پرش به محتوا

معرفی و خلاصه کتاب استراتژی اقیانوس آبی

آغاز هر کسب و کار با یک چالش بزرگ همراه است؛ رقابت. بیشتر صنعت‌هایی که می‌توانیم در کمتر از پنج ثانیه آنها را نام ببریم، در حال نبردی نامرئی و دائمی با هم‌صنفان خودشان هستند. اما همان‌طور که برداشتن چند هندوانه با یک دست، کار سختی است، پیشرفت کردن همراه با حضور در میدان نبرد هم کار راحتی نیست. شرکت‌ها و صنعت‌های مختلف در صورتی پیشرفت می‌کنند که از میدان رقابت‌ها رهایی یابند. اما چطور می‌توان هم رقابت نکرد و هم حضوری قدرتمند در میان رقبا داشت؟ در این گفتار، کتابی را ورق می‌زنیم که فرمول پیشرفت بدون رقابت را در اختیار صنعت‌ها و شرکت‌ها گذاشته است. کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» نوشته «دبلیو، چان کیم» و «رنه مابورنیا» سوغات این قسمت از سفر ایده خبر به قلب کتاب‌های طلایی است. با ما همراه باشید. 
سرفصل‌های این مقاله
اقیانوس آبی چیست؟
قبل از پرداختن به عبارت «اقیانوس آبی» ابتدا باید سر از کار «اقیانوس‌ها» دربیاوریم. البته کارمان چندان سخت نخواهد بود. چون منظور از اقیانوس‌ها بازارهایی هستند که شرکت‌ها برای ارائه محصولات یا خدمات خود از آنها استفاده می‌کنند. 
وقتی یک بازار، بکر و پر از فرصت بازاریابی است، رنگ آن مثل تمام اقیانوس‌های جهان، آبی است. اما وقتی پر از رقیب می‌شود، نبردی خونین میان رقبا شکل می‌گیرد. به همین دلیل، رنگ آن از آبی به سرخ، تغییر می‌کند. البته سرخی این آب‌ها هم درجه‌بندی دارد.
بعضی از اقیانوس‌ها به علت فرصت‌ها، هزینه‌ها و تلاش‌های قربانی شده برای تصاحب آن، بسیار تیره رنگ هستند و برخی هنوز مایه‌هایی از آبی در اعماقشان دیده می‌شود.
 جالب این است که هر کسب و کاری می‌تواند اقیانوس‌ آبی جدیدی را برای خودش دست و پا کرده یا حتی اقیانوس‌های سرخ را دوباره آبی کند. نکته‌ای که باید قبل از هر چیزی به آن توجه کنیم این است که فرایند ساخت یا بازآفرینی اقیانوس‌های آبی به زمان نیاز دارد.
بیشتر صنعت‌ها در اقیانوس‌های سرخ زندگی می‌کنند. در نتیجه، برای زنده ماندن به عنصر رقابت وابسته هستند. چون اگر کمی دست‌دست کنند، رقیبشان گوی سبقت را از آنها می‌رباید و به پیش می‌رود. اما برای زندگی در اقیانوس‌های آبی، نیازی به رقابت نیست. چون همه در این اقیانوس‌ها تازه‌وارد هستند و هیچ قانونی برای حرکت در آن تعیین نشده است.
با این وجود، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که اقیانوس‌های سرخ، بخش‌هایی بی‌فایده و غیرضروری در صنعت‌های مختلف هستند. در واقع، بار بخش بزرگ از پیشرفت صنعت‌های مختلف به رقابت‌هایی که در اقیانوس‌های سرخ انجام می‌شوند مدیون است. اما نیازی نیست که همیشه صنعت‌ها در اقیانوس سرخ دست و پا بزنند. آنها می‌توانند با خلق اقیانوس‌های آبی، چهره‌ای متفاوت از صنعت خود را به نمایش بگذارند. 
چگونه اقیانوس آبی خلق کنیم؟
«سیرک آفتاب» یکی از نمونه‌های عالی خلق اقیانوس آبی در قلب اقیانوس‌های سرخ به شمار می‌رود. این سیرک نشان داد که اگر صنعت سیرک پابه‌پای پیشرفت‌ها قدم بردارد، هنوز هم می‌تواند در بازار سرگرمی جای خود را محفوظ نگه دارد.  
در اقیانوس‌های آبی، شما نیازی به شکست دادن رقبای خود ندارید. در واقع، پیروزی در این اقیانوس‌ها تنها زمانی به وجود می‌آید که شما دست از تلاش برای پیروزی در رقابت‌های بی‌امان بردارید و روی کار خودتان تمرکز کنید. 
اگر مدت زیادی است که در اقیانوس سرختان مشغول رقابت هستید، باید بسیار مراقب باشید. چون گاهی آمارهای رشد و سودهایی که به سمتتان سرازیر می‌شوند نه به علت موفقیت شما در عرصه رقابت بلکه به دلیل موقعیت خوب صنعتی است که در آن حضور دارید. به این ترتیب، اگر اوضاع صنعتتان تغییر کند و در سرازیری سقوط قرار بگیرد، شما هم به همراه آن سقوط خواهید کرد. اما اگر شرکتتان بدون توجه به موفقیت یا سقوط صنعت، به طور پیوسته به دنبال خلق اقیانوس‌های آبی جدید باشد، عمری بسیار طولانی را سپری خواهد کرد. 
نگاه شما به استراتژی، حساب برنده را از بازنده سوا می‌ کند

شرکت‌های زیادی در صنعت‌های مختلف دربه‌در به دنبال نوآوری می‌گردند. دستیابی به چیزی بسیار جدید که بقیه شرکت‌ها از ارائه و حتی گاهی از درک آن عاجز هستند، برگ برنده آنها در میدان رقابت بر سر نوآوری به شمار می‌رود.
 در این میان، گاهی شرکت‌های نوآور، نکته مهمی را از قلم می‌اندازند. آنها فراموش می‌کنند که از خودشان و حتی از کاربرانشان بپرسند که آیا این اندازه از نوآوری، واقعا دردی از بشر دوا می‌کند؟ کجا می‌توان از آن استفاده کرد و حتی مهم‌تر، آیا کاربران حاضر می‌شوند که به مدت طولانی از این نوآوری استفاده کنند؟ گاهی پاسخ این پرسش‌ها چندان شنیدنی نیست. زباله‌دان اختراع‌های فراموش شده بشری، پر از نوآوری‌هایی است که فقط روی دست خالقانشان خرج‌های گزاف گذاشتند.
در نقطه مقابل، شرکت‌هایی که به طور پیوسته در حال استفاده از استراتژی اقیانوس آبی هستند به جای تمرکز روی نوآوری در تکنولوژی به دنبال نوآوری در ارزش‌ها هستند. چون می‌دانند که ارزش‌ها قلب تپنده تمام کسب و کارها به شمار می‌روند. 
استراتژی اقیانوس آبی چه چیزی نیست؟
همیشه این «هست‌»ها نیستند که محدوده‌ها را معرفی می‌کنند، بیشتر وقت‌ها این «نیست»ها هستند که با نبودن‌هایشان مرزی برای پیشروی بودن‌ها تعیین می‌کنند. استراتژی اقیانوس آبی هم از این قافله مستثنا نیست:

این استراتژی به انگیزه ربطی ندارد. با وجود آنکه انگیزه‌ها مهم هستند اما این تعیین یک برنامه مشخص و روشن کردن تکلیفمان با تحلیل‌های استراتژیک است که قدم‌های اصلی را برمی‌دارد و تغییرها را ایجاد می‌کند.
اقیانوس آبی به دنبال ایجاد ریسک نیست؛ برعکس، به دنبال کاهش ریسک و پناه بردن به ساحل شرایط پایدار است. 
استراتژی اقیانوس آبی به جهت‌های همیشگی نگاه نمی‌کند. این استراتژی، نگاه شما را به سمت بخش‌هایی هدایت می‌کند که یا از میدان دید پنهان مانده‌اند یا کسی تمایلی برای دیدنشان از خود نشان نمی‌دهد. شرکت‌هایی که به دنبال خلق اقیانوس آبی هستند کسانی که مشتری نیستند را هدف قرار می‌‌دهند. این کار بی‌شباهت به دیوانگی نیست. اما همین دیوانگی، چهارچوب جدیدی برای صنعت‌ها تعریف می‌کند.
این استراتژی شما را با پرسش‌های گوناگون بمباران نمی‌کند. در عوض، چهار پرسش طلایی را پیش پایتان می‌گذارد. اگر واقعا به دنبال خلق اقیانوس آبی در کسب و کار خود باشید باید پاسخی روشن برای این چهار پرسش بیابید. این پرسش‌ها عبارت‌اند از:

از بین چیزهایی که در کسب و کار شما معمول و همیشگی هستند، حاضر به حذف کدام یک هستید؟
چه چیزهایی در کسب و کارتان وجود دارند که باید وجودشان را کمرنگ‌تر کنید؟
غلظت کدام عامل ضعیف را باید بسیار بیشتر از حد معمول افزایش داد؟
چه چیز جدیدی وجود دارد که باید برای خلق آن در کسب و کار خود دست به کار شوید؟

شاید، چیزی که اقیانوس صنعت شما را به مخزنی سرخ تبدیل کرده، تنوع بیش از اندازه، پیچیدگی و وجود انتخاب‌های شبیه به هم است. در هر صورت، باید به دنبال غیر معمولی‌ترین پاسخ‌ها در صنعت خود بگردید تا بتوانید اقیانوس‌تان را خلق کنید. 
دیوارهای نامرئی صنعت‌ ها را لمس کنید
در نگاه نخست، صنعت‌های مختلف با هم هیچ سَنَمی ندارند و انتظار می‌رود که تغییر یکی روی دیگری هیچ تاثیری نگذارد. اما در حقیقت، تمام صنایع در یک بستر و برای پوشش دادن نیازهای مختلف مردم در حال کار هستند که به وسیله دیوارهای نامرئی از هم جدا شده‌‌اند. در ادامه به چند مورد از این دیوارهای نامرئی اشاره می‌کنیم:

قدرت نادیدنی صنایع جایگزین

 نکته‌ای که بسیاری از صنایع به آن اهمیتی نمی‌دهند، تاثیر غیرمستقیم اما قدرتمند صنایع جایگزین است. دو صنعت شهربازی و رستوران را در نظر بگیرید. این دو صنعت با وجود آنکه هیچ ارتباط ظاهری‌ به هم ندارند اما به شکلی موثر به عنوان جایگزین‌های یکدیگر عمل می‌کنند. صنعت‌های جایگزین، در شکل و ارائه خدمات، بسیار متفاوت اما در هدف اصلی، یکسان هستند. در واقع، هدف هر دوی آنها پر کردن اوقات فراغت با یک خوشی ساده و سالم است. توجه داشته باشید که شما بدون در نظر گرفتن تاثیر صنعت‌های جایگزین به سختی می‌توانید اقیانوس آبی خودتان را خلق کنید. 

گروه‌ های صنعتی و هم‌ پوشانی‌ های پنهان آنها

درست همانند یک مدرسه که از کلاس‌های گوناگون تشکیل شده است، صنایع مختلف هم از گروه‌های متفاوتی تشکیل شده‌اند. این گروه‌ها مرزهای ویژه خودشان را دارند و هرگز به این فکر نمی‌افتند که به سمت مرز گروه دیگری حرکت کنند. مثلا صنعت نوشیدنی را در نظر بگیرید. دو گروه بزرگ در این صنعت، نوشابه‌ها و آبمیوه‌ها هستند. برای کشف اقیانوس آبی در کسب و کار خود باید نگاهی دوباره به مرز میان این دو نوع نوشیدنی بیندازید.  

بازنگری در مرزهای مشتریان هر صنعت

در هر صنعت، گروه‌های مختلفی از مشتریان وجود دارند که حاصل تحقیق، بررسی و تجربه گروه‌های صنعتی برای کشف مشتریان هدف به شمار می‌رود. بسیاری از صنعت‌ها تمایلی به تغییر گروه‌های مشتری خود و نگاه کردن فراتر از خط‌کشی‌های ذهنی‌شان ندارند.
غافل از آنکه این راه، یکی از مسیرهای کشف اقیانوس‌های آبی بکر در هر صنعتی به شمار می‌رود. مشتری‌های جدید، نیازهای جدیدی دارند و بر طرف کردن این نیازها، بازارهایی بدون رقیب را برای صنایع مختلف به وجود می‌آورد.
وقتی تعریف خود را از ماجرای خریدار و فروشنده تغییر می‌دهید می‌توانید فرصت‌های بیشماری را برای خلق اقیانوس‌های آبی صنعت خود به دست بیاورید. 

تعریف دوباره مرز مشترک محصولات یا خدمات کامل کننده

بسیاری از محصولات یا خدمات در کسب و کار یا صنعت شما در کنار محصولات یا خدمات صنعت‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این موضوع به اندازه‌ای مهم است که گاهی هموار کردن مسیر استفاده از محصولات کامل کننده می‌تواند اقیانوس‌های آبی جدیدی را برای کسب و کار شما به وجود بیاورد. 
چرخش عنکبوتی عددها پیرامون شرکت‌ ها

بخش قابل توجهی از مدیران با عددها سروکار دارند. آنها مدام در محاسبه گزارش‌های عددی هستند و امیدوارند که بتوانند از دل آن عددها و گزارش‌ها، راه‌هایی برای نجات، گسترش و افزایش سودآوری شرکت خود پیدا کنند.
در واقع، آنها می‌خواهند با استفاده از عددها به یک استراتژی به دردبخور برسند. اما همین موضوع باعث می‌شود که فرسنگ‌ها از اصل ماجرا دور شوند. چون مسیر رسیدن به استراتژی نه از درون عددها بلکه از جایی میان تفکر آنها می‌گذرد. همین موضوع، یکی از دلیل‌های غوطه‌ور شدن شرکت‌ها درون اقیانوس‌های سرخ به شمار می‌رود.
پیشنهاد ما این است که برای ساخت استراتژی اقیانوس آبی، به تصویر آینده شرکتتان بنگرید و خود را از قید و بند عددها نجات دهید. 
چهار گام برای ساخت تصویر آینده کسب و کارتان
دنبال کردن گام‌هایی که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در مسیری هموارتر به بازسازی آینده کسب و کارتان مشغول شوید:
۱- نیاز به تغییر را بپذیرید
درک این موضوع که با سپری کردن مسیر گذشته نمی‌توان به آینده‌ای جدید رسید، مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. مقاومت کردن در برابر تغییرها، پاشنه آشیل کسب و کار شما است. اگر این کار را ادامه دهید، ناخواسته خودتان را به قبرستان کسب و کارهای انعطاف‌ناپذیر تبعید خواهید کرد. 
۲- با چشم خود ببینید، با گوش خود بشنوید!
در این گام باید گیوه‌هایتان را وَر بکشید و برای لمس نتیجه کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید وارد میدان شوید. باید به سراغ مشتریانتان بروید و نظر واقعی آنها در مورد محصولات و خدماتتان را بشنوید. البته باید گوش‌ها و چشم‌هایتان را طوری تنظیم کنید که نادیدنی‌ها را ببینید و ناگفته‌ها را بشنوید. چون بیشتر وقت‌ها مشتریانتان نظر واقعی خود را بر زبان نمی‌آورند اما آن را در عمل نشان می‌دهند. 
۳- داده‌ های جدیدتان را روی دایره بریزید
تا این مرحله، به احتمال زیاد، شما داده‌های تازه قابل توجهی را به دست آورده‌اید. حالا باید این نکته‌ها را به دیگر اعضای شرکتتان نشان دهید و همراه با هم به تصویری که تاکنون برای کسب و کارتان ساخته‌اید بنگرید.
در این گام می‌توانید نقطه‌های قوت و ضعف کار خود را به روشنی مشاهده کنید. اما این تمام ماجرا نیست. چون باید گام را از این هم فراتر بگذارید و علت ایجاد نقطه‌های ضعف یا برتری نقطه‌های قوتتان را کشف کنید.
سپس موارد منفی و ضعیف را حذف کرده و نقطه‌های قوت را تقویت کنید. شاید حذف برخی از این موارد بی‌رحمانه به نظر برسد. چون شما زمان، تلاش و هزینه زیادی را بابت ایجاد آنها به کار گرفته‌اید اما این کار جلوی حذف شما از گردونه بازار را می‌گیرد و اقیانوس آبی بکری را به رویتان می‌گشاید. پس ارزشش را دارد. 
۴- تغییر را به گوش بقیه برسانید
حالا وقت آن رسیده است که تصویر جدید آینده را به تمام کارکنان شرکتتان نشان دهید و مسیر حرکت جدیدشان را به آنها معرفی کنید. این تصویر جدید باید تا جای ممکن ساده و کاملا قابل درک باشد. در غیر این صورت، شما همچنان در دام پیچیدگی گذشته خود اسیر هستید. یک بار دیگر به مسیر آینده کسب و کارتان بنگرید، آیا می‌توانید آن را در یک صفحه خلاصه کنید؟
اقیانوس یا برکه؟ این آبی بی‌کران، چقدر عمق دارد؟
چه تفاوت بزرگی میان اقیانوس و برکه وجود دارد؟ پاسخ ساده است. اقیانوس‌ها عمیق و وسیع اما برکه‌ها کم‌عمق و محدود هستند. گاهی شرکت‌ها دچار یک خطای دیداری می‌شوند. به این ترتیب که برکه و اقیانوس را با هم اشتباه می‌گیرند. توجه داشته باشید که حضور داشتن در یک اقیانوس سرخ عمیق بسیار بهتر از حضور داشتن در یک برکه کم‌عمق آبی رنگ است. برای جلوگیری از این اشتباه باید نگاهتان را از بازارهای معمولی بردارید و به سمت بازارهای کشف نشده و تقاضاهای قابل توجهی که دیده نشده‌اند چشم بدوزید. کلید انجام این کار، توجه کردن به خواسته مشترک تمام مشتری‌ها است. برای آنکه از عمق و درستی اقیانوس آبی خود مطمئن شوید از چهار پرسش زیر کمک بگیرید:
۱- چرا مشتری باید محصول شما را بخرد؟
اگر خودتان نتوانید دلیلی روشن برای خرید محصولتان پیدا کنید، باید به اصل ایده‌تان برگردید و آن را دوباره مورد بررسی قرار دهید. باید بفهمید که آیا ایده شما واقعا خواستنی و کاربردی بوده است یا فقط شما این‌طور فکر می‌کردید؟
۲- آیا قیمتی که روی محصولتان گذاشته‌اید منصفانه است؟
البته شرکت‌ها در قیمت گذاری به دنبال انصاف نیستند. آنها می‌خواهند بابت ارائه خدمات و فروش محصولات خود هزینه‌ای را دریافت کنند که در نهایت سود قابل توجهی را برای کسب و کارشان به ارمغان بیاورد. اما اگر به دنبال خلق اقیانوس آبی خود هستید باید نگاهی دوباره به فرایند قیمت‌گذاری خود بیندازید و از خودتان بپرسید که آیا ارزش دریافتی مشتری پس از خرید با هزینه‌ای که می‌پردازد تناسب دارد یا نه؟ در بسیاری از اقیانوس‌های سرخ، این تناسب مثل سوزنی در انبار کاه گم شده است. به این صورت که یا شرکت‌ها در اثر کاهش قیمت در حال ضرر کردن هستند یا مشتری برای دریافت یک ارزش، هزینه‌ای گزاف می‌پردازد. 
۳- آیا می‌توانید هزینه تولید محصول یا ارائه خدمات را مدیریت کنید
همیشه می‌توان با کاهش کیفیت محصول یا خدمات، هزینه‌ها را پایین نگه داشت. اما این کار باعث نمی‌شود که به اقیانوس آبی برسید. مدیریت هزینه‌ها همراه با بالا نگه داشتن و حتی افزایش کیفیت محصول به همراه سودآوری، پازلی چند بُعدی است که بسیاری از کسب و کارها را از خلق اقیانوس‌های آبی دور نگه می‌دارد. این هنر شما به عنوان سازنده بازارهای تازه است که بتوانید هزینه‌های اضافی را کشف و حذف کرده و راهی برای مدیریت آن به شیوه‌ای خلاقانه بیابید. 
۴- چه چیزی میان محصول شما و مشتریانتان فاصله می‌اندازد؟
تمام تلاش شما برای طراحی و تولید یک محصول، تنها زمانی به بار می‌نشیند که مشتری، محصولتان را ببیند، کارایی آن را درک کرده و برای داشتنش احساس نیاز کند. آیا مشتریانی که محصول را برایشان تولید کرده‌اید از وجود آن خبر دارند؟ آیا می‌توانید سدهایی که جلوی دیدگان مشتریانتان قد علم کرده‌اند را کشف و حذف کنید؟ دقت کنید. گاهی این مشتری نیست که محصول را نمی‌بیند بلکه شما هستید. در واقع، کم بودن فاصله شما با محصولی که قرار است اقیانوس آبی تازه‌ای را در اختیارتان قرار دهد، چشمتان را به روی برخی از موانع می‌بندد. مثلا شاید ارزش محصول را بیش از اندازه تخمین زده باشید و به دنبال آن قیمتی تعیین کرده باشید که از نظر مشتریان بسیار بالا به نظر برسد یا حتی هیجان خلق بازار جدید، شما را به سمت تحمل ریسک‌های بزرگ سوق داده باشد و تصمیم گرفته باشید که زیر بار هزینه‌های عجیب و غریب تولید محصولی بروید که فقط از نظر تیمتان عالی و خواستنی است. کشف این موانع، به بارها و بارها بازنگری مراحلی که تاکنون طی کرده‌اید نیاز دارد. اما وقتی از آن هوای مِه‌آلود بیرون بیایید، توانایی کشف موانع و برطرف کردن آنها را پیدا خواهید کرد.
چگونه استراتژی اقیانوس آبی را عملی کنیم؟
ساخت استراتژی اقیانوس آبی یک چیز و اجرایی کردن آن چیز دیگری است. در واقع، حال و روز بسیاری از شرکت‌ها حتی پس از تدوین استراتژی اقیانوس آبی هیچ تغییری نمی‌کند. چون آنها در قالب یک تلاش بیهوده سعی می‌کنند که با همان سازوکار حرکت در اقیانوس‌های سرخ، یک اقیانوس آبی تازه را خلق کنند. چنین چیزی امکان ندارد. اما چرا شرکت‌ها در مقابل اجرای استراتژی اقیانوس آبی مقاومت می‌کنند. این موضوع چند دلیل دارد:
۱- اشتباه در تخمین منابع مورد نیاز برای خلق اقیانوس آبی
به هنگام حرکت در اقیانوس سرخ، هر اقدام تازه به منابع و تلاش فراوانی نیاز دارد. چون تنور رقابت داغ است و هرگونه کم‌کاری، موقعیت شرکت را در این اقیانوس سرخ به خطر می‌اندازد. اما خلق یک اقیانوس آبی در نقطه‌ مقابل قرار دارد. چون هدف این اقیانوس‌ها خلق ارزشی بالا با کمترین میزان مصرف منابع است. 
۲- نگرانی بی‌مورد درباره واکنش مشتریان
اگر قرار بود به حرکت خود در اقیانوس سرخ ادامه دهید، نگرانی در مورد واکنش مشتریان چیزی عادی به شمار می‌رفت. اما اقیانوس‌های آبی استراتژی‌هایی تازه هستند که مشتریانی تازه یا ارزشی متفاوت برای مشتریان قدیمی را نشانه رفته‌اند. 
چند راهکار طلایی برای افزایش سرعت اجرای اقیانوس آبی
گاهی یادآوری چند نکته ساده می‌تواند بسیار اثربخش‌تر از پیچیده‌ترین دستورالعمل‌ها باشد:

واقعیت موجود را با تمام وجودتان لمس کنید

یکی از دلیل‌هایی که باعث می‌شود شرکت‌ها، مدیران و کارکنان به ماندن در اقیانوس‌های سرخ وابسته شوند، فرار کردن از واقعیت‌ها است. آنها خودشان را پشت مُشتی استدلال، آمار، ارقام و بهانه‌های پوشالی پنهان می‌کنند تا از واقعیت درجا زدن و شکست‌های کاری‌شان شانه خالی کنند. برای حرکت به سمت اقیانوس‌های آبی باید در عمل به شرکت خود نشان دهید که چه عملکرد ضعیفی دارد، چه منابعی را بیهوده هدر می‌دهد و چه کارهایی می‌تواند بکند. آیا این موضوع باعث سرخوردگی و احساس شکست می‌شود؟ البته! اما همین احساس، سوخت مورد نیاز برای حرکت به سمت اقیانوس‌های آبی را فراهم می‌کند. 

مدیران را با نتیجه تصمیم‌هایشان روبه‌رو کنید

نشستن پشت میز و دستور دادن، کار ساده‌ای است. به ویژه اگر قرار نباشد هیچ‌وقت با نتیجه دستورهایی که می‌دهید برخوردی داشته باشید. مدیرانی که با اقیانوس آبی مخالف هستند و همیشه از حضور در اقیانوس‌های سرخ حمایت می‌کنند نیز از نتیجه سخنان خود هیچ شناختی ندارند. باید به شیوه‌ای خلاقانه و ساده آنها را با این حقیقت روبه‌رو کنید. مثلا می‌توانید یکی از مشتریان ناراضی را – به ویژه مشتریانی که در گزارش‌های آماری جزو راضی‌ترین‌ها هستند اما در عمل، از سر ناچاری محصول شرکت را می‌خرند – به دفتر مدیر دعوت کرده و او را مجبور کنید تا پای حرف‌های این مشتری ناراضی بنشیند. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، می‌توانید راه‌های گوناگونی برای ملاقات مدیران و واقعیت‌ها پیدا کنید.

به دنبال منابع جدید نباشید، ارزش منابع فعلی را چند برابر کنید

کمی قبل با هم گفتیم که کمبود منابع، یکی از مانع‌های بزرگ در برابر اجرایی کردن اقیانوس‌های آبی به شمار می‌رود. اما می‌توان با به کار بستن یک راهکار ساده، منابع را آزاد و ارزشمندتر کرد. برای این کار باید یک بررسی جامع روی منابع شرکت، مکان خرج آنها و خروجی به دست آمده انجام دهید. بعد از این بررسی، منابع را به دو دسته تقسیم کنید. دسته اول، منابع اندکی هستند که صرف کارهایی با خروجی بالا می‌شوند و دسته دوم، منابع فراوانی هستند که صرف کارهایی بدون خروجی قابل توجه یا کمترین میزان خروجی مورد انتظار می‌شوند. با حذف یا به حداقل رساندن کارهایی که خورنده منابع هستند می‌توانید عملکرد شرکت را بالا ببرید و منابع قابل توجهی را آزاد کنید. 
اقیانوس‌ های آبی زیر گوشتان هستند
نباید فرایند کشف یا خلق اقیانوس‌های آبی را چیزی جدا از هسته اصلی شرکت خود در نظر بگیرید. بلکه باید آن را در قلب کسب و کار خود جست و جو کنید. موشکافی منابع، بررسی عملکردها، بازخوردها و شنیدن صدای مشتریان می‌توانند شما را به سمت خلق اقیانوس آبی ویژه خودتان راهنمایی کنند. 
وارونه نگاه کنید
فکر می‌کنید در بازار سرمایه هم اقیانوس‌های آبی کشف نشده‌ای وجود داشته باشند؟

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *