پرش به محتوا

شماره شبا چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

به چه شماره‌ای، شماره شبا می‌گویند؟
به مخفف شماره حساب بانکی ایرانیان، شبا (sheba) می‌گویند. این شماره با هدف تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی در داخل و خارج از کشور، توسط بانک مرکزی ایران و مطابق با استاندارد ISO-13616، تعریف شده است. در نظر داشته باشید که شبا، برای انتقال راحت‌تر پول استفاده می‌شود به همین دلیل می‌توان هر شماره حساب بانکی را به یک شماره حساب “شبا” تبدیل کرد.
آیا ضرورت استفاده از شماره شبا را می‌دانید؟
اگر تاکنون برای انتقال پول، به “انتقال پایا” و “انتقال ساتنا” برخورد کرده باشید، بنابراین ضرورت داشتن شماره حساب شبا در انتقالات پولی را درک کرده‌اید. همچنین، زمانی که قصد دارید ابزارهای پولی مانند دستگاه‌های POS و درگاه‌های اینترنتی را دریافت کنید، به شبا نیازمندید.
این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی تراکنش‌هایی که با شبا انجام می‌شود، سقف مشخصی دارد. به موارد زیر توجه کنید:
۱- انتقال وجه پایا
در انتقال وجه پایا، حداکثر به میزان ۱۵ میلیون تومان در روز می‌توان پول جابه‌جا کرد که با استفاده از شماره حساب شبا انجام می‌پذیرد.
۲- انتقال وجه ساتنا
حواله ساتنا برای مبالغ بیش‌تر از ۱۵ میلیون تومان مورد استفاده قرار می‌گیرد و حداکثر به میزان ۵۰ میلیون تومان قابل انتقال است. در این نوع انتقال پول نیز باید شماره حساب شبا داشته باشید.
۳- گرفتن دستگاه POS
حداکثر مبلغی که در این تراکنش قابل جابه‌جایی است، ۵۰ میلیون تومان است. با توجه به رقم بالای این جابه‌جایی، باید به شماره حساب شبا دسترسی داشته باشید.
۴- گرفتن درگاه اینترنتی
در این تراکنش مالی نیز، تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌توان پول جابه‌جا کرد و مانند موارد بالا باید شماره حساب شبا دریافت کرد.
شماره شبا، چه کابردهایی دارد؟

برای دریافت سود سهام عدالت، به شماره حساب شبا نیازمندیم.
شبا، در برگیرنده تمام اطلاعات حساب بانکی شماست. به این ترتیب که با داشتن آن، می‌توانید به شماره حساب مدنظرتان پول واریز کنید.
اگر قصد دارید از سایت‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند، خدماتی دریافت نمایید؛ باید شماره حساب شبا خود را وارد کنید.
با استفاده از شبا، امکان خطای مشتری و متصدی بانک در رابطه با ارسال اشتباهی وجه به حساب‌های دیگر کاهش می‌یابد، چرا که در صورت اشتباه وارد کردن این شماره، سامانه‌های بانکی از ورود این اطلاعات نادرست، مطلع شده و آن را گزارش می‌دهند.
شماره حساب شبا، این امکان را فراهم می‌کند که برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی و حواله‌های ارزی بهره ببریم.

آیا کاربرد شبای بین‌المللی را می دانید؟

با توجه به این نکته که شیوه‌های شماره‌گذاری حساب‌های مشتریان، در بانک‌های مختلف، متفاوت است؛ مبادلات پولی بین بانک‌های گوناگون ممکن است با مشکل روبه‌رو شود. در همین راستا و برای حل این مشکل، به یک فرمت یکپارچه نیاز است تا جابه‌جایی پول به راحتی میسر شود که به این فرمت یکپارچه، شماره شبا گفته می‌شود.
بنابراین، شبا در چارچوب استاندارد جهانی IBAN و با هدف پکپارچه‌سازی حساب‌های بانکی تعریف شد که در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان استاندارد شماره‌ حساب بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شبای بین‌المللی برای انجام معاملات بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با افزودن IR به شبای داخلی ساخته می‌شود.
به ساختار زیر توجه نمایید:
IR21 2222 1717 5555 9999 7777 02
آیا اجزای شماره شبا را می‌شناسید؟
شبا، تمامی اطلاعات مربوط به حساب بانکی افراد که شامل نام بانک، نوع حساب، شماره حساب و کشوری که صادر کننده آن است را در بر می‌گیرد. به مثال زیر توجه کنید:
IR021712987654321095621809
IR:کد کشور
۰۲:ارقام کنترلی
۱۷۱:کد بانک
۲:نوع حساب
۹۸۷۶۵۴۳۲۱۰۹۵۶۲۱۸۰۹:شماره حساب ۱۸ رقمی
.در نظر داشته باشید که با در اختیار قرار دادن شماره شبا خود به دیگران، هیچ مشکلی شما را تهدید نمی‌کند و هر کس با داشتن شماره حساب، می‌تواند شماره شبا آن را از سایت بانک صاحب حساب دریافت کند
آیا می‌ دانید چگونه می‌توانید شماره شبا خود را دریافت کنید؟
تمامی حساب‌‎های بانکی شبا دارند که از سه طریق حضوری، خودپردازها و اینترنتی می‌توانید آن را دریافت نمایید.
– برای دریافت اینترنتی شبا خود می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

به سامانه اینترنتی بانکی که در آن حساب دارید، مراجعه کنید.
شماره حساب و یا شماره کارتتان را در کادر مربوطه وارد کنید و در کوتاه‌ترین زمان، شبا خود را دریافت نمایید.

برای آن که بتوانید هر چه سریع‌تر به سامانه اینترنتی بانک خود دسترسی پیدا کنید، ما لینک‌های بانک‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

ترتیبی که برای خواندن مقالات” مدیریت پول “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *