پرش به محتوا

شبکه Fuel چیست؟ آشنایی با شبکه بلاکچینی ماژولار فیول

مقیاس‌پذیری و کاهش کارمزد در شبکه اتریوم یکی از مباحث و موضوعات مهم در فضای بلاکچین است. پروژ‌های بسیار زیادی برای حل این مشکلات به وجود آمده‌اند. پروژه‌های لایه ۲ یکی از چندین راه‌حل‌های به وجود آمده برای حل این مشکلات هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی شبکه فیول (Fuel) که راهکار لایه ۲ اتریوم است، بپردازیم. برای آشنایی با شبکه Fuel، نحوه کارکرد آن، رمزارز شبکه فیول، تیم توسعه‌دهنده، نقشه راه و سرمایه‌گذران پروژه فیول با ایده خبر همراه باشید.
نکات مهم مطلب:⭕ فیول (Fuel) یک بلاکچین ماژولار است که لایه اجرایی خود را برای مقیاس‌پذیری اتریوم عرضه کرده است. ⭕ پروژه فیول کار خود را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد. ⭕ این شبکه از مدل حساب‌های مبتنی بر UTXO برای پردازش تراکنش‌های موازی استفاده می‌کند.⭕ پروژه فیول زبان برنامه‌نویسی منحصربه‌فرد خود به نام Sway و ماشین مجازی FuelVM را طراحی کرده است.
شبکه Fuel چیست؟
منبع:fuel-labs.ghost.io
فیول (Fuel) در ابتدا به‌عنوان راهکار لایه ۲ برای اتریوم طراحی شد. فیول را می‌توان اولین رولاپ آپتیمیستیک (Optimistic Rollup) یا راهکار خوشبینانه برای اتریوم دانست. این پروژه در سال ۲۰۲۰ توسط Fuel Labs راه‌اندازی شد. پس از آن شبکه فیول به یک بلاکچین ماژولار (Modular) تبدیل شد. این بلاکچین یک لایه اجرایی ماژولار دارد که امنیت و توان عملیاتی بالاتری را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.
شبکه Fuel از مدل UTXO استفاده می‌کند؛ این موضوع یکی از مواردی است که باعث متمایز شدن شبکه فیول از دیگر راهکارهای لایه ۲ شده است. براساس گفته توسعه‌دهندگان پروژه Fuel، استفاده از مدل UTXO باعث افزایش سرعت در پردازش تراکنش‌ها می‌شود. زیرا این مدل به توسعه‌دهندگان پروژه Fuel امکان تایید موازی تراکنش‌ها را می‌‌دهد.
از نکات برجسته شبکه Fuel می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
⭕ اجرای موازی تراکنش‌ها: شبکه فیول به جای استفاده از مدل مبتنی بر اکانت مانند اتریوم، از UTXO استفاده می‌کند. این مدل امکان رسیدگی سریع‌تر به تراکنش‌ها را از طریق پردازش و تایید موازی فراهم می‌کند.
⭕ ماشین مجازی شبکه Fuel: این ماشین مجازی که FuelVM نام دارد، یک ماشین مجازی سفارشی برای اجرای قراردادهای هوشمند است. از این ماشین مجازی می‌توان به‌عنوان لایه اجرایی تراکنش برای یک رولاپ آپتیمیستیک استفاده کرد.
⭕ زبان برنامه‌نویسی: شبکه Fuel زبان مخصوص خود به نام Sway را دارد. این زبان الهام گرفته شده از زبان برنامه‌نویسی RUST است. زبان برنامه‌نویسی Sway برای ماشین مجازی شبکه Fuel بهینه‌سازی شده است.
⭕ پشتیبانی از توکن‌های متعدد: شبکه Fuel از تمام توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند. در این شبکه افراد می‌توانند کارمزد تراکنش‌های خود را با هر توکنی پرداخت کنند و پرداخت کارمزد محدود به اتر نیست.
شبکه فیول چطور کار می‌کند؟
برای آشنایی با نحوه کارکرد Fuel، ابتدا باید با عملکرد رولاپ آپتیمیستیک آشنا شویم. Optimistic Rollup یک معماری زنجیره جانبی است. برخلاف دیگر زنجیره‌های جانبی که در آن امنیت به نحوه کار اکثریت اعتبارسنج‌ها وابسته است، در Optimistic Rollup امنیت مستقیما از زنجیره اصلی (اتریوم) تامین می‌شود.
نحوه کارکرد رولاپ آپتیمیستیک را به‌زبان ساده می‌توان این‌گونه بیان کرد:
هر فردی می‌تواند یک بلاک را خارج از زنجیره بسازد و آن را به‌عنوان Calldata (داده‌های باینری ساده که از اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها ایجاد می‌شوند) به شبکه اتریوم ارسال کند. هر بلوکی که به این روش ارسال می‌شود، باید بر اساس هش به بلاک قبلی متصل باشد. اگر یک بلوک نامعتبر باشد و این موضوع توسط یکی از کاربران شبکه اثبات شود، شبکه بخشی از دارایی‌های استیک‌شده فرد خاطی را سوزانده و مقداری از آن را به‌عنوان پاداش به فردی که این خطا را تشخیص داده است، می‌دهد. اگر در زمان مشخص‌شده خطایی گزارش و اثبات نشد، بلاک ساخته شده به‌عنوان یک بلاک معتبر شناخته و در شبکه اصلی ثبت می‌شود.
در سیستم رول آپ (Rollup) تعداد زیادی تراکنش در شبکه با یکدیگر جمع شده و به یکباره به شبکه اصلی (اتریوم) ارسال می‌شود. در شبکه Fuel نحوه کارکرد به این صورت است که ابتدا کاربران تراکنش‌های خود را به شبکه ارسال می‌کنند. تراکنش‌ها در فضای ممپول (Mempool) قرار گرفته و بر اساس اولویت توسط اعتبارسنج‌ها در بلاک ثبت می‌شوند. اگر در زمان مشخص‌شده گزارشی مبنی بر تقلب برای بلاک ساخته‌شده گزارش نشود، بلاک به شبکه اصلی ارسال شده و توسط نودها در شبکه ثبت می‌شود. شبکه اتریوم که شبکه اصلی در نظر گرفته شده است، اطلاعات جدید را به‌روزرسانی کرده و به شبکه فیول ارسال می‌کند. پس از آن پاداش سازنده بلاک نیز به کیف پول آن واریز خواهد شد.
منبع: fuel.network
برای انجام تراکنش در شبکه فیول دو روش وجود دارد. در روش اول همان‌طور که ابتدای این بخش بیان شد، کاربران تراکنش‌های خود را به ممپول ارسال می‌کنند و پس از جمع‌شدن چندین تراکنش در یک بلوک، این بلوک به شبکه اتریوم ارسال و ثبت می‌شود. در روش دوم، کاربران از نودهای شبکه فیول درخواست ثبت تراکنش در یک بلاک و ارسال آن به شبکه اتریوم را دارند. این روش سریع‌تر است، اما کارمزد بیشتری نیز دارد.
منبع: fuel.network
ارسال توکن در شبکه Fuel
برای ارسال توکن در شبکه فیول نیز تقریبا فرایند مشابهی طی می‌شود؛ به‌صورتی که افراد تراکنش‌هایی که شامل اطلاعات واریز توکن هستند را به شبکه Fuel ارسال می‌کنند. تمام اطلاعات مربوط به واریز مانند آدرس فرستنده و گیرنده، مقدار واریز و غیره پس از اثبات صحت تراکنش‌ها، در یک قیف واریز قرار می‌گیرند. باید توجه داشت که این اطلاعات هنوز در شبکه اتریوم ثبت نشده است. در قیف واریز به‌وسیله سیستمی به نام CREATE2 (سیستمی که به ما امکان پیش‌بینی آدرس قرارداد هوشمند را قبل از انجام تراکنش می‌دهد) اطلاعات واریزهای انجام‌شده مشخص می‌شود و اطلاعات مربوط به دارایی افراد به‌روز می‌شود. اکنون شبکه Fuel در فرصت مناسب اقدام به ارسال و ثبت تراکنش‌ها در شبکه اتریوم می‌کند. باید توجه داشت که تمام فرایند انجام شده برای کاهش شلوغی شبکه اتریوم و کاهش کارمزدها انجام می‌شود.
منبع: fuel.network
برداشت توکن از شبکه Fuel
نحوه برداشت دارایی‌ها در شبکه Fuel به دو صورت انجام می‌شود؛ در روش اول کاربران دارایی خود را در شبکه فیول سوزانده و پس از گذشت زمان حداکثر دو هفته‌ دارایی خود را از شبکه اتریوم برداشت می‌کنند. این روش بسیار زمان‌بر است. در روش دوم، کاربر برای برداشت دارایی خود از تعدادی واسطه استفاده می‌کند؛ به این صورت که اگر A بخواهد دارایی خود را از شبکه فیول برداشت کند، کافی است از B که یک ارائه‌دهنده‌ی نقدینگی است، کمک بگیرد. A دارایی خود در شبکه فیول را به‌حساب B در شبکه فیول ارسال می‌کند، در مقابل B از دارایی خود که در شبکه اتریوم قرار دارد، برای A مبلغ مورد نظر را ارسال می‌کند. در این روش A علاوه بر کارمزد شبکه، باید مقداری پاداش به B پرداخت کند. زمان تقریبی برای برداشت در روش دوم برابر ۱۰ دقیقه است.
منبع: fuel.network
سرویس‌های شبکه فیول
شبکه فیول به جز ماشین مجازی و زبان برنامه‌نویسی Sway، سرویس دیگری به نام صرافی SwaySwap راه‌اندازی کرده است. این سرویس یک صرافی غیرمتمرکز است که به زبان Sway نوشته شده است. این صرافی در حال حاضر در مرحله تست است و هنوز به‌صورت کامل قابل‌استفاده نیست. بر اساس اطلاعات سایت، کاربران در SwaySwap می‌توانند فعالیت‌های ساده‌ای مانند تبدیل توکن‌های مختلف به یکدیگر (سواپ) و ایجاد استخر نقدینگی را انجام دهند.
تیم توسعه‌دهنده Fuel
تیم توسعه‌دهنده Fuel تحت برند Fuel labs فعالیت می‌کنند. این تیم شامل توسعه‌دهندگانی از سراسر جهان است. هدف این تیم توسعه‌دهنده، مقیاس‌پذیری بلاکچین‌های مختلف و ایمن‌سازی هر چه بیشتر فضای بلاکچین است. از مهم‌ترین افراد در تیم توسعه‌دهنده Fuel می‌توان به جان آدلر (John Adler) بنیان‌گذار و یکی از مدیران اجرایی، نیک دادسون (Nick Dodson) بنیان‌گذار و مدیرعامل Fuel، ساموئل آرون (Samuel Aaron) مدیر اجرایی پروژه Fuel و براندون کایت (Brandon Kite) مهندس ارشد نرم‌افزار Fuel اشاره کرد.
بر اساس جستجوهایی که انجام دادیم، از بین تمام افراد نام برده فقط جان آدلر و برندون کایت دارای حساب لینکدین هستند؛ به همین دلیل اطلاعاتی در مورد سابقه دیگر افراد نام برده یافت نشد. بر اساس حساب لینکدین جان آدلر، وی بنیان‌گذار و یکی از مدیران اجرایی پروژه Fuel است. جان ساکن کاناداست و تجربه همکاری در پروژه‌هایی مانند سلستیا، Vennsa Technologies و ConsenSys را در کارنامه خود دارد.
براندون کایت مهندس ارشد نرم‌افزار Fuel است. بر اساس اطلاعات موجود در حساب لینکدین براندون، وی ساکن آمریکاست و تجربه حضور در شرکت یا پروژه‌هایی مانند Bob’s Repair، Transparent Financial Systems و Dragonchain را دارد.
رمز ارز شبکه Fuel
شبکه فیول هنوز توکن ندارد. اما از آنجایی که این پروژه شبکه آزمایشی خود را راه‌اندازی کرده است، احتمال می‌رود که ایردراپ داشته باشد. البته تیم پروژه هنوز صدور توکن را تایید نکرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروژه فیول و رمز ارز احتمالی آن حتما توییتر Fuel را دنبال کنید.
سرمایه‌گذاران پروژه Fuel
منبع: Crunchbase.com
برای یافتن سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در پروژه Fuel سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به سراغ سایت کرانچ بیس (Crunchbase) رفتیم. بر اساس اطلاعات سایت کرانچ بیس، پروژه فیول مبلغ ۱.۵ میلیون دلار از طریق شرکت‌های زیر سرمایه جذب کرده است.
Origin CapitalFenbushi CapitalCoinFund
نقشه راه پروژه Fuel
برای یافتن نقشه راه پروژه Fuel به سراغ سایت، بلاگ و دیگر بسترهای این پروژه رفتیم، اما تیم توسعه‌دهنده Fuel نقشه راه جدید پروژه (نقشه راه موجود مربوط به سال ۲۰۲۱ است) را منتشر نکرده‌اند. به‌روز نبودن نقشه راه برای هر پروژه یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود؛ زیرا سرمایه‌گذاران پروژه از برنامه‌های آینده پروژه و میزان پیشرفت پروژه اطلاعی نخواهند داشت. این موضوع برای یک پروژه که قصد دارد، به‌صورت غیرمتمرکز فعالیت کند، یک باگ بزرگ و یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود.
 پرسش و پاسخ (FAQ)

شبکه Fuel چیست؟شبکه فیول یک بلاکچین ماژولار و یک راهکار لایه ۲ برای افزایش مقیاس پذیری اتریوم است. این شبکه بر اساس مدل UTXO فعالیت می‌کند.
رمز ارز شبکه Fuel چیست؟شبکه فیول در حال حاضر توکن یا رمز ارزی ندارد و بر اساس اطلاعات سایت این پروژه، تیم توسعه‌دهنده تصمیمی مبنی بر ارائه توکن نیز ندارند.
جمع‌بندی
اگر در بازار کریپتو فعال هستید، حتما می‌دانید که مقیاس‌پذیری اتریوم یکی از موضوعات مهم در این حوزه محسوب می‌شود. پروژه Fuel یکی از چندین پروژه‌ای است که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم تلاش می‌کند. شبکه فیول خود را سریع‌ترین لایه اجرایی ماژولار موجود می‌داند. فیول هنوز در مرحله تست شبکه آزمایشی است. این پروژه هنوز توکن ندارد، اما احتمال ایردراپ توکن آن در آیند وجود دارد. نظر شما درباره شبکه Fuel چیست؟ آیا می‌تواند با پروژه‌های ماژولار دیگر مانند سلستیا رقابت کند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *