پرش به محتوا

دانش بنیان بودن باید فرهنگ تولید بشود

خبرگزاری فارس، یادداشت- مهدی فضائلی: امسال، بیست و چهارمین سالی است که رهبر انقلاب همزمان با تحویل سال نو، پیامی به مردم ایران می دهند و ضمن آن، نام و شعاری را برای سال اعلام می کنند. این شعار، محصول مشورت با برخی نخبگان و فرهیختگان، گزارش هایی از بخش های مختلف و اشراف به نظام مسائل کشور است. مرور شعارهای این بیست و چهار سال نشان می دهد، بیشترین فراوانی از آن مسائل اقتصادی و در بین مسائل اقتصادی، بیشترین تمرکز، روی مسأله “تولید” به عنوان موتور محرکه اقتصاد بوده است. شعارهای سال، جنبه گفتمان سازی دارند تا به مطالبه‌ عمومی تبدیل شوند و هرگاه چنین شد، نتایج آن در صحنه واقعی هم نمایان می گردد. لذا پرونده این شعارها نباید با پایان سال بسته شود و ضمن تلاش برای هرچه بیشتر شدن آثار واقعی این نامگذاری ها، لازم است از توقعات نابجا مثل حل همه مشکلات مربوط به حوزه شعار سال در کوتاه مدت پرهیز شود. شعار سال ۱۴۰۱ یعنی “تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی” را می توان یک شعار بین رشته ای یا ترکیبی بین دو حوزه اقتصاد و علم و دانش ارزیابی کرد. پیگیری درست و جهادی این شعار، موجب هم افزایی خواهد شد و هم تولیدات کشور را دگرگون می سازد و هم دانش بنیان ها را وارد میدان عمل می کند و تولید ثروت که از اهداف شرکت های دانش بنیان است را تحقق می بخشد و نتیجه این دو، به اشتغال آفرینی منجر خواهد گردید. توجه داشته باشیم که استفاده بروز یک تولید از علم و دانش، الزاما” آن تولید را دانش بنیان نمی کند و دانش بنیان بودن باید به یک فرهنگ تبدیل بشود! سرنوشت شرکت های بزرگی مثل نوکیا، کداک،یاهو و کامپک که هر کدام در زمان خود یک غول اقتصادی و امپراطوری محسوب می شدند و امروز نامی از آنها نیست بسیار درس آموز است. این شرکت ها در زمان خود قطعا” صاحب علم و فناوری بودند اما دانش بنیان نبودند لذا نوآوری و توجه به تغییرات بازار و نیاز مشتریان مورد غفلت قرار گرفت و منجر به حذف آنها از بازار شد! نکته دیگر در خصوص شعار سال جدید اینکه، به نظر من، تولید را نباید در تولیدات و محصولات اقتصادی به معنای رایج آن محصور و محدود کنیم بلکه می توانیم تولید به معنای اعم آنرا در نظر بگیریم و خدمات و محصولات فرهنگی را نیز دانش بنیان کنیم! بر این مبنا رسانه های ما نیز باید دانش بنیان بشوند تا مانایی و اثربخشی خود را حفظ کنند و الا مانند شرکت‌هایی که از آنها نام بردم بتدریج حذف خواهند شد چنانچه نشانه های آنرا در برخی محصولات فرهنگی و مجموعه های رسانه‌ای شاهدیم! انتهای پیام/






شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *