پرش به محتوا

تحلیل اختصاصی آنچین (۲۸ دی)؛ آیا زمستان کریپتو به پایان رسیده است؟

پس از پشت سر گذاشتن دسامبر که یکی از کم‌نوسان‌ترین دوره‌ها در تاریخ قیمت بیت کوین بود، سال ۲۰۲۳ با قدرت آغاز شد و قیمت بیت کوین پس از رسیدن به سطح ۱۷٬۰۰۰ رشدی انفجاری داشت و با ۲۳٪ افزایش طی یک هفته به سطح ۲۱٬۵۰۰ دلار رسید. اما آیا این رشد چشمگیر تنها یک روز آفتابی در میانه زمستان کریپتو است یا می‌توان گفت روند بازار تغییر کرده است و در آغاز روندی صعودی هستیم که به هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ می‌پیوندد؟
رشد چشمگیری که بسیاری از ناظران بازار را غافل‌گیر کرد، قیمت بیت کوین را به سطح پیش از سقوط FTX در میانه نوامبر رساند و بر چند سطح مقاومت مهم غلبه کرد. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، قیمت بیت کوین اکنون بالاتر از سطح میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (سطح ۱۹٬۵۰۰ دلار و منحنی سبز در نمودار پایین) قرار دارد. با این حال میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای که سطح ۲۴٬۷۸۰ دلار را نشان می‌دهد (منحنی قرمز در نمودار پایین)، به عنوان یک مقاومت جدی در مسیر افزایش قیمت بیت کوین عمل خواهد کرد که غلبه بر آن می‌تواند نشانه تغییر قابل اطمینان روند باشد.
قیمت بیت کوین در تایم فریم روزانه و میانگین متحرک‌های ساده ۲۰۰ روزه (سبز) و ۲۰۰ هفته‌ای (قرمز)؛ منبع: تریدینگ ویو
برای تحلیل قیمت بیت کوین به طور کلی تحلیل روند کلی بازار رمز ارزها ابزارهای متنوعی وجود دارد. ما معتقدیم با بررسی مداوم اطلاعات آن‌چین یا درون زنجیره‌ای می‌توان وقایع و اتفاقات این بازار را عمیق‌تر و دقیق‌تر ارزیابی و تحلیل کرد. در همین راستا ایده خبر قصد دارد تا با تمرکز بر اطلاعات و دیتای درون شبکه یا On-Chain، گزارشی از عملکرد بازار منتشر کند.
سلب مسئولیت
گزارش پیش رو، تحلیل اختصاصی ایده خبر بر اساس داده‌های آن‌چین (روی زنجیره) است. اطلاعات و تحلیل‌های این مقاله به هیچ عنوان نباید به عنوان توصیه‌ای برای خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند. فراموش نکنید که همیشه قبل از سرمایه‌گذاری، خودتان به طور کامل بازار را تحلیل و بررسی کنید.
این نسخه، پنجاه و هشتمین گزارش از سری تحلیل‌های اختصاصی آنچین ایده خبر است. برای مطالعه گزارش پیشین، به مقاله زیر مراجعه کنید.

بررسی کلی شرایط بازار
در شرایط فعلی و با افزایش قیمت بیت کوین یکی از مهم‌ترین مواردی که باید مورد بررسی قرار گیرد نسبت قیمت فعلی با قیمت تحقق یافته است. همان‌طور که در بالا اشاره شد قیمت بیت کوین در حال حاضر بالاتر از قیمت تحقق یافته است، اما محاسبه جداگانه قیمت تحقق یافته برای هولدرهای کوتاه مدت و بلند مدت نکات جالبی را آشکار می‌کند. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، قیمت تحقق یافته برای هولدرهای کوتاه مدت (۱۵۵ روز و کمتر) حدود ۱۸٬۰۰۰ دلار بود که قیمت بیت کوین با قدرت بر آن غلبه کرد. همچنین قیمت بیت کوین بالاتر از قیمت تحقق یافته (۱۹٬۷۰۰ دلار) قرار دارد. با این حال قیمت تحقق یافته هولدرهای بلند مدت (بیش از ۱۵۵ روز) در حال حاضر ۲۲٬۴۰۰ دلار است و مقاومت مهمی برای قیمت بیت کوین محسوب می‌شود.
قیمت تحقق یافته به تفکیک LTH و STH؛ منبع: گلس‌نود
همچنین جالب توجه است که شاخص aSOPR یا همان نسبت سود خروجی خرج شده، که میانگین متحرک نمایی ۷ روزه آن در نمودار زیر مشاهده می‌شود، پس از رشد قیمت اخیر مجددا سطح ۱ را آزمایش کرد و آزمایش مجدد این سطح و تایید آن می‌تواند نشانه تغییر روند بازار در میان مدت باشد.
شاخص نسبت سود خروجی خرج شده اصلاح شده؛ منبع: گلس‌نود
بررسی موجودی بیت کوین صرافی‌ها
همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود همزمان با روند افزایشی قیمت بیت کوین تغییرات موجودی بیت کوین در صرافی‌های اسپات مثبت بوده است. این موضع نشانه این است که هولدرهای بیت کوین مخصوصا هولدرهای کوتاه مدت (۱۵۵ روز) که پایه قیمت (Cost Basis) آن‌ها حدودا ۱۸٬۰۰۰ دلار است، بیت کوین خود را برای فروش به صرافی‌ها وارد کرده‌اند.
تغییرات موجودی بیت کوین در صرافی‌ها؛ منبع: کریپتو کوانت
در همین حال مشاهده می‌شود که موجودی استیبل‌کوین صرافی‌های متمرکز رو به کاهش است (نمودار پایین).
موجودی استیبل کوین صرافی‌های متمرکز؛ منبع: کریپتوکوانت
به این ترتیب با افزایش موجودی بیت کوین و کاهش موجودی استیبل کوین برای خرید آن، به نظر می‌رسد مومنتم صعودی قیمت BTC در حال تحلیل رفتن باشد.
بررسی رفتار سرمایه‌گذاران بیت کوین
همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود تعداد هولدرهای با موجودی ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ بیت کوین (منحنی قرمز) طی نوامبر و دسامبر و پس از سقوط قیمت بیت کوین همزمان با فروپاشی FTX رشد چشمگیری داشته است، اما در رالی صعودی اخیر تعداد این نهنگ‌ها نسبتا ثابت بوده است و حتی پس از رسیدن قیمت به بالای ۲۱۰۰۰ دلار، این عده مقداری برداشت سود کرده‌اند.
تعداد هولدرهای با موجودی ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ بیت کوین؛ منبع: سنتیمنت
همچنین با دقت در نمودار زیر و بررسی رفتار کلی‌‌تر هولدرهای بیت کوین در تحولات ۲ ماه اخیر می‌توان دید که ابتدا کوسه‌ها (منحنی مشکی، هولدرهای با موجودی ۱۰ تا ۱۰۰ بیت کوین) اقدام به خرید کردند، سپس نهنگ‌های کوچک (منحنی مشکی، هولدرهای با موجودی ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ بیت کوین) اقدام به خرید کردند، و در نهایت، با ورود نهنگ‌های بزرگ (منحنی زرد، هولدرهای با موجودی ۱۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین) قیمت بیت کوین وارد روند صعودی چشمگیری شد و بیش از ۲۰٪ افزایش قیمت در هفته گذشته را تجربه کردیم.
رفتار نهنگ‌های بیت کوین؛ منبع: سنتیمنت
بررسی بازار مشتقات بیت کوین
رشد غافل‌گیر کننده قیمت بیت کوین در هفته گذشته باعث شد حجم عظیمی از معاملات فروش استقراضی بیت کوین لیکویید شود و حجم لیکوییدیشن‌ها به بالاترین سطح در بیش از سه ماه گذشته برسد (نمودار پایین). این موضوع تا حدی چشمگیر بود که موسسه تحقیقاتی آرکین، همان‌طور که در مطلب صبح به آن اشاره شد، محرک اصلی رالی صعودی اخیر را لیکویید کردن حجم عظیم معاملات شورت می‌داند.
حجم لیکوییدیشن‌های بیت کوین در صرافی‌های متمرکز؛ منبع: کوین‌گلس
در شرایط فعلی فاندینگ ریت بیت کوین در صرافی‌های متمرکز مثبت است که نشان می‌دهد احساسات بولیش بر بازار غلبه دارد. با این حال همان‌طور که در نمودار پایین مشاهده می‌شود، پس از بازپس‌‌گیری سطح ۱۷٬۰۰۰ دلار فاندینگ ریت به طور مداوم نزولی بوده است که نشان‌دهنده کاهش مومنتم صعودی در بازار بیت کوین است.
فاندینگ ریت بیت کوین در صرافی‌های متمرکز؛ منبع: کریپتوکوانت
بررسی وضعیت ماینرهای بیت کوین
با افزایش قیمت بیت کوین در هفته گذشته، برای اولین بار در بیش از ۳ ماه اخیر، قیمت بیت کوین به بالاتر از میانگین هزینه استخراج رسید.
میانگین هزینه استخراج بیت کوین؛ منبع: macromicro
همچنی یکی از اتفاقات جالب توجه روزهای اخیر رکورد زدن مجدد هش ریت بیت کوین بود. این موضوع باعث شده است که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت بازار، یعنی روبان هش، سیگنال بولیش صادر کند. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، میانگین متحرک ۳۰ روزه هش‌ریت (منحنی آبی) مجددا به بالای میانگین متحرک ۶۰ روزه هش‌ریت (منحنی بنفش) رسیده است و روبان هشی که بیت کوین برای ۶ هفته اخیر در آن قرار داشت به پایان رسیده است. همان‌طور که در نمودار زیر واضح است، اتمام روبان هش، به طور تاریخی سیگنالی بسیار صعودی در بازار بیت کوین بوده است و پس از پایان هر کدام از آن‌ها بازار صعودی قابل توجهی را تجربه کرده‌ایم.
نمودار روبان هش بیت کوین؛ منبع: LookIntoBitcoin
سخن پایانی
پس از رشد چشمگیر قیمت بیت کوین در هفته گذشته بسیاری از شاخص‌‌های آنچین مخصوصا هش ریبن در مورد وضعیت بازار سیگنال صعودی صادر کرده‌اند. با این حال شاخص‌های دیگر وضعیت بازار مشتقات و همچنین بررسی موجودی بیت کوین و استیبل کوین در صرافی‌های متمرکز نشان می‌دهد که مومنتم صعودی بازار رو به زوال است. همه این‌ها در شرایطی است که رشد اخیر بازار با بهبود شرایط بازار سهام روبرو بوده که بسیاری معتقدند معکوس شدن روند آن بسیار محتمل است.
البته نتیجه این مقاله و تمامی مواردی که به آن اشاره شد، به هیچ عنوان نباید ملاک نهایی تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری قرار گیرد. سعی ما این است تا به جای تحلیل مستقیم قیمت، عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت رمزارزها را بشناسیم تا تحلیل دقیق‌تری از بازار داشته باشیم. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید و یا اطلاعات آن چین مشخصی را پیدا کرده‌اید که بر قیمت رمزارزها تاثیر دارد، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

ایده خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *