پرش به محتوا

رمز ارز پالی گان چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

سرفصل‌های این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز پالی گان

نمودار پالی گان

رمز ارز پالی گان که به عنوان “اینترنت بلاک چین‌های اتریوم” معرفی می‌شود، گزینه‌ای کاربردی برای چند پروژه استثنایی جدید در حال ظهور است؛ این محبوبیت به دلیل توان زیاد و هزینه‌های پایین گس که توسط مشتریان و توسعه دهندگان در پلتفرمش تجربه شده، به وجود آمده است. Polygon که در ابتدا با عنوان MATIC شروع به فعالیت کرد، یک راه حل مقیاس پذیری عمیقاً موثر برای شبکه اتریوم که دارای نسخه‌ای اقتباسی از زنجیره‌های alt مبتنی بر پلاسما و PoS بود.
سایدچین یک بلاک چین جداگانه است که در ارتباط با یک اصل اصلی مرتبط کار می‌کند و سازوکار اجماع خاص خود را دارد و از طریق یک گیره دو طرفه به شبکه اصلی متصل می‌شود (به این معنی که سکه‌ها را می‌توان به زنجیره اصلی و از زنجیره اصلی به سایدچین منتقل کرد). شبکه Matic تغییر نام خود را در Polygon Network در فوریه ۲۰۲۱ اعلام کرد و خود را در مسابقه قرار داد تا اولین راه حل تعامل کامل زنده باشد.
رمز ارز پالی گان با مبحث‌های داغ و به روز در حوزه رمز ارزها مانند دیفای، DApps، DAO و NFT سرکار داشته و با افزایش میزان ارزش توکن پالی گان در میان ۱۵ رمز ارز مطرح جهان قرار گرفته و توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کرده است.
در این مقاله از سری مقالات آموزش رمز ارز قصد داریم تا به معرفی رمز ارز پالی گان، ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن بپردازیم؛ بنابراین اگر شما نیز به این مبحث علاقه مند هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
معرفی رمز ارز پالی گان (Polygon)
رمز ارز پالی گان، اولین پلتفرم خوش ساخت با رابط کاربری آسان است که به منظور توسعه وبرطرف کردن مشکلات مقیاس پذیری اتریوم ساخته شده است. همچنین مولفه اصلی آن با نام SDK به دلیل داشتن چهارچوبی منعطف و ماژولار از ساخت انواع مختلف برنامه ها پشتیبانی می کند.
رمز ارز پالی گان با استفاده از قابلیت جدید سایدچین، راه حلی را برای ساخت یک شبکه بلاک چین اختصاصی ارائه کرده است. سایدچین علاوه بر تمامی ویژگی های بلاک چین مستقل نظیر انعطاف پذیری، حاکمیت، مقیاس پذیری و…، ویژگیه ای کارآمد دیگر اتریوم مانند امنیت و همکاری بین زنجیره ای را نیز در برمی‌گیرد. این شبکه بلاک چینی مستقل (Sidechain)، نیمه مستقل و موازی با زنجیره اصلی است که به منظور بهبود سرعت یا سایر قابلیت های بلاک چین به وجود می‌آید.
معماری شبکه‌ پالی گان
ساختار معماری رمز ارز پالی گان، سیستمی چهار لایه است که دولایه ان اجباری و دولایه آن اختیاری می‌باشد؛ این چهار لایه عبارتند از:

لایه اجرا
لایه های شبکه پالی گان
لایه امنیتی
لایه اتریوم

حال در ادامه به بررسی هریک از این لایه ها می پردازیم:

لایه اجرا: لایه اجرا یا Execution Layer، وظیفه اجرا و تفسیر تراکنش های شبکه لاک چینی پالی گان را برعهده دارد.
لایه شبکه های پالی گان: شبکه های قرار گرفته بر روی Polygon network Layer، بلاک چین ساخته شده روی پالی گان است و وظیفه آن رسیدگی به تولید بلاک و اجماع داخلی و تلفیق تراکنش هاست.
لایه امنیتی: وظیفه Security Layer، خدمات مربوط به اعتبارسنجی و بررسی تراکنش ها است.
لایه اتریوم: در EthereumLayer، قراردادهای هوشمند اجرا شده قرار دارد و وظیفه کنترل مواردی نظیر قطعیت تراکنش ها و استیکینگ و ارتباط بین اتریوم و زنجیره های مختلف پالی گان را به عهده دارد.

ویژگی‌ های شبکه پالی گان
به منظور کاهش هزینه و مشکلات در تراکنش ها رمز ارز پالی گان، فناوری های گوناگونی را به کار می‌گیرد و با تبدیل اتریوم به یک سیستم کامل و چند زنجیره ای، علاوه بر فراهم کردن قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند مستقل و مقیاس پذیر، امنیت و صداقت اتریوم را نیز بالا برده و آن را حفظ کرده است. در ادامه به معرفی برخی از این موارد می‌پردازیم:

الگوریتم گواه بر سهام

از آنجا که زنجیره اصلی رمز ارز پالی گان با نام Matic PoS، زنجیره جانبی اتریوم است؛ بنابراین سازوکار اجماع بکار رفته در آن نیز همانند سازوکار انریوم است و لایه امنیتی گواه بر سهام را به بلاک چین پالی گان اضافه می‌کند.

زنجیره پلاسما

به پیشنهاد ویتالیک بوترین، بنیان گذار اتریوم ، این زنجیره از فناوری به نام پلاسما استفاده می‌کند. فناوری پلاسما امکان ایجاد قراردادهای هوشمندانه و مستقل را فراهم کرده و به منظور تایید و تعامل تراکنش ها در بلاک چین ها بکار می‌رود.

این قابلیت، راه حلی برای توسعه مقیاس پذیری لایه۲ است. همچنین به منظور جمع بندی تعداد زیادی تراکنش ها به خارج از زنجیره نیز استفاده می‌شود و با کاهش مقدار داده های موجود در هر تراکنش و منابع محاسباتی و ذخیره سازی به منظور تایید اعتبار بلاک ها، تراکنش ها خصوصی تر شده و مقیاس پذیری شبکه اتریوم بهبود افزایش می‌یابد.

این قابلیت که یکی از فناوری های لایه دو شبکه اتریو ماست به منظور انعطاف پذیری بیشتر بکار می‌رود. با استفاده از این فناوری تمامی تراکنش ها معتبر فرض می‌شود و تنها زمانی به دخالت کاربر نیاز می‌شود که یک تراکنشه جعلی تشخیص داده شود.
در بلاک چین جانبی پالی گان (سایدچین)، در هر ثانیه ۶۵ هزار تراکنش انجام می‌شود و تایید بلاک در کمتر از دوثانیه صورت می‌گیرد. بعلاوه چارچوب پالی گان این امکان را فراهم کرده است تا تعداد نامحدودی برنامه های مالی غیرمترکز جهانی در بلاک چینی در زیرساخت خود، بدون هیچ کدام از مشکلات رایج در بلاک چین های مبتنی بر سازوکار گواه، ایجاد شود.
پالی گان تاکنون توانسته است که بیش از ۵۰ برنامه غیرمتمرکز را به سایدچین خود جلب کند که یکی از آن ها مربوط به دادوستند تراکنش های انجام شده در دنیای واقعیت دیسنترالند است.
توکن مخصوص رمز ارز پالی گان (MATIC) از نوع استاندارد ERC-20 است و روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود. این توکن به منظور انجام کلیه خدمات پرداختی و تسویه حساب بین کاربران در شبکه و اکوسیستم پالی گان در شبکه بکار می‌رود؛ همچنین هزینه تراکنش ها در سایدچین پالی گان نیز با استفاده از رمزارز MATIC پرداخت می‌شود.
بنیان‌ گذاران پالی گان
در اکتبر سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶)، سه فرد در بمبئی با نام های جینتی کنانی (Jaynti Kanani)  و سندیپ نایوال (Sandeep Nailwal) و آنوراگ آرجون (Anurag Arjun) اقدام به ساخت رمز ارز پالی گان کردند که دو نفر از آن ها توسعه دهنده بلاک چین و نفر سوم مشاور تجاری این پروژه هستند.
با وجود اینکه این رمزارز در میان ۱۵ رمز ارز برتر جهان قرار دارد، بنیان گذاران آن اهداف بزرگتری دارند و قصد دارند پالی گان را به رده ۳ رمز ارز برتر برسانند، تا بعد از بیت کوین و اتریوم در رده سوم قرار گیرد.
همچنین این تیم قبل از انتقال پروژه به شبکه خود در سال ۲۰۱۹، کمک های بسیار زیادی به اکوسیستم اتریوم مانند پیاده سازی پلاسمای اولیه و پروتکل ولتی به نام WalletConnect و موتور اعلان داگر اتریوم کرده بود. در ادامه به معرفی بینیان گذاران این ارز دجیتال می‌پردازیم:

یکی از توسعه دهندگان حرفه ای و مهندس بلاک چین که در حال حاضر به عنوان مدیر عامل شبکه پالی گان مشغول فعالیت است. از دیگر فعالیت های او می‌توان نقش اساسی در پیاده سازی پلاسما و وب۳ و پروتکل WalletConnect اتریوم اشاره کرد. او همچنین قبل از مشارکت در حوزه بلاک چین ها، داده های سایت com را تحلیل و بررسی می‌کرد.

او که در حال حاضر دارای سمت مدیر ارشد در شبکه پالی گان است، وظیفه برنامه نویسی و کارآفرینی را به عهده دارد. همچنین قبل از شروع فعالیت در شبکه پالی گان در دو مقالم مدیرعامل Scopeweaver و مدیر ارشد اجرایی گروه Welspun مشغول فعالیت بود.

آنوراگ آرجون تنها بنیانگذار شبکه پالی گان است که دانش برنامه نویسی ندارد و به عنوان مشاور تجاری پروژه مشغول فعالیت است. وی همچنین تجربه همکاری با شرکت هایی مانند IRIS Business و SNL Financial و Dexter Consultancyرا به عنوان مدیر محصول نیز داشته است.
پالی گان رمز ارزی منحصر به فرد
با توجه به توضیحات گفته شده در بالا می‌توان نتیجه گرفت که مقیاس پذیری، توان عملیاتی چشمگیر، امنیت بالا و… از ویژگی های منحصر به فرد رمز ارز پالی گان در مقایسه با سایر رمز ارزهاست. پالی گان که خود را با عنوان راه حل مقیاس پذیری لایه دو معرفی می‌کند، بر کاهش پیچیدگی مقیاس پذیری و تراکنشه ای فوری بلاک چین تمرکز کرده است؛ با این وجود می‌توان نتیجه گرفت که این شبکه در آینده نزدیک قصد ارتقای لایه اصلی بلاک چین فعلی خود را ندارد.
این شبکه از نسخه سفارشی چهارچوب پلاسما که بر روی نقاط بررسی الگوریتم گواه بر سهام زنجیره اصلی اتریوم ساخته شده، استفاده می‌کند. با استفاده از این تکنولوژی منحصر به فرد پالی گان امکان انجام ۶۵.۵۳۶ تراکنش را در هر بلاک برای هر سایدچین فراهم می‌کند. (سایدچین پالی گان از لحاظ ساختاری به منظور پشتیبانی از پروتکل های دیفای موجود در سیستم اتریوم طراحی شده است.)
یکی از موارد مهم و چشم گیر دیگر در امنیت و اداره کردن سیستم پالی گان توکن MATIC است و در حال حاضر با وجود اینکه شبکه پالی گان فقط از بلاک چین پایه ای اتریوم پشتیبانی می‌کند، اما براساس سازوکارهای اجماع جامعه و پیشنهادها، قصد دارد تا پشتیبانی از سایر بلاک چین های پایه ای دیگر را در برنامه کاری خود قرار دهد. با استفاده از این قابلیت پالی گان می‌تواند به پلتفرمی تعامل پذیر برای بلاک چین غیرمتمرکز لایه دو تبدیل شود.
توکن‌ های در گردش پالی گان (MATIC)
تعداد کل توکن های MATIC، ده میلیارد بوده و تا اردیبهشت ۱۴۰۰، تعداد ۴.۸۷۷.۸۳۰.۷۴۴ آن عرضه شده است. در جریان عرضه اولیه رمز ارز پالی گان در سال ۲۰۱۷، ۸.۳ درصد توکن های آن روانه بازار شد و در سال ۲۰۱۹، ۱۹ درصد دیگر از آن با ۰.۰۰۲۶۳ دلار به ازای هر توکن فروخته شد و درآمدی ۵ میلیون دلاری ایجاد کرد.
سایر توکن های باقی مانده شبکه پالی گان به صورت زیر توزیع شده اند:

۱۶% متعلق به تیم اصلی
۴% برای مشاوره گرفتن
۱۲% به منظور هزینه انجام عملیات شبکه
۸۶% متعلق به بنیانگذاران
۳۳% متعلق به اکوسیستم

با توجه به تقویم زمان بندی این شبکه، تمامی توکن ها تا دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) منتشر خواهند شد.
امنیت شبکه پالی گان
با وجود اینکه پالی گان به عنوان راه حل لایه دو، به منظور حفظ امنیت دارایی خود از شبکه اعتبارسنجی‌های گواه بر سهام استفاده می‌کند، استیکینگ بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم آن است. در این شبکه اعتبارسنج‌هایی که قصد پیوستن به شبکه سازوکار اجماع گواه بر سهام پالی گان را دارند، باید از دارایی توکن MATIC خود به عنوان وثیقه استفاده و در ازای آن توکن دریافت کنند. همچنین کاربران دیگری که علاقه‌ای به اعتبارسنجی ندارند می‌توانند توکن‌های MATIC خود را به سایر اعتبارسنج‌ها بسپارند و در سود آن‌ها سهیم شوند.
همچنین علاوه بر نقاط بررسی الگوریتم گواه بر سهام، شبکه پالی گان با استفاده از تولید کنندگان بلاک در لایه تولید کننده بلاک خود به درجه بالاتری از تمرکززدایی دست می‌یابد. در این بخش تولیدکنندگان بلاک با استفاده از نقاط بررسی و مکانیسم‌های ضدتقلب به زنجیره های اصلی قطعیت می‌بخشند.
کیف‌ پول‌ های رمز ارز پالی گان
همانطور که می‌دانید پس از خرید هر نوع رمز ارز نیاز است تا برای نگهداری و ذخیره کردن آن از یک کیف پول دیجیتالی استفاده کنید؛ در خصوص رمز ارز پالی گان نیز به همین گونه است. کیف پول‌های این رمزارز به صورت نرم افزاری، سخت افزاری و اپلیکیشن‌های موبایل یا آنلاین وجود دارد و نوع انتخاب هریک از آن‌ها بسته به ترجیح هر فرد متفاوت است. در جدول زیر به هر یک از این ولت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها اشاره شده است:

ولت‌ های نرم‌افزاری پالی گان
ولت‌های نرم افزاری در واقع نرم افزارهایی هستند که با نصب آن‌ها بر روی کامپیوتر می‌توان کلیدهای خصوصی مربوط به هر رمز ارز را در آن‌ها ذخیره کرد. در زیر به برخی از کیف پول‌های نرم افزاری رمز ارز پالی گان اشاره شده است:

تراست ولت: یکی از بهترین کیف پول‌های رمز ارز که از لحاظ امنیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است Trust Wallet می‌باشد. این کیف پول علاوه بر اپلیکیشن برای کامپیوتر، در دو نسخه اندروید و IOS نیز موجود است و به راحتی می‌توان آن را از سایت رسمی تراست ولت دانلود کرد.

اتمیک ولت: یک کیف پول محبوب برای نگه داری رمز ارز پالی گان Atomic Wallet است که به گفته تیم توسعه دهنده پالی گان دارای سه اصل مهم و اساسی امنیت، ناشناس بودن و تمرکززدایی است؛ برای دریافت این کیف پول می‌توانید از سایت https://atomicwallet.io اقدام به دانلود آن کنید.

ولت‌ های سخت‌ افزاری پالی گان

لجر نانو اس: این کیف پول سخت افزاری امکان بازیابی اطلاعات را از طریق عبارت بازیابی ۲۴ کارکتری برای کاربران خود فراهم ساخته است. نمایشگری کوچک برای خواندن آدرس مقصد، دسترسی به رمزارزها از طریق کابل OTG به موبایل، پشتیبانی از سایر رمزارزها علاوه بر توکن MATIC، همگی از ویژگی‌های کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S است.
لجر نانو ایکس: تمامی ویژگی‌های کیف پول سخت افزاری Ledger Nano X مشابه با نوع S آن است و برتری و تفاوت نوع ایکس نسبت به اس در قابلیت اتصال از طریق بلوتوث به موبایل، صفحه نمایش بزرگتر و امکان مدیریت هم زمان صد رمز ارز است.
ترزور تی: این کیف پول سخت افزاری به دلیل داشتن صفحه نمایش بزرگ و رنگی که دارد به یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری تبدیل شده است و امنیت بسیار بالای آن وجه تمایز اصلیش نسبت به سایر ولت‌های سخت افزای است. برای اصالت کیف پول Trezor T به برچسب هولوگرامی که بر روی درگاه USB-C آن قرار دارد توجه کنید و هنگام خرید حتماً از سالم بودن این هولوگرام اطمینان حاصل کنید.

ولت‌ های موبایل پالی گان
با توجه به اینکه فصای صفحه نمایش موبایل‌ها محدود است و نحوه عملکرد آن‌ها با کامپیوترها متفاوت است، داشتن رابط کاربری ساده و روان برای کیف پول‌های موبایلی اهمیت زیادی دارد. این کیف پول‌ها که در قالب اپلیکیشن بر روی موبایل کاربر نصب می‌شود، برای کار کردن نیاز به احراز هویت دارد. از برترین اپلیکیشن‌های کیف پول‌های موبایلی سازگار با رمز ارز پولی گان می‌توان به اتمیک ولت، اکسودوس، متامسک و تراست ولت اشاره کرد.
خرید رمز ارز پالی گان
به دلیل افزایش روز افزون محبوبیت رمز ارز پالی گان بسیاری از صرافی‌های بزرگ دنیا امکان خرید توکن ماتیک را از طریق خرید رمز ارز تتر فراهم کرده‌اند. همچنین با توجه به تاثیرگذاری و کمک‌های توکن ماتیک در توسعه اکوسیستم اتریوم، این رمز ارز در صرافی‌های متمرکز بر دیفای از محبوبیت بالایی برخوردار است.
از جمله این صرافی‌ها می‌توان به موارد گفته شده در زیر اشاره کرد:

بایننس (Binance)
بای‌وای (BiONE)
زب‌پی (ZebPay)
کوین‌بیس پرو (Coinbase Pro)
هیوبی گلوبال (Huobi Global)
یونی‌سواپ (UniSwap)
وایت‌بیت (WhiteBIT)
هات‌بیت (Hotbit)

آینده رمز ارز پالی گان
این رمز ارز در اواسط خرداد ماه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۲۵ درصدی را در یک ماه تجربه کرد و با قیمتی برابر با ۱۴۳ روپیه (۲.۱ دلار) معامله شد.
بخشی از رشد شگفت انگیز رمز ارز پالی گان را می‌توان به دلیل افزایش محبوبیت شبکه اتریوم و پذیرش بلاک چین آن دانست. همچنین تراکنش های سریع تر و ارزان تر که ساختار سایدچین پالی گان امکان پذیر ساخت، سبب رشد قابل انتظار قیمت و درک عمومی آن شد. از دیگر دلایل محبوبیت و شناخته‌تر شدن این رمز ارز می‌توان به تغییر نام آن در ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ (۹ فوریه ۲۰۲۰) اشاره کرد، که در آن مقیاس جهانی ماتیک نام تجاری اش را به پالی گان تغییر داد؛ در همان زمان پالی گان با وارد کردن زنجیره پلاسمای یکپارچه ماتیک و متاروس، که از قبل وعده داده بود، اقدام به ارتقا سیستمش کرد.
با افزایش ازدحام و هزینه‌ها در شبکه اتریوم، هزینه‌های بسیار اندک پالی گان در کانون توجه قرار گرفت. در آینده نیز به دلیل افزایش تقاضا برای شبکه‌های مقیاس‌پذیر، پالی گان می‌تواند پروژه‌های بیش‌تری را همراهی کند و همین پذیرش روزافزون این رمز ارز باعث ترغیب سرمایه گذاران زیادی در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود.
دلیل رشد رمز ارز پالی گان
یکی دیگر از دلابل رشد این رمز ارز را می‌توان حمایت مارک کیوبن، کارآفرین و سرمایه‌دار آمریکایی و صاحب برند ماوریکس دانست.؛ وی در خرداد ۱۴۰۰ در وب سایت رسمی خود از رمز ارز پالی گان حمایت کرد. حتی در زمانی که ایلان ماسک استفاده از رمز ارز بیت کوین را برای خرید تسلا متوقف کرد، کیوبن همچنان برای خرید لباس برند ماوریک، رمز ارز پالی گان را ارز دلخواهش اعلام کرد. وی همچنین در گذشته از دو رمز ارز بیت کوین و اتریوم نیز حمایت کرده بود و حال می‌توان با حمایتش از رمز ارز پالی گان، آینده‌ای روشن برای آن انتظار داشت.
در نهایت می‌توان به ترتیب کمترین و بیشترین قیمت توکن ماتیک را ۵.۲ دلار و ۰.۰۰۳ دلار اعلام کرد و تا ۲۰ تیر ۱۴۰۰ بازگشت سرمایه ای ۷.۸۹۶ درصدی را تجربه کرده است.
سخن پایانی
در این مقاله به بررسی پروژه رمز ارز پالی گان پرداختیم. این پروژه را می‌توان یکی از تلاش‌های اخیر در زمینه افزایش قابلیت مقیاس پذیری و همکاری در بلاک چین به منظور رفع برخی از محدودیت‌های پروژه‌های مختلف دانست. رمز ارز پالی گان به دلیل سازگار بودن با ماشین مجازی اتریوم برای افرادی که عادت به ساخت برنامه در اتریوم و برنامه نویسی در Solidity  دارند، جذاب می‌باشد. این رمز ارز به دلیل اهداف بلند مدتی که دارد می‌تواند آینده خوبی پیش رو داشته باشد و از رده ۱۵ ام به رده ۳ رمز ارز برتر برسد.
سوالات متداول
آیا شبکه پالی گان از امنیت بالایی برخوردار است؟
با وجود اینکه پالی گان به عنوان راه حل لایه دو، به منظور حفظ امنیت دارایی خود از شبکه اعتبارسنجی‌های گواه بر سهام استفاده می‌کند، استیکینگ بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم آن است. همچنین علاوه بر نقاط بررسی الگوریتم گواه بر سهام، شبکه پالی گان با استفاده از تولید کنندگان بلاک در لایه تولید کننده بلاک خود به درجه بالاتری از تمرکززدایی دست می‌یابد.
کدام صرافی‌ها از رمز ارز پالی گان پشتیبانی می‌کنند؟

بایننس (Binance)
بای‌وای (BiONE)
زب‌پی (ZebPay)
کوین‌بیس پرو (Coinbase Pro)

برترین کیف پول‌های موبایلی پالی گان کدامند؟
از برترین اپلیکیشن‌های کیف پول‌های موبایلی سازگار با رمز ارز پولی گان می‌توان به اتمیک ولت، اکسودوس، متامسک و تراست ولت اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *