پرش به محتوا

معرفی 7 مادربرد برای ماینینگ و مزایا و معایب آن ها

اگر به ساخت یک ریگ ماینینگ برای استخراج ارزهای رمز پایه مانند اتریوم و بیت کوین علاقه دارید، این نکته بسیار مهم است که مطمئن شوید نوع مناسبی از قطعات سخت افزاری را برای آن خریداری ‌کنید. به غیر از دریافت کارت گرافیک‌های قدرتمند، شما به یک مادربرد همه‌کاره برای اتصال تمام کارت‌های گرافیک خود نیاز دارید؛ به همین دلیل در این مقاله ابتدا ویژگی‌های مهم برای مادربرد ماینینگ را به‌صورت مختصر بیان کرده و سپس ۷ مادربرد برای ماینینگ که این ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند، به همراه مزایا و معایب آن‌ها بیان می‌کنیم.
فهرست این مقاله
مهم‌ترین ویژگی‌های انتخاب بهترین مادربرد برای ماینینگ
۱- Form Factor
حتی اگر قرار نیست مادربرد خود را برای ماینینگ در یک کیس کامپیوتر نصب کنید، بررسی ضریب فرم آن همچنان مهم است تا از گزینه‌های اتصال داخلی آن مطلع شوید. از آنجا که می‌خواهید چندین GPU را به هم وصل کنید، همه مادربردهای ماینینگ دارای فرم فاکتور ATX یا فاکتورهای سفارشی بزرگ‌تر هستند.
۲- چیپست و سوکت پردازنده
مانند سایر مادربردها، بررسی چیپست و سوکت پردازنده مادربرد شما برای بررسی نوع CPU که می‌توانید با مادربرد خود استفاده کنید بسیار مهم است. درحالی‌که تقریباً همه مادربردها برای ماینینگ از سوکت CPU قدیمی اینتل LGA1151 برای سازگاری مناسب استفاده می‌کنند، همه آن‌ها دارای چیپست‌های مختلفی مانند H110، B250، B360 و حتی Z390 هستند که در آن یک مدل چیپست بالاتر ویژگی‌های بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهد.
۳- اسلات‌های PCIe Expansion GPU
درحالی‌که می‌توانید کارت‌های توسعه دیگری را در اسلات‌های PCIe مادربرد خود نصب کنید، ممکن است بخواهید کارت‌های گرافیکی را در مادربرد ماینینگ خود در این اسلات‌های PCIe نصب کنید؛ درنتیجه بیشتر مادربردهای ماینینگ دارای تعداد زیادی اسلات توسعه PCIe یا اسلات GPU مانند ۶ اسلات، ۸ اسلات و حتی ۱۲ اسلات هستند که در آن اسلات‌های بیشتر همیشه بهتر هستند.
بهترین مادربردها برای ماینینگ
۱-  مادربرد ماینینگ ASRock H110 Pro BTC+ 13GPU

ASRock در درجه اول به‌دلیل قطعات کامپیوتری بسیار مقرون به صرفه‌اش شناخته می‌شود. این مادربرد گزینه‌ای کاملاً مناسب و با کارایی بالا برای کسانی است که به‌دنبال یک مادربرد مخصوص ماینینگ برای دکل‌های ماینینگ با اندازه بزرگ هستند.
مادربرد ASRock H110 Pro BTC+ برای ماینینگ در جایگاه اول این لیست قرار دارد؛ زیرا گزینه‌‌ای عالی برای ساخت ریگ‌های استخراج بسیار قدرتمند است. برخلاف آنچه شما انتظار دارید، این مادربرد از فرم فاکتور استاندارد ATX استفاده می‌کند. از آنجا که این مادربرد کاملاً قدیمی است، از چیپست اینتل H110 و سوکت CPU اینتل LGA 1151 استفاده می‌کند که برای پردازنده‌های نسل ششم و نسل هفتم اینتل طراحی شده است. با وجود همه این موارد درمجموع می‌تواند ۱۳ اسلات GPU توسعه PCIe را ارائه دهد که بالاترین در این لیست است.
این مادربرد برای ماینینگ علاوه بر پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی کارت گرافیک، عملکرد مناسبی را با ۲ اسلات حافظه خود ارائه می‌دهد که می‌تواند با حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه کار کند. همچنین با این مادربرد گزینه‌های ذخیره‌سازی مناسبی در قالب ۶ پورت SATA و ۱ اسلات M.2 SSD دریافت می‌کنید.
بهترین ویژگی‌ها

از فرم فاکتور ATX استفاده می‌کند.
چیپست اینتل H110 و سوکت CPU LGA 1151 را ارائه می‌دهد.
از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل پشتیبانی می‌کند.
۱۳ اسلات توسعه PCIe برای GPU ها ارائه می‌دهد.
دارای ۲ اسلات حافظه برای حداکثر ۳۲ گیگابایت رم است.
دارای ۱ اسلات ۲ و ۶ پورت SATA است.
۴ x USB 2.0، ۲ x USB 3.1 Gen 1، ۱ x DVI-D، ۱ x اترنت، ۲ x PS/2، ۳ x پورت صوتی ارائه می‌دهد.

مزایا

مادربرد فوق‌العاده برای ماینینگ برای ریگ‌های استخراج بزرگ با تعداد زیادی اسلات GPU
عملکرد مناسب با پشتیبانی از CPU و حافظه برای استفاده از استخراج
فرم فاکتور استاندارد ATX برای سهولت استفاده با وجود تعداد معین اسلات GPU

معایب

مادربرد بسیار گران برای ماینینگ با توجه به چیپست داده‌شده

۲- مادربرد ماینینگ Biostar TB250-BTC PRO

درحالی‌که Biostar ممکن است به اندازه سایر برندهای قطعات کامپیوتری محبوب نباشد، قطعاً گزینه‌ای مناسب برای همه کسانی است که بدون پرداخت هزینه اضافی چیزی بسیار همه‌کاره می‌خواهند. مادربرد Biostar TB250-BTC PRO برای ماینینگ در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد؛ زیرا اگر می‌خواهید یک مادربرد با اندازه استاندارد داشته باشید، درحالی‌که دارای چندین اسلات توسعه PCIe باشد، به احتمال زیاد بهترین گزینه باارزش برای خرید است.
به‌طور دقیق، این مادربرد برای استخراج از فرم فاکتور استاندارد ATX استفاده می‌کند که با وجود آن قادر است درمجموع ۱۲ اسلات توسعه PCIe را ارائه دهد. درباره سازگاری با پردازنده، این مادربرد از چیپست B250 اینتل و سوکت LGA 1151 استفاده می‌کند که آن را برای پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل که مشابه ASRock است، قابل استفاده می‌کند.
شباهت دیگر بین این مادربرد و مادربرد ASRock برای ماینینگ این است که این مادربرد درمجموع ۲ اسلات رم را برای حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه ارائه می‌دهد. از آنجا که این یک مادربرد ATX با اندازه کامل است، گزینه‌های ذخیره‌سازی به شکل ۶ پورت SATA و یک اسلات SSD 1 x M.2 برای درایوهای پرسرعت دریافت می‌کنید. شاید این مادربرد بهترین نباشد، اما می‌توان گفت در مقایسه با مادربرد ASRock امکانت بهتری ارائه می‌دهد.
بهترین ویژگی‌ها

از فرم فاکتور ATX استفاده می‌کند.
چیپست B250 اینتل و سوکت CPU LGA 1151 را ارائه می‌دهد.
از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل پشتیبانی می‌کند.
۱۲ اسلات توسعه PCIe برای GPU ها ارائه می‌دهد.
دارای ۲ اسلات حافظه برای حداکثر ۳۲ گیگابایت رم است.
دارای ۱ اسلات ۲ و ۶ پورت SATA است.
۴ x USB 2.0، ۴ x USB 3.0، ۱ x DVI-D، ۱ x اترنت، ۲ x PS/2، ۳ x پورت صوتی ارائه می‌دهد.

مزایا

مادربرد با قیمت بسیار عالی برای استخراج با تعداد زیادی اسلات GPU
اتصال عقب بسیار خوب برای تعداد معین اسلات توسعه و قیمت
گارانتی مناسب و طولانی‌مدت و کیفیت ساخت با توجه به اینکه انتخابی باارزش است.

معایب

به‌روزرسانی‌های محدود برای بایوس و سایر ابزارها از سازنده

۳- مادربرد ماینینگ BTC-37 CREAMIC

هنگامی که درباره مادربردهای ماینینگ صحبت می‌کنید، Creamic BTC-37 یکی از جدیدترین و گزینه‌‌ای بسیار منحصر‌به‌فرد است؛ زیرا طراحی آن با سایر گزینه‌های موجود در بازار متفاوت است.
این مادربرد Creamic BTC-37 برای ماینینگ در این مقاله در جایگاه سوم قرار دارد؛ زیرا طراحی بسیار منحصربه‌فردی را از راه‌های مختلف ارائه می‌دهد، اما همچنان برای بسیاری از افراد گزینه مناسبی است. این مادربرد برای ماینینگ از فرم فاکتور خود شروع کرده که از فرم فاکتور سفارشی استفاده می‌کند که بسیار بزرگ‌تر از یک فرم فاکتور ATX با اندازه کامل است؛ به همین دلیل می‌تواند تا ۸ پردازنده گرافیکی را با ۸ اسلات PCIe با اندازه کامل پشتیبانی کند. متأسفانه دلیل اصلی قیمت پایین‌تر این مادربرد برای ماینینگ این است که از CPU خارجی پشتیبانی نمی‌کند؛ زیرا یک پردازنده یکپارچه دارد.
اگرچه همچنان باید با استفاده از ۱ اسلات SODIMM که شبیه اسلات حافظه لپ‌تاپ است و با حداکثر ۸ گیگابایت رم کار می‌کند، RAM را در آن نصب کنید (که اگر برای برنامه‌هایی مانند استخراج رمزنگاری بهترین نباشد) می‌توان گفت گزینه‌ای مناسب است. به‌طور مشابه، این مادربرد از نظر گزینه‌های ذخیره‌سازی نیز کمی محدود است؛ زیرا تنها ۲ پورت SATA و ۱ x mSATA را با آن دریافت می‌کنید. از آنجا که گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه است، گزینه‌های اتصال ارائه‌شده آن نسبتاً خوب هستند. با توجه به اینکه این مادربرد در درجه اول برای ماینینگ ریگ ساخته شده، قابل قبول است.
بهترین ویژگی‌ها

از یک فرم فاکتور سفارشی استفاده می‌کند.
یک CPU یکپارچه بدون قابلیت ارتقا ارائه می‌دهد.
۸ اسلات توسعه PCIe برای GPU ها ارائه می‌دهد.
دارای ۱ اسلات حافظه برای حداکثر ۸ گیگابایت رم است.
دارای ۱ اسلات mSATA و ۲ پورت SATA است.
۴ x USB 2.0، ۱ x HDMI، ۱ x VGA، ۱ x اترنت ارائه می‌دهد.

مزایا

یک مادربرد کاملاً مقرون به صرفه برای ماینینگ
چندین اسلات توسعه PCIe با اندازه بزرگ برای GPU ها بدون نیاز به توسعه‌دهنده USB
عملکرد خنک‌کننده نسبتاً عالی با اندازه کافی بین هر اسلات GPU

معایب

CPU یکپارچه محدودیت‌های مختلفی را بدون گزینه‌های ارتقا ایجاد می‌کند.

۴- مادربرد Biostar TB360-BTC PRO 2.0

Biostar همچنین از آن دسته برندهایی است که گزینه‌های ارزان‌تری از مادربردهای ماینینگ ایجاد می‌کند که به لطف پشتیبانی آن‌ها از سخت‌افزار جدیدتر موردنیاز برای ساخت یک ریگ ماینینگ، گزینه مناسبی است. مادربرد Biostar TB360-BTC Pro 2.0 برای ماینینگ می‌تواند یک مادربرد سطح ابتدایی عالی باشد که عملکرد بسیار خوبی را در عین کاربردی‌بودن ارائه می‌دهد.
به‌دلیل اینکه شما درمجموع ۱۲ اسلات GPU توسعه PCIe دریافت می‌کنید، از فرم فاکتور ATX در آن استفاده شده که برای سهولت نصب و بدون به خطر انداختن اتصال عالی است. برخلاف مادربرد قبلی Biostar که در بالا ذکر شد، این مادربرد از چیپست جدیدتر اینتل B360 به همراه سوکت CPU LGA 1151 استفاده کرده که آن را برای پردازنده‌های نسل هشتم و نسل نهم اینتل قابل استفاده می‌کند.
اگرچه مانند مادربرد قبلی Biostar، این مادربرد تنها دارای ۲ اسلات رم است که برای استفاده تا ۳۲ گیگابایت رم ساخته شده است، مشکل بزرگ‌تر درباره این مادربرد، گزینه‌های ذخیره‌سازی محدود آن است که شامل تنها ۴ اسلات SATA و ۱ اسلات M.2 SSD است که با توجه به اندازه کامل آن متوسط محسوب می‌شود. خوشبختانه اندازه بزرگ‌تر این مادربرد با مجموعه پورت‌های خوب آن در پشت برای سهولت در استفاده کاربرد دارد.
بهترین ویژگی‌ها

از فرم فاکتور ATX استفاده می‌کند.
چیپست B360 اینتل و سوکت CPU LGA 1151 را ارائه می‌دهد.
از پردازنده‌های نسل هشتم و نهم اینتل پشتیبانی می‌کند.
۱۲ اسلات توسعه PCIe برای GPU ها ارائه می‌دهد.
دارای ۲ اسلات حافظه برای حداکثر ۳۲ گیگابایت رم است.
دارای ۱ اسلات ۲ و ۶ پورت SATA است.
دارای ۲ x USB 2.0، ۴ x USB 3.1 Gen 1، ۱ x HDMI، ۱ x VGA، x 1 اترنت، ۲ x PS/2، ۳ x پورت صوتی است.

مزایا

مادربرد فوق‌العاده برای ماینینگ برای ریگ‌های استخراج بزرگ با تعداد زیادی اسلات GPU
عملکرد مناسب با پشتیبانی از CPU و حافظه برای استفاده از استخراج
فرم فاکتور استاندارد ATX برای سهولت استفاده با وجود تعداد معین اسلات GPU

معایب

مادربرد بسیار گران برای ماینینگ با توجه به چیپست داده‌شده

۵- مادربرد ASUS Prime Z390-P LGA1151

ایسوس به‌دلیل سخت‌افزار محاسباتی با کارایی بالا که برای رایانه‌های روزانه ساخته شده، شناخته شد. ASUS Prime Z390-P LGA1151 از جمله مادربرد آن برای ماینینگ است که تعادل عالی بین مادربردهای استاندارد و ماینینگ ارائه می‌دهد.
مادربرد Asus Prime Z390-P برای ماینینگ می‌تواند گزینه مناسبی برای همه کسانی باشد که چیزی را می‌خواهند که درصورت نیاز بتوان از آن به‌عنوان یک مادربرد رایانه شخصی استاندارد نیز استفاده کرد. این مادربرد ایسوس برای استخراج از فرم فاکتور استاندارد ATX استفاده می‌کند، اما برخلاف دیگر مادربردها، از چیپست Intel Z390 و سوکت LGA 1151 استفاده می‌کند که با پردازنده‌های نسل هشتم و نسل نهم اینتل کار کرده و حتی از اورکلاک برای CPU نیز پشتیبانی می‌کند. درباره پشتیبانی از GPU، ۶ اسلات PCIe ارائه می‌دهد که اگر بهترین نباشد، می‌توان گفت که مناسب است.
از آنجا که این مادربرد در اصل برای استفاده روزمره ساخته شده است، درمجموع ۴ اسلات حافظه دارد که می‌تواند با حداکثر ۱۲۸ گیگ حافظه کار کند. یکی دیگر از نکات جالب درباره این مادربرد این است که با وجود داشتن تنها ۴ پورت SATA، هنوز ۲ اسلات SSD M.2 را برای درایوهای با کارایی بالا ارائه می‌دهد.
بهترین ویژگی‌ها

از فرم فاکتور ATX استفاده می‌کند.
چیپست Intel Z390 و سوکت CPU LGA 1151 را ارائه می‌دهد.
از پردازنده‌های نسل هشتم و نهم اینتل پشتیبانی می‌کند.
۶ اسلات توسعه PCIe را برای پردازنده‌های گرافیکی ارائه می‌کند.
دارای ۴ اسلات حافظه برای حداکثر ۱۲۸ گیگابایت رم است.
دارای ۲ اسلات ۲ و ۴ پورت SATA است.
۴ x USB 3.2 Gen 1، ۲ USB 3.2 Gen 2، ۱ x HDMI، ۱ x DisplayPort، ۱ x اترنت، ۲ x PS/2، ۳ x پورت صوتی ارائه می‌دهد.

مزایا

مادربرد عالی برای ماینینگ برای استفاده روزانه و همچنین استخراج با چندین پردازنده گرافیکی
گزینه‌های اتصال فوق‌العاده در پشت با پورت‌های پرسرعت گسترده
کارکردن عالی با CPU جدیدتر اینتل همراه با پشتیبانی از اورکلاک

معایب

از نظر تعداد GPU بزرگ‌ترین مادربرد برای استخراج نیست.

۶- مادربرد GIGABYTE Z390 UD (LGA 1151 (300 Series)

اگر می‌خواهید یک مادربرد ترکیبی داشته باشید، گیگابایت می‌تواند گزینه عالی دیگری باشد که نه‌تنها برای ماینینگ، بلکه برای سایر کارهای محاسباتی نیز درصورت نیاز استفاده شود. مادربرد Gigabyte Z390 UD برای ماینینگ یکی دیگر از مادربردهایی است که برای استفاده روزمره از محاسبات طراحی شده است که اگر بهترین گزینه برای ساخت ریگ‌های ماینینگ نباشد، گزینه‌ای مناسب است.
از آنجا که این مادربرد می‌تواند به‌طور بالقوه در رایانه‌های شخصی مورد استفاده روزمره قرار بگیرد، یک فرم فاکتور استاندارد ATX با آن دریافت می‌کنید، اما ستاره این مادربرد چیپست Z390 اینتل و سوکت LGA 1151 آن است که به آن اجازه می‌دهد از پردازنده‌های نسل هشتم و نسل نهم اینتل پشتیبانی کند و در عین حال قادر به اورکلاک‌کردن آن‌ها باشد. درباره پشتیبانی از پردازنده گرافیکی، این مادربرد برای استفاده هم‌زمان با حداکثر ۶ پردازنده گرافیکی طراحی شده است.
درحالی‌که ممکن است بیشترین تعداد اسلات GPU توسعه PCIe را ارائه ندهد، به لطف ۴ اسلات حافظه خود، از حافظه فوق‌العاده‌ای با پشتیبانی حداکثر ۱۲۸ گیگابایتی حمایت می‌کند. برخلاف مادربرد ماینینگ ایسوس، این مادربرد ۶ پورت SATA و ۱ اسلات SSD M.2 دارد که ممکن است توسط برخی از کاربران پشتیبانی شود یا توسط برخی دیگر پشتیبانی نشود.
بهترین ویژگی‌ها

از فرم فاکتور ATX استفاده می‌کند.
چیپست Intel Z390 و سوکت CPU LGA 1151 را ارائه می‌دهد.
از پردازنده‌های نسل هشتم و نهم اینتل پشتیبانی می‌کند.
۶ اسلات توسعه PCIe را برای پردازنده‌های گرافیکی ارائه می‌کند.
دارای ۴ اسلات حافظه برای حداکثر ۱۲۸ گیگابایت رم است.
دارای ۱ اسلات ۲ و ۶ پورت SATA است.
دارای ۶ x USB 3.1 gen، ۱ x HDMI، ۱ x اترنت، ۲ x PS/2، ۳ x پورت صوتی است.

مزایا

گزینه‌های اتصال بسیار عالی در پشت برای اتصال چندین دستگاه
پشتیبانی از حافظه شگفت‌انگیز برای کیت حافظه بزرگ و سریع درصورت نیاز
برای استفاده از CPU های مدرن اینتل، درحالی‌که می‌توانید آن‌ها را اورکلاک کنید عالی است.

معایب

تعداد محدودی از اسلات‌های GPU توسعه PCIe برای برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ

۷- مادربرد Tessyke BTC-37

اگر بودجه کمی دارید و می‌خواهید چیزی متفاوت و منحصربه‌فرد خریداری کنید که هم از جهت کیفیت در رده سایر مادربردهای معرفی‌شده در بالا بوده و هم مقرون به صرفه باشد، Tessyke BTC-37 یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای شما است.
مادربرد Tessyke BTC-37 برای ماینینگ مقرون به صرفه‌ترین گزینه ارائه‌شده در این لیست محسوب می‌شود که بسیار شبیه Creamic BTC-37 است که قبلاً اعلام شد و این مادربرد را برای خریداران با بودجه کم گزینه مناسبی می‌کند. این مادربرد برای دستیابی به این قیمت پایین در کنار ویژگی‌های داده‌شده از فرم فاکتور سفارشی استفاده کرده است، اما مشکل اصلی این مادربرد برای استخراج این است که از یک CPU یکپارچه سفارشی استفاده می‌کند که کاملاً ضعیف است و بقیه گزینه‌های اتصال این مادربرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خوشبختانه قدرت پردازنده گرافیکی ریگ ماینینگ شما به لطف ۸ اسلات توسعه PCIe با اندازه کامل این مادربرد همچنان عالی خواهد بود.
درست مانند مادربرد ماینینگ Creamic BTC-37 که قبلاً بیان شد، این مادربرد نیز دارای ۱ اسلات رم SODIMM است که می‌تواند حداکثر تا ۸ گیگابایت رم را نصب کند. اگرچه ممکن است بهترین نباشد، ۲ پورت SATA و ۱ پورت mSATA آن برای نصب ویندوز و نصب برنامه‌های دیگر کافی است. از آنجا که شما از این مادربرد تنها برای ماینینگ استفاده خواهید کرد، این مادربرد گزینه‌های اتصال بسیار ساده در پشت دارد.
بهترین ویژگی‌ها

از یک فرم فاکتور سفارشی استفاده می‌کند.
CPU یکپارچه و سفارشی را ارائه می‌دهد.
۸ اسلات توسعه PCIe برای GPU ها ارائه می‌دهد.
دارای ۱ اسلات حافظه برای حداکثر ۸ گیگابایت رم است.
دارای ۱ اسلات mSATA و ۲ پورت SATA است.
۴ x USB 2.0، ۱ x HDMI، ۱ x VGA، ۱ x اترنت ارائه می‌دهد.

مزایا

مادربرد عالی برای ماینینگ برای خریداران با بودجه کم
بدون نیاز به توسعه‌دهنده‌های PCIe با کارت‌های گرافیکی با اندازه کامل عالی کار می‌کند.
تمام GPU ها را به‌درستی با فاصله زیاد بین اسلات های مختلف GPU خنک می‌کند.

معایب

یک CPU یکپارچه با امکانات و گزینه‌های اتصال بسیار محدود

سخن پایانی
درحالی‌که ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین دیگر با استفاده از کامپیوتر قابل استخراج نیست و نیاز به دستگاه‌های پیچیده‌تری دارد، هنوز هم برخی ارزهای دیجیتال با استفاده از رایانه‌هایی که دارای مادربرد مخصوص برای ماینینگ هستند، قابل استخراج است. در این مقاله به معرفی ۷ مادربرد برای ماینینگ پرداختیم که هرکدام ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارند. شما می‌توانید با استفاده از میزان بودجه خود، نوع رمز ارزی که قصد استخراج آن را دارید و سایر موارد، مادربرد موردنظر خود را انتخاب کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *