پرش به محتوا

رویکرد بالا به پایین در کریپتو چیست و چطور کار می‌کند؟

بازار ارزهای دیجیتال پر از پروژه‌های مختلف است که هرکدام، مدعی ارائه ویژگی‌های نوینی هستند. بدون شک، انتخاب بهترین پروژه از میان خیل عظیم پروژه‌ها کاری دشوار است. رویکردهای مختلفی برای تحقیق در رابطه با پروژه‌های رمز ارز و انتخاب موارد آینده‌دار وجود دارد. یکی از این رویکردها، رویکرد بالا به پایین (The Top-to-Down Approach) است. اما رویکرد بالا به پایین در کریپتو چیست و چه تفاوتی با رویکرد پایین به بالا دارد؟ برای گرفتن پاسخ این سوالات با ایده خبر همراه شوید.

رویکرد بالا به پایین در کریپتو چیست؟
منبع: medium.com
در رویکرد بالا به پایین در کریپتو شما یک قدم به عقب بر‌داشته و تصویر بزرگتری از صنعت رمز ارز را بررسی می‌کنید. در این رویکرد سوالاتی مانند صنعت رمز ارز به کجا می‌رود، بزرگترین موانع پیش روی این صنعت چه چیزی هستند، چه مشکلاتی بیشترین راه‌حل‌ها را در اختیار دارند و اینکه آیا کسی روی مشکل مدنظرمان کار کرده است مطرح می‌شود.
این نگاه را می‌توان نگاه کلان به صنعت رمز ارز نامید. البته نباید آن را با دید ماکرو یا کلان در اقتصاد سنتی اشتباه گرفت. در حقیقت، در رویکرد بالا به پایین شما سعی می‌کنید به جای آینده بازار، آینده کل صنعت رمز ارز را در ماه‌ها، سال‌ها و یا حتی دهه‌های آتی پیش‌بینی کنید.
مردم اغلب اوقات، در پیش‌بینی‌های خود در رابطه با ۲ سال آینده، اغراق می‌کنند و آنچه که ممکن است در ۱۰ سال آینده اتفاق بیفتد را بررسی نمی‌کنند.
در رویکرد بالا به پایین برای تحقیق در رابطه با پروژه‌های رمز ارز، ابتدا یک اصل بزرگ را در نظر می‌گیریم و سپس آن را به چندین اصل کوچک‌تر تقسیم و در نهایت، پروژه‌هایی که با این اصول مرتبط هستند را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنیم. همواره به خاطر داشته باشید که در این رویکرد، ابتدا این اصول اهمیت دارند و پس از آن ادعاهای پروژه‌ها مطرح می‌شوند. در حقیقت، فرض بر این است که اگر یک اصل درست از آب در بیاید، ادعاهای مرتبط با آن نیز درست خواهند بود.

رویکرد بالا به پایین هنگام تحقیق در رابطه با پروژه‌های رمز ارز، بسیار دشوارتر از رویکرد پایین به بالاست و به تلاش بیشتری احتیاج دارد. برای درک بهتر رویکرد بالا به پایین در رمز ارز بد نیست که مفهوم رویکرد پایین به بالا را نیز با یکدیگر مرور کنیم.
رویکرد پایین به بالا در کریپتو به چه معناست؟
هنگام تحقیق برای انتخاب بهترین پروژه رمز ارز، اکثر مردم، سرمایه‌گذاران خرد یا نهنگ‌ها از روشی با نام «رویکرد پایین به بالا» یا The Down-to-Top Method استفاده می‌کنند.
این رویکرد شامل بررسی پارامترهای مختلفی مانند ارزش کل قفل‌شده (TVL) در وب‌سایت DeFillama، فعالیت کیف پول نهنگ‌ها، پست‌های توییتری، پروژه‌های مختلف در لانچ پد بایننس، ردیاب‌های قرارداد هوشمند، تحلیل آنچین و… است و در صورتی که شما هم در هنگام سرمایه‌گذاری از این پارامترها استفاده می‌کنید، بدون اینکه بدانید این رویکرد را به کار گرفته‌اید.

رویکرد پایین به بالا اگرچه ممکن است در شرایط خاصی به خوبی جواب دهد، در درازمدت چندان پایدار نیست. در حقیقت، این رویکرد، مانند حملات بروت فورس (Brute Force) عمل می‌کند. حملات بروت فورس، یک روش آزمون و خطا برای رمزگشایی داده‌ها هستند که استراتژی فکری خاصی را به کار نمی‌گیرد و کورکورانه، ترکیبات مختلفی از کاراکترها را امتحان کرده تا در نهایت، ترکیب صحیح پیدا شود.
به زبان ساده، رویکرد پایین به بالا، کارایی مشخصی ندارد و درست مشابه پیدا کردن مقدار کمی طلا در حجم زیادی از خاک است؛ بدون هیچ جهت یا چارچوب خاصی. در حقیقت می‌توان گفت در این رویکرد شانس به مقدار زیادی دخیل است.
روش‌های معمول تحقیق در رابطه با پروژه‌های رمز ارز تا حدودی سطحی هستند و اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت جوابگو باشند، به ندرت، تا ۶ ماه یا بیشتر دوام می‌آورند. به همین خاطر، نیاز است تا کمی آن را تغییر دهیم. رویکرد پایین به بالا و بررسی پارامترهایی که بالاتر گفتیم، در بهترین حالت، نتایج متوسطی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد و بدون شیوه مطالعاتی معکوس آن، یعنی رویکرد بالا به پایین، ناقص است. اما رویکرد پایین به بالا در بازار کریپتو چه مولفه‌هایی دارد؟ چگونه می‌توانیم این رویکرد را در تحقیقات خود لحاظ کنیم؟
به آینده و موفقیت صنعت رمز ارز امید زیادی داشته باشید

همانطور که گفتیم، رویکرد بالا به پایین در کریپتو مربوط به نگاه طولانی‌مدت است و به هیچ‌وجه در کوتاه‌مدت جواب نخواهد داد. در حقیقت، در این رویکرد، همه‌ چیز به گذر زمان بستگی دارد.
فرض اصلی ما بر این است که دنیای غیرمتمرکز، در نهایت بر جهان فعلی ما چیره خواهد شد و این فناوری ساختار جامعه را به شیوه‌های مختلفی شکل خواهد داد. شما برای تحقق این آینده باید شور و امید بسیاری داشته باشید و قرار نیست مانند یک سرمایه‌گذار مقطعی یا فردی که به دنبال سود است رفتار کنید.
باید مطالعه بسیاری داشته باشید
لازمه رویکرد بالا به پایین کسب اطلاع از فناوری‌هایی است که در صنعت رمز ارز وجود دارند. در حقیقت، در این رویکرد، به جای اینکه صرفا در یک توکن ERC20 سرمایه‌گذاری کرده باشید، باید بدانید این استاندارد چیست و چگونه کار می‌کند.
مطالب بسیار زیادی در رابطه با مبانی کریپتو و فناوری بلاکچین وجود دارد. به عنوان مثال، زمانی که به دنبال ارزیابی پروژه‌های لایه دوم اتریوم هستید، باید حتما از چگونگی کار کردن شبکه اصلی اتریوم اطلاع داشته باشید و سپس آن را با سایر رقبا مقایسه کنید. در این مقایسه، شما حتما باید رویکرد متمایز رقبا را نیز بررسی نمایید.

در نهایت، پس از گذر زمان متوجه می‌شوید که مقدار زمانی که صرف تحقیق کرده‌اید، بسیار کمتر از پروژه‌هایی است که آنها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید. بر اساس تجربه من، هرچه علم بیشتری در حوزه رمزارزها به دست بیاورید، پروژه‌های کمتری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید. به خاطر داشته باشید، پروژه‌های آینده‌دار کمیاب هستند و هرچه بیشتر از این حوزه اطلاعات داشته باشید، استاندارد بالاتری را در حین سرمایه‌گذاری لحاظ خواهید کرد.
افراد بدون اطلاع و آماتور در پروژه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند اما آنهایی که اطلاعات خوبی از این صنعت دارند، به ندرت پروژه‌های مختلف را انتخاب می‌کنند و در حین سرمایه‌گذاری در یک پروژه خاص، رقم بالایی به آن اختصاص می‌دهند.
من اغلب می‌گویم فعالیت در بازار رمز ارز، یک شغل تمام وقت است. در حقیقت، بسیاری از مردم میزان گسترده فناوری رمزنگاری، توسعه نرم‌افزار و همچنین امور مالی این حوزه را دست کم می‌گیرند. فعالیت در این بازار مانند آن است که شما دوباره برای کسب اطلاعات به دانشگاه بازگشته‌اید!
این رویکرد نیاز به درک فنی اولیه دارد
من اغلب به این فکر می‌کنم که اگر در توسعه نرم‌افزار تجربه نداشتم و در رشته علوم کامپیوتر فارغ تحصیل نمی‌شدم، الان چه وضعیتی در این بازار داشتم.
من اطلاعات اولیه را از پیش می‌دانستم اما هنوز هم در حین مطالعه این صنعت، گاها در اقیانوس اطلاعات آن غرق می‌شوم. در حقیقت، هرچه بیشتر یاد می‌گیرید، بیشتر درک می‌کنید که هیچ چیزی از این صنعت نمی‌دانید.

برنامه‌نویسی، ریاضیات و رمزنگاری برخی از الزامات اساسی هستند که شما باید برای درک واقعی فناوری بلاکچین و رمزنگاری از آنها سررشته داشته باشید. ممکن است احساس کنید که این الزامات بسیار زیاد است، با این حال، درک این اصول اولیه باعث می‌شود تا در ادامه، همه چیز را خیلی آسان‌تر درک کنید.
مشارکت کنید
اگر تمایل دارید روند درک کردن فناوری بلاکچین و حوزه رمزارزها را تسریع کنید، بهتر است در این فضا مشارکت داشته و به صورت مستقیم، با این صنعت تعامل داشته باشید. در فضای رمزارزها، پارامترهای بسیار زیادی وجود دارد که باید آنها را مدنظر قرار دهید.
احتمال شگفت‌زده شدن توسط بازار را بدهید
انسان‌ها قوه تخیل محدودی دارند. حتی اگر فکر می‌کنید تمامی احتمالات را با تمامی اطلاعات موجود در نظر گرفته‌اید، باز هم ممکن است برخی چیزها را مدنظر قرار نداده باشید.
اجازه دهید تحرکات بازار شما را غافلگیر کند و اتفاقاتی که تحت کنترل‌تان نیست را رها کنید. گاهی اوقات، اتفاقاتی که رخ می‌دهند، به خصوص در کوتاه‌مدت، دلیل خاصی ندارند و لازم نیست شما از بیخ و بن آن مطلع شوید. برای محقق شدن اصول واقعی ممکن است کمی زمان احتیاج داشته باشیم.
علاوه بر این، از میانه‌گرایی دوری کنید. اطلاعات اضافی ممکن است شما را در تحلیل و تصمیم‌گیری ناتوان کنند. در حقیقت، یک مرز واضح میان فرد علاقه‌مند به فناوری ارزهای دیجیتال و یک سرمایه‌گذار وجود دارد. سعی کنید در این زمینه، تعادل داشته باشید. همچنین ایده‌های مختلف را صرفا به این دلیل که با منطق جور در نمی‌آیند رد نکنید.
به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری، بیشتر یک هنر است تا علمی دقیق!
از علم دیگران استفاده کنید

شاید همه این فرصت را نداشته باشند تا هر روز زمان خود را صرف یادگیری صنعت رمزارز کنند. علاوه بر این، ممکن است مطالب گفته‌شده در رابطه با کسب اطلاعات دقیق از این حوزه کمی برای افراد تازه‌کار دلسردکننده باشد. در صورتی که اطلاعات زیادی از حوزه رمز ارز ندارید، اصلا ناامید نشوید. به خاطر داشته باشید شما همواره می‌توانید یافته‌ها و تحقیقات دیگران را مطالعه و با سبک و سنگین کردن آنها، نتیجه خود را به دست بیاورید.

جمع‌بندی
چه پول خود را در بازار سرمایه‌گذاری کنید و چه آن را در بانک نگه‌ دارید با ریسک مواجه هستید. مهم این است که برای مواجهه با این ریسک کدام رویکرد را انتخاب می‌کنید. اغلب مردم وقتی می‌خواهند در بازار رمز ارز سرمایه‌گذاری کنند چشم به چارت نهنگ‌ها و دهان اینفلوئنسرها می‌دوزند و متاسفانه تفاوت میان سیگنال و استراتژی را مواجه نمی‌شوند. به همین دلیل هم اغلب در بازار کریپتو شکست می‌خورند و آن را محکوم می‌کنند. واقعیت این است که برای ورود و زنده ماندن در کریپتو به یک مدل ذهنی جدید نیاز دارید. مدل ذهنی‌ای که اساس آن برگرفته از نگاه بالا به پایین است. وقتی چند قدم به عقب برمی‌دارید و با صبر تصویر بزرگتری از بازار را بررسی می کنید، رویکرد بالا به پایین را اتخاذ کرده‌اید.
نظر شما در باره رویکرد بالا به پایین در کریپتو چیست؟ شما معمولا کدام رویکرد را انتخاب می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *