پرش به محتوا

معرفی و بررسی کاربرد انواع مختلف توکن‌های بی‌همتا

در حال حاضر توکن‌های بی‌همتا (NFT) کاربردهایی فراتر از استفاده در هنر و جمع‌آوری در کلکسیون‌ها دارند. پروژه‌های NFT بیشتر و بیشتر شروع به توانمندسازی ابزارهای متنوع می‌کنند، تا تجربه استفاده بهتری را برای خریداران به ارمغان بیاورند. در طول بازار نزولی آن دسته از پروژه‌های NFT که کاملا بی‌پشتوانه هستد ناپدید می‌شوند و آن NFT‌هایی که داستان، کاربرد و جامعه خوبی دارند می‌توانند عمر طولانی داشته باشند. باید به دوستداران توکن‌های بی‌همتا کمک کرد تا با موانع کمتری به NFT مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند و همچنین به پروژه‌های با کیفیت کمک کرد تا جامعه خود را گسترش دهند. در این مقاله از ایده خبر انواع توکن‌های NFT‌ را براساس کاربردشان طبقه‌بندی می‌کنیم. باما همراه باشید.

NFTهای هنری

اشکال هنر در دهه‌های اخیر دائما در حال تغییر بوده است. اکنون هنر به دنیای دیجیتال آمده است. هنرمندان و خریداران، نگرانی‌های مشترکی در مورد تبلیغات، هزینه مقرون‌به‌صرفه برای ایجاد و فروش آثار هنری خود دارند. توکن‌های بی‌همتا این نگرانی‌ها را برطرف می‌سازد.
مانند اینستاگرام و توییتر، مارکت پلیس OpenSea پلتفرم دیگری برای هنرمندان است تا آثار هنری NFT خود را بفروشند و در معرض دید عموم قرار بگیرند. علاوه بر این، یکی از بزرگترین سوالات هنگام خرید آثار هنری این است، که آیا قیمت آن برای خریدار مقرون‌به‌صرفه است یا خیر.
ایجاد NFT به خریداران این امکان را می‌دهد که از طریق قرارداد هوشمند قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهند یا با قیمت فهرست شده در مارکت پلیس خرید خود را انجام دهند. به طور کلی فروش مجدد آثار هنری در بازار اولیه دشوار است؛ اما در مورد آثار هنری NFT، این موضوع نگران کننده نیست. توکن‌های بی‌همتا علاوه بر رفع این نگرانی‌ها، مزایای بیشتری نیز به همراه دارند. علیرغم درآمد اولیه از فروش، توکن‌های بی‌همتا تا ابد به هنرمندان این امکان را می‌دهند که حق امتیاز قابل سفارشی‌سازی و دائمی برای همه فروش‌های ثانویه آثار هنری خود دریافت کنند.
تصاویر نمایه PFP
منبع: medium.com
PFP مخفف «Picture For Proof» است، که معمولا به عنوان تصویر نمایه شناخته می‌شود. PFP‌های NFT در حال حاضر معمولا در توییتر استفاده می‌شوند. سایر شبکه‌های اجتماعی نیز در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از PFP در برنامه‌های خود هستند. در حال حاضر یکی از نگرانی‌‌های اولیه برای PFPها این است که اگر کسی یک عکس نمایه را کپی کند، چه می‌شود؟ توییتر این مشکل را حل کرده است. توییتر تصویر نمایه NFT کاربران خود را تایید می‌کند و در صورت معتبر بودن آن به کاربر یک طرح تاییده به شکل شش‌ضلعی (Hexagonal Outline) می‌دهد. این امر باعث می‌شود که PFP از تصویر پروفایل بقیه کاربران که به شکل گرد است، متمایز شود و به کاربران اجازه می‌دهد از مالکیت توکن‌های NFT خود استفاده کنند.
علاوه بر این به کاربران امکان می‌دهد تا به اعضای انجمن، توسعه‌دهندگان سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) و سرمایه‌گذاران اولیه برای پروژه‌ای با پتانسیل زیاد تبدیل شوند. علاوه بر این صاحبان PFP ممکن است فرصت دسترسی به بازی‌ها یا سایر محصولاتی را که جامعه تصمیم به ایجاد آن‌ها دارد را به دست آورند.
زمین‌های مجازی
منبع: medium.com
زمین مجازی NFT یک منطقه از زمین دیجیتال در یک پلتفرم متاورس است، که قابلیت مالکیت دارد. این قطعات زمین شبیه Minecraft هستند که در آن کاربر از آزادی خلاقیت برخوردار است، با این تفاوت که زمین دیجیتال کاملا متعلق به کاربران است.

بر خلاف Minecraft که در آن مایکروسافت مالک آثار کاربران است. زمانی که کاربر دارای زمین دیجیتالی است، زمین به طور کامل متعلق به اوست و مزایای زیادی از جمله امکان استفاده از زمین NFT برای تبلیغات، معاشرت، بازی و کار به‌دست می‌آورد. کاربران می‌توانند پس از تملک یک زمین در متاورس، از مزایای زیر بهره‌مند شوند:
تبلیغات: اگر زمین کاربری در یک منطقه خوب و محبوب باشد و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب کند، کاربران می‌توانند برای تبلیغات هزینه کنند.کاربرد اجتماعی: کاربران می‌توانند رویدادهایی را از جمله کنسرت‌ها، کنفرانس‌ها و جلسات اجتماعی در سرزمین دیجیتال خود میزبانی کنند.بازی: امکان استفاده از زمین NFT کاربر در یک بازی ویدیویی NFT وجود دارد.کار: زمینی که با آواتار سه بعدی قابل کاوش است، می‌تواند به عنوان فضای اداری مجازی یا ارائه خدمات دیجیتال استفاده شود.
بازی
منبع: venturebeat.com
NFT مالکیت دارایی‌های دیجیتالی مانند آواتارها، تجهیزات و کارت‌های بازی را در بازی‌های کریپتویی نشان می‌دهد. NFTها در بازی می‌توانند قفل را باز کنند و به گیم پلی که قبلا تجربه کرده‌اید ارزش اضافه کنند. این بازی‌های NFT جایی هستند که در آن به زمان و تلاش کاربران ارزش واقعی داده می‌شود.

برای نشان دادن محبوبیت بازی‌های NFT می‌توان به این مورد اشاره کرد که طول همه‌گیری کرونا بیش از یک میلیون فیلیپینی روزانه بازی‌های کریپتویی را انجام می‌دادند، که از این طریق درآمد بیشتری نسبت به حقوق ماهانه‌ خود کسب می‌کردند. با افزایش محبوبیت بازی‌های بلاکچینی، تنوع بازی‌هایی مانند Axie Infinity (الهام گرفته از Pokemon Go) تا STEPN (یک بازی خلاقانه برای تناسب اندام) بسیار افزایش یافته است.

عضویت
منبع: medium.com
کلمه عضویت برای مدت طولانی در وب ۲ وجود داشته است. با این حال، حفظ حریم خصوصی کاربران، مدیریت داده‌ها و مالکیت همچنان از مشکلات کلیدی در وب ۲ هستند. NFTهای عضویت به طور موثری می‌توانند تجربه عضویت را با حل مشکلات ذکر شده متحول کنند. اولین مزیت این است که لازم نیست تعداد زیادی رمز عبور را برای پلتفرم‌های مختلف به خاطر بسپاریم بلکه فقط کافیست یک عبارت اولیه را به خاطر بسپاریم.
علاوه بر این اتصال کیف‌پول ما به قرارداد هوشمند امکان دسترسی به عملکردهای مختلف را به ما می‌دهد. در آخر باید گفت که ما امکان فروش مجدد عضویت در بازار ثانویه و کسب سود از این طریق را داریم. برخی از NFTهای عضویت به کاربران اجازه می‌دهند تا جدیدترین پروژه‌ها را دنبال کنند، به اطلاعات تقویم خصوصی دسترسی داشته باشند و یک کیف‌پول برای ایجاد توکن‌های جدید تعیین کنند.

سوشال توکن‌ها
منبع: medium.com
با داشتن NFT‌های اجتماعی مزایایی از جمله پیوستن به اجتماعات آنلاین و حضوری به دارندگان داده می‌شود. همانطور که توکن‌های بی‌همتا محبوب‌ تر می‌شوند، شبکه‌های اجتماعی بیشتری در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از NFT به عنوان یک رسانه انتخابی هستند. یک پروژه موفق اجتماعی NFT به کاربران تاثیرگذار همراه با جامعه فعال نیاز دارد.

توکن بی‌همتای VeeFriends توسط گری واینرچوک (Gary Vaynerchuk)، که یک یوتیوبر و کارآفرین با نفوذ است، ایجاد شد. با داشتن VeeFriend NFT، مالکان بلافاصله تبدیل به بخشی از جامعه VeeFriends می‌شوند و به VeeCon دسترسی پیدا می‌کنند. دارندگان توکن بی‌همتای VeeFriends می‌توانند در رویدادهای اجتماعی مختلف که توسط گری واینرچوک برگزار می‌شود، شرکت کنند.
موزیک

یکی از انواع توکن‌های NFT، صنعت در حال رشد توکن‌های بی‌همتای موسیقی است. جوایز طرفداران و حق امتیاز، دو تفاوت مهم بین مجموعه‌ موسیقی‌های وب ۲ و وب ۳ است. هدف بسیاری از پلتفرم‌ها ایجاد یک بازار موسیقی مشارکتی یا بستری برای پخش موسیقی است.
علیرغم مالکیت موسیقی NFT، پلتفرم sound.xyz همچنین به دارندگان اجازه می‌دهد تا نظر عمومی را در مورد آهنگ ارائه دهند. از طرف دیگر هنرمندان می‌توانند موسیقی خود را تا ۴ سطح کمی بر روی Pianity تقسیم کنند و نسخه منحصربه‌فرد موزیک خود را ارزشمندتر کنند.
در مورد مالکیت حق امتیاز نیز پلتفرم‌هایی مانند Royal.io و Rocki.com به کلکسیون‌داران اجازه می‌دهند تا روی حق امتیاز نیز در قالب توکن بی‌همتا سرمایه‌گذاری کنند. به عبارت دیگر درآمد حاصل از استریم بر اساس حق امتیاز تقسیم می‌شود و برای دارندگان NFT قابل مطالبه است.

استفاده در برندها
رونق استفاده از NFT‌ها باعث شد که برندها به دلیل پتانسیل بالای توکن‌های بی‌همتا به عنوان دارایی دیجیتال در آینده، به سمت حوزه NFT هجوم ببرند. در میان این برندها، آدیداس و نایک از پیشرو‌ترین شرکت‌ها هستند. شرکت نایک با خرید RTFKT وارد فضای NFT شد. آنها از جدیدترین تکنولوژی‌های درون بازی و فناوری NFT برای ایجاد کفش‌های ورزشی و مصنوعات دیجیتالی بی‌نظیر استفاده می‌کنند.
RTFKT تعداد زیادی NFT در قالب کفش سه بعدی نایک طراحی کرده است، که به صاحبان این توکن‌ها این امکان را می‌دهد تا آن را در رسانه‌های اجتماعی مانند Snapchat نشان دهند.
از طرف دیگر آدیداس مجموعه NFTهای خود را با همکاری با Bored Ape Yacht Club راه اندازی کرده است. کاربردهای جالب NFT آدیداس این است که دارندگان آن نه تنها می‌توانند به سرزمین متاورس دیجیتال آدیداس دسترسی داشته باشند، بلکه می‌توانند محصولات فیزیکی آدیداس مانند لباس‌های ورزشی، هودی و غیره را نیز داشته باشند.
دامنه NFT
در وب ۲ حساب کاربری برای خود کاربران نیست. به عنوان مثال توییتر مالک تمام اطلاعات حساب است و مجاز است در هر زمانی حساب‌ها را فراخوانی یا حذف کند.
دامنه NFT یک سیستم حساب غیرمتمرکز و متن باز مبتنی بر بلاک‌چین است. دامنه ENS یا سرویس انتخاب نام اتریوم به کاربران این امکان را می‌دهد یک آدرس کیف پول قابل خواندن توسط انسان را ایجاد کنند و آن را به آدرس کیف پول اصلی خود پیوند دهند.

دامنه NFT را می‌توان در موارد زیر استفاده کرد:
انتقال توکن‌ها و NFTها یا ارسال پیام با دامنهنام کاربری قابل خواندن توسط انسان در برنامه‌های غیرمتمرکز(DApp)های مختلفپخش حساب‌های فرعی بین اعضای انجمننمایش داده‌های وب ۳ در پلتفرم وب ۲، در صورت اتصال به دامنه
دیفای (Defi)
منبع: medium.com
در یونی سواپ ورژن ۳، دارایی‌های تامین‌کنندگان نقدینگی به‌عنوان توکن‌های NFT با استاندارد ERC-721 نشان داده می‌شوند. این NFT‌ها بر اساس دارایی‌های یک استخر و پارامترهای انتخاب شده ایجاد می‌شوند، که نشان دهنده دارایی افراد در یک استخر خاص است.

توکن‌های بی‌همتا در یونی سواپ نشان‌دهنده نقدینگی افراد و اطلاعاتی مانند جفت‌ارز معاملاتی، نماد توکن‌ها و آدرس استخر نقدینگی هستند. مالک NFT می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی خود را در یونی سواپ ورژن ۳ تغییر دهد، بازخرید کند و به‌فروش برساند.
سخن پایانی
NFTها دیگر محدود به آثار هنری نیستند و امروزه صنعت توکن‌های بی‌همتا پیشرفت‌های زیادی داشته است. در این مقاله انواع توکن‌های NFT را بر اساس کاربرد آنها طبقه بندی کردیم. با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان توکن‌های بی‌همتا را به دسته‌های هنری، ورزشی، موزیک، زمین‌های مجازی، بازی، تصویر نمایه، DeFi، عضویت، سوشال توکن‌ها و دامنه‌های NFT تقسیم کرد. اکنون که انواع توکن‌های بی‌همتا را می‌شناسید می‌توانید آگاهانه‌تر در بازار توکن‌های بی‌همتا تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری کنید. آیا شما تا به حال در توکن‌های بی‌همتا سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ به نظر شما کدامیک از انواع توکن‌های NFT دارای ارزش سرمایه‌گذاری هستند؟ تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *