پرش به محتوا

تحلیل اختصاصی آنچین (۲۳ آذر)؛ شرایط قیمت بیت کوین در آستانه اعلام نرخ بهره

قیمت بیت کوین عصر سه شنبه با اعلام نرخ ۷.۱٪ برای CPI نوامبر پس از هفته‌ها روند نزولی، رشد مقطعی قابل توجهی را تجربه کرد و به بالاترین سطح خود در ۵ هفته اخیر رسید و توانست تا ۱۸٬۱۰۶ دلار صعود کند. این موضوع خبری خوبی برای ماینرهای بیت کوین است که در بازار خرسی فعلی شرایط سختی را تجربه می‌کنند. قیمت اتریوم هم پس از اعلام CPI نوامبر در ساعت ۵ عصر دیروز، رشد قابل توجهی داشت و به بالاترین سطح خود از زمان فروپاشی FTX رسید و سطح بالای روزانه ۱٬۳۵۰ دلار را ثبت کرد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای ماه نوامبر ۰.۶٪ کمتر از CPI ماه اکتبر، و ۰.۲٪ کمتر از تخمین‌های کارشناسان (۷.۳٪) بود. این موضوع باعث افزایش خوش‌بینی در مورد شرایط شد و به نظر می‌رسد که شاخص S&P 500 نیز برای شکستن روند نزولی چندماهه خود و تثبیت سطح ۴۰۰۰ آماده می‌شود. ساعت ۲۲:۳۰ امشب، چهارشنبه ۲۳ آذر، میزان افزایش نرخ بهره توسط FOMC اعلام می‌شود و انتظار می‌رود میزان افزایش ۰.۵٪ باشد؛ این در حالی است که میزان افزایش نرخ بهره در چهار جلسه پیشین فدرال رزرو ۰.۷۵٪ بود و کاهش میزان افزایش این نوید را خواهد داد که فدرال رزرو تصمیم دارد شدت انقباض سیاست‌های خود را کاهش دهد. برای بررسی بیشتر تحولات امشب و تاثیرات احتمالی آن بر بازار می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

البته باید توجه داشت از «کاهش شدت انقباض سیاست‌های پولی و کاهش میزان افزایش نرخ بهره» تا «تثبیت سیاست‌های پولی و ثابت نگه داشتن نرخ بهره» و چه بسا «در پیش گرفتن سیاست‌های انبساطی و کاهش نرخ بهره» فاصله زیادی وجود دارد. بسیاری کارشناسان معتقدند از زمان آغاز سیاست‌های انقباضی تا آشکار شدن عمق تاثیر آن بر بازار ممکن است ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان نیاز داشته باشیم.
شاخص «تفاوت نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله و دوساله (10Y2Y)» مدتی است که در ناحیه منفی است و به طور تاریخی زمانی که این شاخص وارد ناحیه منفی شده است، اقتصاد آمریکا وارد دوره رکود (Recession) شده است. بنابر این انتظار می‌رود ورود اقتصاد آمریکا به دوره رکود در بازه مارچ ۲۰۲۳ تا سپتامبر ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲) کلید بخورد که می‌توانند بر تمام بازارها اثر شدیدا منفی بگذارد. بنابر این برای هیجان‌زده شدن در مورد وضعیت بازارها باید احتیاط به خرج داد.
منفی شدن 10Y2Y Spread، منبع: تریدینگ‌ویو
برای تحلیل قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم و به طور کلی تحلیل روند کلی بازار رمز ارزها ابزارهای متنوعی وجود دارد. ما معتقدیم با بررسی مداوم اطلاعات آن‌چین یا درون زنجیره‌ای می‌توان وقایع و اتفاقات این بازار را عمیق‌تر و دقیق‌تر ارزیابی و تحلیل کرد. در همین راستا ایده خبر قصد دارد تا با تمرکز بر اطلاعات و دیتای درون شبکه یا On-Chain، گزارشی از عملکرد بازار را به صورت هفتگی منتشر کند. هدف این گزارش‌های هفتگی، تحلیل رفتار سرمایه‌گذاران، احساسات معامله‌گران و تغییرات صورت گرفته در شبکه بیت کوین و اتریوم است. در این تحلیل‌ها متریک‌های آنچین بیت کوین و اتریوم و استیبل‌کوین‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
سلب مسئولیت
گزارش پیش رو، تحلیل اختصاصی ایده خبر بر اساس دیتاهای آن‌چین (روی زنجیره) است. اطلاعات و تحلیل‌های این مقاله به هیچ عنوان نباید به عنوان توصیه‌ای برای خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند. فراموش نکنید که همیشه قبل از سرمایه‌گذاری، خودتان به طور کامل بازار را تحلیل و بررسی کنید.
این نسخه، پنجاه و هفتمین گزارش از سری تحلیل‌های اختصاصی آنچین ایده خبر است. برای مطالعه گزارش پیشین، به مقاله زیر مراجعه کنید.

بررسی وضعیت دامیننس بیت کوین
نمودار پایین وضعیت دامیننس بیت کوین را بدون در نظر گرفتن ارزش بازار استیبل کوین‌های مطرح (BUSD، USDC و USDT) نشان می‌دهد. همانطور که در این نمودار مشاهده می‌شود، دامیننس بیت کوین با صرف نظر از استیبل کوین‌ها در شرایط فعلی ۰.۵۰ است. خط سیاه در نمودار بالا که دامینننس بیت کوین (منهای استیبل کوین‌ها) را همزمان با ریزش بازار در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲ (۲۸ خرداد ۱۴۰۱)، برابر با ۰.۵۶ نشان می‌دهد؛ نشان دهنده این است که در شرایط فعلی همچنان آلت‌کوین‌ها به اندازه کافی با افت قیمت مواجه نشده‌اند تا بتوانیم با اطمینان از رسیدن بازار به کف صحبت کنیم.
دامیننس بیت کوین منهای استیبل کوین‌ها؛ منبع: تریدینگ‌ویو
ممکن است عده‌ای استدلال کنند که در شرایط فعلی و با جا افتاده‌تر شدن بعضی آلت‌کوین‌های دیگر مانند اتریوم، طبیعی است که دامیننس بیت کوین به اندازه بازارهای خرسی افزایش نیابد. برای سنجش این استدلال می‌توان به نمودار دامیننس مجموع بیت کوین و اتریوم (منهای استیبل‌کوین‌ها) نگاهی انداخت (تصویر پایین).
دامیننس بیت کوین و اتر منهای استیبل کوین‌ها؛ منبع: تریدینگ‌ویو
همان‌طور که مشاهده می‌شود حتی با در نظر گرفتن اتریوم به عنوان سرآمد آلت‌کوین‌ها، دامیننس مجموع بیت کوین و اتریوم حتی با سطح ۱۸ ژوئن (۰.۷۵) هم نرسیده است و با دامیننس مجموع بیت کوین و اتریوم در پیک بول‌ران اخیر (۰.۸۷) فاصله زیادی دارد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد آلت کوین‌ها علی‌رغم فاصله بیش از ۹۰٪ با ATH خود هنوز به اندازه کافی ریزش نکرده‌اند تا بتوان گفت به کف بازار خرسی رسیده‌ایم و لورج و سوداگری (Speculation) هنوز به طور کامل از بازار خارج نشده است.
بررسی شاخص فاندینگ ریت بیت کوین
نمودار فاندینگ ریت یکی از راه‌های درک احساسات معامله‌گران است. فاندینگ ریت، در واقع نمایانگر تفاوت قیمت بیت کوین در قراردادهای فیوچرز و اسپات است. هنگامی که مقدار آن مثبت است، خریداران (موقعیت لانگ) به فروشندگان (موقعیت شورت) بدهکار می‌شوند. در واقع این موضوع انگیزه‌ای برای معامله‌گران می‌شود تا وارد پوزیشن شورت شوند و قیمت آتی BTC را کاهش دهند. عدد منفی برای فاندینگ ریت نتیجه عکس خواهد داشت. نمودار پایین فاندینگ ریت معاملات آتی بیت کوین را در تمام صرافی‌های متمرکز نشان می‌دهد.
نمودار فاندینگ ریت بیت کوین در صرافی‌‌ها منبع: کریپتو کوانت
همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود فاندینگ ریت بیت کوین در زمان سقوط بازار در اثر فروپاشی FTX، با پایین‌ترین سطح خود در تمام بازار خرسی سال ۲۰۲۲ رسید؛ به طوری که این حد از از احساسات خرسی از زمان اعلام کرونا در مارچ ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) سابقه نداشته است. همچنین جالب توجه است که فاندینگ ریت بیت کوین همزمان با سقوط ترا و ورشکستگی سلسیوس و ویجر و بلاکفای نیز تا این حد منفی نشد؛ که نشان‌دهنده اهمیت رسوایی فروپاشی FTX و عمق اثر منفی آن بر بازار است.
همچنین جالب توجه است که فاندینگ ریت بیت کوین امروز، ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) به مثبت‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) تا امروز رسیده است که شاید نشان‌دهنده این باشد که فعالان بازار در مورد اثر تصمیم جلسه امشب FOMC و «کاهش میزان افزایش نرخ بهره» بر قیمت بیت کوین، انتظارات بسیار مثبتی دارند.
بررسی رفتار سرمایه‌گذاران بیت کوین
رفتار دو دسته از هولدرهای بیت کوین در ماه نوامبر و پس از فروپاشی FTX، که باعث کاهش شدید قیمت بیت کوین شد، جالب توجه بوده است. دسته اول هولدرهای با موجودی ۱۰ الی ۱۰۰۰ بیت کوین، یعنی هولدرهای میان-رده بیت کوین است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود با کاهش قیمت بیت کوین از ۱۰ نوامبر موجودی بیت کوین این دسته از هولدرها رشد چشمگیری داشته است و به نظر می‌رسد روند موجودی آن‌ها در حال بازگشت به سطوح دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۹۹) و قبل از اوج گرفتن بول ران اخیر باشد.
نمودار مجموع موجودی هولدرهای میان رده (۱۰ تا ۱۰۰۰ بیت کوین)؛ منبع: سنتیمنت
به نظر می‌رسد این دسته از هولدر‌ها در بازار گاوی ۲۰۲۱ بیشتر فروشنده بوده‌اند تا خریدار و افزایش دارایی آن‌ها می‌تواند نشانه نزدیک بودن دوره تجمیع (Accumulation) برای بیت کوین باشد.
دسته بعدی هولدرها که رفتار جالبی در روزهای اخیر بروز داده‌اند، هول-کوینرها (Whole-Coiner) هستند. یعنی تمام آدرس‌هایی که حاوی یک یا بیشتر از یک بیت کوین هستند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود موجودی تعداد هول-کوینرها پس از سقوط بازار در اثر اتفاقات FTX به صورت چشمگیری در حال افزایش بوده است. این موضوع می‌تواند نشانه آن باشد که خریداران خرد بیت کوین سطوح قیمت فعلی را برای افزودن به موجودی خود مناسب تلقی می‌کنند. مطابق مجموعه داده‌های برخی پایگاه‌های تحلیل داده، تعداد هول-کوینرها اخیرا از ۱ میلیون فراتر رفته است.
افزایش نمایی تعداد هول-کوینرهای بیت کوین؛ منبع: سنتیمنت
بررسی وضعیت صرافی‌های متمرکز
پس از فاجعه فروپاشی FTX، اعتماد به صرافی‌های متمرکز افت شدیدی کرده است و اهمیت نگه نداشتن دارایی‌های رمزارزی در صرافی‌ها بیش از قبل روشن شده است و «خود حضانتی» به یکی از بحث‌های مهم فضای کریپتو تبدیل تبدیل شده است. تاثیر این موضوع را هم می‌توان در موجودی بیت کوین و اتریوم در صرافی‌های متمرکز به روشنی مشاهده کرد. همانطور که در نمودار پایین دیده می‌شود موجودی بیت کوین صرافی‌های متمرکز از زمان فروپاشی FTX کاهش چشم‌گیری داشته است. به طوری که در حال حاضر تنها کمتر از ۸٪ از کل عرضه در گردش بیت کوین در صرافی‌ها نگهداری می‌شود.
موجودی بیت کوین صرافی‌ها بر حسب درصد از کل عرضه در گردش؛ منبع: سنتیمنت
همچنین از زمان فروپاشی FTX حدود ۱.۳٪ از کل عرضه در گردش اتریوم از صرافی‌های متمرکز خارج شده است.
موجودی بیت کوین صرافی‌ها بر حسب درصد از کل عرضه در گردش؛ منبع: سنتیمنت
آسیب دیدن اطمینان به صرافی‌های متمرکز باعث شده است تمام صرافی برای متقاعد کردن کاربران به اینکه دارایی‌های آن‌ها امن است به تکاپو بیفتند. این موضوع باعث پیشنهاد اثبات ذخایر (Proof of Reserve یا به اختصار PoR) شده است تا کاربران از میزان دارایی‌ صرافی با خبر شوند. این ایده هنوز در مراحل ابتدایی شکل‌گیری است و بسیاری فعالان فضای کریپتو معتقدند اثبات ذخایر بدون اثبات بدهی‌ها (Proof of Liabilities) ارزش چندانی ندارد.
موضوعی که اخیرا بسیاری کاربران را در مورد وضعیت صرافی بایننس نگران کرد، خبر رویترز مبنی بر پیگیری قانونی این صرافی و مدیرعامل و بنیان‌گذار آن CZ توسط وزارت دادگستری ایالات متحده به اتهام پول‌شویی بود. این خبر که نمی‌توان صحت آن را مستقلا تایید کرد باعث شده است خروج رمزارزها از صرافی بایننس شتاب کم سابقه‌ای پیدا کند، به‌طوریکه به گزارش نانسن، طی هفت روز گذشته جریان خالص کریپتو به صرافی بایننس ۳.۶- میلیارد دلار بوده است.
جریان رمزارز به صرافی بایننس: منبع: نانسن
بعضی گمانه‌زنی‌ها از جدا شدن بازارساز بایننس از این صرافی خبر داده‌اند که می‌تواند نگران کننده باشد. البته بایننس این شرایط را طبیعی تلقی کرده است و توان پردازش میلیاردها دلار تراکنش در این بازه زمانی کوتاه را نشانه قوت این صرافی دانسته است.
بررسی وضعیت ماینرهای بیت کوین
مهم‌ترین معیار‌های سلامت شبکه بیت کوین هش ریت شبکه است. همانطور که در نمودار پایین مشاهده می‌شود هش‌ریت شبکه بیت کوین علی رغم بازار خرسی سال ۲۰۲۲ عمدتا صعودی بوده است و هش ریت فعلی (۲۷۲.۵ اگزاهش) با ATH آن فاصله چندانی ندارد.
هش ریت شبکه بیت کوین؛ منبع: کوین‌وارز
این موضوع نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در «امنیت» شبکه بیت کوین رو به افزایش است. نمودار زیر هش ریت شبکه بیت کوین را با شبکه اتریوم مقایسه می‌کند. بدیهی است که هش ریت شبکه اتریوم با مهاجرت به اثبات سهام صفر شد و بعضی کارشناسان معتقدند یکی از عواملی که به رشد هش ریت بیت کوین کمک کرده است مهاجرت ماینرهای اتریوم به استخراج بیت کوین است.
هش ریت شبکه بیت کوین پس از مرج اتریوم؛ منبع: کوین متریکز
البته پایین آمدن قیمت بیت کوین نسبت به میانگین هزینه استخراج هر کوین (نمودار پایین)، ماینرها، مخصوصا ماینرهای فعال در آمریکای شمالی را در شرایط بسیار دشواری قرار داده است.
هزینه استخراج هر بیت کوین در مقابل قیمت بازار؛ منبع: مکرو مایکرو
همین موضوع به خاموش شدن بعضی ماینرها مخصوصا ماینرهای قدیمی‌تر منجر شده است که افت هش‌ریت در ماه نوامبر و کاهش شدید سختی شبکه در آخرین تنظیم سختی را به دنبال داشته است (جدول پایین).
تغییرات سختی شبکه بیت‌کوین؛ منبع: btc.com
همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌شود سختی شبکه بیت کوین در آخرین تنظیم سختی که در ۶ دسامبر (۱۵ آذر) اتفاق افتاد، ۷.۴٪ کاهش یافت که این میزان کاهش بیشترین افت در سختی شبکه از ۳ جولای ۲۰۲۱ (۱۲ تیر ۱۴۰۰) است.
این افت شدید در سختی شبکه به علاوه کاهش اختلاف قیمت استخراج بیت کوین در مقابل قیمت بازار، در کنار بالا بودن نسبی هش‌ریت بیت کوین شرایط را برای رویداد تسلیم ماینرها (Miner Capitulation Event) آماده کرده است.
نمودار پایین نمودار روبان هش (Hash Ribbon) برای بیت کوین است که از آن برای ردیابی رویداد تسلیم ماینرها استفاده می‌شود. در این نمودار زمانی که میانگین متحرک ۳۰روزه هش‌ریت (خط آبی) به پایین‌تر از میانگین متحرک ۶۰روزه هش‌ریت (خط بنفش) برسد (یعنی زمانی‌که در ماه اخیر ماینرها در حال خاموش شدن باشند)، اصطلاحا گفته می‌شود که وارد یک «روبان هش (Hash Ribbon)» شده‌ایم (که در نمودار با روبان‌های عمودی نارنجی رنگ مشخص شده‌اند).
نمودار روبان هش برای بیت کوین؛ منبع: lookintobitcoin.com
زمانی‌که وارد یک روبان هش می‌شویم شرایط برای تسلیم ماینرها بسیار مهیا است و امکان دارد ماینرها بیت کوین استخراج شده را برای پوشش دادن هزینه‌های عملیات استخراج به فروش برسانند؛ که این موضوع می‌تواند آسیب شدیدی به قیمت بیت کوین وارد کند.
همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود شبکه بیت کوین در تاریخ ۲۸ نوامبر (۷ آذر) وارد یک روبان هش جدید شد. بنابر این امکان دارد با فروش گسترده بیت کوین از سوی ماینرها در ماه‌های آینده روبرو باشیم. این موضوع می‌تواند کاتالیزور تشکیل کف در بازار خرسی فعلی باشد، چنانکه در نمودار بالا می‌بینیم در بازارهای خرسی قبلی (۲۰۱۵ و ۲۰۱۸) کف بازار پس از ورود به روبان هش شکل گرفته است.
سخن پایانی
ما در این سری مقالات به سراغ اطلاعات آن‌چین بازار می‌رویم و سعی داریم تا الگوهای تکرار شونده مشترک بین قیمت و اطلاعات On-Chain را شناسایی کرده و در اختیار شما قرار دهیم. در نتیجه این مقاله و تمامی مواردی که در آن اشاره شده، به هیچ عنوان نباید ملاک تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری قرار گیرد. سعی ما این است تا به جای تحلیل مستقیم قیمت، عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت رمزارزها را بشناسیم تا تحلیل دقیق‌تری از بازار داشته باشیم. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید و یا اطلاعات آن چین مشخصی را پیدا کرده‌اید که بر قیمت رمزارزها تاثیر دارد، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

ایده خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *