پرش به محتوا

نقد و بررسی ETHPOW؛ آیا شبکه اثبات کار اتریوم می‌تواند آینده‌ای داشته باشد؟

پس از اجرای آپدیت مرج اتریوم در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور ۱۴۰۱)، فورکی از این شبکه به نام ETHPOW پدیدار شد که از همان ساختار اصلی اتریوم استفاده می‌کند؛ اما با الگوریتم گواه اثبات کار (PoW). اکنون این شبکه نیز همانند اتریوم اثبات سهام، فعال است و بیش از ۱۰ صرافی متمرکز نیز آن را لیست کرده‌اند و کاربران می‌توانند کوین این شبکه یعنی ETHW را خرید و فروش کنند؛ اما اتریوم اثبات کار، تقریبا ۲۴ ساعت پس از راه‌اندازی (یعنی در ۱۶ سپتامبر یا ۲۵ شهریور) با حمله اجرای مجدد (Replay Attack) مواجه شد و قیمت آن به‌شدت ریزش کرد. در این مقاله به معرفی و نقد و بررسی ETHPOW، حمله Replay، میزان استقبال ماینرها از این شبکه جدید، استخرهای استخراجی که از این کوین پشتیبانی می‌کنند و آموزش استخراج ارز ETHW می‌پردازیم. با ایده خبر همراه باشید.

نقد و بررسی ETHPOW

ETHPOW هارد فورکی از شبکه اصلی اتریوم است. شبکه EthereumPOW به این دلیل به‌وجود آمد که چند تن از افراد کامیونیتی معتقد بودند شبکه اتریوم باید با الگوریتم اجماع گواه اثبات کار ادامه فعالیت دهد؛ زیرا همانطور که می‌دانید، شبکه اتریوم سال‌ها روی انتقال شبکه از اثبات کار به گواه اثبات سهام (PoS) تحقیق و کار کرد و در طی این مسیر، آپدیت‌های مختلفی پیاده‌سازی کرد تا در نهایت، این مسیر برای Ethereum هموار شد و بالاخره توانست در ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ به الگوریتم PoS مهاجرت کند.
در نتیجه این انتقال، ماینرهای اثبات کار از شبکه خارج شدند و این موضوع برای آنها بدین معنی بود که یا باید به شبکه‌ای دیگر مهاجرت کنند و یا دستگاه‌های ماینینگ خود را بفروشند و کوین اتر خریداری کنند و در شبکه اثبات سهام، به‌عنوان ولیدیتور یا اعتبارسنج شروع به کار کنند؛ اما قاعدتا تمام ماینرها نمی‌توانستند با این مسئله کنار بیایند. بنابراین چند نفر از آنها به رهبری چندلر گو (Chandler Guo) تصمیم گرفتند فورکی در شبکه اصلی اتریوم ایجاد کنند که همچنان با الگوریتم اثبات کار فعالیت کند و این ماینرها بتوانند در آن فعالیت کنند. تا چند روز قبل از مرج اتریوم، صحبت‌هایی بر سر جلوگیری از حمله اجرای مجدد (Replay Attack) در این تیم وجود داشت؛ زیرا احتمال این حمله در شبکه‌های فورک شده بیشتر است (کمی جلوتر درباره این حمله توضیح خواهیم داد).

کوین بومی این شبکه جدید، ETHW نام دارد و در چند صرافی نیز لیست شده است و کاربران اکنون می‌توانند این کوین را ترید کنند. همچنین کیف پول‌های متامسک و Coinbase و چندین استخر ماینینگ نیز از این شبکه پشتیبانی می‌کنند. 

ریزش قیمت ETHW در ابتدای راه‌اندازی
قیمت کوین ETHW در زمان راه‌اندازی (۱۵ سپتامبر یا ۲۴ شهریور) تا حدود ۳۰.۵ دلار افزایش یافت و تا تقریبا ۲۴ ساعت بعد، حدود ۷۵ درصد قیمت خود را از دست داد و تا تقریبا ۸ دلار ریزش کرد. اکنون در زمان نگارش این مقاله، قیمت ETHW حدود ۳.۸ دلار است.
منبع: coingecko.com
با وجود پشتیبانی صرافی‌ها، این توکن از پشتیبانی بسیار کمی از سوی جامعه گسترده‌تر ارزهای دیجیتال برخوردار شد؛ تیم سازنده ETHPoW به دلیل تاخیر در راه‌اندازی این شبکه تا ساعاتی پس از ادغام اتریوم، مورد انتقاد قرار گرفت. برای مثال، ایگور آرتامانوف (Igor Artamonov) توسعه‌دهنده سابق اتریوم کلاسیک، در رشته‌توییتی درباره شکست پروژه در آماده‌سازی اکسپلورر بلاکچین، کیف پول و نرم‌افزار تماس عمومی از راه دور (Remote Procedure Call یا به اختصار RPC) این شبکه نوشت.
منبع: توییتر
این ریزش قیمت ETHW به دلیل مشکلات فنی مربوط به شناسه زنجیره یا ChainID رخ داد. شناسه زنجیره به کاربران کمک می‌کند که یک بلاکچین را از دیگری تشخیص دهند. ETHPOW نیازمند یک Chain ID جدید بود تا دیتاهای تراکنش‌ها بعد از مرج اتریوم قابل شناسایی شود؛ اما این اتفاق رخ نداد. 
مشکل شناسه زنجیره (Chain ID) در شبکه ETHPoW
شناسه زنجیره برای تسهیل هارد فورک اتریوم کلاسیک در سال ۲۰۱۶ ایجاد شده است و یک “اثر انگشت” برای هر شبکه ایجاد می‌کند، تا هویت هر بلاکچین و دارایی‌های روی آنها قابل شناسایی باشد. اما ChainID شبکه اتریوم گواه اثبات کار، قبلا توسط شبکه تستی بیت کوین کش انتخاب شده بود.
منبع: twitter.com
از آنجایی که هیچ نهاد واسطی برای ثبت این شناسه‌ها وجود ندارد، ChainIDها می‌توانند به دلخواه انتخاب شوند. با این وجود، تست شبکه ETHPOW پیش از هاردفورک، احتمالا این مشکل را آشکار می‌کرد. در توییتر، بسیاری از کاربران پس از اضافه کردن شبکه ETH PoW به متامسک خود، با مشکلاتی مواجه شدند.
منبع: twitter.com
منبع: twitter.com
منشاء این مشکل (ChainID) سریعا مشخص شد.
منبع: twitter.com
این اشتباه به این دلیل رخ داد که ایده ساخت این شبکه، تنها چند هفته پیش از مرج اتریوم به فکر موسسان آن رسید و زمان کافی برای تست و آزمایش نداشتند؛ بنابراین اگر این ChainID برای یک شبکه مین‌نت بود، به احتمال زیاد شبکه اصلی اتریوم نیز آسیب می‌دید. زیرا در حمله Replay، می‌توان تراکنش‌ها را از ETHW روی شبکه اصلی اتریوم تکرار کرد. این موضوع باعث می‌شود در صورتی که کاربران شبکه اتریوم، توکن‌های ETHW خود را به آدرس دیگری انتقال دهند، بتوان تراکنشی مشابه آن را در شبکه اتریوم نیز ارسال کرد. به همین دلیل کاربران شبکه اتریوم در معرض خطر قرار می‌گیرند.
به عبارت ساده‌تر اگر یک کاربر کوین ETHW خود را در شبکه Ethereum PoW ارسال کند، می‌تواند عینا همان تراکنش را در شبکه اتریوم اصلی نیز تکرار کند و اگر جلوی این حرکت گرفته نشود، می‌تواند به کل اکوسیستم اتریوم ضربه وارد کند؛ اما خوشبختانه این اتفاق ناگوار رخ نداد و شبکه‌ای که ChainID آن با اتریوم اثبات کار یکسان است، یک شبکه تستی است و کوین‌هایی که در آن تکثیر می‌شوند، هیچ ارزشی ندارند. در خبر زیر، می‌توانید کامل درباره نحوه انجام این حمله مطالعه کنید. 

در تاریخ ۱۵ سپتامبر یا ۲۴ شهریور، تیم این شبکه اعلام کردند که شناسه زنجیره اتریوم اثبات کار ۱۰۰۰۱ است؛ اما اطلاعات Chainlist نشان می‌داد که این شناسه متعلق به زنجیره دیگری به نام Smart Bitcoin Cash با کوین BCHT است. این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در اضافه کردن این شبکه به متامسک شد. این شبکه بعدا متوجه این اشتباه شد. بعد از این اتفاق، چندین ماینر از شبکه خارج شدند و هش ریت Ethereum PoW که در اوایل ۱۶ سپتامبر به حدود ۸۰ تراهش بر ثانیه افزایش یافته بود، تا ۱۹ تراهش کاهش یافت. 

منبع: 2miners.com
در کنار این مورد، اطلاعات آن‌چین این شبکه نشان می‌دهند که اکنون تنها ۹ نود (ماینر) در این شبکه فعال هستند. این موضوع نشان‌دهنده متمرکز بودن ETHPOW است.
منبع: stats.ethereumpow.org
مشکلات دیگر اتریوم اثبات کار
در روز ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ خبری دیگر منتشر شد مبنی بر این که شرکت GrayScale تمام موجودی ETHW خود را خواهد فروخت؛ از آنجایی که این شرکت در صندوق‌های خود ۳ میلیون کوین اتر داشت، به همان اندازه نیز ایردراپ اتر اثبات کار دریافت کرده بود؛ شبکه ETHPOW به هر آدرسی که کوین ETH داشتند، به اندازه معادل ETHW ایردراپ می‌کرد. فروش این مقدار کوین توسط گری اسکیل، می‌تواند فشار فروش سنگینی روی قیمت اتر اثبات کار ایجاد کند و آن را کاهش دهد.

به هر حال با وجود تمام این مشکلات و خطرات، صرافی‌های بزرگی چون هوبی، گیت، OKX و کراکن کوین ETHW را لیست کرده‌اند و معاملات آن برای عموم کاربران باز است و صرافی BitTrue نیز امکان استیکینگ نقدینگی ETHPoW با سود سالیانه ۶ درصد را ارائه می‌دهد. 
با این که این شبکه درست مثل اتریوم قبل از مرج (زمانی که با الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کرد) کار می‌کند، اما پاداش‌های ماینینگ روزانه ۱۳,۱۰۰ اتر معادل ۴۹ هزار دلار (با قیمت فعلی ETHW) به جای ۱۸ میلیون دلار اتریوم قبل از مرج است (قیمت ETHW در زمان نوشتن مقاله ۳.۷ دلار و قیمت اتریوم ۱۲۲۷ دلار است).
موضوع کم بودن قیمت اتر اثبات کار، باعث می‌شود که ماینرها به‌طور مداوم و بلندمدت به استخراج این رمزارز ادامه ندهند؛ زیرا هزینه برق در بسیاری از کشورها بالاتر از میزان سود ناشی از استخراج است؛ قیمت این ارز به حدی پایین است که حتی اگر سختی شبکه نیز کاهش یابد، باز هم ماینینگ این رمزارز سودآوری نخواهد داشت. اتریوم گواه اثبات کار می‌تواند همانند فورک اثبات کار دیگر اتریوم یعنی اتریوم کلاسیک، مورد حمله ۵۱ درصدی قرار بگیرد؛ Ethereum Classic از سال ۲۰۱۶ تا امروز چندین بار با حمله ۵۱ درصدی مواجه شده و دلیل آن هم عدم توانایی پرداختن به امنیت شبکه، به دلیل قیمت پایین کوین آن بود و افراد کمی از آن پشتیبانی می‌کردند. بلاکچین‌های PoW نیاز به کوین‌های ارزشمند دارند، تا ماینینگ آنها مقرون به‌صرفه باشد. 
بسیاری از پروتکل‌های دیفای و استیبل کوین‌های مطرح مثل تتر، BUSD و USDC نیز اعلام کرده‌اند که از این زنجیره جدید پشتیبانی نخواهند کرد؛ یکی از اصلی‌ترین دلایل آنها، این است که اعتقاد دارند این شبکه جدید از سرمایه و استعداد توسعه‌دهندگان شبکه اصلی اتریوم سوءاستفاده می‌کند و شبکه توسعه داده آنها را جدا کرده و از پتانسیل‌ها و امکانات آن استفاده می‌کند. این چند مورد، قبل از مرج اتریوم پیش‌بینی شده بود: 
توکن USDC در شبکه ETHPoW: به این دلیل که سرکل (Circle شرکت سازنده USDC است) اتریوم ۲ را انتخاب می‌کند، عرضه این توکن‌ها روی شبکه جدید بی‌ارزش خواهد شد. تتر در شبکه جدید: این توکن نیز اتریوم ۲ را انتخاب می‌کند. بیت کوین رپ شده (WBTC): از این شبکه پشتیبانی نمی‌کند و اگر هم روی این شبکه مینت شوند، قابل بازخرید با بیت کوین نخواهند بود. بایننس کوین (BNB): بایننس برای عرضه کوین خود به صورت رپ شده، شبکه اتریوم PoS را انتخاب کرده است. یونی سواپ: کوین ETHW به‌صورت طولانی‌مدت در این صرافی غیرمتمرکز دوام نخواهد داشت؛ زیرا این پروتکل از این شبکه پشتیبانی نخواهد کرد (البته اکنون کوین ETHW برای مبادله در یونی سواپ موجود است).توکن اتر استیک شده (stETH): از آنجایی که دیگر کوین‌های استیک شده‌ای در زنجیره قبلی اتریوم (که با اثبات کار فعالیت می‌کرد) وجود ندارد، توکن‌های stETH در زنجیره جدید ارزشی نخواهند داشت. توکن‌های ERC20 دیگر: اگر روی شبکه جدید مینت شوند، ارزش محدودتر و کمتری نسبت به همتای خود در شبکه اصلی اتریوم خواهند داشت.
به علاوه، بسیاری از ماکسیمالیست‌های اتریوم از انتقال این شبکه به PoS پشتیبانی می‌کنند و می‌خواهند که زنجیره ETHPoW هرچه زودتر از صحنه روزگار حذف شود؛ حتی برخی از آنها پا را فراتر گذاشته‌اند و می‌خواهند قبل از مرگ تدریجی این شبکه، کوین‌های ETHW ایردراپ شده خود را بفروشند و با پول به‌دست آمده از این فروش، تعداد بیشتری کوین ETH بخرند. اگر این اتفاق رخ دهد، به دامپ شدن بیشتر قیمت این ارز منجر خواهد شد.
در همین زمان، یک فورک دیگر از شبکه اتریوم به نام اتریوم‌فر (Ethereum Fair) با کوین ETHF انجام شد، که با ETHW رقابت می‌کند. باید دید که این شبکه و این کوین در آینده چگونه رفتار خواهد کرد. دو روز پس از مرج، اخباری مبنی بر فورک‌های اثبات کار اتریوم منتشر شد.

توسعه اکوسیستم ETHPOW
براساس داده‌های سایت OKLink (مرورگر بلاکچینی شبکه اتریوم اثبات کار) از زمانی که شبکه ETHPOW در تاریخ ۱۵ سپتامبر راه‌اندازی شد، بیش از ۱.۶ میلیارد تراکنش روی این شبکه انجام شده است. علاوه‌بر این، تعداد کل آدرس‌های شبکه در زمان نگارش این مقاله، ۲۷۴ میلیون آدرس است که بیش از ۲۷۳ میلیون آدرس از آنها غیر فعال هستند. همچنین به گفته چندلر گو از زمان راه‌اندازی شبکه ETHPOW تاکنون، بیش از ۱۰۰ پروژه بر بستر این شبکه ایجاد شده است.
منبع: توییتر
ارزش کل قفل شده یا TVL نشان‌دهنده میزان سرمایه قفل شده در برنامه‌های غیرمتمرکز یک شبکه است. به گزارش دیفای لاما پس از انجام فورک شبکه اتریوم و راه‌اندازی شبکه اثبات کار اتریوم، ارزش کل قفل شده این شبکه به بیش از ۵.۵ میلیون دلار رسید. این میزان در بیش از ۱۵ پروژه دیفای که بر بستر شبکه ETHPoW ایجاده شده‌اند، ذخیره شده است. در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله TVL شبکه اثبات کار اتریوم بیش از ۱.۳ میلیون دلار است.
منبع:‌ دیفای لاما
همچنین بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال یعنی بایننس نیز در بیانیه‌ای از راه‌اندازی استخر استخراج اتریوم اثبات کار (ETHW) خبر داد. بایننس به طور رسمی این استخر استخراج را برای ماینرها راه‌اندازی کرده است. طبق بیانیه بایننس که در تاریخ ۲۹ سپتامبر منتشر شد، با پایان یافتن استخراج اتریوم پس از مرج، استخر بایننس پول به پشتیبانی از EthereumPoW، در زنجیره اثبات کار اتریوم ادامه می‌دهد. 
منبع:‌توییتر
Binance Pool همچنین برای ترویج استخراج ETHW بین ماینرها هزینه استخراج ETHW را صفر در‌نظر گرفته است. همچنین طبق اعلامیه بایننس، پشتیبانی از ETHW در Binance Pool نشان‌دهنده لیست شدن توکن‌های ETHW در این صرافی نیست؛ اما کاربران می‌توانند توکن‌های ETHW خود را در سرویس Binance Convert به فروش برسانند.
منبع: miningpoolstats استخرهای استخراج ETHW
کوین ETHW را چگونه استخراج کنیم؟
منبع: forkast.news
با تمام این تفاسیر، ممکن است برخی از افراد به شبکه جدید ETHPOW علاقه‌مند باشند و قصد استخراج کوین ETHW را داشته باشند؛ بنابراین در ادامه مقاله، به آموزش نحوه استخراج ETHW و دستگاه‌های مورد نیاز ماینینگ آن می‌پردازیم. 
تجهیزات مورد نیاز برای ماینینگ اتریوم اثبات کار 
کارت گرافیک: حداقل ۶ گیگابایت (انویدیا و AMD).سیستم عامل: ویندوز، لینوکس.حافظه مجازی (فایل Swap): برای هر کارت GPU، مجموعه ۵ گیگابایتی.نرم‌افزار ماینینگ: Phoenix Miner، T-Rex، GMiner، IOIMiner.کیف پول: ولت‌های مخصوص این کوین (متامسک، کوین بیس) و صرافی‌ها (بایننس، پولونیکس، گیت Bitrue، Mexc، Phemex، XT.com، دیجیفینکس، CoinW).استخر ماینینگ: Pool-Moscow.ru، Lovetheminers.com، Ua-Mining.com، Nanopool.org، Molepool.com.انتخاب یک برنامه ماینینگ.ساخت فایل Bat. و تنظیمات.
دانلود نرم‌افزار ماینینگ ETHW

تمام این نرم‌افزارها برای ویندوز و لینوکس موجود هستند.
چند استخر بزرگ دیگر نیز وجود دارند که البته آموزش تنظیمات برای استخراج ETHW را ارائه نداده‌اند. می‌توانید از پشتیبانی این استخرها نحوه تنظیم دستگاه‌ها را جویا شوید. این استخرها شامل F2Pool، Poolin، 2Miners، btc.com و Antpool هستند. برای اطلاع از میزان سودآوری ماینینگ ETHW می‌توانید به این ماشین حساب مراجعه کنید. 
توجه داشته باشید که ایده خبر به‌هیچ عنوان استخراج این رمزارز را توصیه نمی‌کند و اطلاعات فوق، صرفا برای آگاهی افرادی ارائه شده است که با تحقیق و بررسی خودشان تمایل به استخراج ETHW دارند.
آینده شبکه ETHPoW و کوین ETHW
نمی‌توان به قطعیت درباره آینده این شبکه صحبت کرد؛ زیرا به تازگی ایجاد شده است. با این که اکنون ماینرهای زیادی در اتریوم اثبات کار جدید فعالیت نمی‌کنند و این شبکه مشکلات فنی جدی دارد. اما ممکن است در آینده با برطرف کردن این باگ‌ها، ماینرهای بیشتری وارد این شبکه شوند و بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و در آینده شاهد موفقیت‌های آن شویم؛ اما با وجود مشکلات فعلی و در صورت ادامه یافتن این اوضاع، می‌توان گفت که در آینده احتمالا نزدیک، ما شاهد شکست شبکه ETHPoW خواهیم بود. در حال حاضر کوین ETHW نتوانسته توجه و پشتیبانی کاربران را به‌دست آورد. 
پرسش و پاسخ (FAQ)

شبکه ETHPoW چیست؟این شبکه فورکی از شبکه اصلی اتریوم است، که بعد از مرج اتریوم راه‌اندازی شد و دقیقا به‌شکل بلاکچین اتریوم در زمانی کار می‌کند، که با الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) عمل می‌کرد.
هدف اتریوم اثبات کار چیست؟از آنجایی که پس از مرج اتریوم، ماینرها از این شبکه خارج می‌شوند، شبکه جدید ETHPoW ایجاد شد، تا ماینرها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
مشکلات اتریوم گواه اثبات کار چیست؟این شبکه در ابتدای راه‌اندازی، به دلیل یکسان بودن Chain ID خود با شبکه تستی بیت کوین کش، با حمله اجرای مجدد (Replay Attack) مواجه شد. همچنین بسیاری از استیبل کوین‌ها و پروتکل‌های دیفای از این شبکه پشتیبانی نمی‌کنند.
جمع‌بندی 
در این مقاله به نقد و بررسی ETHPOW پرداختیم و توضیح دادیم که گروهی از ماینرهای اتریوم، تصمیم گرفتند که پس از مرج این شبکه، فورکی از آن ایجاد کنند تا بتوانند همچنان این کوین محبوب را ماین کنند. این شبکه جدید ETHPOW و کوین آن نیز ETHW نام دارند و به افرادی که در زمان مرج اتریوم، کوین ETH داشتند، به مقدار معادل ایردراپ شد؛ اما شناسه زنجیره یا Chain ID آن با شبکه تستی بیت کوین کش یکسان بود و این موضوع، منجر به وقوع حمله اجرای مجدد به این شبکه شد و قیمت این رمزارز به شدت ریزش کرد. چندین صرافی متمرکز این کوین را لیست کرده‌اند و چند استخر ماینینگ نیز از استخراج آن پشتیبانی می‌کنند؛ اما پروتکل‌های دیفای و استیبل کوین‌های بزرگ این زنجیره جدید را ساپورت نمی‌کنند و اعتقاد دارند که فورک‌کنندگان اتریوم، از زحمات توسعه‌دهندگان آن سوءاستفاده کرده‌اند. از آنجا که قیمت ETHW بسیار پایین‌تر از ETH است، استخراج این رمزارز مقرون به صرفه نیست، اما در این مقاله نحوه استخراج آن را نیز توضیح داده‌ایم تا علاقه‌مندان به این کوین نیز بتوانند آن را ماین کنند. نظر شما درباره آینده ETHPOW چیست؟ آیا با وجود تمام مشکلات فعلی، می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؟ 

منبع

ایده خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *