پرش به محتوا

چگونه از شناسایی دستگاه ماینر خود جلوگیری کنیم؟

ماینینگ یا استخراج رمزارزها در ایران قدمتی چندساله پیدا کرده است؛ اما در این بین تحریم‌های مختلف باعث شده است تا همواره شاهد تغییراتی در قوانین نظارتی حاکم بر پلتفرم‌های مختلف از جمله آدرس‌های کیف پول و استخرهای استخراج باشیم. این امر باعث شده است که ماینرهای ایرانی همواره نگرانی از شناسایی شدن، جلوگیری از فعالیت خود و بلوکه کردن موجودی داشته باشند. در این مطلب سعی داریم تا راه‌حل‌هایی را ارائه کنیم که این نگرانی تا حد زیادی برطرف شود. شما می‌توانید برای محاسبه سود استخراج رمزارزهای مختلف، از ماشین حساب ماینینگ ایده خبر استفاده کنید.
در ادامه این مطلب، راه‌هایی که ممکن است دستگاه ماینر شما به عنوان یک کاربر غیرمجاز لیبل بخورد را بررسی می‌کنیم و راه‌های پیش‌گیری از شناسایی ماینر را به شما آموزش می‌دهیم. با ایده خبر همراه باشید.

کاربران گرامی ایده خبر، در نظر داشته باشید که قبل از استفاده از روش‌هایی که در این مقاله آورده شده‌اند، حتما تحقیق و بررسی لازم را انجام دهید. در صورت بروز مشکل به دلیل استفاده از روش‌های گفته‌شده، ایده خبر مسئولیتی نمی‌پذیرد.

شناسایی ماینر از طریق مک آدرس

ماینرها نیز مانند هر دستگاه دیگری که به شبکه اینترنت وصل می‌شوند، ۲ آدرس شناسایی آی‌پی آدرس (IP Address) و مک آدرس (Mac Address) را در شبکه دارند. به طور معمول مک آدرس‌ها ثابت هستند و در ROM دستگاه شما ذخیره شده‌اند و به نوعی جزء مشخصات دستگاه شما محسوب می‌شوند. به همین خاطر تغییر آدرس آن‌ها کاری سخت و تخصصی است.
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که احتمال وقوع این قضیه لااقل در شرایط کنونی و مکانیسم‌های شناسایی موجود برای ماینرهای ایرانی، بسیار ناچیز است اما هیچ چیز غیرممکن نیست.
بسته به اینکه شما چه رمزارزی را برای استخراج انتخاب کرده باشید، روش تغییر مک آدرس متفاوت است. در حال حاضر بیشتر دستگاه‌های ASIC برای استخراج بیت کوین، لایت کوین و استخراج دوج کوین در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند. ریگ‌های استفاده کننده از کارت‌های گرافیک (GPU) نیز برای استخراج اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای راهنمایی در زمینه انتخاب دستگاه ماینر می‌توانید به سرویس «دستگاه‌های ماینینگ» ایده خبر مراجعه نمایید.
چطور از شناسایی ماینر توسط مک آدرس جلوگیری کنیم؟
۱- تا جایی ممکن از خرید ماینرهای دسته دوم اجتناب کنید. این احتمال وجود دارد که به خاطر رعایت نکردن برخی از جوانب احتیاط در استفاده‌های قبلی از این دستگاه، مک آدرس مرتبط با آن دستگاه نیز لیبل غیرمجاز خورده باشد.
۲- از همان ابتدای استفاده از دستگاه، حتما از VPN‌های با آدرس سرور ثابت استفاده کنید که در ادامه مفصل به آن خواهیم پرداخت.
شناسایی ماینر از طریق IP آدرس
مهم‌ترین شیوه شناسایی ماینرها و در نتیجه مهم‌ترین خطری که ممکن است شما را تهدید کند همین شناسایی از طریق IP آدرس است. علاوه بر بحث شناسایی تغییرات مداوم IP شما در یک استخر استخراج می‌تواند در فرآیند استخراج شما اختلال ایجاد کند.
چطور از شناسایی ماینر توسط آدرس IP جلوگیری کنیم؟
برای جلوگیری از شناسایی ماینر توسط IP آدرس، از همان ابتدا سعی کنید از VPNهای با آدرس ثابت یا VPS استفاده کنید. معمولا این کار برای شما هزینه اندکی را به همراه خواهد داشت. حتما سعی کنید از جایی VPN خود را خریداری کنید که پروتکل Open VPN را به شما ارائه دهد. اما هیچ دستگاه ماینری قابلیت ثبت تنظیم VPN بر روی خود را ندارد. برای حل این مشکل باید VPN خریداری شده را بر روی مودم یا روتر خود تنظیم نمایید. از آنجایی که پایدار بودن اینترنت در استخراج رمزارزها از اهمیت فراوانی برخوردار است، پیشنهاد ما استفاده از روتر (Router) است که این امکان را به شما می‌دهد تا ۲ اتصال مجزای اینترنت برای آن تعریف کنید تا در صورت قطعی یا اختلال در یکی از دسترسی‌های خود، شبکه به صورت اتوماتیک از اتصال جایگزین اینترنت شما استفاده کند.
آموزش تنظیم VPN بر روی مودم یا روتر
۱- ابتدا با یک موبایل یا کامپیوتر به مودم یا روتر خود وصل شوید. این کار هم می‌تواند از طریق کابل شبکه صورت گیرد و هم از طریق اتصال بی‌سیم (وایفای).
۲- اطمینان حاصل کنید که VPN بر روی موبایل یا لپتاپ شما باز نباشد.
۳- آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را در مرورگر خود (به طور مثال گوگل کروم) وارد کنید. در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود، نام کاربری و پسورد خود را وارد کنید. این ۲ مقدار به صورت پیش‌فرض برابر admin هستند.
۴- برخی از مودم‌ها و روترها به صورت پیش‌فرض قابلیت تنظیم VPN به صورت مستقیم را برای شما فراهم می‌کنند. در این صورت باید دنبال گزینه با نام VPN بگردید. تصویر زیر مربوط به مودم TD-LTE ایرانسل است که این قابلیت را دارد. در این صورت تنها نیاز خواهید داشت که تیک فعال‌سازی آن را بزنید و آدرس سرور VPN را به همراه نام کاربری و پسورد وارد کنید و پروتکل مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید.
فعال‌سازی VPN بر روی مودم یا روتر
۵- در مورد روترهایی که به صورت پیش‌فرض قابلیت تنظیم VPN را ندارند می‌توان از فرم‌ور DD-WRT استفاده کرد. قبل از اینکار، از طریق این لینک بررسی کنید که آیا روتر شما قابلیت نصب این فرم‌ور را دارد یا نه. در این لینک، پس از جستجوی برند روتر خود به دنبال یافتن مدل مدنظرتان باشید. در صورت عدم مشاهده عبارت yes مقابل مدل دستگاه خود، متاسفانه باید گفت روتر شما از این فرم‌ور پشتیبانی نمی‌کند. برای مثال، ما در شکل زیر برند tp-link را جستجو کردیم.
پیدا کردن مدل روتر در پلتفرم dd-wrt
۶- پس از پیدا کردن مدل روتر خود بر روی نام آن کلیک کنید. به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که در آن فایل نصب فرم ور dd-wrt موجود است. مطابق تصویر زیر بر روی فایل با پسوند bin کلیک کنید تا دانلود شود.
دریافت فایل نصبی فرم ور
۷- اکنون مجددا به صفحه تنظیمات روتر خود مطابق با مرحله ۳ وارد شوید. باید در این بخش به دنبال عبارت Firmware بگردید. به عنوان مثال در روتر‌های tp-link این بخش در داخل سربرگ maintenance قرار دارد. در این بخش قسمتی برای آپلود فایل فرم‌ور وجود دارد. بر روی آن کلیک کنید و فایل با پسوند bin را که دانلود کرده‌اید، انتخاب کنید. در انتها دکمه upgrade را از پایین صفحه زده و منتظر بمانید.
نحووه نصب فرم ور در روتر
۸- پس از پایان این عملیات، روتر خود را ری‌استارت کنید و مجددا به صفحه تنظیمات آن بروید. مشاهده خواهید کرد که محیط کار این صفحه تغییر کرده است. مطابق شکل زیر، از منوی بالای صفحه بر روی عبارت Services کلیک کنید و سپس در نوار پایینی VPN را انتخاب کنید. از قسمت OpenVPN Client گزینه enable را فعال کنید.
نحوه تنظیم VPN بر روی روتر
با انتخاب گزینه enable صفحه زیر به نمایش درخواهد آمد. در قسمت‌های مشخص شده اطلاعات VPN خود را وارد کنید. برای این کار فایل پیکربندی OpenVPN که موقع خرید VPN خود دریافت کرده‌اید را باز کرده و مطابق با آن صفحه را تکمیل نمایید.
پیکربندی تنظیمات VPN روتر
با ثبت تغییرات فوق عملیات تنظیم VPN برای دستگاه ماینر شما به پایان می‌رسد. در صورتی که تعداد زیادی دستگاه ماینر در اختیار دارید باید از سوییچ برای اتصال همه آن‌ها به روتر استفاده کنید. معماری کلی گفته شده تا اینجا، در شکل زیر قابل مشاهده است.
معماری اتصال یک مزرعه استخراج به استخر استخراج
شناسایی ماینر از طریق آدرس کیف پول
در فرآیند استخراج رمزارزها، شما باید آدرس کیف پول خود را به استخر استخراجی که از آن استفاده می‌کنید بدهید تا موجودی به‌دست آمده شما از طریق ماینینگ به این آدرس واریز شود. درخواست برداشت موجودی از استخرها به سه طریق انجام می‌شود: یا به صورت اتوماتیک بر اساس یک دوره زمانی؛ یا رسیدن موجودی شما به یک سطح مشخص؛ و یا از طریق درخواست برداشت دستی توسط خود شما.
بنابرین اتصال شما به استخر استخراج برای ثبت درخواست برداشت موجودی از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. در اینجا نیز مانند مورد قبل آدرس IP شما نباید متعلق به ایران باشد. بهتر است از اینترنت متصل به ریگ ماینینگ خود استفاده کنید که حالا از سمت روتر به VPN با آدرس سرور ثابت متصل است؛ اما در صورت میسر نبودن این کار، می‌توانید به صورت جداگانه از VPN استفاده کنید و وارد پنل خود در استخر استخراج شوید.
برای راهنمایی در زمینه انتخاب استخر استخراج مناسب می‌توانید به سرویس «استخرهای ماینینگ» ایده خبر مراجعه کنید.
مورد بعدی بحث تراکنش‌های انجام شده توسط آن آدرس کیف پول است. اکیدا توصیه می‌شود که اولا آدرس کیف پول خود در صرافی‌های ایرانی را در استخرهای استخراج به عنوان آدرس کیف پول خود ثبت نکنید و در ثانی برای انتقال موجودی این آدرس به صرافی‌های ایرانی، از یک واسطه استفاده کنید. به عنوان مثال شما درخواست برداشت موجودی از استخر را زده‌اید و این استخر مبلغی را به آدرس کیف پول شما واریز می‌کند. بهتر است پس از این مرحله از آدرس واسطه‌ای مثل آدرس کیف پول تراست ولت خود استفاده کرده و ابتدا موجودی را به این آدرس منتقل کنید و سپس از آن کیف پول نسبت به واریز موجودی به صرافی ایرانی اقدام نمایید. این کار به این خاطر انجام می‌شود که اکثر آدرس‌های صرافی‌های ایرانی لیبل خورده‌اند و برای جلوگیری از مشخص شدن ارتباط شما با این آدرس‌ها، باید از کیف پول واسط استفاده کنید.
توصیه آخر در این بخش این است که حتما از آدرس کیف پولی جدید برای ثبت در استخر استخراج استفاده کنید؛ زیرا امکان این وجود دارد که تراکنش‌هایی که در گذشته با صرافی‌های ایرانی داشته‌اید، دردسرساز شوند و شما این تراکنش‌ها را فراموش کرده باشید.

پرسش و پاسخ (FAQ)

آیا ماینرهای ایرانی قابل شناسایی هستند؟
همانطور که گفته شد، به خودی خود یک ماینر ایرانی قابل شناسایی نیست؛ البته به شرطی که برخی از جوانب اطمینان که در این مقاله توضیح داده شد را رعایت کند.
چه راه‌هایی برای شناسایی ماینرهای ایرانی وجود دارد؟
۱- شناسایی از طریق مک آدرس (Mac Address) ۲- شناسایی از طریق آی‌پی آدرس (IP) ۳- شناسایی از طریق آدرس کیف پول
چه کار کنیم که ماینر ما شناسایی و تحریم نشود؟
این مسئله به صورت مفصل در این مقاله توضیح داده شد؛ اما به صورت خلاصه این ۴ توصیه را انجام دهید: ۱- دستگاه ماینر دست دوم نخرید ۲- از همان ابتدا از VPN برای اتصال دستگاه خود استفاده کنید ۳- آدرس کیف پول جدید برای ثبت در استخر استخراج درست کنید ۴- به صورت مستقیم از این آدرس تراکنشی به صرافی‌های ایرانی ارسال نکنید.
جمع‌بندی
در این مقاله سعی کردیم روش‌هایی را که از شناسایی دستگاه شما به عنوان ماینر ایرانی جلوگیری می‌کند، توضیح دهیم. بنابرین پس از خرید تجهیزات استخراج خود از پیکربندی شبکه پیشنهادی زیر استفاده کنید:
۱- از روتر استفاده کنید و ۲ اتصال مجزا اینترنت به آن متصل کنید تا در صورت اختلال در یکی از آن‌ها، اتصال اینترنت دیگر جایگزین آن شود. طبیعتا برای این کار نیاز به ۲ مودم مجزا خواهید داشت. در انتخاب و خرید روتر این نکته را مد نظر داشته باشید که تا حد امکان قابلیت DHCP Server را پشتیبانی کند تا به صورت اتوماتیک آدرس‌های IP هر ریگ استخراج برای آن تعریف شود. در صورتی که یک دستگاه یا ریگ استخراج در اختیار دارید قابلیت DHCP از اهمیت چندانی برخوردار نیست. همین‌طور دقت کنید که در صورتی که قابلیت تعریف مستقیم VPN در مورد آن روتر وجود ندارد، حتما از فرم‌ور DD-WRT پشتیبانی کند.
۲- در صورتی که از یک دستگاه یا ریگ استخراج استفاده می‌کنید این مرحله را در نظر نگیرید. اما در غیر این صورت از یک سوییچ شبکه برای تشکیل شبکه بین آن‌ها استفاده کنید.
۳- روتر خود را با روشی که در این مقاله توضیح داده شد به VPN با آدرس ثابت مجهز کنید.
۴- با استفاده از نرم افزارها یا سیستم عامل‌های تخصصی ماینینگ، (نظیر Hive OS) تجهیزات خود را به استخر استخراج مورد نظر خود متصل کنید و پس از آن مراقب تراکنش‌های آدرس کیف پول تعریف شده در آن باشید (از نظر تراکنش مستقیم به صرافی‌های ایرانی).
اگر تجربه استخراج ارزهای دیجیتال را دارید و در استخرهای ماینینگ فعالیت کرده‌اید، از کدام روش برای عدم شناسایی ماینر خود استفاده می‌کنید؟ کدام استخرها را برای استخراج ترجیح می‌دهید؟ از نظر حساسیت به کاربران ایرانی، استخر مورد استفاده شما در چه وضعیتی قرار دارد؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید و در صورت وقوع مشکل در فرآیندهای ذکر شده، مشکلات خود را در قسمت کامنت‌ها مطرح کنید.

منبع

ایده خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *