پرش به محتوا

برنامه «دکتر زلفی‌گل» برای اساتید و دانشجویان/ ترویج مکتب حاج قاسم در دانشگاه/ جریان فتنه را قبول نداشته و ندارم

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: این روزها، موضوع انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم البته در کنار اخبار کرونا در صدر اخبار است. گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «محمدعلی زلفی‌گل» است؛ «دکتر زلفی‌گل» متولد 1345 در روستای صالح آباد از حومه شهرستان آشتیان از توابع استان مرکزی است. او مدرک کارشناسی‌‌اش را از دانشگاه اراک در بهمن 1369، مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه صنعتی اصفهان در شهریور 1372، مدرک دکتری‌اش را از دانشگاه شیراز در مرداد 1376، عنوان دانشیاری‌اش را در دانشگاه بوعلی سینا در مرداد 1380 و عنوان استادی را در دانشگاه بوعلی سینا در مرداد 1384 کسب کرد. آقای زلفی‌گل سوابق جبهه هم دارد؛ او در لشکر 17 علی ابن ابیطالب (ع) در سال 1361، در گردان خط شکن سید الشهدا والفجر مقدماتی،  در لشکر 17 علی ابن ابیطالب(ع) سال 1364 و لشکر 17 علی ابن ابیطالب (ع) در سال 1365 حضور داشته است. کسب رتبه اول در نهمین گردهمایی دانشجویان ارشد و دکتری داخل و خارج از کشور 1371، دانشجوی نمونه دکتری دانشگاه شیراز سال 1373، کسب رتبه دانشجوی ممتاز در چهارمین ، پنجمین و ششمین مجمع دانشجویان ممتاز بسیجی و ایثارگر کشور، پژوهشگر برتر کشوری در سال 1397، انتخاب به عنوان یکی از هفت دانش آموخته برجسته دانشگاه صنعتی اصفهان در جشن چهل سالگی این دانشگاه در سال 1396، کسب جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال 1394، انتخاب به عنوان محقق سرآمد توسط ستاد نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های 1394 و 1395، دریافت نشان درجه 2 پژوهش بر اساس اصل 129 قانون اساسی جمهوری اسلامی از ریاست جمهوری در سال 1390 و دریافت لوح تقدیر از وزیر علوم تحقیقات و فناوری به خاطر انتخاب توسط مرکز اطلاعات و آمار علمی ISI به عنوان دانشمند برگزیده در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد جهان از جمله عناوین کارنامه درخشان «دکتر زلفی‌گل» است. با «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره سوابق خودش و اقداماتی که در وزارت علوم مدنظر دارد، به گفت‌وگو نشستیم. **در مواجهه با جریانات مختلف سیاسی همواره از رهبر معظم انقلاب تأسی کرده‌ام * در رزومه‌تان سوابق جبهه وجود دارد؛ از آن روزها بگویید؟  خوب اینکه بخواهم از خودم بگویم خیلی سخت است. بنده 17 ساله بودم که جبهه رفتم و هم در طول جنگ تحمیلی و هم بعد از آن در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور داشتم. همه تلاشم در این سال‌ها این بوده که درک درستی از مبانی نظام ولایی داشته باشم و در این مسیر حرکت کنم. * نظر شما نسبت به جریانات سیاسی و فتنه 88 چیست؟ در مواجهه با جریانات مختلف سیاسی همواره از رهبر معظم انقلاب تأسی کرده و خواهم کرد. به تمامی جریانات سیاسی که رفتار و کردارشان موجب دوام و قوام نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌شود احتراما گذاشته و خواهم گذاشت اما جریان فتنه را قبول نداشته و ندارم. چون بر خلاف قانون و با رفتارهای ساختارشکنانه، کشور را با تلاطم‌های جدی مواجه کرد و شیرینی یک انتخابات پرشکوه را در کام مردم، خانواده معظم شهدا و رهبری تلخ کرد. قطعاً به مرام سردار سلیمانی به عنوان یک مکتب اعتقاد دارم و تلاشم این خواهد بود که در کنار سایر بررسی‌ها و پژوهش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته یک پژوهش جامع را ترتیب بدهم و یک مدل قدرتمند از این سردار به عنوان یک الگوی الهام بخش برای جوانان ایجاد کنم. به طور قطع و یقین، مکتب این سردار رشید اسلام را می‌توان به عنوان یکی از دوره‌های مطالعاتی رسمی و غیر رسمی در دانشگاه‌ها قرار داد. * در انقلاب با تلاطم‌هایی مواجه هستیم. به نظر شما برای اینکه یک نفر به عنوان وزیر در این تلاطم‌ها به خطا نرود چه کاری باید انجام دهد؟ بهترین و مطمئن ترین روش، تأسی از مقام معظم رهبری است مخصوصاً وقتی که فضا غبار آلود می‌شود که یک اصل راهبردی برای همه مردم فرهیخته ما هست. بنابراین بدیهی است که هر وزیری اعم از وزیر علوم هم باید همین نگرش را داشته باشد. به نظر بنده مبنای بصیرت واقعی هم همین نکته است چرا که نقطه قوت نظام است. **یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایم ایجاد جهش در ارتقای شایستگی‌های دانشجویان است * شما در صحبت‌هایتان گفته بودید که از جوانان در مدیریت وزارت علوم استفاده می‌کنید. ممکن است کمی بیشتر در این زمینه توضیح بفرمایید.  قطعاً برای موفقیت در یک کار تحولی باید ترکیب هوشمندانه‌ای از مدیران باتجربه و مدیران جوان در کنار هم قرار داده شوند. بنده سعی می‌کنم که در محیط‌های اجرایی صف به تناسب جایگاه و شیخوخیت لازم عمدتاً از مدیران جوان و باهوش استفاده کنم. اما در ستاد وزارتخانه تلفیقی از افراد با تجربه صاحب سبک و جوان را قرار خواهم داد. * آیا شما روش‌های آموزشی فعلی را کافی می‌دانید یا قصد تحول در آن را دارید؟ یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین برنامه‌های من ایجاد جهش در ارتقای شایستگی‌های دانشجویان است؛ به طوری که خود آنها این شایستگی را به خوبی درک کنند. این دانشجو است که باید استاد خود را انتخاب کند و این استاد است که باید قوی‌ترین روش علمی و روش‌های آموزشی و پژوهشی را برای توسعه‌ قابلیت‌ها و توانایی‌های دانشجو داشته باشد. این دانشجو است که باید استاد خود را انتخاب کند و این استاد است که باید قوی‌ترین روش علمی و روش‌های آموزشی و پژوهشی را برای توسعه‌ قابلیت‌ها و توانایی‌های دانشجو داشته باشد پس شیوه تعلیم و ترتیب و روش‌های آموزش و پژوهش باید به گونه‌ای تغییر جهت دهد که اولاً رقابت واقعی و توأم با همکاری در بین اساتید عزیز و فرهیخته ما ایجاد شود تا برای تغییر در روش‌های آموزشی و به روز کردن دانش و مهارت‌های‌شان تلاش بیشتری داشته باشند و ثانیاً دانشجویان بهره‌ بیشتری از تحصیل در دانشگاه‌ها ببرند. در خصوص انتخاب استاد محور، در مقطع تحصیلات تکمیلی طرح مناسبی دارم در نهایت با آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور در چهار چوب دستیابی به دانشگاه جامعه محور اعتقاد دارم و نهایت تلاش را در جهت تحقق اهداف، سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به کار خواهم بست. ** کنکور اصلاحاتی نیاز دارد * نظرتان درباره کنکور چیست؟ درخصوص کنکور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم قانون مجلس باید مد نظر باشد که اصلاحاتی نیاز دارد و با هماهنگی آنها را پیگیری خواهم کرد. در سطح تحصیلات تکمیلی قدرت انتخاب دانشجویان را افزایش داده و سیستم انتخاب مستقیم استاد ( استاد محور) در کنار شیوه موجود اضافه خواهم کرد.  * شاخص‌های شما برای ارزیابی مدیران چیست؟  قطعاً شایسته سالاری، انقلابی بودن،‌ قطعاً عشق ورزیدن به این ملت سرافراز، قطعاً شایسته بودن از نظر علمی و البته قطعاً شادابی و طروات جوانی از جمله شاخص‌های مهم بنده برای انتخاب مدیران خواهد بود. * فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه برای شما چقدر اهمیت دارد؟ بدون شک باید عرض کنم اگر یک دانشجو یا یک استاد در هر رتبه‌ای فاقد بصیرت لازم باشد و درک درستی از منافع ملی و انقلابی نداشته باشد و نتواند ادارک درستی از آرمان‌های بلند و تأثیرگذار انقلاب و شهدا داشته باشد نمی تواند به نقش استادی یا دانشجویی خود برای ساختن کشوری آباد به شایستگی  عمل نماید. در خصوص انتخاب استاد محور، در مقطع تحصیلات تکمیلی طرح مناسبی دارم در نهایت با آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور در چهار چوب دستیابی به دانشگاه جامعه محور اعتقاد دارم لذا وجود یک حوزه فرهنگی قدرتمند که البته مرتبط با مجموعه‌ها و دپارتمان‌های فرهنگی خارج از وزارت علوم هم باشد، برای من بسیار حائز اهمیت است. البته این نکته را هم عرض کنم که موضوع فرهنگ به دلیل اهمیت و گستردگی و داشتن مؤلفه‌های متعدد فقط مربوط به این وزارتخانه نیست. برنامه اصولی من این است که تا آنجایی که امکان دارد از تمامی دستگاه‌های فرهنگی استمداد کنم تا به طرحی کلی، جامع و قابل اجرا در این زمینه نائل شویم؛ به گونه‌ای که بتوانیم اتصالی مستحکم از خانواده تا دانشگاه برقرار کنیم. خوشبختانه سند دانشگاه اسلامی جامع الاطراف بوده و نقشه راه مناسبی از عرصه های مختلف اعم از فرهنگی، سیاسی،اجتماعی، پژوهشی، فناوری و آموزشی است. * نقش تشکل های دانشجویی را چطور می‌بینید؟ واقعیت امر این است که دقیق‌ترین نظر در این زمینه را چه در سطح عملی و چه در سطح نظری، مقام معظم رهبری ارائه کرده‌اند که فرمودند دانشجو موذن جامعه است. دانشجو بایستی آزادانه مطالبات صنفی و سیاسی خود را، البته در یک چارچوب کاملاً عقلایی و در تراز یک دانشجوی آگاه، مطرح کند. همانگونه که در جلسات رودررو با مقام معظم رهبری ما شاهد صریح‌ترین نظرات دانشجویی به ایشان هستیم. دوران دانشجویی و حضور موثر در تشکل‌های سیاسی، کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و کانون‌های صنفی بستر مناسبی برای آزمون و خطا و کسب تجربه برای حضوری موثر در مدیریت اجرایی آینده کشور است حضور خود من در بین دانشجویان و در مراسم‌های آنها و شنیدن نقطه نظرات اجتماعی فرهنگی و سیاسی‌شان و همزمان فعال کردن تشکل‌ها برای فعالیت بیشتر در محیط دانشگاه خصوصاً در زمان فعلی که با تمرکز استکبار غرب مواجه هستیم فقط یک توصیه و پیشنهاد نیست، بلکه از نظر من یکی از موضوعات راهبردی محسوب می‌شود. دوران دانشجویی و حضور موثر در تشکل‌های سیاسی، کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و کانون‌های صنفی بستر مناسبی برای آزمون و خطا و کسب تجربه برای حضوری موثر در مدیریت اجرایی آینده کشور است به عبارت دیگر بها دادن به این تشکل‌ها سرمایه‌گذاری برای آینده نظام و کشور است. **ارزشی که علوم انسانی در جامعه می تواند ایجاد کند از سایر علوم بیشتر است * نظر صریح شما در مورد علوم انسانی که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود، چیست؟ ارزشی که علوم انسانی در جامعه می تواند ایجاد کند، خصوصاً برای ساخت یک تمدن بزرگ در کنار،  از سایر علوم بیشتر است. اما ما در این زمینه با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. اولین مشکل ما این است که به دلایل مختلف و متعدد بسیاری از دانشجویان ما جذب رشته‌های علوم تجربی و ریاضی می‌شوند. در واقع مسأله اول ما در این زمینه این است که با مشکل علاقه و استعداد نهفته دانشجویان مواجه هستیم. پس باید مزیت‌های فراوانی را برای رشته‌های علوم انسانی، پذیرش اختصاصی علوم انسانی در مدارس تیزهوشان با کمک آموزش و پرورش پیشنهاد کنیم. همچنین باید سازوکارهایی را طراحی کنیم که اساتید مبرّز علوم انسانی به عنوان قهرمانان ملی مطرح بوده و از جایگاه اجتماعی بالا و حتی جایگاه معیشتی شایسته‌تر برخوردار شوند. باید سازوکارهایی را طراحی کنیم که اساتید مبرّز علوم انسانی به عنوان قهرمانان ملی مطرح بوده و از جایگاه اجتماعی بالا و حتی جایگاه معیشتی شایسته‌تر برخوردار شوند نکته‌ دوم و مهم‌تر این است که مداخله آشکار و مؤثری در دستگاه‌های مسؤول فرابخشی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تولیدات عمیق در زمینه علوم انسانی داشته باشیم که با مفروضات دینی، اعتقادی و فرهنگی و خصوصاً تمدنی ما همخوان باشد. در این زمینه طرح اولیه‌ای که برگرفته از نقطه نظرات مراجع دانشگاهی است آماده شده که در صورت کامل شدن از آن رونمایی خواهد شد. اگرچه من شخصاً بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری به کرسی‌های آزاداندیسی اعتقاد کامل دارم اما صراحتاً اعلام می‌کنم که زیبنده نظام ما، آن است که با مطالعات فراملی علوم و معارف انسانی بومی مختص به خود را داشته باشد تا ضمن بهره‌برداری از پژوهش‌های جهانی بتواند به مدل تمدّنی ما کمک شایسته‌ای کند. برای تقویت علوم انسانی نیاز به طرح‌های نوین عملیاتی است چرا که علوم انسانی مکمل علوم طبیعی است که علوم طبیعی، آسایش را تأمین می‌کند و علوم انسانی، آرامش را تضمین می‌کند. **شاید بزرگترین چالش من عبور از بروکراسی اداری وزارت عتف است * ضمن تشکر از اینکه در این گفت‌وگو شرکت کردید، در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید. همه ما می دانیم که یک وزارتخانه در حد وزارت عتف دارای بروکراسی سنگین اداری و روزانه است. شاید بزرگترین چالش من عبور از این بروکراسی و نیز عبور از مقاومت‌هایی باشد که برای ایجاد زیرساخت‌های نظری و در کنار آن تغییرات شکلی و محتوایی در دانشگاه‌ها به مدیران ارشد و از جمله خود من تحمیل می‌شود. وزارت علوم این شایستگی را دارد که در حد معیشت مردم شریفمان و حتی بالاتر از  آن مورد التفات همه دستگاه‌ها و نهادها و خصوصاً رسانه‌هایی همچون شما قرار گیرد. درپایان لازم می‌دانم از تلاش‌های جامعه فرهیخته دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری تشکر کنم. یقینا همیاری، همکاری و همدلی پیش نیاز اعضای غیر هیأت علمی به عنوان یاوران علمی، اعضای هیأت علمی و دانشجویان مقاطع مختلف در راستای پیشرفت علم و فناوری کشور است. کسب رتبه اول علمی کشور در منطقه از درخشان‌ترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته است. امیدوارم در دوره مسؤولیت جدید در وزارت عتف، البته در صورت رأی اعتماد مجلس، با جدیت، همه عوامل موثر در عرصه علمی را در راستای تحقیقات کاربردی و فناوری و افق‌های جدید علمی به کار بگیریم. در این زمینه طرح های جدیدی مد نظر دارم که با اولویت بندی اجرا خواهم کرد. در نهایت از شما تشکر و سپاس دارم. انتهای پیام/  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *