پرش به محتوا

تریدرهای موفق فارکس، 10 مورد از الگوهای معامله گران کارکشته بازار

موفقیت، بیشتر از آنکه به شانس، قسمت یا قدر ربط داشته باشد به شیوه انجام کارها ارتباط پیدا می‌کنند. تصمیم‌های کوچکی که در دنیای سرمایه گذاری می‌گیریم از ما یک تریدر موفق فارکس یا یک تریدر شکست خورده می‌سازند.
خبر خوب اینکه می‌توان از تریدرهای موفق فارکس برای برگرداندن ورق به نفع خودمان استفاده کنیم. برای این کار باید الگوی موفقیت آنها را کشف کرده و آن را برای خودمان بهینه کنیم.
به همین دلیل در این قسمت از ایده خبر، به سراغ ویژگی‌های مشترک تریدرهای موفق فارکس می‌رویم و 10 مورد از این الگوها را برایتان هویدا می‌کنیم. اگر شما هم به دنبال معامله برای موفقیت هستید، تا پایان این ماجرا با ما همراه باشید.
الگوی اول: تریدرهای موفق فارکس از سرمایه خودشان محافظت می کنند
تریدرهای موفق در مقابل سرمایه‌شان چیزی در مایه‌های نگهبانان سلطنتی هستند! برای آنها حفظ سرمایه از هر معامله وسوسه انگیزی در جهان، مهم‌تر است. آنها فقط و فقط زمانی سرمایه‌شان را به عنوان نماینده خودشان وارد یک معامله می‌کنند که بدانند سرمایه‌شان دست سودها را می‌گیرد و برمی‌گردد.
حتی اگر معامله بر هم بخورد یا سودها مثل کلاغ قصه‌ها پر بزنند و بروند، تریدر موفق، خودش را به آب و آتش می‌زند تا اصل سرمایه‌اش را برگرداند. «استنلی دراکن میلر» (Stanley Druckenmiller) سرمایه گذار و میلیارد آمریکایی در این باره می‌گوید: «راه ایجاد بازده بلندمدت از طریق حفظ سرمایه است».
بنابراین اولین الگو را برای خودتان به این شکل بنویسید:
«سرمایه، شیشه عمر تریدر است. به هر شکل ممکن از آن محافظت می‌کنیم!»
الگوی دوم: تریدرهای موفق فارکس نقطه تعادل خودشان را می شناسند
«داشتن تعادل روانی در معامله‌ها» و «توانایی تسلط بر خود» دو موردی هستند که تریدرهای موفق فارکس در سکوت به آنها می‌پردازند.
وقتی یک معامله‌گر بتواند از آرامش ذهنش در برابر طوفان اتفاق‌های پیش‌بینی‌ نشده، هیجان‌های سرکش و خبرهای ضد و نقیض محافظت کند، می‌تواند چهره واقعی ماجراهایی که در حال رخ دادن هستند را تماشا کند. این موضوع باعث می‌شود که تصمیم‌های بسیار بهتری بگیرد و با دستان خودش سرمایه‌اش را به باد ندهد.
این توانایی به دو پایه اساسی نیاز دارد:
درک و آگاهی از میزان تحمل ریسک
وقتی یک تریدر بداند که ظرف ریسک پذیری‌اش چقدر گنجایش دارد، یک فیلتر ذهنی برای معامله‌هایی که می‌تواند یا نمی‌تواند در آنها شرکت کند را برای خودش می‌سازد. به این ترتیب، از میان فرصت‌های معاملاتی که آب ریسکش با آنها در یک جوی می‌رود دست به انتخاب می‌زند.
اعتماد کردن به استراتژی معاملاتی شخصی
یک تریدر موفق می‌داند که از خودش چه انتظاری دارد. به همین دلیل استراتژی معاملاتی‌اش را بر اساس ظرفیت درونی و انتظاراتی که از خودش دارد پایه ریزی می‌کند. این کار به او نقشه‌راهی برای گذر کردن از تصمیم‌های هیجانی می‌دهد؛ اما نکته‌ای که باعث می‌شود فرسنگ‌ها میان او و دیگر تریدرها فاصله بیفتد، اعتمادی است که به استراتژی خودش دارد.
این در حالی است که دیگر تریدرها با دیدن اولین چالش یا خبر، خیلی فوری بی‌خیال استراتژی خودشان می‌شوند و به سودای دور زدن زمان و به دست آوردن سود بیشتر، مسیری که دیگران توصیه می‌کنند را جایگزین استراتژی خودشان می‌کنند. در کل، یا استراتژی طراحی نکنید یا اگر می‌کنید نهایت سعیتان را به کار بگیرید تا در یک بازه زمانی مشخص به آن پایبند بمانید.
بعد از این بازه زمانی، استراتژی خودتان را روی ترازوی قضاوت بگذارید، داده‌ها را بررسی کنید، میزان سود و زیانتان را در مدت زمان مشابه زیر ذره‌بین ببرید و اگر نیاز بود آن را تغییر دهید. طی کردن این مسیر در شما یک مزیت رقابتی فوق‌العاده نسبت به دیگر تریدرها که حزب باد هستند ایجاد می‌کند.
الگوی دوم را اینطور خلاصه می‌کنیم:
«ظرف ریسک و استراتژی معاملاتی، دو بال تریدرهای موفق فارکس هستند که با آنها بر فراز بازار پرواز می‌کنند.»
الگوی سوم: تریدرهای موفق می ‌دانند که همیشه حق با آنها نیست
بسیاری از تریدرها به ویژه آنهایی که به تازگی آموزش تئوری را تمام کرده‌اند و می‌خواهند آموخته‌هایشان را در عمل به کار بگیرند فکر می‌کنند که با بررسی یک موقعیت معاملاتی به تمام آنچه که باید، دست پیدا کرده‌اند و حالا توانایی پیش‌بینی نتیجه درست این معامله را با اطمینان بالای 60 تا 70 درصد پیدا کرده‌اند.
این در حالی است که تریدرهای موفق فارکس اصلا این قدر به توانایی پیش بینی خودشان اطمینان ندارند. «بیل لیپشوتز» (Bill lipschutz) یکی از تریدرهای نابغه بازار فارکس در این مورد می‌گوید: «فکر نمی‌کنم با این طرز تفکر که در بیش از ۵۰ درصد مواقع پیش‌بینی‌هایتان درست از آب در می‌آیند، بتوانید همیشه یک تریدر موفق و سودساز باشید. در عوض باید با پیش‌بینی درست در فقط 20 تا 30 درصد موارد یاد بگیرید که چطور پول در بیاورید.»
با این حساب برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق باید قیافه حق به جانب بودن و همه‌چیزدانی را لب طاقچه شکست‌هایتان بگذارید و با آگاهی به این موضوع که در بیشتر موارد حق با شما نیست دست به معامله بزنید.
سومین الگو را اینگونه برای خودمان یادداشت می‌کنیم:
«در بیشتر موارد، حق با ما نیست و بالای 80 درصد پیش‌بینی‌ها در بازار فارکس اشتباه خواهند بود. بنابراین با آگاهی از این ماجرا اصرار روی پیش‌بینی‌هایمان را مهار می‌کنیم!»‌

الگوی چهارم: یک معامله‌گر موفق بازار فارکس، خودش را در ابزارها غرق نمی ‌کند
در بازار فارکس و در کل تمام بازارهای سرمایه گذاری، داده‌ها حرف اول را می‌زنند؛ اما آنقدر تعدادشان زیاد است که خیلی از تردیدها تصمیم می‌گیرند از ابزارها و ربات‌ها برای سرعت بخشیدن به تحلیل داده‌ها استفاده کنند.
نکته انحرافی در این بازی که باعث می‌شود مرز میان تریدر موفق و شکست خورده هویدا شود، غرق شدن تریدرهای شکست خورده در فهرستی از بهترین ابزارهای تحلیلی و اطمینان 100 درصدی به پیش‌بینی‌های این ابزارها است.
این در حالی است که برای یک تریدر موفق فقط توجه به سه چیز، بسیار مهم است؛ اول از همه «درک سازوکار بازار فارکس»، دوم «داشتن استراتژی معاملاتی و پایبندی به آن» و سوم «داشتن عادت‌های خوب معاملاتی». یک تریدر موفق فارکس با داشتن این سه ابزار، راه خود را در طوفان‌های هر معامله‌ای باز می‌کند.
الگوی چهارم را اینگونه برای خودمان می‌نویسیم:
«ابزارها خوب هستند اما نباید جایی بالاتر از درک ما از بازار، استراتژی معاملاتی‌مان و عادت‌های معاملاتی مثبتی که داریم قرار بگیرند.»
الگوی پنجم: برای تریدرهای موفق فارکس، اطلاعات درست از طلا ارزشمندتر هستند
یکی از ویژگی‌های مشترک میان تمام معامله‌گران موفق فارکس دسترسی آنها به اطلاعات دست‌اول و معتبر است. آنها این توانایی را به خاطر دایره ارتباطی قدرتمندی که تشکیل داده‌اند به دست آورده‌اند؛ یعنی حلقه‌ای از تریدرها، تحلیل‌گران و اهالی فعال در دنیای اقتصاد.
تریدرهای موفق فارکس با دیگر تریدرهای برتر بازار در ارتباط هستند، منبع خبرها را چندین بار قبل از پذیرفتن بررسی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خبرها و اطلاعات تقلبی راهی به سمت تحلیل‌های آنها پیدا کنند.
این در حالی است که بسیاری از تریدرهای شکست خورده یا تازه‌کار به تمام خبرها واکنش نشان می‌دهند و تقریبا همه را درست در نظر می‌گیرند یا اگر خبری را بشنوند آن را فقط برای خودشان نگه می‌دارند. آنها با این کار نه تنها دایره ارتباطی خودشان را محدود و تنگ می‌کنند بلکه خود را در مقابل بمباران خبرهای دروغی و اطلاعات نادرست، بی‌دفاع باقی می‌گذارند.
الگوی پنجم را اینطور خلاصه می‌کنیم:
«اطلاعات درست برای تریدرها بسیار ارزشمند هستند. ساخت رابطه‌های درست می‌تواند این اطلاعات را زودتر از بقیه به دستمان برساند.»
الگوی ششم: تریدرهای موفق فارکس، اشتباه‌های خودشان را می‌ شناسند
این بدان معنی است که معامله‌گران موفق، همیشه در حالی اندازه‌گیری میزان موفقیت یا شکستشان در معامله‌های مختلف هستند. آنها بیشتر از آنکه بازار را زیر ذره‌بین ببرند، الگوی رفتاری خودشان در معامله‌ها را به طور پیوسته بررسی و تحلیل می‌کنند.
این کار به آنها کمک می‌کند تا اشتباه‌های خودشان را شناسایی کرده و برآورد دقیقی از ضرری که بابت انجام این اشتباه کرده‌اند به دست بیاورند. گام بعدی آنها پیدا کردن ریشه این اشتباه و برطرف کردن آن است.
الگوی ششم به این شکل خلاصه می‌شود:
«برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق فارکس باید اشتباهاتمان را به خوبی بشناسیم.»

الگوی هفتم: تریدرهای موفق فارکس، همیشه دانش‌آموز هستند
مشکل مشترک بسیاری از تریدرهای تازه‌کار یا شکست خورده این است که فکر می‌کنند دیگر چیزی برای یادگیری وجود ندارد. همین موضوع دست آنها را از شیوه‌ها، شگردها، ابزارها و روش‌های معاملاتی جدید کوتاه می‌کند. در نقطه مقابل، معامله‌گران موفق، هر روز بخشی از زمان خودشان را برای یادگیری و مطالعه کنار می‌گذارند.
نکته جالب در مورد آنها این است که فقط در زمینه اقتصادی و بازارهای مالی مطالعه نمی‌کنند. چون می‌دانند که این کار ذهنشان را محدود می‌کند. آنها طیف متنوعی از موضوع‌های مطالعاتی را برای خودشان انتخاب می‌کنند؛ از فلسفه بگیر تا کتاب‌های روانشناسی و حتی ادبیات و تاریخ هم در این فهرست جای گرفته است.
الگوی هفتم برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق فارکس در این جمله خلاصه می‌شود:
«برای یک معامله‌گر موفق، یادگیری هیچ‌وقت تمامی ندارد و بخشی از روتین زندگی به شمار می‌رود. روزی که یادگیری متوقف شود، دروازه اشتباه باز می‌گردد.»
الگوی هشتم: تریدرهای موفق فارکس خودانگیزندگی بالایی دارند
تریدرهای موفق به این راحتی‌ها خسته نمی‌شوند، جا نمی‌زنند و خودشان را نمی‌بازند. گویی در وجودشان نوعی باتری قابل شارژ وجود دارد که تنها وظیفه‌اش پر انرژی نگه داشتن انگیزه آنها برای ادامه فعالیت در بازار است. به زبان ساده، آنها یک «چرای بزرگ» برای ادامه دادن و فعالیت کردن در زمینه بازارهای مالی دارند.
این ماجرا برای آنها یک سرگرمی نیست. آنها ترید کردن را کار و پیشه خودشان به حساب می‌آورند و هر روز برای موفق‌تر شدن در این پیشه تلاش می‌کنند. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید در بازار فارکس به یک تریدر موفق و ثروتمند تبدیل شوید باید تمام کشتی‌های پشت سرتان را بسوزانید و خودتان را با تنها چاره پیش رویتان یعنی موفقیت در معامله‌ها تنها بگذارید!
هشتمین الگو برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق بازار فارکس را اینگونه می‌نویسیم:
«برای یک تریدر موفق، معامله کردن بازی نیست، بخشی از زندگی است.»
الگوی نهم: تریدرهای موفق فارکس روحیه رقابتی دارند
بزرگ‌ترین رقیب آنها در معامله‌ها خودشان هستند! آنها هر روز سعی‌شان را بر این می‌گذارند که عملکردی بهتر از دیروز و تصمیم‌هایی هوشمندانه‌تر بگیرند. این تلاش و روحیه رقابتی که نسبت به عملکرد روزهای گذشته خودشان دارند به آنها اجازه می‌دهد تا افق‌های دورتری از موفقیت را برای خودشان تصور کنند.
آنها با هر بار موفقیت و جلو زدن از خودشان، قفل یک مرحله از ناممکن‌ها را باز می‌کنند و دیگر به خود اجازه عقب‌گرد نمی‌دهند. چنین روحیه‌ای آنها را همیشه به سمت جلو هُل می‌دهد. البته آنها این را هم می‌دانند که اگر با خودشان بجنگند، حتما شکست می‌خورند. به همین دلیل، فقط عملکرد خود را زیر ذره‌بین نقد می‌برند و هرگز اعتماد به نفس و عزت نفسشان را با کوچک کردن تلاش‌هایشان یا تحقیر کردن خودشان، خط‌خطی نمی‌کنند.
نهمین الگوی موفقیت برای تردیدها این است:
«بزرگترین رقیب من، عملکرد دیروز من است.»

الگوی دهم: برای تریدرهای موفق فارکس، هر روز یک آغاز دوباره است
موفقیت و شکست دو چهره‌ی ثابت در بازارهای مالی هستند. جالب اینکه بیشتر معامله‌گرهای موفق بیشتر از همه با چهره شکست، نشست و برخواست دارند و فقط گهگداری چشمشان به جمال پیروزی در معامله‌ها روشن می‌شود. آنها برای اینکه از خودشان و احساسشان در برابر این حجم زیاد از شکست محافظت کرده و شیشه عمر انرژی خود برای ادامه دادن در این مسیر سالم نگه دارند حساب خودشان و شخصیتشان را از نتیجه‌ای که در معامله به دست می‌آورند سوا می‌کنند.
در پایان هر روز وقتی در حال بررسی نتیجه معامله‌های بسته شده هستند داده‌ها را طوری بررسی می‌کنند که گویا غریبه‌ای آنها را تحویلشان داده است و آنها خبری از ماجرا ندارند. به زبان ساده، آنها از میدان بیرون می‌آیند و بدون قضاوت کردن یا برچسب زدن به خودشان دست به تحلیل عملکردها، مشخص کردن نقطه‌های قوت و قرمز کردن نقطه‌های منفی می‌کنند. آنها می‌دانند که پیروزی یا شکست در معامله‌ها شخصیت و حجم تلاششان را تعریف نمی‌کند.
این در حالی است که بسیاری از تریدرهای شکست خورده یا افرادی که به تازگی وارد بازار فارکس شده‌اند هر پیروزی و شکست را بسیار بزرگ می‌کنند. آنها فراموش می‌کنند که در بازارهای مالی هیچ چیزی قطعی و ابدی نیست و این داستان در جریانی سینوسی از اشک‌ها و لبخندها در جریان است. در این میان، کسی می‌تواند تعادل خود را در میان این امواج حفظ کند که از درون با خودش در صلح باشد و از سرزمین سرشار از آرامش درونی‌اش به ماجرا نگاه کند.
دهمین الگوی تریدرهای موفق فارکس در این جمله خلاصه می‌شود:
«برای یک تریدر موفق، پیروزی و شکست، فقط یک اتفاق گذرا هستند. نکته مهم، بررسی برایند این ماجرا در طول یک بازه زمانی مشخص است آن هم بدون قضاوت شخصی.»
الگوها را برای خودتان شخصی سازی کنید
بدون شک اگر باز هم بگردیم، می‌توانیم نکته‌ها و الگوهای موفقیت بیشتری را از لابه‌لای برانداز کردن رفتار معاملاتی تریدرهای موفق فارکس استخراج کنیم؛ اما در این میان، چیزی که از همه مهم‌تر است بومی ‌سازی این الگوها با توجه به روحیه و عادت‌های معاملاتی خودمان و گرفتن یک تصمیم جدی برای به عمل درآوردن این الگوها است. یادمان باشد، موفقیت یک اتفاق نیست، یک فرایند است که به تمرین، شناسایی نقطه‌های قوت و ضعف، برنامه‌ریزی و لجبازی خستگی‌ناپذیر برای کشف مسیر خودمان نیاز دارد.
سوالات متداول

آیا تریدرهای بزرگ بازار فارکس در همه موقعیت‌های معاملاتی پیروز می‌شوند؟

جالب است که خیر! بیشتر این افراد موفق فقط در 20 تا 30 درصد معامله‌های خودشان سود می‌کنند؛ اما با استفاده از استراتژی‌شان و با تاکید زیادی که روی حفظ اصل سرمایه‌شان دارند در نهایت بسیار بیشتر از افرادی که سودهای ناگهانی در بعضی از موقعیت‌ها را تجربه می‌کنند به موفقیت و ثروت می‌رسند.

آیا می‌توان بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط هم در بازار فارکس به موفقیت‌های بزرگی رسید؟

بله البته. شما هر زمانی که بخواهید می‌توانید با آغاز یادگیری حرفه‌ای و اصولی، مسیر تبدیل شدن به یک تریدر موفق بازار فارکس را آغاز کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۲۹ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات همه چیز در مورد فارکس به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *