پرش به محتوا

سم بنکمن فرید کیست؟ از محبوبیت در بازار ارزهای دیجیتال تا دستگیری به جرم کلاهبرداری

ساموئل بنجامین بنکمن فرید (Samuel Benjamin Bankman-Fried) یا به اختصار SBF، متولد ۶ مارس ۱۹۹۲ (۱۶ اسفند ۱۳۷۰) است. SBF پیش از سقوط صرافی FTX در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰ آبان ۱۴۰۱) یک کارآفرین، سرمایه‌گذار و میلیاردر آمریکایی بود. SBF تمامی ثروت خود را از طریق بازار ارزهای دیجیتال و به عنوان موسس و مدیرعامل صرافی بزرگ FTX و شرکت سرمایه‌گذاری Alameda Research بدست آورد؛ اما همه چیز برای SBF پس از سقوط صرافی FTX تغییر کرد و از یک شخصیت تاثیر‌گذار و محبوب در بازار ارزهای دیجیتال به شخصی با اتهامات و اقدامات فراوان غیرقانونی تبدیل شد. در این مقاله از ایده خبر به این می‌پردازیم که سم بنکمن فرید کیست و فعالیت‌های کاری او در چه زمینه‌هایی بوده است.
سم بنکمن فرید کیست؟
منبع: ctpost.com
سم بنکمن فرید در ۶ مارس ۱۹۹۲ در یک خانواده یهودی و در دانشگاه استنفورد متولد شد. مادر او باربارا فرید (Barbara Fried) و پدر او جوزف بنکمن (Joseph Bankman) نام دارند. والدین سم هر دو استاد دانشکده حقوق دانشگاه استنفورد هستند و او در خانواده‌ای با تحصیلات عالی بزرگ شده است.
خاله او لیندا پی فرید (Linda P. Fried) رئیس دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا است. برادر او، گابریل بنکمن فرید (Gabriel Bankman-Fried) نام دارد. گابریل در ابتدا به عنوان معامله‌گر در وال استریت فعالیت می‌کرد و سپس به عنوان مدیر سازمان غیرانتفاعی محافظت در برابر بیماری‌های همه‌گیر مشغول به کار شد.
سم دوران دبیرستان خود را در مدرسه کریستال اسپرینگز آپلندز (Crystal Springs Uplands School) در ایالت کالیفرنیا گذراند. او در سال ۲۰۱۲ و در سن ۲۰ سالگی در مورد مطالب مختلفی مانند فایده‌گرایی (Utilitarianism)، بیسبال و سیاست وبلاگ می‌نوشت.
بنکمن به عنوان یکی از با استعدادترین دانش‌‌اموزان در رشته ریاضی شناخته می‌شد. او از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در موسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology) یا همان MIT تحصیلات خود را به انجام رساند و در سال ۲۰۱۴، با مدرک لیسانس فیزیک و کارشناسی ارشد در رشته ریاضیات از MIT فارغ التحصیل شد.
زندگی خصوصی SBF
نکته جالبی که درباره سم بنکمن وجود دارد این است که او گیاه‌خوار است. سم از اواسط سال ۲۰۲۱ در یک پنت هاوس پنج خوابه در باهاما با ده هم اتاقی زندگی می کرد. پس از فروپاشی صرافی FTX، سم پنت هاوس خود را به قیمتی نزدیک به ۴۰ میلیون دلار برای فروش گذاشت.
همچنین به گفته کارمندان سابق FTX و Alameda، سم با کارولین الیسون مدیرعامل Alameda Research رابطه عاشقانه داشته است؛ اما به‌گفته دوستان SBF او از زمانی که وارد بازار کار شد، تمام وقت و انرژی خود را صرف رشد شغلی خود کرده است و بعید است که او روابط عاشقانه‌ای داشته باشد. به گفته نزدیکان سم او بیشتر وقت خود را در دفتر کارش می‌گذراند و حتی علاقه‌ای به جشن گرفتن یا رفتن به تعطیلات نداشت.
مسیر شغلی SBF
منبع: bulliscoming.com
بنکمن فرید در اوایل دهه بیستم زندگی‌اش و زمانی که در حال صرف ناهار با یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه آکسفورد بود، تصمیم گرفت از استعداد ریاضی خود برای رسیدن به اهداف بشردوستانه استفاده کند. در تابستان سال ۲۰۱۳ و در حالی که سم تنها ۲۲ سال داشت، به عنوان کارآموز در شرکت جین استریت کپیتال (Jane Street Capital)، یک شرکت ترید و معامله خصوصی در ایالت نیویورک با بیش از ۱۷۰۰ کارمند مشغول به کار شد.
این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های معاملاتی جهان شناخته می‌شود و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۷ تریلیون دلار اوراق بهادار توسط آن معامله شده است. سم در این شرکت با ETF‌های بین المللی آشنا شد و به معامله آنها پرداخت. سم پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه MIT به طور تمام وقت در جین استریت فعالیت می‌کرد.
بنکمن فرید در سپتامبر سال ۲۰۱۷ شرکت جین استریت را ترک و به شهر برکلی نقل مکان کرد. سم در این شهر برای مدت کوتاهی از نوامبر تا اکتبر ۲۰۱۷ به عنوان مدیر توسعه مرکز Centre For Effective Altruism یا CEA فعالیت کرد. این مرکز یک خیریه اجتماعی است که توسط استادان دانشگاه آکسفورد تاسیس شده است. در نوامبر سال ۲۰۱۷ (آبان ۱۳۹۶) سم بنکمن به همراه یکی از اعضای CEA به نام Mac Aulay شرکت Alameda Research را تاسیس کرد. شایان ذکر است پس از تاسیس آلامدا بنکمن توانست تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۹۰ درصد از کنترل شرکت آلامدا را در دست بگیرد.
در سال ۲۰۱۸ بنکمن با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی که از جین استریت آموخته بود، تصمیم گرفت درآمد خود را افزایش دهد. او برای به انجام رساندن تصمیم خود شروع به معامله بیت کوین کرد. بنکمن در آلامدا و زمانی که قیمت بیت کوین در ژاپن بالاتر از آمریکا بود، از صرافی‌های ایالات متحده بیت کوین خریداری می‌کرد و آنها را در ژاپن به فروش می‌رساند.
در واقع کار اصلی او استفاده از فرصت آربیتراژگیری از اختلاف قیمت بیت کوین بین ژاپن و ایالات متحده بود. در آن زمان حجم معاملات بنکمن روزانه بیش از ۲۵ میلیون دلار بود و گاهی سود حاصل از این معاملات به بیش ۱ میلیون دلار در روز می‌رسید. بنکمن در اواخر سال ۲۰۱۸ و پس از شرکت در کنفرانس ارزهای دیجیتال و در حالی که فورک بیت کوین کش او را تحت تاثیر قرار داده بود، از ایالات متحده به هنگ کنگ نقل مکان کرد.

سم در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸)، صرافی FTX را تاسیس و در ماه می (اردیبهشت) همان سال صرافی FTX فعالیت خود را آغاز کرد. صرافی FTX برای جذب کاربران حوزه کریپتو به آنها پیشنهاد بی‌نظیری مانند استفاده از توکن FTT (توکن صرافی FTX) برای دریافت تخفیف در کارمزد معاملات ارائه می‌داد.
حجم معاملات بالای صرافی FTX و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن باعث شد تا این صرافی به عنوان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال پس از بایننس از نظر حجم معاملات در رتبه دوم قرار بگیرد. در ۸ دسامبر سال ۲۰۲۱ (۱۷ آذر ۱۴۰۰)، بنکمن همراه با سایر افراد برجسته در بازار ارزهای دیجیتال، در برابر کمیته خدمات مالی ایالات متحده (United States House Committee on Financial Services) به تنظیم قوانین صنعت ارزهای دیجیتال پرداختند.
فعالیت‌های بشردوستانه سم بنکمن
منبع: nymag.com
سم بنکمن در ظاهر فعالیت‌های بشردوستانه بسیاری انجام می‌داد. همانطور که گفته شد او پیش از فعالیت به عنوان مدیرعامل FTX مدتی به عنوان مدیر مرکز خیریه CEA فعالیت داشت. او پس از راه‌اندازی FTX همچنان به حمایت خود از موسسه‌ خیریه‌ CEA ادامه داد. این موسسه خیریه با هدف کمک افراد از لحاظ معنوی و مادی تاسیس شده است. همچنین بنکمن به عنوان یکی از اعضای موسسه Giving What We Can فعالیت داشت و مدعی بود که قصد دارد بیشتر ثروت خود را در طول زندگی خود به موسسات خیریه اهدا کند. 
او صندوق FTX Future را به همین این منظور تاسیس کرد. این صندوق با کمک ویلیام مک اسکیل (William MacAskill)، یکی از بنیان‌گذاران Effective Altruism تاسیس شد و پس از فروپاشی FTX، تمامی اعضای آن استعفا دادند.
صندوق FTX Future پیش از فروپاشی FTX بیش از ۱۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و کمک‌های خیریه انجام داده بود. در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) و پس از سقوط FTX بنکمن فرید گفت که ظاهر نوع دوستانه او و شرکت‌‌هایی که با هدف کمک به افراد و خیریه‌ها تاسیس کرده، صادقانه نبوده است؛ بلکه تمامی این اقدامات بدین منظور بوده که به قانون‌گذاران نشان دهد که فعالیت‌های او فقط با اهداف بشردوستانه انجام پذیرفته است.
سبک زندگی بنکمن، پوشیدن لباس‌های نامتعارف و حمایت‌های بشردوستانه او همگی در منظر عموم اینطور نشان می‌داد که او شخصیتی معنوی داشته و به دور از مادیات است؛ اما در همین حین و در حالی که تصورات عمومی نسبت به او به این صورت شکل گرفته بود، او سبک زندگی مجللی در باهاما داشت که توجه کمتری را به خود جلب می‌کرد.
همچنین سم و برادرش گابریل، نقش بزرگی در پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر مانند کرونا ایفا کردند. صرافی FTX بیش از ۱۸ میلیون دلار به موسسه TOGETHER Trial برای حمایت از جلوگیری گسترش بیماری‌ها اهدا کرد. این موسسه و محققان آن جایزه سال را از انجمن بیماری‌های بالینی آمریکا به خاطر عملکردشان در درمان‌های COVID-19 دریافت کردند.
زندگی سیاسی SBF
سم بنکمن فرید علاوه‌بر فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال علاقه زیادی به سیاست داشت. او در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) گفت که مشارکت‌های سیاسی او با هدف تاثیرگذاری بر اهداف او برای اکوسیستم ارزهای دیجیتال نبوده است؛ اما بارها FTX فهرستی از پیشنهادهای مختلف را برای سیاست‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال منتشر کرده بود.
سم در مصاحبه‌ای بیان داشت که ترجیح می‌دهد، کمیسیون معاملات آتی کالا نقش بیشتری در تنظیم و هدایت صنعت کریپتو داشته باشد. CFTC در مقایسه با سایر قانون‌گذاران مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار، حمایت بیشتر از صنعت ارزهای دیجیتال داشته است.
همچنین بنکمن توانست نظر بسیاری از اعضای کنگره ایالات متحده را جلب کند. او دو بار به طور رسمی ابتدا در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) و بار دیگر در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) از قانون‌گذاران درخواست کرد تا بازار ارزهای دیجیتال را قانون‌گذاری کنند. او در درخواست‌های خود مبنی‌بر قانون‌گذاری بازار رمزارزها، به کنگره توصیه کرد که یک چارچوب نظارتی بر اساس سیاست‌های موجود ایجاد کند.
بنکمن در کنفرانس‌های خود از کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) به عنوان تنظیم‌کننده اصلی قوانین درخواست می‌کرد تا در مورد بازار ارزهای دیجیتال به صورت منعطف عمل کرده تا بتواند قوانین مناسبی را بسته به ماهیت در حال تحول این بازار تهیه کند.
بنکمن حتی در دوران دانشجویی خود کمک‌های سیاسی مختلفی انجام داده بود. او در ۱۸ سالگی ۱۰۰۰ دلار به مایکل بنت سناتور دموکرات آمریکایی کمک کرده بود. سم در انتخابات ۲۰۲۰، حدود ۵.۲ میلیون دلار به دو کمپین انتخاباتی که از بایدن حمایت می‌کرد، کمک کرد. سم دومین فردی بود که در جریان انتخابات به جو بایدن در چرخه انتخابات ۲۰۲۰ شخصا ۵.۲ میلیون دلار اهدا کرد و پس از مایکل بلومبرگ (Michael Bloomberg) در رده دوم حامیان مالی بایدن قرار گرفت.
کمک‌های مالی بنکمن فرید از ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) تا فوریه ۲۰۲۲ به اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تعلق گرفت. این مبالغ شامل کمک‌های مستقیم به مبارزات انتخاباتی سناتورهای جمهوری‌خواها سوزان کالینز (Susan Collins) از ایالت Maine، میت رامنی (Mitt Romney) از ایالت Utah، لیزا مورکوفسکی (Lisa Murkowski) از ایالت آلاسکا و بن ساس (Ben Sasse) از ایالت Nebraska بود. 
همچنین در سال ۲۰۲۲، Bankman Fried حمایت مالی خود را از کمیته Protect Our Future PAC آغاز کرد. این کمیته به عنوان یک کمیته سیاسی دموکرات با بودجه اولیه ۱۰ میلیون دلاری با هدف حمایت از قانون‌گذارانی که در زمینه‌هایی مانند آمادگی و برنامه‌ریزی برای مسائلی مانند بیماری‌های همه‌گیر در بلند‌مدت، راه‌اندازی شد.
بیشتر کمک‌های مالی سم بنکمن به سیاستمدارانی بوده است که به دنبال ایجاد روابط بهتر با اسرائیل بوده‌اند. این مساله باعث می‌شود تا شایعاتی درباره اینکه هدف بنکمن تاثیر‌گذاری در سیاست‌های خاورمیانه بوده است، در ذهن افراد شکل بگیرد. همچنین SBF ادعا می‌کند که اکثر کمک‌های مالی به سناتورهای آمریکایی را از طریق کانال‌های غیرقانونی انجام داده است. 
ارزش اموال سم بنکمن در سال ۲۰۲۲
سم بانکمن فرید تا پیش از فروپاشی صرافی FTX یکی از ثروتمندترین افراد در بازار ارزهای دیجیتال بود. او ثروت خود را از طریق شرکت آلامدا و صرافی FTXبدست آورده بود. سم بنکمن فرید پیش از نابودی FTX بیش از ۱۹ میلیارد دلار ثروت داشت و در رتبه ۷۸ در فهرست میلیاردرهای برتر فوربس قرار گرفته بود.
ارزش صرافی FTX تا پیش از سقوط بیش از ۱۸ میلیارد دلار تخمین زده شده بود و سم بنکمن را به ثروتمند‌ترین فرد زیر ۳۰ سال در تاریخ تبدیل کرده بود. ارزش صرافی FTX و تراکنش‌هایی که از طریق این صرافی در ایالات متحده انجام می‌شد، در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) مجموعا به ۴۰ میلیارد دلار رسید. بیشتر ثروت سم که به گفته خودش قصد داشت آن را به خیریه اهدا کند، مربوط به مالکیت حدود نیمی از صرافی FTX و سهم زیادی از توکن‌های FTT بود.
سم بنکمن فرید از ایفای نقش به عنوان ناجی تا دستگیری به عنوان کلاهبردار
منبع: nytimes.com
تا پیش از سقوط صرافی FTX تمام شواهد نشان می‌داد که SBF فردی با فعالیت‌های بشردوستانه، باهوش، خلاق، کارآفرین و البته ثروتمند است؛ اما پس از سقوط FTX به نظر می‌رسد که تمامی اقدامات او فقط به منظور جلب اعتماد کاربران و سیاستمدارن بوده است تا بتواند با خیال راحت به انجام کلاهبرداری‌ها و فسادهای مالی خود بپردازد.
فعالیت‌های بنکمن به عنوان ناجی بازار ارزهای دیجیتال
با سقوط بازار ارزهای دیجیتال از اواسط سال ۲۰۲۲، FTX به عنوان ناجی صنعت کریپتو ظاهر شد. صرافی FTX نه تنها سودآور باقی ماند، بلکه بنکمن فرید چندین شرکت بزرگ در صنعت ارزهای دیجیتال را که نتوانسته بودند از سقوط بازار جان سالم به در ببرند، نجات داد.
بحران در بازار ارزهای دیجیتال پس از سقوط شبکه ترا و استیبل کوین UST، آغاز شد. بحرانی که باعث شد اعتماد به بازار ارزهای دیجیتال از بین برود، میلیاردها دلار از این بازار خارج شود و بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مطرح که تا پیش از به وجود آمدن بحران میلیاردها دلار دارایی تحت مدیریت خود داشتند، به ورشکستگی برسند. 

همزمان با آغاز بحران در بازار ارزهای دیجیتال سم بنکمن شرکت‌های ورشکسته ویجر دیجیتال (Voyager Digital) و BlockFi را خریداری کرد. او بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای خرید این دو شرکت ورشکسته پرداخت کرد. همین موضوع باعث شد تا تمامی اعضای کامیونیتی کریپتو از او به عنوان یک ناجی یاد کنند.
دستگیری SBF به جرم کلاهبرداری
از طرف دیگر، Alameda Research با مشکل مواجه بود. شرکت آلامدا با گرفتن وام از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کریپتویی کسب سود می‌کرد؛ اما پس از ایجاد بحران در بازار ارزهای دیجیتال شرکت‌هایی که به آلامدا وام داده بودند، اقدام به باز‌پس‌گیری وام‌های خود از این شرکت کردند. همزمان با این رخداد، FTX بی‌سر‌وصدا سپرده‌ها و دارایی‌های کاربران خود را از حساب‌های آنها برداشت می‌کرد و آنها را به صورت وام به Alameda Research برای پس دادن بدهی‌های خود قرض می‌داد.
ماه‌ها بعد، رابطه بین Alameda Research و FTX توسط خبرگزاری کوین دسک مورد بررسی قرار گرفت. این خبرگزاری در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۲۲(۱۱ آبان ۱۴۰۱)، در گزارش خود اعلام کرد که توکن‌های FTT سهم زیادی از ترازنامه مالی آلامدا را تشکیل می‌دهند.
این موضوع از آنجایی باعث ایجاد بحران شد که حدودا نیمی از بدهی‌ ۸ میلیارد دلاری آلامدا به صورت توکن FTT نگهداری می‌شد. پس از افشای این اطلاعات، مدیرعامل بایننس تصمیم گرفت توکن‌های FTT خود را به فروش برساند. پس از اعلام این تصمیم توسط CZ موجی از نگرانی‌ها کاربران FTX را فرا گرفت و آنها شروع به برداشت دارایی‌های خود از FTX کردند.

اما از آنجایی که دارایی آنها توسط SBF به آلامدا وام داده شده بود، وجوه موجود در صرافی برای پاسخگویی به برداشت کاربران کافی نبود. سرانجام صرافی FTX در تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) اعلام ورشکستگی فصل ۱۱ کرد و امپراطوری بزرگ SBF فرو ریخت.

پس از فروپاشی FTX، بنکمن فرید اعتراف کرد که کمی مغرور بوده است و هیچ تلاشی برای مدیریت ریسک در FTX نکرده است. همچنین او اصرار داشت که عمدا سرمایه‌ کاربران را در خطر قرار نداده است و هیچ وقت تلاشی برای ارتکاب کلاهبرداری نکرده است.

همچنین SBF حسابداری نامرتب و شکست‌های مدیریتی بزرگ در صرافی FTX را تصدیق کرد؛ اما با وجود تمامی این مسائل همچنان معلوم نیست که تمامی کارهای خیرخواهانه او و کمک‌های مالی به شرکت‌های کریپتویی از روی حسن نیت بوده یا تمامی آنها نیز جزوی از نقشه‌های او برای کلاهبرداری بوده است. 
در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) و در جریان یک جلسه در کنگره در مورد سقوط FTX مشخص شد که FTX در حسابرسی خود از نرم‌افزارهایی برای مخفی کردن وضعیت مالی خود استفاده کرده است. سرانجام بنکمن فرید در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذر ۱۴۰۱)، در خانه خود در باهاما بازداشت شد. روز بعد او به هشت اتهام جنایی توسط وزارت دادگستری ایالات متحده و دو اتهام مدنی جداگانه توسط CFTC و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) متهم شد.
در نهایت SBF در روز ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) اسناد تسلیم خود را در باماها امضا کرد. با امضای این اسناد اجازه استرداد SBF از باماها به ایالات متحده صادر شد و او در روز ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) به آمریکا بازگشت. بنکمن با اتهامات بسیاری از جمله کلاهبرداری، ارتکاب به پولشویی، کلاهبرداری در بازار سهام و اوراق بهادار و تخلفات مالی مواجه است. در صورتی که اتهامات بنکمن اثبات شود در نهایت او به تحمل ۱۱۵ سال حبس متهم خواهد شد.
منبع: توییتر تصاویر SBF پس از آزادی به قید وثیقه در هواپیما
اما دستگیری و بازگشت سم بنکمن فرید به ایالات متحده زیاد طول نکشید و او در نهایت با وثیقه‌ای به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار آزاد شد. این وثیقه توسط والدین سم بنکمن تامین شده است. آزادی برای او با محدودیت‌هایی از جمله بازداشت خانگی، نظارت بر محل زندگی و ضبط پاسپورت او در فرودگاه همراه بوده است. سم بنکمن اکنون و در زمان نگارش این مقاله تعطیلات خود را در خانه همراه با خانواده‌اش در ایالت کالیفرنیا می‌گذراند و منتظر حکم خود خواهد بود.
پرسش و پاسخ (FAQ)

سم بنکمن فرید کیست؟سم بنکمن فرید معروف به SBF، مدیرعامل سابق صرافی FTX است. SBF پیش از سقوط صرافی FTX به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد دنیا شناخته می‌شد و سرمایه‌ای بالغ‌بر ۱۸ میلیارد دلار داشت.
فعالیت‌های سم بنکمن فرید در چه زمینه‌هایی بوده است؟SBF تاکنون فعالیت‌های متعددی داشته است. پیش از راه‌اندازی صرافی FTX او به عنوان معامله‌گر در شرکت جین استریت فعالیت می‌کرد، در چندین خیریه مشغول به کار بود و فعالیت‌های سیاسی متعددی داشت.
جمع بندی
سم بنکمن فرید (Samuel Benjamin Bankman-Fried) کیست؟ SBF مدیرعامل سابق صرافی FTX است. شاید بتوان او را یکی از مرموزترین افراد در بازار ارزهای دیجیتال نامید. بنکمن فرید متولد ۱۹۹۲ است و یک دهه هفتادی محسوب می‌شود. او با همین سن کم توانست در جمع ۶۰ فرد ثروتمند جهان قرار بگیرد و تمامی این ثروت را از طریق بازار ارزهای دیجیتال بدست بیاورد. پس از سقوط صرافی FTX، سم بنکمن با اتهامات بسیاری مواجه شده است که ممکن است باعث شود او تا آخر عمر در زندان بماند. در این مقاله زندگی‌نامه SBF را مورد بررسی قرار دادیم. نظر شما درباره سم بنکمن فرید چیست؟ به نظر شما اتهامات وارد به او چه حد صحت دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

ایده خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *