کانکت (WalletConnect) نیست.

۲. اما نگران نباشید، با استفاده از بخش مرورگر dApp کیف پول‌هایی همچون سیف پل و تراست ولت و تایپ آدرس بایننس بریج به صفحه این پل رفته و با انتخاب متامسک، کیف پول خود را به آن متصل کنید. اما در این آموزش ما از کیف پول متامسک استفاده خواهیم کرد.
۳. پس از اتصال کیف پول،با صفحه‌ای همانند صفحه زیر مواجه خواهید شد. در بخش دارایی (Asset)، ارزی که قصد انتقال بین شبکه‌ای آن رادارید، انتخاب کنید.
۴. در قسمت From شبکه مبدأ و در بخش To شبکه مقصد را برگزینید. به ازای هر دارایی مشخص، حداقل و حداکثر مقدار قابل‌انتقال در هر تراکنش در باکس پایین صفحه مشخص‌شده است.
همچنین توجه داشته باشید که هر آدرس، سهمیه کلی روزانه برای استفاده از این سرویس دارد که در بالای صفحه قابل‌مشاهده است.

آموزش انتقال ارز از شبکه بومی به شبکه‌های بایننس
به ‌عنوان نمونه، در این بخش قصد انتقال مقداری اتریوم (ETH) را از شبکه اصلی آن به شبکه بایننس اسمارت چین (به‌عنوان اتریوم بسته بندی شده) داریم.
۱. پس از انتخاب شبکه مبدأ و مقصد و مشخص کردن مقدار دلخواه، گزینه‌ای برای خرید بایننس کوین (BNB) در اختیارمان گذاشته می‌شود. ازآنجا که بایننس کوین ارز بومی شبکه‌های بایننس چین و بایننس اسمارت چین است و نقشی مشابه اتریوم یا ETH برای شبکه اتریوم دارد، بایننس بریج این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا بخشی از توکن‌های مبدأ، صرف خرید BNB شود. در صورت تمایل و فعال کردن این گزینه، مثل تصویر فوق، ۳ انتخاب برای مقدار BNB خریداری‌شده پیش روی شما قرار می‌گیرد (پنج دهم، یک و دو عدد).
۲. در مرحله بعد یک پنجره باز می‌شود و از شما می‌پرسد که چه‌کاری می‌خواهیم انجام دهید. ۳ گزینه بالا توضیح می‌دهند که پل بایننس در این موارد موردنیاز نیست یا نباید از آن استفاده شود. در صورت انتخاب هر یک از آنها توضیحی ظاهر می‌شود. پیشنهاد می‌کنم برای یادگیری روی هرکدام از آنها کلیک کنید.
۳. در بخش آدرس مقصد، آدرس کیف پولی که با آن به بایننس بریج متصل شده‌اید به شکل اتوماتیک درج می‌شود. پس از کلیک بر روی Next صفحه‌ای حاوی جزییات تراکنش بر روی شما گشوده می‌شود.
۴. در این آموزش ما می‌خواهیم مقداری ETH از کیف پول اتریوم خود به کیف پول BSC ارسال کنیم. از این رو، ما برای گزینه چهار اینجا هستیم. آن را انتخاب کنید و مطابق شکل زیر دکمه Next را بزنید.

۵. در مرحله بعد، یک پنجره تأیید به شما خوش‌آمد می‌گوید. لطفاً به آن دقت کرده و مطمئن شوید که همه‌چیز درست است. زمانی که احساس کردید آماده هستید بر روی گزینه تأیید (Confirm) کلیک کنید.

۵. دقت کنید که باید دقیقاً مقدار مشخص‌شده را طی یک تراکنش به آدرس ذکرشده ارسال کنید. توجه فرمایید که در صورت ارسال بیش از یک تراکنش و یا درصورتی‌که مبلغ انتقالی کمتر از مقدار مشخص باشد، تراکنش شما به‌حساب بیت کوین شما بازخواهد گشت. ۲ دقیقه مهلت‌دارید تا تراکنش را در کیف پول بیت کوینی‌تان ارسال کنید. تعلل در ارسال زودهنگام و موکول نمودن آن به لحظات آخر گاهی منجر به قبول نشدن تراکنش می‌شود. از این رو به‌سرعت و به‌دقت، مبلغ مشخص‌شده را به آدرس ذکرشده بفرستید.

۶. پس از فرستادن تراکنش، بایننس بریج آخرین وضعیت تأیید تراکنش در شبکه مبدأ و مقصد را به شما نشان خواهد داد. بسته به تعداد بلوک‌های تأیید موردنیاز در شبکه مبدأ و مقصد، انجام این عمل تا چهل و پنج دقیقه نیز ممکن است به طول انجامد.
آموزش انتقال توکن از شبکه های بایننس به شبکه های بومی
۱. در این بخش می‌خواهیم تعدادی توکن آدا (ADA) بسته بندی شده در بایننس را به شبکه بومی‌اش، کاردانو بازگردانیم. پس از انتخاب شبکه مبدأ و مقصد و مقدار تراکنش، به مرحله بعد می‌رویم. در قسمت آدرس مقصد، باید آدرس کیف پولی که می‌خواهیم آدا را به آن بفرستیم وارد کنیم.
* دقت داشته باشید که از آدرس‌های صحیح هر شبکه استفاده کنید و با کپی کردن آدرس، از خطا و اشتباه جلوگیری کنید. همچنین لازم به ذکر است که بایننس لیستی از آدرس‌های صرافی‌های بزرگ را در اختیار دارد و در صورت واردکردن آدرس صرافی‌های متمرکز در آن، اجازه انتقال به شما نخواهد داد.

۲. در این قسمت هزینه انتقال در شبکه مقصد برای شما لحاظ و کسر می‌شود. این مقدار برای هر شبکه مقداری ثابت است و بسته به میزان انتقال ندارد. همچنین برای انتقال توکن‌ها در شبکه بایننس چین و بایننس اسمارت چین (به مقصد قرارداد هوشمند بایننس بریج) از شما هزینه تراکنش (هرچند اندک) کسر خواهد شد. در صورت موافقت با شرایط، گزینه تأیید را فشار دهید.

در این قسمت با کلیک بر روی Submit Transaction via Metamask پروسه انتقال شما نهایی می‌شود. پس‌ازاین پیغام، باید تراکنش را در متامسک نیز تأیید کنید.

۳. صفحه نهایی، میزان پیشرفت پروسه انتقال و تأیید در ۲ شبکه را نشان می‌دهد.
نکته قابل‌ذکر دیگر در خصوص انتقال بین شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین (BSC) این است که با توجه به یکسان بودن فرمت آدرس این ۲ شبکه و برای جلوگیری از اشتباه کاربران،انتقال تنها از/به یک کیف پول انجام می‌پذیرد. یعنی با همان کیف پولی که به رابط بایننس متصل شده‌اید.

نتیجه گیری
پروژه بایننس بریج ابزاری مهم جهت ارتقاء سازگاری متقابل در عرصه بلاک چین است. درواقع هر فردی می‌تواند کوین‌ها و توکن های خود را جهت استفاده در زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس (BSC) پگ کند. از طرفی تعداد توکن هایی که قابل پشتیبانی باشند نیز باگذشت زمان افزایش پیدا خواهد کرد و این امر منجر به دسترسی بهتر به نقدینگی در زنجیره هوشمند بایننس خواهد شد.
دقت کنید که اگر قصد دارید تا مبلغی بالا را در بایننس بریج تبدیل کنید، در ابتدا با مقداری کم شروع کرده و بدین ترتیب خواهید توانست تا پیش از انجام معامله اصلی خود، تمام جوانب را بررسی کرده و ببینید که همه‌چیز حتماً مرتب و زیر نظر شما باشد.
اساساً بایننس بریج تنها قطعه‌ای از یک پازلی بزرگ‌تر یا بخش کوچکی از پروژه‌ای بزرگ‌تر خواهد بود. در حقیقت بایننس به دنبال این است تا تبدیل نقدینگی بین بلاک چین‌ها گوناگون را بیشتر از این‌ها ارتقاء دهد. پس در آینده‌ای نزدیک بایستی منتظر اتفاقاتی به‌مراتب بزرگ‌تر باشیم
سوالات متداول
۱. آیا جهت استفاده از بایننس بریج به‌حساب کاربری در صرافی بایننس نیاز داریم؟
به‌صورت کلی دسترسی به پل بایننس برای تمامی کاربران آزاد بوده و هیچ‌گونه نیازی به داشتن حساب کاربری یا احراز هویت در صرافی بایننس نیست. از طرفی با در نظر گرفتن اینکه صرافی بایننس از شبکه‌های BEP-2 و BEP-20  در برخی ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند، اگر حساب کاربری صرافی بایننس داشته باشید، می‌توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی، اقدام به نگهداری، خریدوفروش و انتقال رمز ارزهای بسته‌بندی‌شده خود کنید.
۲. به‌ وسیله چه ولت‌هایی می‌توان در بایننس بریج تبدیل را انجام داد؟
هم‌اکنون کیف پول‌های بایننس اکستنشن ولت (Binance Chain Extension Wallet)، تراست ولت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask) و مث ولت (Math Wallet) از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.
۳. میزان کارمزد تبدیل توکن ها در بایننس بریج چقدر است؟
بایننس بریج جهت عملیات انتقال و تبدیل در بین بلاک چین‌های مختلف کارمزدی از کاربران خود دریافت نمی‌کند و کاربران فقط باید کارمزد مربوط به شبکه‌هایی که قصد انتقال بین آنها رادارند را پرداخت کنند.
۴. ارزهای پشتیبانی شده در بایننس بریج کدام ها هستند؟
بایننس بریج قابلیت استفاده از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم، تتر، لایت کوین، ریپل، چین لینک، اتم، پولکادات، تزوس و … را در زنجیره هوشمند بایننس فراهم ساخته است.
۵. مزیت استفاده از بایننس بریج چیست؟
با استفاده از فرآیند تبدیل دارایی‌ها در بایننس بریج می‌توان از بیت کوین، اتریوم، تتر، لایت کوین و … در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز زنجیره هوشمند بایننس استفاده کرد.
۶.آیا امکان تبدیل ارز CELER از ERC-20  به BEP-20، به‌وسیله بایننس بریج وجود دارد؟
بله. شما می‌توانید توکن CELER رابین این ۲ شبکه انتقال دهید.
۷. سطح ایمنی بایننس بریج چگونه است؟
تا الآن آسیب‌پذیری امنیتی در خصوص پل بایننس مشاهده نشده است اما توجه داشته باشید با بسته بندی کردن توکن‌ها، علاوه بر ریسک شبکه مبدأ، ریسک مشکلات شبکه مقصد و عدم امنیت احتمالی قراردادهای هوشمند را به خود تحمیل می‌کنید. در این مورد به‌خصوص، به خطر تجاری و متمرکز بودن شرکت بایننس، ممکن است روزی محدودیتی جدید از جانب آن بر کاربران اعمال شود.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” بلاک چین “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *