پرش به محتوا

رییس بانک مرکزی: رمز ریال از شهریور ماه عرضه می‌شود

رییس بانک مرکزی در بیست و نهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، برخی از محورهای کاری و برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در بانک مرکزی را توضیح داد. او همچنین اشاره کرد رمز ریال بانک مرکزی از شهریور ماه اجرایی می‌شود.
به گزارش ایده خبر و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی، در بیست ‌و نهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، از اجرای رمز ریال در آینده نزدیک خبر داد و گفت:
طبق قولی که همکارانم در بانک مرکزی داده‌اند، رمز ریال از شهریور ماه به اجرا می‌رسد.
او در ادامه افزود:
در صورتی که حکمرانی ریال را به خوبی انجام دهیم فرار مالیاتی کاهش می‌یابد، قاچاق کنترل می‌شود، فعالیت‌های سوداگرانه کاهش پیدا می‌کند و جلوی پولشویی گرفته می‌شود.
ایده خبر در گزارش قبلی خود از عرضه آزمایشی رمز ریال خبر داده بود. مدتی بعد مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، جزییاتی را در مورد ویژگی‌ها و هدف از عرضه رمز ریال مطرح کرد و اعلام کرد عرضه آزمایشی رمز ریال در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود اما در مورد زمان دقیق اجرایی شدن این طرح تا کنون مطلبی طرح نشده بود.
صالح آبادی همچنین در مورد شرایط ارزی کشور و روند بازگشت ارز حاصل از صادرات، تاکید کرد:
در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات وضعیت خوبی داریم و این وضعیت قابل مقایسه با سنوات قبل نیست. بانک مرکزی همچنین سعی دارد اوراق ارزی را وارد بازار کند و تلاش دارد با این سیاست ارزهای خانگی را جذب کند. با انتشار این اوراق، هم سود و هم بازپرداخت‌ها، به صورت ارزی انجام می‌شود و کسانی که درآمد‌های ارزی بالا دارند، می‌توانند عرضه کننده‌ این اوراق باشند.
صالح آبادی با اشاره به کاهش اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، اظهار داشت:
یکی از موضوعات بانکی که می‌تواند عامل افزایش پایه پولی هم باشد بحث اضافه برداشت‌هاست اما خوشبختانه اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نسبت به سال گذشته به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است. و بانک‌ها این امکان را پیدا کرده‌اند که به جای اضافه برداشت از بانک مرکزی، از ابزار‌های مالی در بازار استفاده کنند.
رییس بانک مرکزی در ادامه درباره پرداخت تسهیلات خرد به عموم مردم، تاکید کرد:
یکی از محورهای کاری بانک مرکزی تقویت و اصلاح رابطه بانک‌ها و مشتریان بوده است. در این‌باره تامین مالی برای پرداخت تسهیلات خرد مطرح شد. از این رو بانک مرکزی بسته‌های وام خرد را ارائه کرده است و برای دریافت این وام‌ها وثیقه‌های متنوع و آسانی در نظر گرفته شده است، به طوری که حتی خط تلفن همراه افراد می‌تواند جز وثایق بانکی در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *