پرش به محتوا

وضعیت قیمت بیت کوین در آستانه جشن کریسمس چگونه است؟

بیش از ۸ روز است که قیمت بیت کوین در محدوده کوچکی پیرامون ۱۶٬۸۰۰ دلار در حال نوسان است. امروز در حالی که جشن کریسمس فرا رسیده است و برخی شروع سال جدید و تعطیلات را مهم و سرنوشت‌ساز تصور می‌کردند قیمت بیت کوین هیچ واکنش مهمی نشان نداده است. بازار سهام آمریکا در تعطیلات کریسمس معمولا با رشد مواجه می‌شود که به آن «رالی سانتا (Santa Rally)» می‌گویند؛ اما در پایان سال ۲۰۲۲ از رالی سانتا نه در بازارهای سنتی و نه در بازار کریپتو خبری نبود. به نظر می‌رسد معامله‌گران برای ریزش قیمت تا سطح ۱۲٬۰۰۰ دلار یا شروع روند صعودی و رشد تا ۱۹٬۰۰۰ انتظار می‌کشند تا وارد عمل شوند.
به گزارش ایده خبر و به نقل از کوین تلگراف، پس از اعلام داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) آمریکا شاهد رشد قیمت قابل توجهی در بازار کریپتو بودیم که عمر کوتاهی داشت و با اعلام نرخ بهره ایالات متحده، ریزش قیمت‌ها در بازار از سر گرفته شد و قیمت به سطح ۱۶٬۸۰۰ بازگشت و علی‌رغم انتشار داده‌های مثبتی از اقتصاد آمریکا نظیر PCE که می‌توانست به صورت بالقوه باعث رشد قیمت شود، همچنان نتوانسته است از این ناحیه جدا شود.

در ایالات متحده، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (Personal Consumption Expenditure Price Index یا به اختصار PCE) معیاری از قیمت‌های پرداخت شده برای خرید کالاها و خدمات داخلی ارائه می دهد. برخلاف شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که یک سبد ثابت از کالاها را در نظر می‌گیرد که برای چندین سال تغییر نمی‌کند، شاخص قیمت هزینه مصرف شخصی به داده‌های هزینه‌کرد دوره جاری و دوره قبل که توسط دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (US Bureau of Economic Analysis یا به اختصار BEA) منتشر می‌شود، متوسل می‌شود و یکی از شاخص‌های اصلی مورد توجه برای شکل‌دهی به سیاست‌های پولی فدرال رزرو است.
در ۲۳ دسامبر (۲ دی)، PCE برای ماه نوامبر اعلام شد که نشان می‌داد این شاخص نسبت به ماه قبل (اکتبر) ۰.۱٪ افزایش و نسبت به نوامبر سال قبل ۴.۷٪ افزایش داشته است. این در حالی است که PCE اکتبر نسبت به ماه قبل خود ۰.۸٪ افزایش داشت. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از تثبیت قیمت‌ها باشد و انتظار می‌رفت بازارها به آن واکنش مثبت نشان دهند. با این حال انتشار داده‌های PCE هم نتوانست بازارها را جابجا کند و به نظر می‌رسد معامله‌گران پذیرفته باشند که در کریسمس امسال ممکن است از «رالی سانتا» خبری نباشد.
با این حال، مایکل فن ده پپه (Michaël van de Poppe) تحلیل‎‌گر شناخته شده بازار کریپتو در توییتر خود تاکید کرد که اگر قیمت بیت کوین سطح حمایت ۱۶٬۷۵۰ دلار را حفظ کند و ریزش وحشتناکی نداشته باشد می‌تواند تا ۱۷٬۴۰۰ دلار بالا برود (نمودار پایین).
سطوح حمایت کلیدی برای قیمت بیت کوین؛ منبع: توییتر
همچنین تحلیل‌گر دیگری در توییتر با نام مستعار On-Chain College لیستی از سطوح کلیدی مهم قیمت بیت کوین در کوتاه مدت را منتشر کرد که شامل قیمت تحقق یافته (Realized Price) و قیمت تعادل (‌Balanced Price) است. قیمت تحقق یافته در حال حاضر سطح ۱۹٬۹۱۰ دلار را نشان می‌دهد که یک مقاومت بسیار مهم برای قیمت BTC در کوتاه مدت و میان‌مدت است؛ همچنین قیمت تعادل در حال حاضر سطح ۱۵٬۲۴۲ دلار را نشان می‌دهد که یک حمایت بسیار مهم برای قیمت بیت کوین به حساب می‌آید که در تمام تلاطمات ماه نوامبر نیز مورد آزمایش قرار نگرفت.
سطوح قیمت کلیدی در بازار خرسی فعلی؛ منبع: توییتر
معامله‌گر دیگری به نام Poseidon به کسانی که قصد خرید دارند توصیه کرد در سطوح فعلی بهتر است دست نگه دارند. او اظهار داشت:
کسانی که در سطح پایین‌تر از ۱۹٬۰۰۰ دلار اقدام به خرید کنند باید زمان زیادی را در انتظار بهبود شرایط بازار تلف کنند.
به عقیده او یا باید قیمت‌ تا سطح ۱۲٬۰۰۰ دلار ریزش کند یا بتواند خود را به بالای ۱۹٬۰۰۰ دلار برساند تا بتوان خرید مطمئن‌تری داشت. او این دو سطح قیمت (۱۲٬۰۰۰ دلار و ۱۹٬۰۰۰ دلار) را دو سطح کلیدی برای سرمایه‌گذاری می‌داند.
بازار خرسی ممکن است مثل بازار سال ۲۰۱۵ طولانی نباشد
ویلی وو (Willy Woo) تحلیل‌گر معروف آنچین حرف‌های امیدوارکننده‌‌‌تری برای هولدرهای بلند مدت داشت. او روند قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ را به سال ۲۰۱۳ تشبیه کرد و گفت امسال بیشتر تداعی‌کننده سال ۲۰۱۳ بود که در آن صرافی MtGox سقوط کرد و قیمت بیت کوین بیش از ۹۰٪ از ارزش خود را از دست داد. با این حال ویلی وو معتقد است بازار خرسی فعلی از بازار خرسی طولانی سال ۲۰۱۵، کوتاه‌تر خواهد بود.
مقایسه بازار خرسی فعلی با بازارهای خرسی قبلی؛ منبع: توییتر
نمودار بالا هزینه‌ تمام شده (Cost Basis) بیت کوین را برای هولدرهای بلند (Long Term Holder یا LTH، با رنگ آبی) و همین‌طور هولدرهای کوتاه‌مدت (Short Term Holder یا STH، با رنگ قرمز) نشان می‌دهد و زمان‌هایی که هزینه تمام شده (Cost Basis) برای LTHها بیشتر از STHها باشد (خط آبی بالای قرمز باشد)، که معمولا در عمق بازار خرسی رخ می‌دهد، ناحیه جمع‌آوری (Accumulation Zone) تلقی می‌شود (ناحیه قرمز در نمودار). همچنین تفاوت هزینه تمام شده برای LTHها و STHها (یا همان Premium) در نمودار بالا با رنگ بنفش نمایش داده شده است.
ویلی وو معتقد است بازار خرسی فعلی از بازار خرسی سال ۲۰۱۸ طولانی تر خواهد بود، اما علی رغم تمام شدت خود زودتر از بازار خرسی سال ۲۰۱۵ به سر خواهد رسید.
نظر شما در مورد بازار خرسی فعلی چیست؟ به نظر شما چه زمانی روند بازار صعودی می‌شود و کف قیمت بیت کوین در این بازار خرسی چه سطحی خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *