پرش به محتوا

جبران ضرر در بورس؛ فرمول محاسبه و روشهای جبران ضرر

زیبایی بازار سهام این است که فرصت‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. حتی کسانی که می‌گویند: «در بورس ضرر کردم» نیز فارغ از باخت‌های قبلی خود، فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد دارند. اما متاسفانه تعداد کمی از مردم این موضوع را درک می‌کنند و پس از ضرر احساس ناامیدی در وجودشان زبانه می‌کشد. کنترل احساسات شما در این موقعیت حساس اهمیت زیادی دارد. از این رو باید زمانی را به خود اختصاص دهید و در آن بازه، اشتباه‌های خود را ارزیابی کنید. در این قسمت از ایده خبر، 7 گام موثر برای جبران ضرر در بورس را برایتان مهیا کرده‌ایم. اگر می‌خواهید پس از زمین خوردن در بورس، زودتر از جایتان بلند شوید، تا پایان این ماجرا با ما همراه باشید.
در بورس ضرر کرده‌ام؛ نگاهی به رفتارهای احتمالی و اشتباه
شاید پیشگیری از ضرر بسیار مهم باشد، اما زمانی که ضرر می‌کنیم، واکنش ما در برابر ضرر بسیار مهم‌تر از میزان ضرر است. بسیاری از سرمایه‌گذارانی که ضرر می‌کنند، مغلوب احساس شکست خود می‌شوند و با انکار این احساس سعی در معاملات بیشتر دارند که در نهایت بیشتر به ضررشان تمام می‌شود.این در حالی است که بسیاری از افراد عقب‌نشینی می‌کنند، زیان خود را بقچه‌پیچ کرده و در گوشه‌ای می‌گذارند تا مبادا به آن فکر کنند. برخی از سرمایه‌گذاران نیز به دنبال معاملات بهتر می‌گردند؛ این‌ها همان افرادی هستند که برای جبران خسارات خود دست به کار می‌شوند.اما هیچ کدام از این واکنش‌ها سازنده نیستند. در حقیقت اگر شما یاد نگیرید که چگونه معاملات خود را از دست ندهید، این ضررها دوباره تکرار خواهند شد. ولی چرا این حرف را می‌زنیم و اصلا چرا پای جبران ضرر در بورس را وسط کشیده‌ایم؟تصمیماتی که سرمایه‌گذاران بعد از ضرر و زیان می‌گیرند، معمولا مملو از احساسات است. این احساسات افسار معاملات شما را در دست می‌گیرند و حالت‌های متفاوتی را برایتان رقم می‌زنند؛ مثلا:
• رفتار نامنظم در معاملات• کاهش معاملات زودرس• اضافه کاری• باقی ماندن در موقعیت‌های غیر سودآور به مدت طولانی• انجام اقدامات بدون هیچ سود
شاید این موقعیت‌ها دور به نظر برسند، اما واقعیت این است که سرمایه‌گذاران کم تجربه این کارها را از ترس ضررهای دیگر انجام می‌دهند.

مانند یک سرمایه‌ گذار حرفه‌‌ای رفتار کن!
تفاوت عمده‌ای میان یک معامله‌گر موفق و بازرگانان شکست خورده وجود دارد؛ این تفاوت در شیوه رسیدگی به ضررهای معاملاتی به چشم می‌آید.اولین تفاوت میان این دو دسته از سرمایه‌گذاران در این است که افراد باتجربه ضررها را فرصتی برای یادگیری و بهبود معاملات خود می‌دانند.
همه شما می‌دانید که جبران ضرر در بورس، بسیار چالش برانگیز است، به ویژه اگر این ضررها بزرگ هم باشند؛ اما موفقیت هیچ گاه با انکار، کنار کشیدن یا نادیده گرفتن ضررها به دست نمی‌آید.بنابراین بهتر است که به این ضررها به چشم یک فرصت طلایی نگاه کنید، مطمئن باشید با این دیدگاه تبدیل به یک تاجر ماهر خواهید شد.
فرمول جبران ضرر در بورس
برای اینکه بدانید در ازاری ضرری که کرده اید، چه مقدار باید سود کنید تا جبران ضرر شود، از فرمول زیر استفاده کنید:
A=((B-C)/C)100

A: قیمت خرید اولیه
B: قیمت کنونی
C: درصد سود لازم برای جبران زیان

جدول جبران ضرر در بورس
با توجه به فرمول بالا، برای جبران ضرر در بورس، باید مطابق با جدول زیر سود کنید. بر اساس این جدول، هرچه میزان ضرر شما بیشتر باشد، برای جبران ضرر باید مقدار بیشتری سود کسب کنید.

درصد ضرر
درصد سود برای جبران ضرر در بورس

5%
5%

10%
11%

15%
18%

20%
25%

25%
33%

30%
43%

40%
67%

50%
100%

60%
153%

7 گام موثر برای جبران ضرر در بورس
زمانی که می‌گویید در بورس ضرر کردم، دنیا به آخر نرسیده است. اگر می‌خواهید از لحاظ احساسی قوی‌تر و منظم‌تر شوید و در بورس موفق‌تر گام بردارید، با ما همراه باشید. تنها هفت قدم با آن چه که می‌خواهید، فاصله دارید.
1. مسئولیت ضرر و زیان خود را بپذیرید
اولین گام این است که ضرر خود را بپذیرید و قبول کنید که مسئولیت این ضرر، تمام و کمال با خود شما است. هیچ فردی مسئولیت ضرر و زیان شما را در بورس قبول نخواهد کرد.زمانی که مسئولیت ضرر خود را قبول می‌کنید، دقیقا همان جایی ایستاده‌اید که باید باشید.بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌گویند در بورس ضرر کردم و مقصر این ضرر، مشاوران بورس بوده‌اند. اما واقعیت این است که مشاوران فقط شما را در این مسیر راهنمایی کرده‌اند و خودتان با علم به خطرات بازار بورس در این راه قدم گذاشته‌اید.

2. معاملات را متوقف کنید
معمولا افرادی که در بورس ضرر می‌کنند، یا بازار را برای همیشه کنار می‌گذارند یا با شدت مضاعفی مشغول معامله می‌شوند. هر دو روش اشتباه است و قطعا راهی برای جبران ضرر در بورس پیش پای شما نمی‌گذارند. برای جبران ضررهای خود سریع دست به کار نشوید.
زمانی که با ضرر مواجه می‌شوید، هرگز نباید سعی کنید که این ضرر را در یک معامله یا یک روز جبران کنید. بهتر است مدتی دست نگه دارید و به خاطر داشته باشید که ضررهای عمده را نمی‌توان با سودهای کلان جبران کرد.
از این رو بهترین کار این است که کمی صبر کنید. این مدت برای شناسایی اشتباهات بهترین فرصت است؛ برای این کار تنها باید وقایع و اتفاقات را به دقت ارزیابی کنید.باید بفهمید که در کدام مرحله کوتاهی کرده‌اید؛ آیا بیش از حد ریسک کرده‌اید؟ آیا برنامه‌ریزی درستی برای تجارت خود نداشته‌اید؟ در معاملات خود به اندازه کافی تیزبین نبوده‌اید یا برای جبران ضررهای قبلی دوباره ضرر کرده‌اید؟
3. اشتباه‌های خود را تکرار نکنید
در زمان استراحتتان، تمام معاملات گذشته را با دقت بررسی کرده و اشتباه‌های خود را پیدا کنید. بعد از کشف این اشتباه‌ها نوبت به برنامه‌های آینده می‌رسد. برای معاملات آینده خود و جبران ضرر در بورس یک برنامه دقیق بریزید؛ برنامه شما باید شامل تمام کارهایی باشد که باید انجام دهید و کارهایی که دیگر انجام نخواهید داد.
4. برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید
معمولا سرمایه‌گذاران موفق ضرر را به یک موقعیت طلایی تبدیل می‌کنند؛ آن‌ها منتظر فرصت بعدی برای سوددهی می‌مانند. آیا شما هم می‌توانید عواملی که شیوه تجارت شما را معکوس می‌کند، تشخیص دهید؟این همان کاری است که معامله‌گران با تجربه انجام می‌دهند. آن‌ها از شرایط بازار، بهره می‌گیرند و نه تنها ضرر اولیه را جبران می‌کنند، بلکه سودی قابل توجه نیز به سود اصلی خود می‌افزایند.آیا شما امکان شناسایی اصلی‌ترین فاکتورهای بازار را دارید؟ اقداماتی مانند تغییر در نوع حرکت و قیمت‌ها که با شناسایی روند تغییر آن‌ها سوددهی دور از انتظار نخواهد بود. اگر از چنین امتیازی برخودار باشید، معیارهای روشنی برای تجارت غیرفعال دارید. با این امتیازات احتمال خسارات در آینده بسیار کم خواهد بود.

5. ضرر خود را در چشم‌انداز قرار دهید
به خاطر بسپارید که ارزش شما با یک ضرر تجاری مشخص نمی‌شود؛ حتی اگر این ضرر تجاری بسیار بزرگ باشد. یادتان باشد که شما نقش‌های دیگری بیش از یک سرمایه‌گذار در بورس دارید. یادآوری نقش‌ها به شما کمک می‌کند که بهتر برای تعادل چرخه معاملات خود گام بردارید.پس از آن که دوباره به چرخه سرمایه‌گذاری بازمی‌گردید، همواره محدودیت‌های خود را به یاد داشته باشید. هیچ‌گاه در سرمایه‌گذاری افراط نکنید و سرعت خود را با سرمایه‌ای که دارید، همگام سازید. این یکی از بهترین راه‌ها برای جبران ضرر در بورس است.
6. الهام بگیرید
به ضرر خود به چشم یک انگیزه نگاه کنید و مدام با خود تکرار نکنید که در بورس ضرر کردم. این شکست را پله‌ای برای موفقیت بیشتر و بهتر خود بدانید و در یادگیری مهارت‌های جدید تلاش کنید. یادتان باشد که با چه هدفی وارد بورس شدید. مطمئن باشید این مهارت‌ها، انگیزه‌ای قوی برای ادامه تجارت شما خواهند بود.درست مانند ورزشکاران حرفه‌ای عمل کنید. بهترین ورزشکاران با شناخت ضعف‌های خود هیجان‌زده می‌شوند. آن‌ها از ضعف خود به عنوان یک کاتالیزور برای بهبود موقعیتشان استفاده می‌کنند.
7. به بازی برگردید
حال که تمام اقدامات لازم را برای بازیابی انجام داده‌اید، قدرتمندتر از قبل به تجارت خود بازگردید. شما از نظر ذهنی قوی‌تر و آماده‌تر از قبل خواهید بود. ضرر خود را رها کنید و هدف‌های بزرگتری را در ذهن بپرورانید. این هدف‌ها شما را با سرعت بالایی به جلو هل می‌دهند.

8. جبران ضرر در بورس با بهترین روش
آن‌هایی که می‌گویند در بورس ضرر کردم، باید به یاد داشته باشند که داشتن یک برنامه قوی برای بازگشت به عرصه سرمایه‌گذاری از ضرر آن‌ها بسیار مهم‌تر است. سود و زیان بخشی از معاملات بازار سهام هستند. بهترین قسمت از معاملات روزانه یک سرمایه‌گذار خوش‌بینی و امید او است. امیدواریم که اقدامات مطرح شده در این مقاله برای بازیابی و جبران ضرر در بورس شما موثر باشند.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۵۹ رای)

۴.۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *