پرش به محتوا

حدود ۹۴٪ از عرضه استیبل کوین BUSD در چهار کیف پول نگهداری می‌شود

در چند ماه گذشته، استیبل کوین‌های مختلفی تسلیم نوسانات بازار شدند و ارزش یک دلاری خود را از دست دادند. با این حال، استیبل کوین BUSD بایننس موفق شد علیرغم فشاری که در بازار وجود دارد پگ یا وابستگی قیمت یک دلاری خود را حفظ کند. با این حال، نحوه توزیع عرضه استیبل کوین BUSD سر و صدای طرفداران تمرکززدایی را بلند کرده است.
به گزارش ایده خبر و به نقل از بی‌این کریپتو، چند روز پیش، بایننس، بزرگترین صرافی بازار از نظر حجم معاملاتی در اطلاعیه‌ای از تبدیل خودکار USDC و سایر استیبل کوین‌ها به BUSD خبر داد. خبری که واکنش زیادی را در فضای ارزهای دیجیتال به همراه داشت.
این تصمیم بایننس از طرفی می‌تواند به دامیننس بیشتر BUSD بر بازار استیبل کوین‌ها منجر شود، اما از سوی دیگر، انتقادهای شدیدی را در میان فعالان بازار به همراه خواهد داشت.
اما آیا در میان ترس مبنی بر متمرکزشدن استیبل کوین‌ها، بایننس می‌تواند جایگاه BUSD را در میان سایر رقبا مستحکم کند؟
بازی مونوپلی بایننس
استیبل کوین‌ها، عمدتا به دلیل قابلیت‌شان در ارائه پناهگاهی امن به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در زمان نوسانات بالا، بخش مهمی از اکوسیستم ارزهای دیجیتال هستند.
انواع استیبل کوین‌ها به اکوسیستم‌های بزرگتر در حفظ ماهیت غیرمتمرکز خود کمک می‌کنند. با این حال، تصمیمات اخیر صرافی بایننس برای تقویت جایگاه استیبل کوین BUSD در میان رقبا شک و تردید زیادی را به همراه داشته است.
به دنبال تصمیم بایننس برای تبدیل خودکار استیبل کوین رقبا به BUSD، صرافی هندی WazirX نیز اعلام کرد استیبل کوین‌های بزرگی چون تتر، USDP و TUSD را حذف کرده و آن را به BUSD تبدیل خواهد کرد.
در زمان نگارش این خبر، BUSD از نظر ارزش بازار، سومین استیبل کوین بزرگ بازار است. در این رتبه بندی، تتر و USDC در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند.
جدول ۶ ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال – منبع: Coinmarketcap
تبدیل خودکار استیبل کوین‌ها به BUSD باعث شد تا در تاریخ ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) حجم معاملات این ارز حدود ۷۰٪ افزایش یابد.
در حقیقت با حذف استیبل کوین‌های رقبایی چون تتر و USDC، بایننس راه را برای استفاده بیشتر از استیبل کوین بومی خود هموار می‌کند. با این حال، نگرانی‌هایی در رابطه با عدم تمرکززدایی این استیبل کوین وجود دارد.
BUSD متمرکزتر از سایر رقبا
در حالی که در دید کلی، ایده افزایش دامیننس BUSD بر بازار ممکن است تا حدی قابل قبول به نظر برسد، داده‌های آنچین تصویر کاملا متفاوتی را از این استیبل کوین ترسیم می‌کنند.
بر اساس داده‌های Into The Block، نحوه توزیع استیبل کوین BUSD بسیار متمرکز است به طوری که حدود ۹۴٪ از عرضه کل تنها توسط ۴ آدرس کنترل می‌شود. همانطور که در جدول زیر مشخص است، حدود ۱۹.۳۱ میلیارد واحد BUSD، (۹۳.۴۶٪ عرضه) در ۴ کیف پول نگهداری می‌شود.
جدول چگونگی توزیع استیبل کوین BUSD – منبع: Into The Block
اندیکاتور ماتریکس توزیع دارایی‌ها، چگونگی توزیع دارایی‌ها در گروه‌های مختلف آدرس‌ها را نشان می‌دهد. بنابر این اندیکاتور، برای استیبل کوین‌های USDC و تتر، تنها ۱۴.۷۴٪ و ۱۶.۰۹٪ از آدرس‌ها بیش از یک میلیارد توکن در اختیار دارند که در مقایسه با BUSD رقم بسیار پایینی است.
اندیکاتور ماتریکس توزیع دارایی‌ها برای استیبل کوین‌های مختلف – منبع: Into The Block
استیبل کوین‌های متمرکز در اکوسیستم ارزهای دیجیتال به موضوعی نگران‌کننده تبدیل شده‌اند. بایننس قصد دارد به هر نحوی، دامیننس BUSD را در بازار بالا ببرد و حالا باید دید چگونه با نگرانی‌های مربوط به عدم تمرکززدایی برخورد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *