پرش به محتوا

وضعیت قیمت بیت کوین و اتریوم؛ شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱

پس از آنکه در روز چهارشنبه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) افزایش ۷۵ واحد پایه نرخ بهره ایالات متحده را اعلام کرد، قیمت‌ها در بازار کریپتو ابتدا کمی افزایش یافتند اما این افزایش دوامی نداشت و از ساعاتی بعد مجددا شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. روز جمعه هم وضعیت بازار نزولی بود و شاهد بازگشت قیمت بیت کوین به زیر سطح ۱۹٬۰۰۰ دلار و اتریوم به زیر ۱٬۳۰۰ دلار بودیم.

به گزارش ایده خبر و به نقل از کوین دسک، تلاش فدرال رزرو برای کاهش تورم ایالات متحده به وسیله سیاست انقباضی و افزایش نرخ بهره همچنان به دارایی‌های ریسکی مانند ارزهای دیجیتال فشار می‌آورد و اجازه نفس کشیدن به این بازار نمی‌دهد. روز پنجشنبه و جمعه شاهد کاهش قیمت‌ رمزارزها به دنبال افزایش نرخ بهره ایالات متحده بودیم.

قیمت بیت کوین (BTC): میانگین متحرک ۲۰ روزه حجم معاملات بیت کوین در روز جمعه ۴٪ کاهش یافت. قیمت نیز کاهشی بود و این کوین در مقاطعی زیر سطح ۱۸٬۶۰۰ دلار معامله شد. در زمان نوشتن این مطلب قیمت بیت کوین به بالای ۱۹٬۰۰۰ دلار بازگشته و در ۱۹٬۰۰۳ دلار معامله می‌شود و ۱.۲٪ افت قیمت را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. حجم معاملات ۲۴ ساعته بیتکوین حدود ۳۸ میلیارد دلار و دامیننس آن ۳۸.۸٪ است. از ابتدای سال ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) تاکنون، قیمت بیت کوین ۶۱٪ کاهش یافته است.

قیمت اتریوم (ETH): حجم معاملات اتریوم ۳٪ پایین‌تر از میانگین متحرک ۲۰ روزه آن است. در زمان نوشتن این مطلب اتریوم در قیمت ۱٬۳۱۷ دلار معامله می‌شود. تغییر قیمت هفته به هفته (WoW) کاهش ۱۲٪ قیمت اتر را نشان می‌دهد. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون قیمت اتریوم ۶۵٪ افت را تجربه کرده است. قیمت ETH از ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) که آپدیت مرج اتریوم انجام شد نیز قیمت ۲۰٪ ریزش داشته است. عرضه اتر پس از مرج تا ۵٬۴۰۰ واحد افزایش یافته است. برآورد می‌شود اگر مرج اتریوم رخ نداده بود عرضه اتر احتمالا بیش از ۱۰۵٬۰۰۰ اتر افزایش می‌یافت. پیش بینی می‌شد کاهش عرضه اتر باعث افزایش قیمت آن شود ولی این اتفاق هنوز رخ نداده است.

وضعیت آلت کوین‌ها: وضعیت آلت‌‌کوین‌های بزرگ بازار نیز چنگی به دل نمی‌زند. ریپل (XRP) که روز پنج شنبه جزو معدود رمزارزهای بزرگ بازار بود که صعودی بودند روز جمعه با افت قیمت مواجه شد. در زمان نوشتن این مطلب قیمت ریپل با بیش از ۸٪ کاهش به ۰.۴۹۳۵ دلار رسیده است. میم کوین دوج کوین نیز با ۶.۵۷٪ رشد در ۲۴ ساعت گذشته جزو مثبت‌ترین رمزارزهای بزرگ بازار کریپتو بود.

سهام ایالات متحده: شاخص‌ها در بازار سهام سنتی نیز کاهشی بودند. میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) ۴۸۰ واحد سقوط کرد و با افت ۱.۶٪ به پایین‌ترین مقدار خود در سال رسید. نزدک و S&P 500 نیز هر دو حدود ۲٪ افت کردند.

شاخص دلار (DXY): شاخص دلار (DXY) وضعیت بهتری داشت و ۱.۱۸٪ افزایش یافت و به ۱۱۳.۲۳ رسید که بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته است.

به نظر می‌رسد بیت کوین و اتریوم به یک کاتالیزور و محرک قوی برای رشد خود نیاز داشته باشند. با توجه به تلاش فدرال رزرو برای جلوگیری از تورم با افزایش نرخ بهره و کاهش حجم ترازنامه ۸ تریلیون دلاری خود، دارایی‌های ریسکی، از جمله ارزهای دیجیتال، همچنان تحت فشار قرار خواهند گرفت. با افزایش نرخ بهره، نگهداری دلار آمریکا به دلیل افزایش بازدهی جذاب‌تر می‌شود و این جلوی تبدیل دلار به رمزارز و افزایش تقاضای رمزارزها را می‌گیرد. به همین دلیل است که گفته می‌شود میان بیت کوین و دلار همبستگی منفی وجود دارد.

در تصویر زیر که از داده‌های قیمت ایده خبر تهیه شده است می‌توانید وضعیت رمزارزهای بزرگ بازار کریپتو را ببینید.

۱۰ رمزارز بزرگ بازار رمزارز از نظر ارزش بازار منبع: ایده خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *