پرش به محتوا

بزرگترین ایردراپ های سال ۲۰۲۳ که نباید از آن‌ها غافل شوید

حتی اگر کلا اهل کسب درآمد از Airdrop نیستید و تلاش برای آن را بیهوده می‌دانید، شانس کسب ایردراپ احتمالی برخی از پروژه‌ها در سال جدید میلادی را نباید از دست دهید. ایردراپ یکی از شیوه‌های کسب درآمد در حوزه ارزهای دیجیتال است که طرفداران و مخالفان خاص خودش را دارد، اما رفته‌رفته روش اجرای آن توسط پروژه‌ها در حال تغییر است و افراد شانس بیشتری برای دریافت پاداش دارند. سال ۲۰۲۱ شاهد توزیع هزاران دلار توکن‌ رایگان بین کاربران بودیم و در این مقاله می‌خواهیم بزرگترین ایردراپ های سال ۲۰۲۳ را که احتمال رخ دادن و سود بالایی دارند، معرفی کنیم. با ایده خبر همراه باشید.

معرفی بزرگترین ایردراپ های احتمالی سال ۲۰۲۳

شیوه ایردراپ‌ها در گذشته معمولا به این صورت بود که از کاربران کارهایی ساده مانند دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی یا معرفی به دوستان خواسته می‌شد. تعداد زیادی این فعالیت‌ها را تکمیل می‌کردند و در نهایت توکن‌های رایگان به صورت رندم بین برخی از این کاربران توزیع می‌شد؛ مبلغ این ایردراپ‌ها هم معمولا ناچیز بود. در نتیجه کاربران زیادی به مرور دلسرد می‌شدند و تلاش برای به دست‌آوردن ایردراپ را بیهوده می‌دانند.
با گذر زمان و بالغ‌تر شدن جامعه کریپتو، رویکرد پروژه‌ها به خصوص در سال گذشته نسبت به ایردراپ تغییر پیدا کرد. در این شیوه جدید، پروژه‌ها توکن‌های رایگان را بین کاربران و مشارکت‌کنندگان اولیه توزیع می‌کنند. معمولا همه افرادی که فعالیتی انجام داده‌اند، توکن رایگان دریافت می‌کنند. معادل دلاری ایردراپ نیز قابل قبول و در بعضی موارد چشم‌گیر است.
این سبک جدید ایردراپ به Retrodrop یا Retroactive Airdrop موسوم شده است و در بعضی از وبسایت‌ها نیز با نام ایردراپ احتمالی (Potential Airdrop) به آن‌ها پرداخته می‌شود. در این مدل‌ معمولا صحبت یا اعلامی رسمی برای ایردراپ وجود ندارد، زمانی برای آن مشخص نیست و حتی کار مشخصی هم از کاربران خواسته نمی‌شود؛ اما عده‌ای با استناد به منابع مختلف از جمله وایت پیپر و توکنومیکس پروژه، احتمال می‌دهند بین کاربران اولیه ایردراپ انجام شود. معمولا با دو مدل پروژه در رترودراپ‌ها مواجه می‌شویم:
پروژه‌‌هایی که در مرحله تست هستند: برخی از پروژه‌‌ها قبل از لانچ شبکه اصلی (Mainnet)، نیاز دارند تا تعدادی کاربر از خدمات و محصولات آن‌ها در شبکه آزمایشی (Testnet) استفاده کنند. در عوض برای قدردانی از تلاش‌های مشارکت‌کنندگان اولیه، در زمان راه‌اندازی مین‌نت تعدادی از توکن‌های پروژه بین آن‌ها توزیع می‌شود. پروژه‌هایی که لانچ شده‌اند ولی هنوز توکن ندارند: برخی پروژه‌ها هستند که مین‌نت آن‌ها لانچ شده است، در حال ارائه خدمات هستند و بعضا اکوسیستمی هم تشکیل داده‌اند؛ اما هنوز توکن آن‌ها به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. ممکن است آن‌ها ابتدا تصمیمی برای داشتن توکن نداشته و بعد از مدتی به دنبال راه‌اندازی یک توکن کاربردی افتاده باشند یا از ابتدا بنای آن‌ها بر این باشد که بعد از رسیدن به ثبات و دست یافتن به تعداد مشخصی یوزر توکنشان را لانچ کنند. این پروژه‌ها نیز معمولا در رویداد تولید و توزیع توکن (Token Generation Event)، تعدادی توکن به صورت رایگان بین کاربران اولیه خودشان توزیع می‌کنند.
رترودراپ به پروژه‌ها کمک می‌کند تا باگ‌ها و ارورهای احتمالی زیر فشار استفاده کاربران را پیدا کنند و همچنین باعث جذب کاربران به یک پروژه نیز می‌شود، این یعنی وظیفه مارکتینگی خود را هم انجام می‌دهد. برای کسب سود خوب از این شیوه ایردراپ باید به دنبال پروژه‌های بزرگ بود، به خصوص آن‌هایی که اکوسیستم بزرگی ساخته‌ و سرمایه بالایی جذب کرده‌اند.
معمولا اخبار مربوط به این پروژه‌های بزرگ و ایردراپ احتمالی آن‌ها پخش می‌شود. ما در ایده خبر همواره ایردراپ‌های بزرگ احتمالی را اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و روش دریافت آن‌ها را آموزش می‌دهیم. کاربران در این حالت نسبت به ایردراپ‌های گذشته، معمولا باید کارهای بیشتر و پیچیده‌تری انجام دهند، زمان بیشتری بگذارند و در مورد پروژه‌هایی که راه‌اندازی شده ولی توکن ندارند، میزان کمی کارمزد بپردازند؛ تجربه نشان داده که صرف این زمان و هزینه، ارزشش را دارد.
یکی از بزرگترین ایردراپ‌های سال ۲۰۲۲ که به همین شیوه Retroactive Airdrop انجام شد، مربوط به پروژه آپتوس است. این پروژه به همه کسانی که یک توکن NFT در تست‌نت مینت کرده بودند، ۱۵۰ توکن APT ایردراپ کرد که البته برای Claim آن،‌یک بازه زمانی ۶ روزه وجود داشت. در زمان انجام ایردراپ قیمت APT به حدود ۱۰ دلار هم رسید، این یعنی سود ۱۵۰۰ دلاری برای مشارکت‌کنندگان اولیه.

در ادامه مقاله به معرفی ۷ پروژه‌ بزرگ که ایردراپ احتمالی آن‌ها در سال ۲۰۲۳ رخ می‌دهد، خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که همه‌چیز در حد احتمال و گمانه‌زنی است، اما واقعا به امتحان کردنش می‌ارزد. همچنین پروژه‌های بزرگی که هنوز لانچ نشده‌اند، معمولا ایردراپ قابل توجهی به کسانی می‌دهند که به عنوان نود در شبکه تستی فعالیت کنند؛ اما این موضوع پیچیده‌تر، نیازمند دانش بالا و پیش‌نیازهای سخت‌افزاری است. به همین دلیل ما به بحث ایردراپ نودها نمی‌پردازیم؛ اما اگر علاقه و شرایط آن را دارید و پروژه خوبی را شناسایی کردید، حتما پیگیر شرایط و زمان انتخاب نودهای شبکه تستی آن باشید.
۱. ایردراپ احتمالی Layerzero

لیرزیرو یکی از پروژه‌های بزرگی است که دست روی حل معضلی بزرگ در تکنولوژی بلاکچین یعنی قابلیت همکاری (Interoperability) گذاشته است. لیرزیرو در اصل پروتکلی برای ارسال و دریافت پیام بین شبکه‌های بلاکچینی است که تاکنون از ۱۹ زنجیره مختلف از جمله اتریوم، آربیتروم،‌ آوالانچ، فانتوم،‌ BNB Chain،‌ آپتیمیزم و غیره پشتیبانی می‌کند. اپلیکیشن‌های مختلف مثل صرافی های غیرمتمرکز یا بریج‌ ها می‌توانند از پروتکل Layerzero برای ارسال پیام استفاده کنند.
لیرزیرو حدود ۲۱۳ میلیون دلار از شرکت‌های بزرگ و مطرح سرمایه جذب کرده است و چندین پروژه در حال حاضر از آن استفاده می‌‌کنند. تعامل با هریک از این پروژه‌ها شانس دریافت ایردراپ را افزایش می‌دهد. در مقاله زیر به طور کامل به معرفی ایردراپ Layerzzero پرداخته شده و آموزش دو مورد از پلتفرم‌ها نیز آورده شده است.

۲. ایردراپ احتمالی Zksync
مقیاس‌پذیری یکی دیگر از بحث‌های مهم در ارتباط با پروژه‌های بلاکچینی و رمزارزها است. در شبکه‌ای مثل اتریوم که برنامه‌های غیرمتمرکز زیادی روی آن کار می‌کنند،‌ نیاز به مقیاس‌پذیری منجر به ظهور و رشد راهکارهای لایه دوم شد. پروژه ZkSync راهکاری برای افزایش مقیاس‌پذیری و اولین ZK Rollup سازگار با ماشین مجازی اتریوم است. نسخه دوم zkSync قراردادهای هوشمند را به رول‌آپ‌های دانش صفر اضافه کرده است.
وقتی وارد سایت zkSync می‌شوید، متوجه خواهید شد که آن‌ها تا به حال ۴۵۸ میلیون دلار سرمایه از شرکت‌های مطرح در این حوزه جذب کرده‌اند. این موضوع جذابیت این پروژه را برای ایردراپ احتمالی بالا می‌برد. هرچند که هنوز زمان لانچ توکن ZKS مشخص نیست، اما می‌توان با فعالیت در اکوسیستم این پروژه شانس دریافت ایردراپ Zksync را بالا برد. همچنین بسیاری از پروژه‌هایی که از zkSync استفاده می‌کنند، خودشان هنوز توکن ندارند و احتمال دریافت ایردراپ توکن آن‌ها نیز وجود دارد.

۳. ایردراپ احتمالی SUI

در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ دو بلاکچین لایه ۱ جدید که هر دو سرمایه بالایی هم جذب کرده بودند، سروصدای زیادی به پا کردند. اشتراک‌هایی هم بین این دو پروژه وجود دارد؛ ریشه هر دو تیم به پروژه بلاکچینی سابق متا یا فیسبوک برمی‌گردد و هر دو از زبان برنامه‌نویسی Move استفاده می‌کنند. این دو شبکه آپتوس و سویی هستند. مین‌نت آپتوس در فصل پایانی ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد و یک ایردراپ بزرگ هم به کاربران اولیه داد.
در سال ۲۰۲۳ منتظر لانچ و ایردراپ سویی هستیم. شرکت سازنده Sui یعنی Mysten Labs سرمایه ۳۳۶ میلیون دلاری جذب کرده است و احتمال می‌رود ایردراپ سویی هم سود خوبی داشته باشد. حتما برای تعامل با برنامه‌های اکوسیستم سویی و همچنین مینت کردن NFT در شبکه تستی این پروژه وقت بگذارید. این کار را با نصب کیف پول‌های اختصاصی شبکه سویی مثل Sui Wallet یا Suiet می‌توانید انجام دهید.

۴. ایردراپ احتمالی آربیتروم
آربیتروم را به عنوان بزرگترین راه حل لایه دوم اتریوم میشناسیم؛ یک رول‌آپ Optimistic که با ماشین مجازی اتریوم سازگار است. آربیتروم توسط شرکت آفچین لبز (Offchain Labs) با تیمی متشکل از اساتید و دانشجویان دکترای علوم کامپیوتر دانشگاه پرینستون توسعه یافته است. این شرکت تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
آربیتروم قصد داشت در سال ۲۰۲۲ با برگزاری کمپین ادیسه به مدت ۸ هفته کاربران را تشویق به استفاده از برنامه‌های اکوسیستم خودش کند؛ به این صورت که هر هفته دو وظیفه از کاربران خواسته می‌شد و انجام هر کدام یک توکن NFT به کاربر می‌رساند. در نهایت هم به کاربرانی که ۱۴ توکن بی‌همتا از ۱۶ مورد را کسب کرده بودند، یک NFT دیگر تعلق می‌گرفت که احتمالا به معنای دریافت ایردراپ آربیتروم بود.
بعد از تجربه ایردراپ آپتیمیزم، کاربران زیادی از طرح Arbitrum استقبال کردند. در نتیجه کارمزدهای این شبکه در زمان برگزاری هفته اول از خود شبکه اتریوم بیشتر و در نتیجه کمپین ادیسه آربیتروم متوقف شد. به هرحال انتظار می‌رود که ایردراپ آربیتروم در سال ۲۰۲۳ انجام شود و توصیه می‌کنیم با برنامه‌های اکوسیستم آربیتروم تعامل داشته باشید.
۵. ایردراپ احتمالی متامسک
متامسک یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری شبکه اتریوم است که کاربران زیادی برای تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز از آن استفاده می‌کنند. از سال ۲۰۲۱ بود که شایعاتی مبنی بر عرضه توکن متامسک و ایردراپ آن ایجاد شد. این شایعات هر روز جدی‌تر می‌شد تا اینکه توسط اعضای تیم متامسک هم این موضوع تایید شد؛ اما هیچ زمانی برای آن مشخص نشد و البته اعلام شد که در برنامه‌های کوتاه‌مدت این تیم نیست.
همین خبر منجر به رشد شدید کاربران متامسک به امید دریافت ایردراپ شد. بعید نیست که در سال ۲۰۲۳ بالاخره شاهد راه‌اندازی توکن MASK باشیم و یک ایردراپ بزرگ برگزار شود. اگر می‌خواهید شانسی برای دریافت ایردراپ داشته باشید، باید از سرویس‌های کیف پول متامسک مثل سواپ استفاده کنید.

۶. ایردراپ احتمالی استارک نت

باز هم بهبود مقیاس‌پذیری و یک راهکار لایه دوم دیگر. ایردراپ احتمالی بعدی متعلق به شبکه Starknet است. استارک نت یکی از پروژه‌های استارتاپ StrakWare است که در زمینه توسعه راهکارهای لایه ۲ عملکرد درخشانی داشته و حتی به واسطه کمک به مقیاس‌پذیری اتریوم، کمک هزینه ۱۲ میلیون دلاری از بنیاد اتریوم گرفته است.
استارک نت هم از Zk-Rollup استفاده می‌کند و توسعه‌دهندگان می‌توانند با زبان برنامه‌نویسی Cairo قراردادهای هوشمند را بر بستر آن ایجاد کنند. StarkWare تیم قدرتمندی دارد و تاکنون حدود ۲۷۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. شایعات عرضه توکن استارک نت هم نهایتا تایید شد و احتمالا شاهد ایردراپ توکن Starknet در ۲۰۲۳ خواهیم بود.
۷. ایردراپ احتمالی OpenSea
اپن سی را می‌توان بزرگ‌ترین مارکت‌پلیس توکن‌های بی‌همتا (NFT) دانست. کاربران می‌توانند کالکشن‌های خود را از طریق این پلتفرم به فروش برسانند یا برای خرید NFT مورد نظرشان به Opensea مراجعه کنند. البته برای OpenSea رقبای بزرگی مثل رریبل، LooksRare و غیره ایجاد شده‌اند و رقابت برای جذب کاربر بین آن‌ها بالا گرفته است.
اما چرا احتمال می‌دهیم که اپن سی هم توکن خودش را لانچ کرده و ایردراپ برگزار کند؟ ایردراپ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی قوی می‌تواند کاربران را جذب یک پلتفرم کند. پروژه‌های رقیب مثل رریبل و LooksRare توکن‌‌های خودشان را راه‌اندازی کرده‌اند و مزایایی برای کاربران ایجاد کرده‌اند. برای مثال LooksRare تعداد ۱۲۰ میلیون توکن LOOKS را بین کاربران اپن سی توزیع کرد و عده زیادی را جذب کرد.
بنابراین احتمال می‌رود که OpenSea در سال ۲۰۲۳ برای جا نماندن از رقبا نسبت به لانچ و ایردراپ توکن خودش اقدام کند. اگر اهل معامله توکن یکتا هستید،‌ پیشنهاد می‌کنیم تعدادی از معاملات خود را در پلتفرم OpenSea انجام دهید.
پرسش و پاسخ (FAQ)

بزرگترین ایردراپ های سال ۲۰۲۳ کدامند؟چندین پروژه ممکن است در سال ۲۰۲۳ مین‌نت خود یا توکنشان را لانچ کنند و ایردراپی را بین کاربران اولیه خود انجام دهند. در میان آن‌ها پروژه‌هایی مثل سویی، آربیتروم، ZkSync و غیره احتمال سود بالاتری دارند. ۷ مورد از بزرگترین ایردراپ های سال ۲۰۲۳ در این مقاله معرفی شده‌اند.چطور ایردراپ های بزرگ را پیدا کنیم؟در فضای کریپتو باید دنبال پروژه‌های بزرگی باشید که در مرحله تست بوده یا در صورت لانچ مین‌نت، هنوز توکن نداشته باشند.در مورد اکوسیستم پروژه‌ها و سرمایه‌ای که جذب کرده‌اند تحقیق کنید. خبر ایردراپ‌های احتمالی بزرگ معمولا پخش می‌شود، پس با دنبال کردن اخبار هم می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. ما در ایده خبر نیز آموزش دریافت ایردراپ‌های مهم را ارائه می‌دهیم.آیا ارزش دارد برای ایردراپ وقت بگذاریم؟روش جدید ایردراپ که بین مشارکت‌کنندگان اولیه توزیع می‌شود، طی سال‌ گذشته سود خوبی برای کاربران داشته است. در این حالت فعالیت در شبکه تست‌نت پروژه‌ای که هنوز لانچ نشده است، هزینه‌ای برای کاربر ندارد. تعامل با اکوسیستم پروژه‌ای که لانچ شده اما هنوز توکن ندارد هم نهایتا به میزان کارمزد شبکه هزینه دارد. در مجموع برای پروژه‌های معتبر و بزرگ ارزش دارد که وقت گذاشته و شانس خود برای کسب ایردراپ احتمالی را بالا ببریم.
سخن پایانی
سال ۲۰۲۲ به طور کلی برای ارزهای دیجیتال اصلا سال خوبی نبود و علاوه بر ریزش شدید مارکت، شاهد اتفاقات ناگواری مثل سقوط ترا و FTX بودیم. با این حال در این سال امکان کسب درآمد چند هزار دلاری از ایردراپ وجود داشت و این موضوع نشان داد که هنوز هم Airdrop می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. ما در ایده خبر ایردراپ های مهم را پوشش و روش کسب آن‌ها را آموزش می‌دهیم، اما در این مقاله به بهانه آغاز سال جدید میلادی ۷ مورد از بزرگترین ایردراپ های سال ۲۰۲۳ را معرفی کردیم. البته باز هم تاکید می‌کنیم که این ایردراپ‌ها احتمالی هستند. شما چه ایردراپ بزرگ دیگری را می‌شناسید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

ایده خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *