پرش به محتوا

گزارش جامع NFT، قسمت پایانی: آینده NFTها

فناوری بلاک چین قابلیت‌های زیادی ارائه کرده است که یکی از آن‌ها توکن بی‌همتا (NFT) است.در سال گذشته میلادی این شکل جدید از دارایی‌ها سروصدای زیادی به پا کرد. از این رو سایت کوین تلگراف اقدام به تهیه گزارش جامعی در خصوص توکن‌های NFT و ما در ایده خبر آن را برای شما ترجمه کردیم. در شش قسمت پیشین این گزارش، در خصوص موارد متعددی سخن گفتیم و اکنون در قسمت پایانی، آینده احتمالی NFTها را بررسی می‌کنیم آیا این توکن‌های بی‌همتا جایی در آینده خواهند داشت؟ برای مطالعه قسمت‌های قبلی این گزارش، به لینک‌های زیر نگاهی بیاندازید: آینده NFT ها چگونه است؟ یک برآورد محافظه‌کارانه حجم فروش توکن‌های NFT در سال ۲۰۲۱ را ۱۷.۷ میلیارد دلار تخمین زد که پیش‌بینی خوش‌بینانه آن رقم ۶۷ میلیارد دلار است. حجم کل فروش NFTهای هنری و کلکسیونی در سال ۲۰۲۱ تا کنون معادل ۲۳ درصد از کل فروش آنلاین آثار هنری، کلکسیونی و عتیقه در سال ۲۰۲۰ است. نوع ورزشی و بازی NFT به ترتیب ۱.۵ و ۰.۱۸ درصد صنعت همتای خود را در اختیار دارند. پیش‌بینی رشد بازار توکن‌های بی‌همتا بازار نوظهور NFT قابلیت‌های زیادی برای رشد دارد به‌ ویژه اگر برای شرکت‌ها و سازمان‌ها سودآوری داشته باشد. همان‌طور که در قسمت قبل توضیح داده شد، ارزش‌گذاری NFTها به شرایط کلی بازار ارزهای دیجیتال بستگی دارد که احتمالا در کوتاه‌مدت باعث رشد صنعت NFT می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال و NFT در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رشد قابل توجهی داشت که به مدت ۱.۵ سال و تا اوایل ۲۰۱۸ ادامه داشت. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال و NFT ها از اواسط سال ۲۰۱۹ در روند صعودی قرار داشته‌اند، بازار در سیکل هایپ قرار دارد. با درنظرگرفتن این شرایط تردیدی نیست که برخی از ارزش‌گذاری‌های بازار در حال حاضر مسخره هستند اما این باعث نمی‌شود که ارزش اقتصادی این بازار کم شود. با ظهور کسری‌سازی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ورود توکن‌های بی‌همتا در حوزه‌های بازده و مشتقات، بازار NFT احتمالا به این رشد قوی خود ادامه خواهد داد و رکوردهای جدیدی می‌زند. بر اساس آمار سایت NonFungible.com کل فروش NFT از اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۱۵ سپتامبر همان سال ۴.۵۴ میلیارد دلار بوده است که تنها در ماه اوت شاهد ۲.۶ میلیارد دلار فروش بوده‌ایم. بر اساس یک مدل رگرسیون نمایی که متوسط میانگین فروش ماهانه را تا پایان سال ۲۰۲۱ مدل می‌کند، پیش‌بینی شده که کل حجم فروش ۱۷.۷ میلیارد دلار است که یک تخمین محافظه‌کارانه از آینده NFT ها است. برای این که پیش‌بینی خوش‌بینانه‌تری داشته باشیم می‌توانیم متوسط فروش ماهانه از ژانویه ۲۰۲۰ تا امروز را در نظر گرفته و مدل‌سازی کنیم. نتیجه این پیش‌بینی این است که نرخ رشد متوسط ماهانه ۱۸۵ درصد است که در نتیجه مجموع فروش NFT در سال ۲۰۲۱ به ۶۷ میلیارد دلار می‌رسد. پیش‌بینی خوشبینانه پبیش‌بینی محافظه‌کارانه آینده NFT ها: حوزه هنر و اقلام کلکسیونی بازار NFT با صنایع زیادی در ارتباط است. در حال بازی و هنر دو بخش مهم این بازار هستند که با آن ارتباط دارند. بر اساس گزارش Statista تعداد تراکنش‌ها در سال ۲۰۲۰ در بازار سنتی هنر ۳۱.۴ میلیون بوده که ارزش کل آن بر اساس گزارش Art Basel به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. این اعدا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۲ درصد کاهش داشت. در نتیجه فروش آنلاین آثار هنری طی سال ۲۰۲۰ دوبرابر شد و به ۱۲.۴ میلیارد دلار رسید و سهم آن از ۹ به ۲۵ درصد بازار رسید. بر اساس پژوهش‌های سایت Cointelegraph و داده‌های NonFungible.com تراکنش‌های NFT در بستر اتریوم که شامل آثار هنری و کلکسیونی می‌شود از ژانویه تا اوت 202۲۰۲۱1 شامل ۸۰۰ هزار مورد بود که ارزش کل آن‌ها به ۲.۹۳ میلیارد دلار می‌رسد. با این توضیحات بازار NFT آثار هنری و کلکسیونی ۲۳.۶ درصد از ارزش بازار آثار هنری و کلکسیونی آنلاین دنیا را شامل می‌شود. این در حالی است که تراکنش‌های آن تنها سهم ۲.۵ درصدی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که NFT هنری و کلکسیونی بسیار بیشتر از همتایان سنتی خود قیمت‌گذاری می‌شوند و می‌توان به راحتی قیمت آن‌ها را بالا تعیین کرد و آینده NFT ها در این حوزه مناسب است. اگرچه افزایش فروش آنلاین آثار هنری به دلیل شیوع ویروس کرونا ممکن است به NFTها کمک کند سهم خود از بازار را حفظ کنند. NFTهای مبتنی بر بازی بر اساس داده‌های Newzoo و به گزارش از WePC کل درآمد ناشی از صنعت بازی‌های ویدئویی در سال ۲۰۲۰ تقریبا برابر با ۱۵۹ میلیارد دلار است. ۸۵ درصد از این درآمد از بازی‌های رایگان (free-to-play) و از طریق خریدهای درون‌برنامه‌ای بوده است. اقتصاد بازی‌های رایگان و NFTهای مبتنی بر بازی به سرعت در حال ‌رشد هستند و به نظر می‌رسد مدل آینده کسب درآمد از بازی هستند. بر اساس محاسبات Cointelegraph و داده‌های DappRadar.com توکن‌های غیر مثلی مبتنی بر بازی و در بلاکچین‌های مختلف در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۹۳ میلیارد دلار ارزش داشته‌اند. این مقدار تنها ۱.۵ درصد از کل درآمد بازی‌های رایگان در سال ۲۰۲۰ است. این کاربرد NFT بسیار کمتر از آثار هنری و کلکسیونی ارزش‌گذاری شده است. بازار بازی در سال ۲۰۲۱ به رشد خود ادامه داد که شیوع ویروس کرونا نیز باعث تقویت آن شد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵۸ میلیارد دلار برسد. اگر NFTهای بازی تنها ۵ درصد از تراکنش‌های بازی‌های رایگان را شامل شود ارزش آن در سال ۲۰۲۵ برابر با ۱۱ میلیارد دلار می‌شود. NFTهای مبتنی بر ورزش بازار ورزش نیز یک بخش دیگر است که سرعت رشد زیادی در NFT دارد و می‌تواند در بازار سنتی همتای خود نیز نقش داشته باشد. ارزش بازار جهانی ورزش در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۵۸ میلیارد دلار بوده است که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۵.۴ درصد کاهش داشته است. این صنعت با ورزش‌های الکترونیکی، فناوری واقعیت مجازی و فروش آنلاین بلیت به سرعت در سال ۲۰۲۰ دیجیتالی شد که در نتیجه برای استفاده از NFT بسیار مناسب شده است. ارزش NFTهای ورزشی در سال ۲۰۲۱ در بستر اتریوم به ۸۳ میلیون دلار رسید که تنها ۰.۱۸ ارزش کل بازار ورزش است. پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار ورزش تا سال ۲۰۲۵ به ۶۰۰ میلیارد دلار برسد و اگر NFTهای ورزشی تنها ۱ درصد از آن را در اختیار داشته باشند ارزش آینده NFT ها به ۶ میلیارد دلار می‌رسد. مشابه بخش بازی انتظار می‌رود این بازار پس از رهایی از ویروس کرونا رشد قابل‌توجهی داشته باشد و در نتیجه در مقایسه با بازار آثار هنری و کلکسیونی شاهد قیمت‌گذاری منصفانه‌تری باشیم. ماورای NFT در ادامه درباره کاربردهای دیگر NFT توضیح داده‌ایم. این کاربردها فراتر از تنها یک بعد است و در آن صرفا NFT بررسی نمی‌شود. در مثال‌هایی که در ادامه توضیح داده‌ایم کاربرد NFT در حوزه‌های دیگر نیز بررسی می‌شود که در نوع خود بسیار جالب است. متاورس چیست و چه استفاده‌ای دارد؟ متاورس‌ها شبکه‌ای از فضاهای سایبری هستند که مردم می‌توانند در آن به وسیله آواتار خود با یکدیگر، اشیای دیجیتال و جهان واقعی تعامل داشته باشند. درحالی‌که تعاریف مختلفی برای متاورس ارائه شده است، همه آن‌ها مبتنی بر فناوری‌هایی از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، اینترنت اشیا و وب ۳، دوقلوهای دیجیتال و بلاک چین هستند. درحالی‌که بیشتر افراد متاورس را یک جهان واقعیت مجازی منفرد و کاملا فراگیر می‌دانند، مشابه فیلم «بازیکن شماره یک آماده» این موضوع شاید تنها یک تفسیر باشد. متاورس به زیرساختی گفته می‌شود که بر قابلیت همکاری در فضای مجازی، ادامه هویت مجازی یک نفر یا همان آواتار و تداوم اشیا و مالکیت دیجیتال تاکید دارد. فناوری بلاک چین باعث تداوم و جهانی‌شدن هویت و دارایی دیجیتال می‌شود. در میان هیاهوی فضای مجازی، مانند چراغی هستند که حقیقت را آشکار می‌کنند و باعث ایجاد همکاری بدون اعتماد می‌شوند. در ادامه درباره ویژگی‌های متاورس و نقش آن‌ها در آینده NFT ها توضیح خواهیم داد. بررسی ویژگی‌های متاورس و نقش آن در آینده NFT ها غوطه‌ور شدن یکی دیگر از فاکتورهای مهم متاورس است اما دوباره مانند سبک ماتریسی شبیه‌ساز واقعیت مجازی نیست که ممکن است با شنیدن نام متاورس به ذهن شما می‌رسد. در دنیای رسانه‌های دیجیتالی امروز، غوطه‌وری فراتر از یک حالت است و در میان رسانه‌های مختلف گسترش پیدا می‌کند. داستان‌سرایی چندرسانه‌ای مانند دنیای سینمایی مارول (Marvel) نمونه‌هایی از این موضوع هستند. در این مثال‌ها با استفاده از فیلم، نمایش، بازی، کتاب، کمیک و نمونه‌های مشابه راهی برای ورود به دنیای مارول دارید. متاورس‌ها رسانه‌ای برای فضاهای مجازی و واقعیت اقتصادی هستند. فضای مجازی می‌تواند یک وب‌سایت در مرورگر، اپلیکیشن تلفن همراه، بازی ویدئویی، چت روم (chatroom) یا محیط واقعیت مجازی باشد. رسانه‌ای که از آن استفاده می‌شود به اندازه تداوم هویت دیجیتالی و مالکیت شما که تجسمی از داستان‌سرایی چندرسانه‌ای است مهم نیست. اکنون که فناوری بلاک چین مالکیت در فضای مجازی را ممکن کرده است، یک ساختار معقول از نظر اقتصادی برای جوامع مجازی در حال شکل‌گیری است. فیسبوک و epic games هر دو اعلام کرده‌اند که محصولات آن‌ها در حال تغییر رویه به سمت متاورس هستند و فیسبوک نیز نام کمپانی مادر خود را به Meta تغییر داد. شاید در آینده شاهد ظهور جوامع مستقل دیجیتالی مستقل باشیم که با قرارداد هوشمند و سازمان غیرمتمرکز خودکار (DAO) با هم تعامل دارند. شاید شاهد این باشیم که در میان مجله Fortune 500 (مجله معرفی ۵۰۰ کمپانی برتر) جای داشته باشند. آینده NFT ها: کسب درآمد با بازی (Play-to-earn) NFTهای مبتنی بر بازی‌های ویدئویی ثابت کرده‌اند که کاربرد زیادی در صنعت بازی دارند و لازم است آینده NFT ها از این نظر نیز بررسی شود. اکنون آیتم‌های درون بازی، دارایی و اشیا مجازی را می‌توان تحت مالکیت داشت که هرکدام از آن‌ها عملکرد و روش کسب درآمد منحصربه‌فردی دارند. کسب درآمد با بازی در تقاطع بازی، وب ۳ و دیفای (Defi) قرار دارد که شامل فناوری‌های مختلفی مانند NFT، ییلد فارم (yield farm)، ارزهای قابل تعویض (fungible currencies) و DAO است. تاریخچه کسب درآمد از بازی‌های ویدئویی به مدل‌های پرداخت به ازای بازی‌کردن برمی‌گردد که در آن با سپرده‌گذاری می‌توانستید ماشین آرکید (arcade machine) یا بازی جعبه‌ای خریداری کنید. یکی از اشکال دیگر درآمدزایی از روش پرداخت به ازای بازی یا همان مدل پرداخت به ازای برنده‌شدن، تمرکز بر تراکنش‌های خرد درون بازی است که بیشتر توسط طراح‌های بازی‌های تلفن همراه ارائه شده است. ظاهرا پرداخت به ازای بازی‌کردن آینده کسب درآمد از بازی‌های ویدئویی است. با درآمدزایی از دارایی‌های درون بازی، اقتصادهای پیچیده‌ای هم درون این بازی‌ها و هم در سراسر جهان شکل گرفته است. بازیکنان در این بازی‌های شانس درآمدزایی، نوآوری، ایجاد و سهم داشتن در دنیای بازی را دارند. AG و DarkForestCapital در پست اخیر خود درباره آینده NFT ها و قدرت پرداخت به ازای بازی نوشتند: پرداخت به ازای بازی به طور اساسی توزیع قدرت اقتصادی را بین سهام‌داران در اکوسیستم بازی تغییر می‌دهد. این کار قدرت را به طور خاص در اختیار گیمرها قرار می‌دهد که در وهله اول یک بازی را ارزشمند می‌دانند. در بازی‌های سنتی بازیکنان وقت و سرمایه خود را در ازای سرگرمی می‌پرداختند. با این روش تلاش‌های آنان قابلیت کسب درآمد دارد و به راحتی می‌توان مالک سهم خود شد اثرات کسب درآمد به ازای بازی کردن یکی از پدیده‌های جالب که از مدل‌های پرداخت به ازای بازی به وجود آمده است DAOهای صنفی و بورسیه است. در ساده‌ترین شکل بورسیه مبلغی است که در ازای آیتم‌های درون بازی هم تیمی و مربیگری به بازیکنان داده می‌شود و در ازای آن نیز سهمی از درآمدها گرفته می‌شود. این کار باعث به‌وجودآمدن صنف در DAO شده است که برای مثال می‌توان به Yield Guild اشاره کرد. این پلتفرم مخزنی از NFT، توکن‌های بازی و دارایی‌های دیگر را به روش غیرمتمرکز مدیریت می‌کند. این انجمن‌ها بورسیه، جایزه، تیم‌های ورزش الکترونیکی، رویدادهای جامعه و عملکردهای دیگر را در اقتصاد پرداخت به ازای بازی هماهنگ می‌کنند. با درنظرگرفتن گزارش‌هایی که از درآمدهای مناسب این بازی‌ها مانند Axie Infinity می‌شود، کارکردن در متاورس چندان غیرمعقول نیست. آینده NFT ها: اقتصاد خالقان محتوا هنر امروزه اینترنت تحت سلطه پلتفرم‌هایی است که تا حد زیادی مبتنی بر محتوای مردم هستند. گوگل، یوتیوب، ویکی‌پدیا و شبکه‌های اجتماعی مختلف نمونه‌هایی از این موارد هستند. با وجود این بخش کمی از سود به تولیدکننده‌های این محتواها می‌رسد. اینجاست که آینده NFT ها نقش تعیین کننده‌ای دارد والبته هم اکنون نیز روند تاثیرگذاری آن‌ها شروع شده است. درحالی‌که پلتفرم‌های همتا به همتا و سرمایه‌گذاری جمعی ظهور کرده‌اند این پلتفرم‌ها توسط واسطه‌ها یا زیرساخت‌های موجود محدود می‌شوند. اقتصاد خالق یک اکوسیستم کسب درآمد در حال ظهور در زمینه تولید، توزیع، حمایت محتوا و تحت حمایت جامعه است که بر مبنای وب ۳ و بلاک چین ایجاد شده است. توکن‌های قابل تعویض اجتماعی در سال ۲۰۲۰ پدیدار شدند که بیشتر توسط تولیدکننده‌های محتوا به عنوان ابزاری برای افزایش سرمایه، پاداش دادن به اعضای جامعه و مدیریت حاکمیت جامعه استفاده می‌شود. بسیاری از این خالقان برای خودشان توکن ساختند و جامعه خود را با ICO راه‌اندازی کردند. سپس پلتفرم‌هایی مانند Collab.Land به این سازندگان اجاره دادند در جامعه دارندگان توکن‌های خود هماهنگی ایجاد کنند. NFTها به هنرمندان دیجیتال کمک می‌کند با انتشار و فروش مستقیم محتوای خود در بازارهای آزاد درآمد داشته باشند. در فرایند ساختن توکن و فروش آن به یک جامعه، هولدرها، طرفداران، کلکسیون داران توکن‌ها و متصدیان همگی سهم دارند. این قابلیت به سازندگان کمک می‌کند تا خرده اقتصاد خودشان را با ساختن چرخه‌ای از خلق ارزش در میان تمام شرکت‌کننده‌ها داشته باشند. پلتفرم‌های مفید و کاربردی Curation DAO یک پدیده نوظهور است که در آن بازارهای غیرمتمرکز با جامعه خود هماهنگ می‌شوند تا پیرامون یک سبک خاص ارزش خلق کنند، هنرمندان را حمایت کنند و نقشی در واردکردن سلیقه‌های مختلف در بازار داشته باشند. Audius یک پلتفرم پیشتاز در زمینه وب ۳ برای پخش موسیقی است که به هنرمندان کمک می‌کند سهم بیشتری از درآمد پخش داشته باشند، NFTهای کلکسیونی منتشر کنند و انجمن بسازند. خارج از اتریوم، پلتفرم‌های دیگری مانند One Of، Metaplex و Raydium وجود دارند. این پلتفرم‌ها به سازندگان کمک می‌کنند به راحتی یک بازار، فروشگاه اینترنتی و زیرساخت‌های دیگر بسازند. نتیجه‌گیری سال ۲۰۲۱ بهار پدیده‌ای به نام توکن بی‌همتا یا NFT بود. انتظار می‌رود این بخش از دنیای ارزهای دیجیتال طی سال‌های آتی رشد فراوانی داشته باشد و در حوزه‌های زیادی کاربرد پیدا کند. تا کنون تنها نوک کوه یخ NFTها عیان گشته است. در طی بخش‌های مختلف این گزارش جامع، به بررسی وجوه مختلف دنیای NFTها پرداختیم و شمایی از حال و آینده ارائه دادیم. دیدگاه شما در خصوص این حوزه چیست؟ آیا NFTها آمده‌اند تا بمانند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *