پرش به محتوا

صرافی Mt. Gox بدهی خود را پرداخت می‌کند؛ فشار فروش بر بیت کوین افزایش می‌یابد؟

دقیقا هنگامی که بازار رمزارز و بیت کوین نشانه‌هایی از بازیابی را نشان دادند، تهدیدی به شکل فروش گسترده توسط صرافی رمزارز Mt. Gox به وجود آمده است که می‌تواند قیمت بیت کوین را کاهش دهد و تنش دیگری در بازار ایجاد کند.
به گزارش ایده خبر و به نقل از فین‌بولد، صرافی رمزارز Mt. Gox که مدت‌ها از تعطیلی آن می‌گذرد، در نامه رسمی در تاریخ ۶ جولای (۱۵ تیر) به مسئول موارد ورشکستگی کشور ژاپن، خبر جدیدی درباره پرداخت بدهی به طلبکاران خود منتشر کرد.
در این نامه، نوبواکی کوبایاشی (Nobuaki Kobayashi) معتمد صرافی Mt. Gox بیان کرده است که آماده‌سازی‌هایی انجام شده است تا طبق برنامه تاییدشده مبنی بر جبران خسارت که در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۵ آبان ۱۴۰۰) به تایید دادگاه بخش توکیو رسیده است، به طلبکاران بازپرداخت انجام شود.
به علاوه، کوبایاشی از طلبکاران درخواست کرد تا به سیستم ارائه درخواست جبران خسارات وارد شوند، اسناد مرتبط را بررسی کنند و بیان کنند که ترجیح می‌دهند بازپرداخت خود را از چه طریقی دریافت کنند.
کوبایاشی مقدار بازپرداخت و تاریخ دقیقی اعلام نکرد و صرفا گفته است:
مهلت انتخاب نوع بازپرداخت و ثبت آن توسط معتمد این طرح و با اجازه دادگاه تعیین خواهد شد.
فشار بالقوه بر قیمت بیت کوین
طبق این گزارش، اسناد موجود نشان می‌دهد که تا ماه سپتامبر ۲۰۱۹، صرافی Mt. Gox تقریبا ۱۴۱,۶۸۶ بیت کوین (به ارزش کنونی بیش از ۳ میلیارد دلار) و هم‌چنین بیت کوین کش و ارزهای فیات در اختیار داشته است. آرون براون (Aaron Brown) متخصص سرمایه‌گذاری کریپتو بلومبرگ هشدار داده است که توزیع این دارایی‌ها می‌تواند بر قیمت بیت کوین فشار وارد کند. وی در این خصوص گفت:
بعضی از طلبکاران Mt. Gox بیت کوین دریافت می‌کنند. بعضی از آنها هم بیت کوین خود را می‌فروشند. این مقدار فروش بخش قابل توجهی از حجم معاملات بیت کوین را شامل نمی‌شود اما می‌تواند قیمت آن را کاهش دهد. این کاهش قیمت ممکن است سایر افراد را بترساند و ممکن است شاهد کاهش قیمت بیشتری باشیم.
در حال حاضر قیمت لحظه‌ای بیت کوین ۲۱,۶۴۸ دلار است و طی یک روز و یک هفته گذشته به ترتیب ۵.۵۲٪ و ۱۲.۶۷٪ افزایش قیمت داشته است.
مشکلات صرافی Mt. Gox از کجا شروع شد
صرافی Mt. Gox بزرگترین صرافی بیت کوین بود تا اینکه تقریبا ۸۵۰,۰۰۰ بیت کوین به ارزش تقریبی ۵۰۰ میلیون دلار در آن زمان را از دست داد و این مقدار بیت کوین در اختیار هکرها قرار گرفت.
این اتفاق باعث شد که صرافی Mt. Gox تمام معاملات خود را متوقف کند و در فوریه ۲۰۱۴ تعطیل شود. این موضوع بر ۲۴,۰۰۰ کاربر این صرافی تاثیرگذار بود. تاکنون فقط ۱۵۰,۰۰۰ بیت کوین سرقتی بازیابی شده است.
در ماه اکتبر ۲۰۲۱، دوره رای‌گیری طرح جبران خسارت Mt. Gox، پس از تایید پیش‌نویس توسط دادگاه بخش توکیو، پایان یافت. دادگاه توکیو حکمی را در فوریه ۲۰۲۱ صادر کرد که به طلبکاران صرافی امکان می‌داد تا در خصوص این طرح رای خود را ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *