پرش به محتوا

رمز ارز آوی (AAVE) چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز آوی

نمودار رمز ارز آوی

معرفی رمز ارز آوی (AAVE)
این رمز ارز یک پلتفرم منبع‌باز، بلاک چینی و غیرمتمرکز وام‌دهی ارزهای دیجیتال است که کاربران به‌کمک آن می‌توانند وام بگیرند و با استفاده از دارایی‌های دیجیتالی به وام‌دهندگان بهره بدهند. درواقع این ارز یک سیستم وام‌دهی DeFi به شمار می‌آید که روی اکوسیستم Ethereum راه‌اندازی شده است. AAVEیک پروتکل نقدینگی محسوب می‌شود که در مقایسه با رقبا استخرهای نقدینگی بسیار بزرگ‌تری دارد. توسعه‌دهندگان این شبکه را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که کاربران بدون بروز مشکل از شبکه این رمز ارز استفاده کنند. این امر سبب شده است تا علاوه بر سرمایه‌گذاران نهادی، سرمایه‌گذاران خرد نیز به این شبکه علاقه‌مند شوند.
تاریخچه رمز ارز آوی
نسخه ابتدایی این رمز ارز را Stani Kulechov در سال ۲۰۱۷ و با عنوان ETHLend همراه با توکن بومی LEND راه‌اندازی کرد. هنگام عرضه اولیه این توکن (ICO)، ۲/۱۶ میلیون دلار جمع‌آوری شده بود. چشم‌انداز Kulechov ایجاد بستری مناسب برای ارتباط میان وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان ارزهای دیجیتال و مطابقت‌دادن درخواست‌های وام با پیشنهاد‌های موجود در پلتفرم بود؛ با این‌ حال شرایط نامطلوب مالی در سال ۲۰۱۸ سبب ارزیابی مجدد مفهوم ETHLend شد و Kulechov را برای تنظیم مجدد پروژه تشویق کرد. درنهایت ظاهر بازنگری‌شده ETHLend، همراه با ویژگی‌های اضافی، در ابتدای سال ۲۰۲۰ با نام جدید AAVE معرفی شد.
ویژگی‌ های رمز ارز آوی

امکان وام‌دهی و استقراض دارایی‌های دیجیتال به‌کمک این رمز ارز فراهم شده است.
در این پلتفرم فرصت‌های بسیاری برای کسب سود کاربران طراحی شده است.
پروتکل DeFi بسیاری از فرایندهای تراکنش‌های مالی را در AAVE راحت کرده است.
در این سیستم نیازی به وجود واسطه نیست و این رمز ارز مستقل اجرا می‌شود.
برخی دارایی‌ها دارای نرخ بهره ثابت و سایر دارایی‌ها دارای نرخ بهره متغیری هستند.
این پروژه به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های DeFi تبدیل شده است.

مزایا و معایب رمز ارز آوی
همان‌طور که ملاحظه کردید، بلاک چین آوی یک پلتفرم کارآمد در صنعت ارزهای دیجیتال است. پلتفرم‌های مشابه با ویژگی‌های متفاوت در حال فعالیت هستند و هریک از آن‌ها در مقایسه با یکدیگر مزیت‌هایی دارند. از این‌رو در این قسمت به بررسی مزایا و معایب این رمز ارز می‌پردازیم:
مزایا

این رمز ارز یکی از برترین برنامه‌های DeFi در سراسر جهان به شمار می‌آید.
در این پلتفرم، استخرهای وام‌دهی بسیار بزرگ و ارز دیجیتا‌ل‌های متنوع در دسترس کاربران قرار دارند.
این پلتفرم در مقایسه با رقبای خود امکانات برتری برای وام‌دادن و قرض‌گرفتن رمز ارز ارائه می‌دهد.
وام Flash (Flash Loan)، یک ویژگی انقلابی در DeFi بوده و در پلتفرم AAVE در دسترس است.
برای دریافت وام Flash، به انجام مراحل احراز هویت (KYC) نیازی نیست.
بلاک چین این رمز ارز امنیت بالایی دارد.

معایب

فعالیت در این پلتفرم به اندازه پلتفرم‌های رقیب آسان نیست.
در گذشته وام‌های Flash مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

نحوه عملکرد رمز ارز آوی

این ارز شبکه‌ای متشکل از استخرهای وام‌دهی متعدد است که هدف اصلی آن کاهش یا حذف چالش‌های موجود در مواجهه با مؤسسات وام‌دهی سنتی مانند بانک‌هاست؛ به همین دلیل توسعه‌دهندگان این رمز ارز به‌منظور تضمین ایجاد تجربه تراکنش یکپارچه برای علاقه‌مندان ارزهای دیجیتال، در طراحی این شبکه از ترکیب استخرهای وام‌دهی و وام‌های دارای وثیقه استفاده کرده‌اند. فرایند وام‌دهی و استقراض در پلتفرم این رمز ارز به‌راحتی قابل درک و پیگیری است. کاربرانی که مایل هستند وجوه ارزهای دیجیتال خود را قرض بدهند، به دلخواه خود در یکی از استخرهای وام‌دهی سپرده‌گذاری می‌کنند. درمقابل، کاربرانی که مایل به وام‌گرفتن هستند، از طریق وجوه سپرده‌گذاری‌شده در این استخرها، وام دریافت می‌کنند. توکن‌هایی که وام‌گیرندگان برداشت می‌کنند، براساس دستورالعمل‌های شخص وام‌دهنده، به شخص وام‌گیرنده منتقل (Transfer) یا ترید (Trade) می‌شود. در این میان، تنها افرادی که میزان مشخصی دارایی در شبکه این رمز ارز قفل کرده باشند، واجد شرایط دریافت وام در این پلتفرم هستند. همچنین ارزش رمز ارزهای قفل‌شده در این شبکه براساس USD تعیین می‌شود. علاوه بر این، لازم است مبلغ قفل‌شده از مبلغ وام دریافت‌شده بیشتر باشد.
معرفی Oracles در بلاک چین آوی
مانند سایر بلاک چین‌ها، در این بلاک چین نیز اوراکل‌ها به‌عنوان پیوندی بین بلاک چین و دنیای بیرونی عمل می‌کند. اوراکل‌ها داده‌های دنیای واقعی خارجی را جمع‌آوری کرده و به‌منظور تسهیل تراکنش‌ها، به‌ویژه تراکنش‌های قراردادهای هوشمند، این اطلاعات را به بلاک چین ارائه می‌کنند. اوراکل‌ها بخش مهمی از هر شبکه بلاک چینی هستند و به همین دلیل این بلاک چین برای اطمینان از دقیق‌بودن اطلاعات ارائه‌شده توسط آن‌ها، از اوراکل‌های Chainlink (LINK) استفاده می‌کند؛ چراکه Chianlink یکی از پلتفرم‌های رمز ارز مطمئن در صنعت ارزهای دیجیتال است و از رویکردی غیرمتمرکز پیروی می‌کند.
معرفی صندوق ذخایر استخرهای نقدینگی در بلاک چین آوی
در این بلاک چین، به‌منظور محافظت از کاربران در برابر نوسانات بازار، یک استخر ذخیره نقدینگی (liquidity pool reserve) ایجاد شده است. این صندوق امنیت وجوه سپرده‌گذاری‌شده وام‌دهندگان در استخرهای وام‌دهی شبکه را تضمین می‌کند؛ به بیان دیگر ذخایر نقدینگی به‌عنوان پوشش بیمه‌ای وجوه وام‌دهندگان در AAVE عمل می‌کند. درحالی‌که بسیاری دیگر از سیستم‌های وام‌دهی همتا به همتا با چالش نوسانات قیمت روبه‌رو هستند، شبکه این رمز ارز با راه‌اندازی استخر ذخیره نقدینگی، گام مؤثری برای مبارزه با شرایط مربوط به نوسانات قیمت برداشته است.
معرفی وام‌ های Flash در بلاک چین آوی
وام‌های فلش به‌طور کامل بازی مالی غیرمتمرکز را در بازار کریپتو تغییر دادند. شبکه این پلاک چین با استفاده از ایده وام‌های فلش، این امکان را برای کاربران فراهم کرد تا بتوانند وام بگیرند و بدون وثیقه، با سرعت بازپرداخت انجام دهند. درواقع وام‌های فلش تراکنش‌های وام‌دهی و استقراضی هستند که در یک بلوک تراکنش تکمیل می‌شوند. افرادی که در شبکه AAVE وام‌های فلش دریافت می‌کنند، پیش از استخراج بلوک جدید اتریوم، باید بازپرداخت وام را انجام داده باشند. در غیر این صورت، تمام تراکنش‌های آن دوره لغو می‌شوند. از طریق این نوع وام کاربران می‌توانند در مدت‌زمانی کوتاه، به چیزهای بسیاری دست بیابند. درصورت استفاده از وام‌های Flash، کاربر موظف است هزینه ۳/۰ درصدی به AAVE پرداخت کند. در ادامه به کاربردهای این وام اشاره شده است:

یکی از مهم‌ترین کاربردهای وام‌های فلش استفاده از معاملات arbitrage است.
کاربر می‌تواند وام فلش یک توکن را دریافت کرده و برای کسب سود بیشتر از آن برای معامله در پلتفرم دیگر استفاده کند.
کاربران می‌توانند با استفاده از وام‌های فلش، تأمین مالی وام‌های خود در پروتکل‌های دیگر را انجام دهند.
از وام‌های فلش برای مبادله (Swap) وثیقه استفاده می‌شود.
این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا در Yield farming مشارکت کنند.
بدون وام‌های فلش، در InstaDapp مفهومی به نام Compound Yield Farming وجود ندارد.

معرفی aToken در بلاک چین آوی
کاربران پس از واریز وجه در این بلاک چین، aTokens دریافت می‌کنند. مقدار aTokens دریافت‌شده به اندازه سپرده AAVE کاربر بستگی دارد؛ برای مثال کاربری که ۲۰۰ DAI را به پروتکل واریز می‌کند، به‌طور خودکار ۲۰۰ aTokens دریافت می‌کند. aTokens نقش بسیار مهمی در این پلتفرم وام‌دهی دارد؛ چراکه به کاربران کمک می‌کند تا سود خود را دریافت کنند. بدون aTokens فعالیت‌های وام‌دهی مشمول پاداش نمی‌شوند.
معرفی مفهوم Rate Switching در بلاک چین آوی
کاربران این بلاک چین می‌توانند میان نرخ بهره متغیر و نرخ بهره ثابت سوئیچ کنند. نرخ بهره ثابت، از میانگین نرخ یک دارایی رمز ارز در عرض ۳۰ روز پیروی می‌کند؛ درحالی‌که نرخ بهره متغیر براساس تقاضای ناشی از استخرهای نقدینگی این بلاک چین تغییر می‌کند. نکته جالب اینکه کاربران AAVE اجازه دارند براساس اهداف مالی خود بین این دو نرخ سوئیچ کنند و جابه‌جا شوند. برای انجام این جابه‌جایی لازم است میزان کمی کارمزد گس اتریوم پرداخت کنید.
معرفی رمز ارز AAVE، توکن بومی بلاک چین آوی
رمز ارز آوی یک توکن ERC20 در این پلتفرم وام‌دهی است و در اواخر سال ۲۰۱۷ وارد بازار کریپتوکارنسی شده است. این توکن در بسیاری از صرافی‌های رمز ارز، ابزار سودمند و کاهش‌دهنده برای تورم بوده است. به گفته توسعه‌دهندگان، ممکن است این ارز به یک توکن حاکمیتی برای شبکه خود تبدیل شود.
کاربردهای رمز ارز آوی

کاربران این رمز ارز برای وام‌دهی یا استقراض به تکمیل مراحل احراز هویت نیازی ندارند. برای دسترسی به حساب AAVE ابتدا باید کیف پول رمز ارز‌شده خود را به پلتفرم متصل کنید. پس از آن می‌توانید به‌راحتی از ویژگی‌های ارائه‌شده توسط پروتکل استفاده کنید. هنگام ثبت‌نام در این حساب ابتدا لازم است جزئیات تماس خود را در فیلدهای مربوط وارد کرده و در پلتفرم ثبت‌نام کنید. پس از آن کاربران تازه‌کار می‌توانند یک کیف پول جدید بسازند و آن را به پروتکل AAVE کنند. کیف پول‌های پشتیبانی‌شده دقیقاً از Ethereum Mainnet و Polygon Mainnet هستند. از آنجا که پروتکل مذکور در ابتدا روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده، از هیچ گزینه دیگری در این پلتفرم پشتیبانی نمی‌شود.
کیف پول‌ های رمز ارز آوی
از آنجا که این رمز ارز یک توکن ERC20 به شمار می‌آید، می‌توانید دارایی AAVE خود را تقریباً در تمام کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند، ذخیره و نگهداری کنید. همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از کیف پول‌های گرم و سرد از اتریوم پشتیبانی می‌کنند، اما براساس قاعده‌ای کلی، اگر حجم دارایی شما بالا باشد، کیف پول‌های سرد به‌دلیل امنیت بیشتر، گزینه مناسب‌تری هستند. تعدادی از برترین کیف پول‌های دیجیتالی برای ذخیره رمز ارز مذکور عبارت‌اند از:

MyEtherWallet (وب)
MetaMask (وب)
Exodus (موبایل و دسکتاپ)
Atomic Wallet (دسکتاپ و موبایل)
Trezor (سخت‌افزاری)
Ledger (سخت‌افزاری)
KeepKey (سخت‌افزاری)

توجه داشته باشید که تنها به‌کمک تعدادی از کیف پول‌ها مانند Ledger، Metamask و Coinbase امکان تعامل با پروتکل AAVE وجود دارد. در ادامه به فهرستی از کیف پول‌های پشتیبانی‌شده در Ethereum Mainnet و Polygon Mainnet اشاره شده است:

Portis
Ledger
MEW wallet
Authereum
Wallet Connect
Torus
Fortmatic
imToken
Browser Wallet

صرافی‌ های پشتیبان رمز ارز آوی
مانند سایر ارزهای دیجیتال، اگر تمایل دارید این رمز ارز را خرید و فروش کنید، باید از طریق پلتفرم‌های معتبر تریدینگ اقدام کنید. در حال حاضر رمز ارز مذکور در چندین صرافی معتبر دیجیتالی از جمله بایننس لیست شده است. البته از آنجا که بایننس کاربران ایرانی را تحریم کرده، گزینه مناسبی برای ترید این رمز ارز نیست؛ بنابراین بهتر است به‌کمک سایر صرافی‌های پشتیبان این رمز ارز اقدام کنید:

 صرافی کوین بیس (Coinbase Exchange)  
صرافی بیت فینکس (Bitfinex)  
صرافی اوکی اکسچنج (OKEx)  
صرافی هوبی گلوبال (Huobi Global)
صرافی کراکن (Kraken) 

خرید رمز ارز آوی
بهتر است پیش از آموزش خرید این رمز ارز دلیل خرید آن را بررسی کنید؛ به عبارت دیگر باید بدانید که چرا این ارز به گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است؟ در ادامه روش کلی خرید این رمز ارز را گفته‌ایم:

برای خرید این رمز ارز، ابتدا در یکی از صرافی‌های پشتیبان ثبت‌نام کرده و سپس مانند مراحل زیر عمل کنید:
پس از ثبت‌نام درصورت ضرورت مراحل احراز هویت صرافی را انجام دهید.
سپس با توجه به نوع رمز ارز جفت‌شده با این رمز ارز حساب کاربری خود را شارژ کنید.
در مرحله بعد، از طریق منوی صفحه به پلتفرم «Trade» صرافی بروید.
در این صفحه، جفت ارز مدنظر را از طریق فهرست جفت ارزها پیدا کنید.
در پایان به بخش باکس خرید رمز ارز بروید و سفارش خرید خود را ثبت کنید.

عوامل مؤثر بر قیمت رمز ارز آوی
به نظر می‌رسد درصورت پیروی از نمودار رشد، این رمز ارز به یکی از رهبران امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تبدیل شود. پشتیبانی بیشتر در قالب سازگاری با توکن‌های کیف پول‌های مختلف نیز می‌تواند سبب افزایش سهم بازار این رمز ارز شود و تعداد کاربران و سرمایه‌گذاران را افزایش دهد.
آینده رمز ارز آوی

براساس پیش‌بینی‌های کارشناسان ارزهای دیجیتال، ارزش این رمز ارز در آینده همچنان افزایش دارد. اولین شاخص آوی که با رشد مواجه می‌شود، رشد بازار سرمایه این صنعت است. شاخص بعدی به تبلیغات فراوان درباره پروتکل مربوط است؛ چراکه تعریف و تمجید کاربران از این پلتفرم، سبب جذب سرمایه‌گذاران بیشتر می‌شود. اگرچه این ارز با رقیب قدرتمندی در این صنعت مواجه است، همچنان امید زیادی به پیشرفت این پروژه وجود دارد؛ چراکه این دو پروژه با ارائه ویژگی‌های منحصربه‌فرد از یکدیگر متمایز می‌شوند؛ برای مثال پلتفرم AAVE از طیف وسیعی از توکن‌ها پشتیانی می‌کند؛ درحالی‌که در پلتفرم Compound تنها رمز ارز USDT ارائه شده است. همچنین AAVE این فرصت را به کاربران می‌دهد تا به‌راحتی میان نرخ بهره ثابت و نرخ بهره متغیر جابه‌جا شوند.
نتیجه‌ گیری
AAVE یک بلاک چین منبع باز و غیرمتمرکز است و به‌عنوان پلتفرم وام‌دهی ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شده است. این پروتکل بستری عالی برای کاربران پیشرفته است و ویژگی‌ها و مزایای بی‌سابقه‌ای را برای هر دو گروه وام‌دهنده و وام‌گیرنده ارائه می‌دهد. درصورت تمایل می‌توانید این رمز ارز را در صرافی‌هایی مانند OKEx خریداری کرده و در کیف پول‌های پشتیبان توکن‌های ERC20 ذخیره کنید.
سوالات متداول
۱. بلاک چین آوی AAVE چیست؟
آوی یک پلتفرم منبع باز، بلاک چینی و غیرمتمرکز وام‌دهی ارزهای دیجیتال است که به کاربران کمک می‌کند وام بگیرند و با استفاده از دارایی‌های دیجیتالی به وام‌دهندگان بهره بپردازند.
۲. چه کسی پلتفرم AAVE را راه‌ اندازی کرده است؟
نسخه ابتدایی این پلتفرم را Stani Kulechov در سال ۲۰۱۷ و با عنوان ETHLend همراه با توکن بومی LEND راه‌اندازی کرد.
۳. کدام کیف پول‌ های دیجیتالی از رمز ارز آوی پشتیبانی می‌ کنند؟
از آنجا که این رمز ارز یک توکن ERC20 است، می‌توانید دارایی AAVE خود را تقریباً در تمام کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند، ذخیره و نگهداری کنید؛ برای مثال MyEtherWalleT، MetaMask، Exodus، Trezor و Ledger گزینه‌های مناسبی هستند.
۴. کدام صرافی‌ های رمز ارز از رمز ارز آوی پشتیبانی می‌ کنند؟
برای خرید و فروش این رمز ارز می‌توانید از طریق صرافی‌هایی مانند Coinbase Exchange، Bitfinex، Binance، Kraken، Bitfinex و OKEx اقدام کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع توکن ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *