پرش به محتوا

با اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال آشنا شوید!

متا: اصطلاحات ارزهای دیجیتال بسیار متنوع و در برخی مواقع طنز هستند. فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال نیازمند یادگیری مفاهیم رمز ارز و اصطلاحات کریپتوکارنسی است
امضا محتوایی: تعدادی از اصطلاحات ارزهای دیجیتال از سایر بازارهای سرمایه گرفته‌شده و برخی دیگر به‌مرور زمان توسط کاربران بازار ارزهای دیجیتال شکل گرفته و رواج پیدا کرده‌اند. شناخت این اصطلاحات و درک مفاهیم رمز ارز در موفقیت و ماندگاری در این فضا ضروری است.
آشنایی با اصطلاحات ارزهای دیجیتال، برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها را دارند، الزامی است. اصطلاحات به‌کاربرده شده در این بازار مالی، عمدتاً با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری متفاوت است؛ که این موضوع هم به دلیل نو بودن مفهومی به نام کریپتوکارنسی و هم به دلیل حس شوخ طبیعی افرادی است که در این بازار، فعالیت دارند.
مفاهیم رمز ارز ابداع‌شده توسط این افراد، در واژگان سایر مردم جهان وجود نداشته و بعضاً غیرعادی و عجیب به نظر می‌رسند. بسیاری از اصطلاحات کریپتوکارنسی تنها برای افرادی که مدت طولانی در فضای ارزهای دیجیتال فعالیت داشته، قابل‌فهم و شناخته‌شده است؛ اما فرقی نمی‌کند که در کجای مسیر سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال قرار دارید؛ چراکه در این مطلب قصد داریم فهرست کاملی از رایج‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال را در اختیارتان قرار داریم. همراه ما باشید.
اصطلاحات پایه ارزهای دیجیتال
رمز ارز (CRYPTOCURRENCY)
از اصلی‌ترین مفاهیم رمز ارز، کریپتوکارنسی، ارز رمزنگاری‌شده، رمز ارز یا ارز رمز پایه است. رمز ارز و یا رمز ارز به ارزهای مجازی گفته می‌شود که مستقل از سیستم بانکی و دولت هر کشوری اداره می‌شوند. این پول‌های دیجیتال برای جلوگیری از تقلب و افزایش امنیت رمزنگاری‌شده‌ و تنها در بستر اینترنت و دنیای دیجیتال قابل‌استفاده هستند. اولین پروژه موفق رمز ارز مربوط به بیت کوین، در سال ۲۰۰۹ است. جالب است بدانید که قبل از آن نیز تلاش‌های مشابهی برای طراحی و توسعه رمز ارز انجام‌شده بود که همگی با شکست مواجه شدند.
شیت کوین (SHITCOIN)
یکی از جدیدترین مفاهیم رمز ارز بوده و به رمز ارز بی‌ارزش اشاره دارد. ارزش شیت کوین‌ها در آینده به‌طورکلی از بین رفته و به صفر می‌رسد. این اصطلاح در چند سال اخیر، با توجه به رشد صعودی تعداد رمزارزها، به وجود آمده است. جالب است بدانید که در حال حاضر، چیزی حدود ۲۲ هزار رمز ارز وجود دارد که بسیاری از آن‌ها، از نوع شیت کوین هستند.
آلت کوین (ALTCOIN)

ALTCOIN از دو بخش ALT+COIN تشکیل‌شده است. ALT (ALTERNATIVE) به معنای جایگزین بوده و بنابراین ALTCOIN به معنای کوین‌ یا سکه جایگزین است. بیت کوین اولین رمز ارزی اختراع‌شده توسط ساتوشی است. پس از بیت کوین رمزارزهای بسیاری مانند اتریوم، مونرو و ریپل وارد بازار شدند. اصلاح آلت کوین به تمام ارزهای دیجیتال اختراع‌شده بعد از بیت کوین گفته می‌شود.
ساتوشی (SATOSHI)
از پایه‌ای‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال است. ساتوشی نام خالق بیت کوین، اولین رمز ارز در جهان است. امروزه به کوچک‌ترین کسری از بیت کوین یک ساتوشی گفته می‌شود. درواقع یک واحد ساتوشی ۰۰۰۰۰۰۰۱/۰ بیت کوین، یعنی یک‌صدم از یک‌میلیون BTC است.
بیت (BIT)
بیت یک واحد مشترک و یکی از زیر واحدهای بیت کوین است. ۰۰۰/۰۰۰/۱ بیت، برابر با یک بیت کوین است.
کریپتوگرافی (CRYPTOGRAPHY)
کریپتوگرافی یک عمل ریاضی و کامپیوتری برای رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها است. در بیت کوین از سه روش مختلف کریپتوگرافی از جمله MINING استفاده‌شده است.
توکن (TOKEN)

توکن از اصطلاحات کریپتوکارنسی رایج است. برخی افراد از این اصطلاح ‌اشتباهاً بجای COIN استفاده می‌کنند. هر کوین‌ بلاک چین یا همان سیستم ثبت داده اختصاصی خود را دارد. از کوین‌ها برای خریدوفروش کالا استفاده می‌شود. درحالی‌که توکن در بستر بلاک چین موجود کوین‌ها به‌خصوص اتریوم توسعه‌یافته و به‌کاربرده می‌شوند. برای مثال توکن‌های ایجادشده در بستر بلاک چین اتریومERC-20 نام دارند.
BTC و XBT
BTC و یا XBT هر دو به BITCOIN اشاره دارند و تفاوتی میان آن‌ها نیست.
وایت پیپر (WHITEPAPER)
به این اصطلاح در زبان فارسی اوراق سفید گفته می‌شود. اوراق سفید درواقع یک سند به‌صورت فایل PDF است که در آن اطلاعات مربوط به تمام جزئیات یک رمز ارز جدید، تکنولوژی موجود در طراحی آن اشاره می‌شود. به‌طورکلی WHITEPAPER به مشکلاتی که توسعه‌دهندگان قصد دارند با رمز ارز خود آن‌ها را برطرف کنند، اشاره می‌کند.
ساتوشی ناکاموتو (SATOSHI NAKAMOTO)
ساتوشی ناکاموتو نام مستعار فرد یا افرادی است که بیت کوین را توسعه داده‌اند. ساتوشی نویسنده «اوراق سفید بیت کوین» و طراحی کننده اولین پایگاه داده بلاک‌چین است.
تاریخچه: در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ ایمیلی به نام «بیت کوین سامانه پولی همتا به همتا» توسط ساتوشی در فهرست ایمیل رمزنگاری‌شده منتشر شد.
بلاک چین (BLOCKCAHIN)

یکی از اصلی‌ترین مفاهیم رمز ارز که بارها با آن مواجه شده‌ایم. این کلمه از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه BLOCK و CHAIN به وجود آمده است. در هر بلوک اطلاعات جداگانه‌ای ثبت‌شده و به زنجیره بلوک‌های قبلی اضافه می‌شود. این مفهوم اولین بار با شکل‌گیری ارزهای دیجیتال استفاده شد. بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات و داده است که با رمزنگاری انجام‌شده، امکان هک و دست‌کاری اطلاعات آن وجود ندارد. اطلاعات بلاک‌چین با تمام کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. درصورتی‌که داده‌ها و اطلاعات موجود در بلاک‌چین به‌صورت عمومی در دسترس باشد به آن PUBLIC BLOCKCAHIN می‌گویند.
همتا به همتا (P2P)
P2P مخفف عبارت PEER-TO-PEER یا همان مبادله همتا به همتا است. خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال از طریق پلتفرمP2P به‌صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند.
تاریخچه: این اصطلاح برای اولین بار در دهه ۸۰ میلادی استفاده شد؛ اما در سال ۱۹۹۹ کاربرد آن به اوج خودش رسید؛ در این سال NAPSTER با استفاده از یک شبکه P2P امکان تبادل موسیقی بین کاربران را فراهم کرد.
غیرمتمرکز (DECENTRALIZATION)
یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال و معنای غیرمتمرکز است. احتمالاً عبارت غیرمتمرکز را در خصوص ارزهای دیجیتال به‌دفعات شنیده باشید اما منظور از آن چیست؟ درواقع غیرمتمرکز به معنای این است که اطلاعات و داده‌ها در یک سازمان خاص متمرکز نشده و در تمام شبکه وجود دارند.
همان‌طور که اشاره شد در معاملات ارزهای دیجیتال مبادلات به‌صورت‌ همتا به همتا و غیرمتمرکز انجام می‌شوند؛ یعنی فروشنده و خریدار به‌صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند و واسطه‌ای (سازمانی) میان آن‌ها نیست؛ اما در سیستم‌های بانکداری دولت‌ها انتقال پول از حساب شماره ۱ به‌حساب شماره ۲ توسط یک واسط به نام بانک که به اطلاعات هر دو حساب ۱ و ۲ دسترسی دارد، انجام می‌شود.
بلاک (BLOCK)
بلاک بخشی از زنجیره تشکیل‌دهنده در بلاک چین است. هر بلاک حاوی اطلاعات و داده‌های مربوط به تراکنش‌های انجام‌شده هستند. پس از تکمیل هر بلاک و تائید نهایی آن توسط ماینر، بلاک بسته‌شده و به زنجیره بلاک‌های پیشین اضافه می‌شود. در این صورت امکان تغییر اطلاعات و اضافه و کم نمودن داده‌ها در این بلاک‌ها وجود ندارد. اولین بلاک ایجادشده توسط ساتوشی GENESIS BLOCK نام دارد.
الگوریتم‌های اجماع (CONSENSUS ALGORITHMS)
این عبارت در فارسی به معنای الگوریتم‌های اجماع است. به روش‌هایی که بر اساس آن‌ها اعضای یک شبکه بلاک‌چین به توافق می‌رسند، الگوریتم‌های اجامع می‌گویند. از اصلی‌ترین کاربردهای الگوریتم اجامع توافق در تائید یک تراکنش در بلاک است. دو الگوریتم PROOF OF WORK و PROOF OF STAKE در بلاک‌چین استفاده می‌شوند.
اثبات کار (PROOF OF WORK)

در فارسی به معنای «اثبات انجام کار» است. یک الگوریتم استخراج بیت کوین و مبتنی بر محاسبات ریاضی پیچیده است. محاسبات توسط کامپیوترهایی باقدرت پردازش بالا انجام می‌شوند. این محاسبات اعتبار تراکنش‌های انجام‌شده در هر بلوک را تائید می‌کنند. کامپیوتری که سریع‌تر بتواند محاسبات را انجام داده و تراکنش‌های بلاک را تائید کند به‌عنوان پاداش مقداری بیت کوین دریافت می‌کند.
اثبات سهام (PROOF OF STAKE)
از دیگر اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای «اثبات سهام» است. یکی دیگر از روش‌های حفظ امنیت بلاک‌چین است. از این روش به‌عنوان جایگزین PROOF OF WORK نیز استفاده می‌شود. در این روش افراد می‌توانند با خرید بخشی از رمز ارز شبکه را خریداری کرده و برای مدتی به شبکه اختصاص دهند؛ و بر اساس میزان و مدت‌زمان بلوکه شدن دارایی‌شان، از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. درنهایت این افراد در فرایند تائید تراکنش‌های بلاک‌ها مشارکت می‌کنند.
هش (HASH)

هش یک تابع ریاضی است. به‌طورکلی توابع ریاضی ورودی‌هایی را دریافت کرده و با انجام تغییراتی آن‌ها را به خروجی‌های مجزا تبدیل می‌کنند. از تابع هش در محاسبات ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. هش اعداد و حروف مختلف را به‌صورت داده‌های ورودی دریافت کرده و آن‌ها را به خروجی رمزگذاری شده تبدیل می‌کند. با رمزنگاری اطلاعات توسط هش، امنیت اطلاعات بالا رفته و از آن برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شود.
نرخ هش (HASH RATE)
HASH RATE یا HASH POWER از مفاهیم رمز ارز است. هش ریت (نرخ هش) معیار و واحد اندازه‌گیری است که توسط آن سرعت حل تابع هش توسط ماینر مشخص می‌شود. هش ریت تعداد تلاش‌های شبکه برای تکمیل محاسبات را مشخص می‌کند.
دو بار خرج کردن (DOUBLE SPENDING)
این عبارت به معنای «دو بار خرج کردن پول» است. ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال پول‌های فیزیکی نیستند امکان کپی کردن و خرج کردن دومرتبه آن‌ها وجود دارد؛ اما با استفاده از این سیستم امنیتی امکان کپی کردن رمز ارز یا خرج کردن دومرتبه آن وجود ندارد. با ثبت دقیق تراکنش و دارایی‌ها در بلاک‌چین احتمال DOUBLE SPENDING به صفر رسیده است.
حمله ۵۱ درصدی (ATTACK 51%)
زمانی که شبکه از سیستم PROOF OF WORK استفاده می‌کند ممکن است به حمله ۵۱ درصدی دچار شود؛ اما اصطلاح حمله ۵۱ درصدی چیست؟ حمله ۵۱ درصدی توسط ماینرها انجام می‌شود. زمانی که یک فرد و یا گروه موفق به گرفتن ۵۱ درصد قدرت شبکه شده و بالاترین HASH RATE را کسب کنند، توانایی حمله به شبکه را پیدا می‌کنند.
درواقع منظور از حمله، توانایی برگشت زدن تراکنش، دست‌کاری در تراکنش‌ها و حذف آن‌ها است. این افراد می‌توانند کوین‌های خارج از پروتکل تولید کرده و کوین‌های دیگر را به سرقت ببرند. درصورتی‌که شبکه با حمله ۵۱ درصدی مواجه شود فعالیت و تراکنش‌ها متوقف‌شده و بلاک‌ها بررسی مجدد و تصحیح می‌شوند.
صرافی رمز ارز (CRYPTO EXCHANGE)

با پیشرفت دنیای ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر مفاهیم رمز ارز نیز گسترش پیداکرده‌اند. صرافی‌های ارزهای دیجیتال یا CRYPTO EXCHANGE از این موارد هستند که تعداد آن‌ها در سال‌های اخیر در سراسر جهان افزایش‌یافته است. صرافی‌های ارزهای دیجیتال وب‌سایت‌های آنلاینی هستند که در آن‌ها یک رمز ارز خاص با یک نوع دیگر رمز ارز مبادله می‌شود. صرافی‌ها کارمزدی را برای مبادلات انجام‌شده در نظر می‌گیرند.
هالوینگ (HALVING)
هالوینگ از کلمه انگلیسی HALF به معنای نصف گرفته‌شده است. به نصف شدن پاداش بیت کوین پس از استخراج هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک، HALVING گفته می‌شود. این سیستم توسط ساتوشی خالق بیت کوین، برای جلوگیری از تورم، کمیاب شدن بیت کوین و به‌طورکلی کنترل عرضه و تقاضا ابداع‌شده است. پاداش‌ها هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شوند آخرین هالوینگ در سال ۲۰۲۰ این اتفاق افتاد.
شماره یا ارتفاع بلاک (BLOCK HEIGHT)
یکی دیگر از مفاهیم رمز ارز بلاک هایت یا ارتفاع بلاک است. همان‌طور که اشاره شد بلاک‌چین شامل تعدادی بلاک به‌صورت زنجیروار و پشت‌هم است. یک بلاک را در این زنجیر در نظر بگیرید، به‌اندازه بلاک‌های قبلی آن بلاک خاص،BLOCK HEIGHT آن بلاک گفته می‌شود.
ساتوشی اولین بلاک بیت کوین را ایجاد کرده است. نام این بلاک، بلاک پیدایش است. ازآنجایی‌که قبل از آن بلاک دیگری وجود ندارد بلاک هایت، بلاک پیدایش صفر است.
پول یا ارز فیات (Fiat)
معمولاً پشتوانه پول هر کشو میزان دارایی و ذخایر طلای آن کشور است؛ اما پول فیات به پولی گفته می‌شود که پشتوانه‌ای نداشته و ارزش آن به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد؛ مانند دلار آمریکا.
تاریخچه: این سیستم ارزی برای اولین بار در چند قرن گذشته و در کشور چین شکل گرفت و به‌مرور در کشورهای دیگر جهان از این سیستم استفاده شد.
فورک (Fork)
به این اصطلاح فورک یا انشعاب گفته می‌شود. هر یک از ارزهای دیجیتال با قوانین و پروتکل‌های خاص خود در حال فعالیت هستند. تا زمانی که این پروتکل‌ها توسط تمام برنامه‌نویسان قابل‌قبول باشند بلاک‌های موجود در بلاک‌چین به روند فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ اما اگر به هر دلیلی برنامه‌نویسان با پروتکل موجود به مشکل برخورده و قصد اصطلاح و تغییر آن را داشته باشند، بلاک موردنظر را آپدیت می‌کنند. به آپدیت و یا ایجاد بلاک جدید فورک می‌گویند.
سافت فورک (SOFT FORK)
اگر تغییرات ایجادشده در بلاک‌ها به‌صورت سطحی و جزئی باشد، اصطلاحاً SOFT FORK انجام‌شده است. به این معنا که قوانین اجماع و پروتکل‌های قبلی بدون تغییر باقی‌مانده و قوانین اجماع جدید متشکل از پروتکل‌های جدید به قوانین قبلی اضافه می‌شوند.
هارد فورک (HARD FORK)
برخلاف مورد قبلی در قوانین اجماع قبلی به‌طورکلی کنار گذاشته‌شده و قوانین و پروتکل‌های (دستورالعمل) جدیدی جایگزین آن‌ها می‌شوند. قوانین جدید با قوانین قبلی سازگار نیستند. برای مثال نرم‌افزارهای کامپیوتری را در نظر بگیرید که آپدیت‌های جدید آن‌ها با نسخه‌های سال‌های قبلی اجرا نمی‌شوند اما برعکس آن امکان‌پذیر است.
هارد فورک در برخی مواقع باعث ایجاد ارز جدید می‌شود. برای مثال بیت کوین کش نتیجه هارد فورک در بیت کوین است.
عرضه‌ اولیه‌ سکه (ICO)

INITIAL COIN OFFERING یا عرضه اولیه سکه را ICO می‌گویند. برای اجرای ایده‌ها و پروژه‌های مرتبط با رمز ارز و درنهایت راه‌اندازی استارت اپ‌ها تأمین بودجه بسیار مهم است. تأمین بودجه برخی از این پروژه‌ها توسط ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. به رویدادی که در آن بودجه راه‌اندازی استارت اپ به‌صورت رمز ارز جمع‌آوری می‌شود ICO گفته می‌شود. در این رویداد سرمایه‌گذاران با رمز ارز در پروژه سرمایه‌گذاری کرده و در عوض توکن بلاک‌چینی دریافت می‌کنند.
تاریخچه: برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ شرکت‌ها از این روش جمع‌‌آوری سرمایه استفاده کردند.
EXIT SCAM
نوعی کلاه‌برداری است که توسط استارت اپ‌ها در ICO اتفاق می‌افتد. همان‌طور که اشاره شد استارتاپ‌ها محلی برای سرمایه‌گذاری هستند. در برخی مواقع پس از مدتی این شرکت‌ها به‌طورکلی منحل شده و ارزهای دیجیتالی که در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شده است به سرقت می‌روند.
تاریخچه: این اصطلاح مخصوص بازار ارزهای دیجیتال نیست و پیش از آن نیز در مورد کسب‌وکارهایی استفاده می‌شد که باوجود دریافت هزینه سفارش‌ها جدید از مشتریان، ارسال سفارش‌ها را متوقف می‌کند.
زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity)
در بلاک‌چین‌ رمز ارز اتریوم، ‌قراردادهایی وجود دارد که به آن قرارداد هوشمند می‌گویند. قرارداد هوشمند درواقع پروتکل‌ خاص و ویژه‌ای برای تنظیم قراردادها است. به‌طورکلی سالیدیتی یک‌زبان برنامه‌نویسی است که قراردادهای هوشمند اتریوم توسط آن نوشته‌شده‌اند.
BITCOIN MAXIMALISTS
همان‌طور که اشاره شد اولین رمز ارز طراحی‌شده بیت کوین است. ارزش این رمز ارز نسبت به سایر ارزهای دیجیتال بیشتر است. از همین رو برخی از افراد سایر ارزهای دیجیتال را بی‌ارزش می‌دانند که به آن‌ها بیت‌کوین ماکسیمالیست یا BITCOINER گفته می‌شود.
خودت تحقیق کن (DYOR)
DYOR یا DO YOU OWN RESEARCH به معنای «خودت تحقیق کن» است. این اصطلاح به‌طورکلی رایج بوده و مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که به فرد سؤال‌کننده پیشنهاد می‌شود تنها به گفته‌های دیگران اعتماد نکرده و قبل از هر تصمیمی درباره آن تحقیق کند.
WHEN LAMBO
از لغات جالب در میان اصطلاحات ارزهای دیجیتال است. کلمه LAMBO در این عبارت به لامبورگینی اشاره دارد. در میان کاربران بازار ارزهای دیجیتال اصطلاح WHEN LAMBO به این موضوع اشاره دارد که چه زمانی با سود حاصل از افزایش ارزش رمز ارز لامبورگینی می‌خرید؟
تاریخچه: یکی از سرمایه‌گذاران و HODLERهای باسابقه بیت کوین در سال‌های ابتدایی معرفی بیت کوین در بازه‌های زمانی مختلف بیت کوین خریده و نگهداری کرده است. این فرد سال‌ها بعد و با افزایش ارزش بیت کوین تعدادی از آن‌ها را فروخته و با آن لامبورگینی می‌خرد. از آن زمان به بعد این اصطلاح در میان کاربران وایرال شده است.
BTFD
از اصطلاحات ارزهای دیجیتال است که به‌طورمعمول در میان کاربران باسابقه رواج دارد. این عبارت کوتاه شده عبارت BUY THE F*CKING DIP است. از این اصطلاح به‌عنوان یک پیشنهاد، زمانی استفاده می‌شود که قیمت به پایین‌ترین میزان خود رسیده و درنتیجه بهترین زمان خرید است.
دفتر کل مرکزی (CENTRAL LEDGER)
این عبارت در لغت به معنای «دفتر کل مرکزی» است. وظیفه این دفتر حفظ و نگهداری اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها است. سیستم ثبت اطلاعات مربوط به بدهی‌ها، حساب‌ها، تراکنش‌ها و بسیاری موارد دیگر مختص به ارزهای دیجیتال نیست و پیش از آن نیز مورداستفاده بوده است.
دفتر کل توزیع‌شده (Distributed Ledger)
به معنی «دفتر کل توزیع‌شده» است. درواقع یک پایگاه داده با امنیت بسیار بالا است که به‌طور مشترک در چندین سایت و موسسه به اشتراک گذاشته می‌شود. این پایگاه داده توسط چندین نفر قابل‌دسترس بوده و اجازه می‌دهد معاملات شاهد عمومی داشته باشند، اما امکان حذف و تغییر اطلاعات ثبت‌شده در آن وجود ندارد.
جستجوگر بلاک چین (Blockchain explorer)
از اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای جستجوگر بلاک‌چین است. به موتور جستجو یک سایت و یا اپلیکیشن برای جستجو در بلاک‌چین‌ها گفته می‌شود. این مرورگرها یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورداستفاده کاربران است که اطلاعات ارزشمندی از جزئیات بلاک، تراکنش‌ها، تاریخچه تراکنش یک آدرس خاص، آدرس‌های ورودی و خروجی و… را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. درواقع مرورگر هر رمز ارز به‌صورت اختصاصی عمل می‌کند؛ یعنی اطلاعات تراکنش بیت‌کوین در مرورگر اتریوم قابل‌رؤیت نیست.
رمز ارز باثبات یا استیبل کوین (Stablecoin)

STABL COIN یا رمز ارز با ثابت به رمزارزهایی گفته می‌شود که باوجود ارزش ثابت، از آنها برای کاهش نوسانات بازار و ایجاد ثبات قیمت به کوین‌ها، استفاده می‌شود. برخلاف سایر کوین‌ها که به‌صورت مستقل عمل می‌کنند، معمولاً پشتوانه استیبل کوین‌ها ارزهای دولتی، طلا و یا سایر ارزهای دیجیتال است.
برای مثال یکی از استیبل کوین‌های معرفی‌شده به بازار «تتر» است. ارزش تتر ۱ دلار است.
ارزش بازار (Market Capitalization)
MARKET CAPITALIZATION، مارکت کپ یا ارزش بازار به ارزش نقدی یک دارایی مثل رمز ارز در بازار گفته می‌شود. برای به دست آوردن مارکت کپ هر رمز ارز لازم است تعداد کل توکن و کوین‌های استخراج‌شده را در قیمت نقدی آن کوین ضرب کنید.
مثال ارزش بازار بیت کوین ۲۲۰ میلیارد دلار است.
سیاست شناخت مشتری (KYC)
کوتاه شده‌ عبارت KNOW YOUR CUSTOMER به معنای «مشتری خود را بشناس» است. KYC یک الزام قانونی برای جلوگیری از پول‌شویی و ضرر و زیان مالی است. بر طبق آن‌ها احراز هویت مشتریان ضروری است. KYC تنها مربوط به بازار ارزهای دیجیتال نبوده و بانک‌ها نیز اطلاعات شناسایی، آدرس و شماره تماس از مشتریان خود دریافت می‌کنند.
نود (NODE)
NODE یا گره سیستم‎های کامپیوتری هستند که برای تائید و بررسی تراکنش‌ها به شبکه بلاک‌چین متصل شده‌اند. اطلاعات موجود در هر یک از بلاک‌های یک بلاک‌چین در نودها ذخیره‌شده است.
FISH
به شخصی گفته می‌شود مقادیر ناچیزی از رمز ارز را به لطف حالت WHALE که بازار را بالا و پایین می‌کند، در اختیار دارد.
متن‌باز یا اپن سورس (Open Source)
این اصطلاح در میان کاربران فارسی‌زبان به متن‌باز معروف است. ممکن است سازندگان یک نرم‌افزار اطلاعات و کدهای برنامه‌نویسی مربوط به آن را در دسترس عموم قرار نداده و از آن به‌صورت محرمانه نگهداری کنند؛ اما در برخی از مواقع برعکس آن این اتفاق افتاده و کدهای برنامه‌نویسی نرم‌افزار در هنگام انتشار در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. ارزهای دیجیتال نیز به همین ترتیب به‌صورت متن‌باز و کاملاً شفاف هستند. علاوه بر دسترسی و مشاهده کدها و اطلاعات مربوط به ساختار ارزهای دیجیتال امکان تغییر و ویرایش آن‌ها وجود دارد.
تاریخچه: این اصطلاح مربوط به برنامه‌نویسی است و مختص ارزهای دیجیتال نیست اما ساتوشی به‌عنوان خالق اولین رمز ارز از آن استفاده کرده است.
اصطلاحات ارزهای دیجیتال مربوط به سرمایه‌گذاری
هودل (HODL)

تعجب نکنید، این عبارت یک غلط املایی نیست و درواقع یکی از جالب‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال است. هودل اولین بار در مورد بیت کوین بکار برده شد اما امروزه به نگه‌داشتن و نفروختن ارزهای دیجیتال در شرایط نوسانات بازار تأکید دارد. به این معنا که بدون توجه به شرایط بازار و ارزش رمز ارز، رمز ارز را برای طولانی‌مدت حفظ کنیم.
پس از مدتی در کنار اصطلاح hodl، مفهوم دیگری به نام hodler در میان کاربران در بازار ارزهای دیجیتال شکل گرفت. هودلر به کسی گفته می‌شود که با قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت رمز ارز خریده و قصد خریدوفروش آنی و احساسی در شرایط مختلف بازار را ندارد.
تاریخچه: در سال ۲۰۱۳ شخصی در وب‌سایت بیت کوین تاک، مهم‌ترین بستر ارتباط کاربران بیت کوین، با انتشار پستی با عنوان I am hodling از سایر کاربران خواست از ترید (خریدوفروش) روزانه و کوتاه‌مدت خودداری کرده و برای کسب سود بیشتر بیت کوین‌های خود را برای بازهای زمانی طولانی‌مدت حفظ کنند. او معتقد بود در سال‌های آینده ارزش بیت کوین بیشتر خواهد شد. عبارت منتشرشده توسط این فرد یک اشتباه تایپی بود اما بااین‌وجود این اصطلاح به همین صورت در میان کاربران رایج شد و به یکی از مهم‌ترین مفاهیم رمز ارز تبدیل شد.
مثال: افراد زیادی با قصد سودآوری یک‌شبه و کوتاه‌مدت وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند. درصورتی‌که به‌سرعت به سود مدنظر نرسند، قصد فروش دارند. این اصطلاح به این افراد یادآور می‌کند که اگر از خریدوفروش‌های مکرر خودداری کرده و رمز ارز خود را برای مدت طولانی حفظ کنند قطعاً سود بیشتری کسب می‌کنند.
ترس از دست دادن (FOMO)
اصطلاح FOMO مخفف عبارت Fear Of Missing Out و به معنای ترس از دست دادن است. برخلاف اصطلاح قبلی fomo مختص ارزهای دیجیتال نیست و به‌طورکلی به کسی گفته می‌شود که با ترس از دست دادن فرصت‌‌های احتمالی، اقدامات هیجان‌زده و احساسی انجام می‌دهد. در بازار ارزهای دیجیتالی زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که  سرمایه‌گذار ترس از دست دادن فرصت خرید را دارد.
تاریخچه: در سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاران بیت کوین با ترس از دست دادن فرصت، اقدام به خرید کردند. همین موضوع منجر به افزایش قیمت بیت کوین از ۷۵۰۰ به ۱۹۷۰۰ دلار در عرض چند هفته شد.
خرسی (BEAR)
در میان انواع مفاهیم رمز ارز، BEAR(خرس)، به شرایط نزولی بازار اشاره دارد که اغلب در مطالبی که در خصوص تحلیل بازار منتشر می‌شوند، کاربرد دارد. زمانی که بازار سیر نزولی و رو به پایین را تجربه می‌کند، سرمایه‌گذاران بازار به شرایط بازار اعتماد نداشته و از اصطلاح BEAR استفاده می‌کنند.
تاریخچه: این اصطلاح از گذشته در میان فعالان حوزه اقتصاد، به‌خصوص وال‌استریت، رواج داشته و امروزه توسط فعالان حوزه رمز ارز نیز استفاده می‌شود.
گاوی (BULL)
واژه BULL در زبان انگلیسی به معنای گاو است. این اصطلاح در نقطه مقابل مورد قبلی یعنی BEAR قرار دارد. BULL به شرایط صعودی و رو به بالای بازار اشاره دارد. فعالان بازار زمانی از این اصطلاح استفاده می‌کنند به افزایش قیمت رمزارزها و بهبود وضعیت بازار امیدوار هستند.
وال (WHALE)
وال یکی دیگر از اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای نهنگ است. در بازار رمزارزها WHALE به سرمایه‌گذارانی (افراد یا سازمان) گفته می‌شود که مقادیر بسیار زیادی ‌از یک رمز ارز خاص را در اختیار دارند. به‌طورکلی میزان دقیقی مشخص نشده اما این افراد به‌اندازه‌ای رمز ارز در اختیار دارند که با خریدوفروش آن‌ها، بر وضعیت بازار و قیمت رمز ارز تأثیرگذار هستند.

مثال: گروه سرمایه‌گذاریPantera Capital، نمونه‌ای از یک وال در بازار رمزارزها است.

نابودشده (REKT)
REKT حالت عامیانه نوشتار کلمه WRECKED به معنای نابودشده یا خراب‌شده است. در میان مفاهیم رمز ارز، REKT برای توصیف یک خسارت مالی بسیار شدید که براثر سرمایه‌گذاری بد به وجود آمده است، بکار برده می‌شود. علاوه بر آن از این اصطلاح برای توصیف افت شدید ارزش بازار و از دست دادن کل دارایی استفاده می‌شود.
تاریخچه: این اصطلاح در میان GAMER ها بسیار رایج بوده و به بازیکنی گفته می‌شود که به‌طور کامل نابودشده است.
بگ هولدر (BAG-HODLER)
یکی از رایج‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به‌طورکلی بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری است. BAGHODLER از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه BAG به معنای کیف و HODLER (اولین اصطلاح توضیح داده‌شده) به معنای نگه‌دارنده تشکیل‌شده است. BAGHODLER به کسی گفته می‌شود که یک سهام بی‌ارزش در اختیار داشته و به‌صورت غیرمنطقی به نگهداری آن اصرار دارد.
تاریخچه: این اصطلاح از زمان سال ۱۹۳۰ میلادی در اوج رکود اقتصادی بزرگ وارد واژگان مردم و پس‌ازآن دنیای سرمایه‌گذاری شد. در آن زمان این اصطلاح به افرادی گفته می‌شد که در صف غذا، کیف‌های خود را از سیب‌زمینی پر می‌کردند.
احساس ترس وحشت از افت قیمت (FUD)

FUD مخفف عبارت FEAR UNCERTAINTY AND DOUBT و به معنای ترس، عدم قطعیت و تردید است. از FUD زمانی استفاده می‌شود که درباره یک رمز ارز اخبار یا اطلاعات منفی، در فضای دیجیتال و سوشال مدیا منتشرشده و باعث ترس و نگرانی کاربران ارزهای دیجیتال می‌شود. به فردی که باعث انتشار بیشتر FUD می‌شود FUDDER گفته می‌شود.
برای مثال زمانی که یک فرد مهم حوزه ارزهای دیجیتال با رسانه‌ها مصاحبه کند و یا در صفحه شخصی خود با گذاشتن پستی ارزش فعلی بیت کوین را یک حباب بداند. این اظهارنظرها و اطلاعاتی که درستی آن‌ها مشخص نیست باعث FUD میان کاربران ارزهای دیجیتال می‌شود.
چین (CHOYNA)
یکی از جدیدترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال است. اصطلاح CHOYNA به کشور چین و نحوه تلفظ CHINA توسط ترامپ اشاره دارد. CHOYNA به کاربران چینی بازار ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. چین استخراج رمزارزهای مختلف را ممنوع اعلام کرده است. بااین‌وجود بر اساس گفته‌ها بیشترین استخراج و تجارت بیت کوین توسط کاربران چینی انجام می‌شود.
اصطلاحات ارزهای دیجیتال مربوط به تحلیل تکنیکال
اوج قیمت (ATH)
اوج قیمت، یکی از امیدوارکننده‌ترین اصطلاحات کریپتوکارنسی و به معنای افزایش قیمت و ارزش یکی از رمزارزها در تمام دوران است. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که ارزش یکی از ارزهای دیجیتال به رکورد جدیدی در تاریخ رسیده باشد.
بالای خط (ATL)
کوتاه شده عبارت ALL TIME LOW و مخالف مورد قبلی یعنی ATH است. از این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که ارزش رمز ارز به کمترین میزان در طول تاریخ رسیده باشد.
تله خرسی (BEAR TRAP)
در شرایطی که افت ارزش سهام موقتی است، برخی از سرمایه‌گذاران به‌اشتباه سیگنال‌هایی دریافت می‎کنند که بر اساس آن‌ها روند نزولی بازار ادامه دارد درنتیجه به‌اصطلاح به دام افتاده و با فروش سهام خود ضرر می‌کنند. در این شرایط اصطلاحاً سرمایه‌گذاران دچار یک تله خرسی شده‌اند.
تله گاوی (BULL TRAP)
به این اصطلاح در فارسی تله گاوی گفته می‌شود. این اصطلاح در شرایطی دقیقاً برعکس BEAR TRAP کاربرد دارد. در این حالت کاربران با دریافت سیگنال‌های اشتباه متقاعد می‌شوند که بازار به روند صعودی بازگشت است و درنتیجه از روند نزولی بازار غافل می‌مانند. در این شرایط شروع به خرید سهم کرده و ضرر می‌کنند.
قیمت به اوج رسیده (TO THE MOON)
این عبارت در لغت به معنای «به‌سوی ماه» و در فارسی به معنای «سر به فلک کشیده» است. اغلب به‌صورت فعل MOONING از این اصطلاح استفاده می‌شود. این اصطلاح برای توصیف ارزش یک رمز ارز که در حال تجربه روند صعودی شدید در بازار است، به‌کاربرده می‌شود. علاوه بر آن TO THE MOON به باوری قوی برخی افراد مبنی برافزایش شدید ارزش ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک اشاره دارد.
پامپ و دامپ (Pump and Dump)
از روش‌های کلاه‌برداری و غیرقانونی در بازار سهام است. گروهی از سرمایه‌گذاران اصلی با یک فرد و یا گروه دیگر از سرمایه‌گذاران دانه‌درشت همکاری کرده و به‌صورت غیرواقعی و تصنعی ارزش یک سهام یا کالایی را که از قبل خریداری کرده‌اند، بالابرده و سود بسیار زیادی کسب می‌کنند. به حالت افزایش ارزش سهام پامپ گفته می‌شود. سپس این افراد با جلب نظر مردم، سهام یا کالای خاص را به فروش می‌رسانند. با افزایش عرضه ارزش سهام به‌شدت افت کرده و افرادی که آن را خریده باشند ضرر می‌کنند. به حالت کاهش ارزش سهام نیز دامپ گفته می‌شود. امکان پامپ و دامپ در بازار ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد.
اصطلاحات مربوط به کیف پول‌های رمز ارز

کیف پول (WALLET)
از رایج‌ترین اصطلاحات کریپتوکارنسی بوده و به کیف پول دیجیتال کاربر اشاره دارد. درواقع WALLET یک نرم‌افزار (APP) است که به کاربر امکان می‌دهد تا ارزهای دیجیتال خود را در آن ذخیره کرده و از آن برای انجام معاملات استفاده کند. از کلیدهای خصوصی و عمومی در WALLET استفاده می‌شود.
کیف پول سرد (COLD STORAGE)
کیف پول سرد به معنای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال به‌صورت آفلاین است. در این صورت امکان دسترسی آنلاین به این رمزارزها وجود نداشته و امنیت آن‌ها بالا می‌رود. نگهداری آفلاین ارزهای دیجیتال، هزینه بیشتری نسبت به روش‌های گرم یا آنلاین دارد.
کیف پول گرم (HOT WALLET)
یکی از انواع کیف‌ پول‌های دیجیتال هات والت یا کیف پول گرم است که به‌صورت آنلاین در دسترس هستند. ازآنجایی‌که سرور سایت، کلیدهای خصوصی کاربر را ذخیره می‌کنند؛ این نوع کیف پول برای نگهداری طولانی‌مدت و ذخیره تمام سرمایه ارزهای دیجیتال مناسب نبوده و امنیت کافی را ندارند. هات والت مناسب افرادی است که به‌صورت مداوم در حال ترید ارز هستند.
کیف پول سخت‌افزاری (HARDWARE WALLET)
همان‌طور که اشاره کردیم کیف پول سخت‌افزاری یکی از راه‌های ذخیره‌سازی سرد یا همان آفلاین ارزهای دیجیتال است. این کیف پول‌ها مانند گاوصندوق فیزیکی از رمزهای دیجیتال به‌خوبی محافظ کرده و کلیدهای خصوصی و عمومی در آن حفاظت می‌شود. کیف پول سخت‌افزاری از طریق یک رابط به کامپیوتر و یا موبایل وصل می‌شود و با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی، دسترسی شما را به کیف پول و موجودی حساب فراهم می‌کند.
مثال: لجر (LEDGER) یکی از کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری شناخته‌شده است که در سال ۲۰۱۴ ساخته شد.
آدرس کیف پول رمز ارز (ADDY)
ADDY یکی دیگر از اصطلاحات ارزهای دیجیتال است که به آدرس کیف پول به‌خصوص بیت کوین اشاره دارد.
اصطلاحات مربوط به تراکنش ارزهای دیجیتال

تائید (CONFIRMATION)
CONFITMATION به معنای تأییدیه است. در کریپتوکارنسی تأییدیه‌ها یک مقیاس برای اندازه‌گیری تعداد بلاک‌های سپری‌شده از زمان اضافه شدن تراکنش جدید به بلاکچین هستند. هر چه تعداد تأییدیه‌ها بیشتر باشد امنیت تراکنش نیز بیشتر می‌شود. تاییدیه‌ توسط ماینرها انجام می‌شوند.
عبارت بازیابی (RECOVERY PHRASE)
از اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای «عبارت بازیابی» است. عبارت بازیابی از ۲۴ کلمه تشکیل‌شده و هر کاربر باید آن را به‌دوراز دسترس دیگران، نگه دارد. از عبارت بازیابی ۲۴ کلمه ای می‌توان برای انتقال رمزارزها از یک کیف پول به کیف پول دیجیتال دیگر استفاده کرد.
کلید خصوصی (PRIVATE KEY)
به معنای «کلید خصوصی» و یکی از سه روش کریپتوگرافی است. کلید خصوصی از ۵۱ کاراکتر متشکل از حروف انگلیسی و اعداد بوده که باعث افزایش امنیت ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول کاربر شده و از دسترسی‌های غیرمجاز جلوگیری می‌کند. حفظ کلید خصوصی بسیار اهمیت دارد چراکه بدون آن کاربر نمی‌تواند ارزهای موجود در کیف‌ پول دیجیتالی خود را از آن خارج کند.
کلید عمومی (PUBLIC KEY)
کلید عمومی از کاراکترهای متعددی از حروف و اعداد انگلیسی تشکیل‌شده و مانند کلید خصوصی در تأمین امنیت کیف پول کاربر نقش دارد. کلید عمومی در فرمت‌های مختلفی مانند فرمت فشرده، غیر فشرده و WIF وجود دارد. این کلید آدرس کیف پول کاربر است و برای دریافت رمز ارز با افراد دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود.
امضای دیجیتال (SIGNATURE)
در لغت به معنای امضا است. به امضای رمزنگاری‌شده‌ای که توسط کلید خصوصی هر کاربر انجام می‌شود، SIGNATURE گفته می‌شود. درواقع زمانی که در شبکه بلاک‌چین، معامله‌ای انجام شود برای اثبات مالکیت انجام امضای رمزنگاری‌شده ضروری است.

مثال: ELECTRUM، JAXX، MYCELIUM

شناسه تراکنش رمز ارز (TxID)
تراکنش رمز ارز شامل فرایندی است که طی آن رمز ارز جدید دریافت کرده و یا به شخص دیگری ارسال می‌کنید. هر یک از تراکنش‌های انجام‌شده در معاملات ارزهای دیجیتال دارای یک شناسه است. شناسه هر تراکنش منحصربه‌فرد بوده و با تراکنش‌های دیگر متفاوت است. از این شناسه برای پیگیری و بررسی وضعیت تراکنش استفاده می‌شود. این شناسه بانام‌های مختلف مانند TRANSACTION ID ،CODETRANSACTION، HASH، TxID و یا TxHASH شناخته می‌شود.
مثال:۱b3938cbc3f4d9a5218f7286e7e689aa94f3e97e9f0cd04577f15ccd25a5e6b یک شناسه تراکنش در فضای رمز ارز است.
کارمزد تراکنش (TRANSACTION FEES)
یکی دیگر از اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای کارمزد یا همان هزینه انجام تراکنش‌ها است. برای انجام تراکنش‌ها و تائید نهایی آن‌ها لازم است ماینر تراکنش انجام‌شده را تائید کند. در هنگام انجام تراکنش در معاملات ارزهای دیجیتال امکان تعیین میزان کارمزد وجود دارد. به این صورت هر چه کارمزدی که کاربر تعیین کند بیشتر باشد ماینرهای بیشتری به تائید نهایی تراکنش ترغیب می‌شوند. درنتیجه هر چه کارمزد بیشتری پرداخت کنید، تراکنش شما در اولویت بالاتری برای تائید قرار می‌گیرد.
استاپ لیمیت (Stop-Limit)
یکی از اصطلاحات ارزهای دیجیتال است که در صرافی‌های ارزهای دیجیتال با آن مواجه می‌شویم. STOP LIMIT این امکان را می‌دهد تا هر فرد حد و میزان سود و زیان موردنظر خود را در بازار مشخص کند. برای مثال فرض کنید ارزش بیت کوین ۸۰۰۰ دلار است. شما با STOP LIMIT مشخص می‌کنید اگر زمانی ارزش بیت کوین سقوط کرده و به ۷۰۰۰ دلار رسید بیت کوین خود را بفروشید؛ و یا برعکس با مشخص کردن یک قیمت خاص درصورتی‌که ارزش بیت کوین به آن میزان افزایش یافت شما بیت کوین خریداری می‌کنید.
اصطلاحات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج (MINING)
MINING در فارسی به معنای استخراج است. به فرایندی که طی آن تائید تراکنش‌ها با استفاده کامپیوترها و بر اساس حل مسائل ریاضی رمزنگاری‌شده انجام می‌شود، ماینیگ گفته می‌شود. درنهایت و پس از تائید صحت تراکنش‌، بلاک جدیدی به زنجیره بلاک‌های قبلی اضافه می‌شود.
به افرادی که به‌صورت داوطلبانه کامپیوتر و دستگاه‌های استخراج خود را برای انجام محاسبات ریاضی، در اختیار شبکه قرار می‌دهند، ماینر یا استخراج‌کننده گفته می‌شود. این افراد سبب حفظ امنیت شبکه و تولید غیرمتمرکز واحدهای جدید بیت شده و در عوض پاداش دریافت می‌کنند. به استخراج گروهی GROUP MINING می‌گویند.
ماینر (MINER)
به معنای استخراج‌کننده است. ماینرها ابزار و تجهیزات مخصوصی هستند که با توان محاسباتی بالا قادر به استخراج رمز ارز و درواقع تائید تراکنش‌های ارسال‌شده به شبکه، هستند.

مثال: ماینرBITMAIN ANTMINER S5

تاریخچه: در دهه ۹۰ میلادی که اسپمرها پیام‌های اسپم بسیاری ارسال می‌کردند، فردی به نام ADAM BACK با راه‌اندازی فرایند PROOF OF WORK سیستم ضد اسپمHASH CASH را راه‌اندازی کرد. MINING اصطلاحی برگرفته از این سیستم است.
مزرعه استخراج (MINING FARM)
در فارسی بانام مزرعه استخراج شناخته می‌شود. MINING توسط سخت‌افزارهایی (ASIC) با توان ویژه انجام می‌شود که مصرف برق بسیار بالایی دارند. برخی افراد تعداد بسیار زیادی دستگاه MINER را در خارج از شهر در یک سوله قرار داده و به کار استخراج مشغول می‌شوند. به محوطه قرارگیری این دستگاه‌ها مزرعه استخراج گفته می‌شود. اگر در این مزرعه بیت کوین استخراج شود به آن BITCOIN FARM می‌گویند.
ریگ استخراج (MINING RIG)
به تجهیزات لازم برای استخراج رمزارزها ریگ استخراج یا ماینیگ ریگ می‌گویند. ممکن است ریگ‌های (پک تجهیزات) بکار گرفته‌شده در فرایند استخراج کاملاً تخصصی و اختصاصی و یا یک کامپیوتر شخصی باشند. البته در سال‌های اولیه استخراج بیت کوین توسط کامپیوترهای خانگی هم امکان داشت اما اکنون استخراج سخت‌تر از گذشته شده و به تجهیزات پیشرفته با توان بالا نیاز است.
استخراج ابری (CLOUD MINING)
از اصطلاحات ارزهای دیجیتال است و زمانی استفاده می‌شود که یک شخص بدون داشتن تجهیزات شخصی ماینینگ، مبلغی را به‌صورت ماهانه به یک سایت شرکت استخراج‌کننده رمز ارز پرداخت می‌کند تا بجای او ماینیگ انجام دهند. سود حاصل از کلود ماینیگ نسبت به استخراج مستقیم کمتر است و امکان ضرر دهی نیز وجود دارد؛ اما از طرفی هزینه‌های مربوط به تجهیزات، نگهداری، برق و فضا حذف می‌شوند.
مثال: سایت GENESIS-MINING.COM که در سال ۲۰۱۳ تأسیس‌شده، یکی از سایت‌های قابل‌اعتماد در این زمینه است.
استخر استخراج (MINING POOL)

ماینیگ پول به معنای استخر استخراج است. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که ماینرهای یک شبکه برای انجام محاسبات ریاضی و افزایش شانس استخراج، دستگاه‌های ماینیگ خود را به‌صورت متمرکز با یکدیگر ادغام می‎‌کنند. این افراد در تقسیم BLOCK REWARD با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.
مثال: اولین استخر استخراج در اواخر سال ۲۰۱۰ شکل گرفت؛ و یکی از بهترین استخرهای استخراج، استخر POOLIN است.
مدارهای مجتمع (ASIC)
ASIC کوتاه شده‌ عبارت APPLICATION-SPECIFIC INTEGRATED CIRCUIT و به معنای مدارهای مجتمع با کاربردهای خاص است.
INTEGRATED CIRCUIT یا همان IC به معنای مدارهای مجتمع است که به آن تراشه هم گفته می‌شود، این تراشه‌ها کاربردهای مشخصی داشته و برای انجام کارهای خاص طراحی‌شده‌اند. این تراشه‌ها سرعت و توان بالاتری نسبت به سایر تراشه‌ها دارند. به‌طورکلی ASIC دستگاه‌های مخصوصی هستند که تراشه‌های ویژه آن برای استخراج رمز ارز استفاده می‌شوند.
پاداش بلاک (Block Reward)
همان‌طور که اشاره شد ماینرها تراکنش‌های هر بلاک را تائید کرده و باعث بسته شدن بلاک و اضافه شدن آن به زنجیر بلاک‌های قبلی می‌شود. این ماینرها در عوض پاداشی دریافت می‌کنند که به آن BLOCK REWARD گفته می‌شود. اکنون پاداش هر استخراج ۵/۱۲ بیت کوین است.
فاست (Faucet)
فاست به سایت‌هایی گفته می‌شود که به ازای فعالیت در آن‌ها به کاربر رمز ارز پرداخت می‌شود. برخی از سایت‌ها به ازای حضور در سایت هرچند ثانیه و یا هرچند دقیقه یک‌بار و یا برخی دیگر از سایت‌ها به ازای فعالیت‌هایی مانند بازی، کلیک بر روی تبلیغات، بازی کردن در سایت و… به‌حساب کاربری فرد رمز ارز واریز می‌کنند. البته میزان آن بسیار ناچیز بوده و حداقل میزان برداشت از حساب بسیار بالاست.
نتیجه‌ گیری
اصطلاحات ارزهای دیجیتال بسیار متعدد و متنوع هستند. بازار رمزارزها در سال‌های اخیر طرفداران زیادی را جذب کرده است. ازآنجایی‌که ارزش تعدادی از ارزهای دیجیتال رو به افزایش است، این بازار مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌حساب می‌آید. درک و شناخت درست از اصطلاحات کریپتوکارنسی و مفاهیم رمز ارز به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بهتری در این حوزه فعالیت کنید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” رمز ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *