پرش به محتوا

شبکه TON چیست؟ آشنایی با شبکه The Open Network و رمز ارز Toncoin

حتما شما هم زمزمه‌های راه‌اندازی بلاکچین پیامرسان تلگرام و دسترسی به تلگرام بدون نیاز به اینترنت در سال ۱۳۹۸ را به یاد دارید. شایعه‌ای بیش نبود. اما در همان دوران تیم تلگرام مشغول کار بر پروژه‌ بلاکچینی برای عرضه توکن و گسترش اکوسیستم بود. آنچه که امروز به عنوان شبکه TON و رمزارز تان یا تن (Ton) سروصدا کرده، ماحصل همان دوران است. اما شبکه TON چیست و چطور کار می‌کند؟ چه خدماتی ارائه می‌کند؟ رمز ارز TON چیست، این شبکه چه برنامه‌هایی دارد و تیم توسعه‌دهنده آن چه کسانی هستند؟ رمزارز Toncoin را از کجا بخریم و در کدام کیف پول نگهداری کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ایده خبر همراه باشید. 
شبکه TON چیست؟
منبع: medium.com
شبکه تان (به اختصار TON) یک بلاکچین لایه یک غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۱۸ توسط پلتفرم پیامرسان تلگرام راه‌اندازی شد. پروژه برای مدتی متوقف شد اما سپس توسط بنیاد TON مجددا فعالیت خود را از سر گرفته و از Telegram Open Network به The Open Network تغییر نام داد. Toncoin (با نام قبلی گرام یا Gram) کوین بومی این شبکه است. شبکه TON همانند سولانا و اتریوم یک بلاکچین مبتنی بر گواه اثبات سهام (PoS) است. در نتیجه نودها با استیک کردن تان در شبکه به نود تبدیل خواهند شد و در ازای کار خود کوین Ton پاداش خواهند گرفت.
اکوسیستم TON به منظور رفع نیازهای میلیون‌ها کاربر توسعه یافته است. شبکه تون بر سرویس‌دهی به کاربران معمولی تمرکز دارد. این شبکه به نحوی طراحی شده تا بسیار کارآمد، سریع و مقیاس‌پذیر باشد. در ادامه بیشتر با سازوکار شبکه The Open Network و رمزارز TON آشنا خواهیم شد. 
The Open Network چطور کار می‌کند؟
منبع: pixelplex.io
درباره چگونگی کارکرد شبکه TON، میثم مقیسه در مطلب نقد و بررسی شبکه Ton که پارسال منتشر کردیم همه گفتنی‌ها را با دقت و جزییات گفته است. آنچه که تغییر کرده در واقع اتمام ماینینگ Toncoin در ژوئن ۲۰۲۲ است. البته این شبکه از گواه اثبات کار استفاده نمی‌کرد و صرفا برای توزیع رمزارز خود از فرآیند استخراج بهره می‌برد. همانطور که قبلا گفتم، این شبکه از الگوریتم PoS استفاده می‌کند و نودهای ولیدیتور مسئول ساخت بلاک‌های جدید در شبکه هستند.
همانطور که در مطلب قبلی هم اشاره شد، ایده طراحی The Open Network برگرفته از وایت پیپر The Telegram Network است. این بلاکچین شامل بخش‌هایی به نام مستر بلاکچین (Master Blockchain)، ورکینگ بلاکچین (Working Blockchain) و شارد بلاکچین (Shard blockchain) است. 
Master Blockchain یا به اختصار Masterchain یک شبکه واحد بوده و حالت نهایی (آخرین کپی از لجر مورد تایید) را نشان می‌دهد. 
همچنین وظیفه مدیریت نودها، مبلغ سپرده‌گذاری یا استیکینگ، مدیریت ورک چین‌ها، شاردها و ذخیره‌سازی هش آخرین بلاک‌های ورک چین و شاردچین بر عهده شبکه مستر بلاکچین است. 
اما درباره Working Blockchain یا Workchainها که لایه بعدی این شبکه هستند؛ 
تعداد زیادی شبکه بلاکچین در این لایه می‌تواند اجرا شود که هر کدام از آن‌ها یک زنجیره بلاکچین مستقل هستند. این شبکه‌های بلاک چین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده و می‌توان شبکه‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند را بر روی این لایه راه‌اندازی کرد. هر شبکه بلاک چین در این لایه می‌تواند ساختاری کاملا منحصر به فرد داشته باشد، از الگوریتم‌های مختلفی برای تولید آدرس استفاده کند، فرمت‌های متفاوتی برای ارسال تراکنش داشته باشد، برای اجرای قراردادهای هوشمند از ماشین‌های مجازی متنوعی استفاده کند، از رمز ارزهای بومی متفاوتی استفاده کند و…
کاربرد این لایه، ایجاد بستری برای ارتباط میان شبکه‌های متفاوت و بهره‌گیری از این موضوع است. 
شارد بلاکچین یا Shardchainها نیز زنجیره‌های موازی ورک چین هستند. این زنجیره‌های خرد به منظور افزایش مقیاس‌پذیری شبکه تعبیه شده‌اند. تمامی این تکنولوژی‌ کنار یکدیگر TON را می‌سازند که پتانسیل رقابت با پروژه‌هایی چون اتریوم، پولکادات و کازموس را دارد.  

یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم بلاکچین تان، مکانیسم خود درمانی یا خود بازیابی است. به دلیل شاردینگ، به‌روزسانی‌های شبکه (مسترچین) ممکن است با شبکه‌های فرعی (ورک چین یا شاردچین) تداخل داشته باشند. وجود خود درمانی در حین حفظ عملکرد صحیح شبکه، امکان بازنویسی بلاک‌ها را فراهم می‌کند. 
سرویس‌های The Open Network
تن کوین به شدت بر کاربردی بودن متمرکز است. هدف این است که استفاده از توکن تا حد ممکن برای کاربر نهایی کاربردی باشد. جامعه توسعه TON برای افزودن سرویس‌های پیشرفته و متمایز تلاش درخوری کرده است. در ادامه خدمات و سرویس‌های تحت توسعه این پروژه را بررسی می‌کنیم:
فضای ذخیره‌سازی تان (TON Storage)
ذخیره اطلاعات و داده در بلاکچین موضوع جدیدی نیست. اما تان با Ton Storage پا را فراتر گذاشته است. این سرویس بسیار شبیه به دراپ باکس (Dropbox) کار می‌کند اما از مزایای رمزنگاری خصوصی با استفاده از کلید خصوصی کیف پول بهره‌مند می‌شود. 
پروکسی تن (TON Proxy)
پروکسی تان کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از VPN غیرمتمرکز و شبکه‌هایی مانند تور به بلاکچین تن دسترسی داشته باشند. این پروژه با هدف مقابله با سانسور و دسترسی آسان به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز راه‌اندازی شده است. 
قراردادهای هوشمند
تان نیز مانند بسیاری از شبکه‌های بلاکچینی از اسمارت کانترکت برای پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها استفاده می‌کند. همه قراردادهای هوشمند روی بلاکچین توسط TVM یا ماشین مجازی TON اجرا می‌شوند. 
سرویس نام دامنه تان (TON DNS)
سرویس TON DNS درصدد است تا کیف پول‌های کریپتویی، حساب‌ها، قراردادهای هوشمند و سایر خدمات را کاربرپسندتر کند. 
بریج تان (Ton Bridge)
بریج تان امکان تبدیل کوین TON از شبکه‌های بایننس اسمارت چین و اتریوم به شبکه The Open Network و بالعکس را فراهم می‌کند. 
اگر علاقمند به آشنایی با سایر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های شبکه TON هستید. حتما صفحه Ton.app را ببینید. 
رمز ارز TON چیست؟
منبع: thecoinrepublic.com
تان (TON) یا Toncoin کوین بومی بلاکچین The Open Network است. پرداخت کارمزد تراکنش و همچنین پاداش نودهای این شبکه از اولین و اصلی‌ترین کاربردهای این رمزارز است. سایر کاربردهای رمزارز تان:
استیکینگ در شبکه و ایجاد نودنقش حاکمیتیخرید و فروش آیدی تلگرام به واسطه سایت فرگمنت (Fragment)ابزار پرداخت در سرویس‌های اکوسیستم TONاستفاده از ابزارهایی همچون TON Storage، Ton Service و TON Proxy
 در زمان راه‌اندازی شبکه اصلی، ۵ میلیارد واحد Toncoin تولید شد. از این مقدار حدود ۱,۴۷۳,۵۹۱,۴۱۰ توکن در گردش است. ارزش کل بازار رمزارز TON به میزان ۳,۴۶۱,۳۶۴,۴۲۹ دلار و حجم معاملات ۲۴ ساعته آن ۴۸,۵۰۴,۲۸۴ دلار است. قیمت TON در ۲۲ آذر ۱۴۰۱ حدود ۲.۳۶ دلار است. در تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۰ رمزارز تن با بیشترین قیمت ۵.۲۹ و در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در کمترین قیمت ۵۲ سنت معامله شده است.
بررسی رودمپ پروژه TON
منبع: ton.org/en
برادران دوروف (موسسان پیامرسان تلگرام) در سال ۲۰۱۸ دنبال راهکاری برای پیامرسان تلگرام بودند. آن‌ها نتوانستند هیچ بلاکچین لایه یکی بیابند که قابلیت پشتیبانی از پایگاه کاربری ۹ رقمی تلگرام را داشته باشد. بنابراین تصمیم به راه‌اندازی بلاکچین لایه یک خود به نام شبکه باز تلگرام یا همان Telegram Open Network گرفتند. تلگرام در همان سال موفق به جذب سرمایه ۱.۷ میلیارد دلاری از فروش خصوصی توکن‌های TON شد. از این اتفاق به عنوان یکی از بزرگترین عرضه‌های کریپتوکارنسی یاد می‌شود. 
تیم تلگرام در سال ۲۰۱۹ جزئیات طراحی بلاکچین تان را منتشر کرد. سپس در بهار ۲۰۱۹ و نوامبر ۲۰۱۹ دو شبکه آزمایشی راه‌اندازی کردند. در اکتبر ۲۰۱۹ کمیسیون بورس و اوراق بهاردار ایالات متحده از تلگرام شکایت کرد و مدعی شد که تلگرام ارواق بهادار ثبت نشده (همان توکن گرام) منتشر کرده است. تیم تلگرام این ادعا را رد کردند. اما با تعویق راه‌اندازی کامل پروژه تا حل و فصل اختلافات قانونی موافقت کردند. 
در ماه مه ۲۰۲۱ توسعه‌دهندگان ثبات شبکه آزمایشی دوم را تایید کردند و جامعه به تغییر نام آن به شبکه اصلی رای داد. تیمی متشکل از توسعه‌دهندگان متن‌باز تشکیل شد که بعدا به بنیاد TON تغییر نام دادند. این انجمن غیرانتفاعی بر توسعه و پشتیبانی شبکه متمرکز است. در ادامه نقاط عطف نقشه راه شبکه TON را مرور خواهیم کرد:
مه ۲۰۲۱
ایجاد بلاکچین امن و باثبات
سه ماهه سوم ۲۰۲۱
راه‌اندازی بریج‌ برای برقراری ارتباط با شبکه‌های BSC اتریوم
سه ماهه چهارم ۲۰۲۱
لیست شدن در صرافی‌های برترپرداخت حق اشتراک در تلگرام با TON
سه ماهه اول ۲۰۲۲
تمرکز بر کاربردهای کوین TON در دیفای
سه ماهه دوم ۲۰۲۲
دامنه TONدرگاه پرداخت TON
سه ماهه سوم ۲۰۲۲

سه ماه چهارم ۲۰۲۲
فضای ذخیره‌سازی TON یا TON Storage
سال ۲۰۲۳
کراس چین (ارتباط بین زنجیره‌ای) با شبکه‌های بیت کوین و زنجیره‌های مبتنی‌ بر ماشین مجازی اتریوم
معرفی تیم توسعه‌دهنده تان
در اصل پلتفرم بلاکچینی توسط برادران دوروف ساخته شد و توسط تیم تلگرام توسعه یافت. تلگرام برنامه داشت تا توکنی به نام گرام (Gram) و بستری برای عرضه برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کند. گرام سروصدای زیادی برپا کرد که در نهایت به ضرر این پروژه تمام شد. چون توسعه آن توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ممنوع اعلام شد. در واقع گرام به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته شد و SEC عرضه آن را ممنوع اعلام کرد. در نهایت پاول دوروف (مدیرعامل تلگرام) از پروژه خارج شد و توسعه به علاقه‌مندان مستقل کریپتو واگذار شد. از همان ابتدا، این پروژه به عنوان یک کد منبع باز شروع به کار کرده بود. یعنی همه می‌توانستند مسیر توسعه آن را ادامه دهند. شبکه فعلی توسط آناتولی ماکوسف (Anatoliy Makosov) و کریل یملیاننکو (Kirill Yemelyanenko) در بهار ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. این دو نفر از اعضای کامیونیتی NewTON بودند که بعدا به بنیاد تان (TON Foundation) تغییر نام داد. 
همکاری‌های شبکه TON
طی یکی از جدیدترین همکاری‌ها، DWF Labs از The Open Network در جهت سرمایه‌گذاری، توسعه توکن، بازارسازی و لیست شدن در بازار حمایت می‌کند. این سرمایه‌گذاری شامل حمایت ۱۰ میلیون دلاری از اکوسیستم تان خواهد بود. DWF Labs شرکت سرمایه‌گذاری در بستر وب.۳ و بازارسازی پیشرو در عرضه دارایی‌های دیجیتال است.  
صرافی‌های محل خرید رمز ارز TON
رمزارز تون در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز متعددی لیست شده است. رمز ارز TON را می‌توانید از بازارهای متمرکزی همچون گیت، Bit2Me، Bitmit، هیوبی، EXMO، OKX و Bit.com خریداری کنید. از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز محل خرید TON می‌توان به پنکیک سواپ، دودو، وان اینچ، Nomiswap و یونی سواپ اشاره کرد. همچنین ربات‌های تلگرامی Teletra Bot و Crypto Bot نیز مورد تایید سایت تون هستند. برای مشاهده فهرست کامل‌تر صرافی‌های محل خرید TON به این صفحه مراجعه کنید.  
رمزارز TON را در کدام کیف پول‌ها نگهداری کنیم؟
سایت تون فهرستی از کیف پول‌های سازگار با رمز ارز TON را در اختیار کاربران قرار داده است. این کیف پول‌ها به دو دسته حضانتی (Non-custodial) و غیر حضانتی (Сustodial wallets) تقسیم می‌شوند. تفاوت ولت‌های حضانتی با غیر حضانتی در این است که در کیف پول‌های حضانتی کنترل تمام دارایی‌ها در اختیار کاربر بوده و امکان تعامل راحت‌‌تر با اپلیکیشن‌های دیفای را فراهم می‌کنند. 
کیف پول‌های غیر حضانتی TON

کیف پول‌های حضانتی

پرسش و پاسخ (FAQ)

شبکه TON چیست؟شبکه TON یا The Open Network بلاکچینی لایه یک است که به منظور توسعه اکوسیستمی گسترده و غیرمترمکز به وجود آمده است. این شبکه پیش از این Telegram Open Network نام داشت.
رمز ارز Toncoin چیست؟تان کوین (Toncoin) کوین بومی شبکه TON است و به منظور پرداخت کارمزد و پرداخت‌ سرویس‌های درون این شبکه کاربرد دارد. هولدرها با استیک کردن این رمزارز می‌توانند نود ولیدیتور یا تاییدکننده تراکنش و مسئول ساخت بلاک شوند.
نحوه خرید Ton Coin چگونه است؟رمز ارز TON را می‌توانید از صرافی‌های مختلفی همچون گیت، Bit2Me، Bitmit، هیوبی، EXMO، OKX و پنکیک سواپ، دودو، وان اینچ، Nomiswap و یونی سواپ بخرید.
آیا TON همان رمز ارز تلگرام است؟شبکه The Open Network همان شبکه تلگرام سابق است که پس از کناره‌گیری تلگرام از توسعه آن، توسط کامیونیتی ادامه یافت. رمز ارز شبکه تلگرام Gram نام داشت و پس از تغییر برند TON نامیده می‌شود. تعداد این رمزارز همانند گرام، ۵ میلیارد عدد است.
جمع‌بندی
شبکه The Open Network به دلیل منشا مشترکی که با پلتفرم محبوب تلگرام دارد توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. این شبکه در واقع یکی از پروژه‌های تیم اصلی تلگرام بود که به دلایل سیاسی به دست جامعه متن‌باز سپرده شد. هم‌اکنون چندین اپلیکیشن غیرمتمرکز کاربردی در بستر این شبکه تعریف شده است. کوین بومی این شبکه TON نام دارد و هم در تلگرام و هم در دنیای خارج از آن کاربردهای گسترده‌ای دارد.
نظر شما درباره شبکه TON چیست؟ پتانسیل رشد این پروژه را چگونه می‌بینید؟ آیا رمز ارز Ton دارید یا در فکر خرید آن هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *