پرش به محتوا

رمز ارزی یونی‌ سواپ چیست؟ معرفی و قیمت لحظه ای آن

قیمت لحظه ای رمز ارز یونی سواپ

آشنایی با رمز ارز یونی سواپ
پروتکل رمز ارز یونی‌ سواپ در سال ۲۰۱۸ توسط هایدن آدامز طراحی و اجرا شد اما ناگفته نماند که ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، زیرساخت‌های لازم برای طراحی این رمز ارز را فراهم کرد.
یونی سواپ بر بستر بلاک‌چین شبکه اتریوم اجرا می‌شود که با استفاده از آن می‌توان به مبادله خودکار بین اتریوم و توکن‌های ERC20 پرداخت. بد نیست بدانید بیشتر ارزهای دیجیتال، بلاک ‌چین خاصی برای خودشان ندارند و تبادلات ارزی آن‌ها در اکثر موارد بر روی بلاک‌ چین شبکه‌ اتریوم انجام می‌شود.
اتریوم یک پلتفرم است که توکن‌های دیگر امکان اجرا بر بستر آن را دارند و رایج‌ترین توکنی که بر بستر شبکه‌ بلاک‌چین اتریوم اجرا می‌شود، ERC20 می‌باشد.
یونی سواپ قصد دارد با به وجود آوردن مدل‌های جدیدی از مبادلات ارزی تحولی را در این زمینه ایجاد کند. به عبارت دیگر یونی سواپ در تلاش است تا مالکیت کاربران و نحوه تعامل کاربران را تغییر دهد.
نحوه‌ کارکرد یونی‌ سواپ
مبادلات در صرافی یونی‌ سواپ با کمک گرفتن از قراردادهای هوشمند برای اجرای پروتکل‌ها انجام می‌شوند. قراردادهای هوشمند Exchange و Factory دو قراردادی هستند که در حال حاضر برای انجام تریدها به کمک این پلتفرم آمده‌اند. هر کدام از این قراردادها برای انجام عملیات مشخصی فراخوانی می‌شوند. برای اضافه کردن توکن جدید به پلتفرم یونی‌ سواپ قرارداد هوشمند Factory به معنای کارخانه فراخوانی می‌شود و در مواقعی که نیاز به سواپ یا همان مبادله‌ ارزها و توکن‌ها در پلتفرم باشد، قرارداد هوشمند Exchange به معنای تبادل فراخوانی می‌شود.
پلتفرم ارز یونی سواپ غیرمتمرکز است
علی‌رغم غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، اکثر صرافی‌ها در حوزه‌ ارزهای دیجیتال همچون بایننس متمرکز هستند. در صرافی‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود و پای هیچ واسطی در میان نیست. برای توضیح این موضوع به این مثال توجه کنید، فرض کنید قصد خرید یک ویلا را دارید و قرار است معامله را در یک بنگاه خرید و فروش ملک انجام دهید. مطمئنا بنگاه‌دار نیز درصدی را به عنوان سود معامله از شما مطالبه می‌کند و در عوض یک قرارداد مطمئن‌تر را برای شما فراهم می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز با حذف واسط سود را برای کاربران خود نگه داشته و اعتبار و اطمینان لازم برای انجام تبادلات را توسط قراردادهای هوشمند تامین می‌کنند.
اما غیرمتمرکز بودن یک صرافی به چه معناست؟ برای درک بهتر این موضوع به بیان تفاوت‌های بین صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌پردازیم
۴ تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

۱- در صرافی‌های متمرکز شما باید قبل از هر چیزی به صرافی اعتماد کنید و ارزی که قصد خرید و فروش آن را دارید به صرافی ارسال کنید. در این صورت اگر صرافی هک شود و یا کلا تصمیم به کلاه‌برداری داشته باشد، موجودی شما از بین خواهد رفت. (اتفاقی که چندی پیش در ترکیه شاهد آن بودیم.)
در صرافی‌های غیر متمرکز نیاز به انتقال سرمایه به صرافی ندارید و با اتصال کیف پول خود میتوانید معاملات خود را انجام دهید.
۲- از طرف دیگر بسیاری از این صرافی‌های متمرکز محدودیت‌هایی برای کاربرانی که در منطقه‌ خاص جغرافیایی زندگی می‌کنند ایجاد می‌کنند، باز هم به عنوان مثال صرافی بایننس اگر متوجه شود که شما از کشور ایران هستید، حساب شما را مسدود می‌کند. برای جلوگیری از وقوع همچین مشکلی شما نیاز به VPN هایی دارید که آدرس آی پی آن‌ها ثابت بماند که در این صورت ممکن است شما را متحمل هزینه‌های زیادی کند.
هرچند در صرافی‌های غیر متمرکز هم نیاز به استفاده از VPN دارید ولی دلیل آن فیلتر شدن صرافی از طرف ایران می‌باشد و با استفاده از یک  VPN رایگان نیز می‌توانید بدون مشکل از خدمات صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید.
۳- موضوع بعدی کارمزدهای نسبتا بالایی است که برخی صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال از شما دریافت می‌کنند.
۴- و در آخر باید این مورد را اضافه کنیم که اگر شما در صرافی‌های متمرکز قصد لیست کردن یک توکن را داشته باشید نیاز به مقادیر بالای سرمایه دارید. لیست کردن یک توکن به زبان خیلی ساده به معنای طراحی و معرفی در صرافی می‌باشد.
پروتکل نقدینگی و رمز ارز یونی‌ سواپ

فرض کنید که شما می‌خواهید یک واحد بیت‌کوین خود را به قیمت ۵۰ هزار دلار بفروشید. برای اینکه این معامله صورت گیرد، باید شخص دیگری در آن طرف معامله قرار گیرد و قصد خرید یک واحد بیت‌کوین به قیمت ۵۰ هزار دلار یا بیشتر را داشته باشد، در غیر این صورت معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.
این موضوع مخصوصا برای ارزهایی که عمق زیادی ندارند و درواقع کاربران کمتری دارند، خرید و فروش را به مراتب سخت‌تر می‌کند.
اما یونی‌سواپ با کمک گرفتن از پروتکل نقدینگی این مشکل را برطرف کرده است. در حقیقت پروتکل نقدینگی یکی از ویژگی‌های یونی‌سواپ است که آن را بیش از پیش برای کاربران جذاب کرده است.
شیوه‌ کار به این صورت است که همه‌ کاربران دارایی‌های خود را در استخر نقدینگی با هم به اشتراک می‌گذارند و این موضوع باعث می‌شود که کاربران برای انجام مبادلات خود منتظر نباشد تا شخصی قصد معامله در همان زمان و همان قیمت را داشته باشد، و از طرف دیگر با این کار مقداری از کمسیون حاصل از انجام معامله به کاربرانی که دارایی هود را در استخر نقدینگی به اشتراک گذاشتند تقسیم می‌شود.
این یک قدم رو به جلو در زمینه‌ مبادلات ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید.
هزینه‌ تبادلات در یونی‌ سواپ
در تریدهای یونی‌ سواپ، این پلتفرم ۳/۰ درصد ارزش ترید را به عنوان هزینه‌ تبادل دریافت می‌کند که البته قسمتی از این درصد سود به مخزن نقدینگی و باقی آن به کاربرانی که نقدینگی فراهم کرده بودند تعلق می‌گیرد.
امنیت ترید با ارز یونی‌ سواپ

پیش از این نیز راجع به غیرمتمرکز بودن یونی‌سواپ صحبت کردیم، این موضوع باعث می‌شود که کاربران کنترل دارایی خود را در دست داشته باشند، و هر زمانی که بخواهند به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشند.
در شبکه‌های متمرکز کاربران باید در هنگام ترید کردن کلیدهای خصوصی خود را در اختیار پلتفرم واسط بگذارند تا بتوانند معاملات خرید یا فروش خود را انجام دهند، اما در پلتفرم یونی‌ سواپ کلید خصوصی کاربران حفظ می‌شود در نتیجه امکان هک شدن داده‌ها و سرقت دارایی کاربران کاهش چشمگیری خواهد یافت.
آینده رمز ارز یونی‌ سواپ
با توجه به امکانات فوق‌العاده‌ای که در این ارز نهادینه شده است، امکان رشد بیشتر آن در آینده اصلا دور از انتظار نیست. در حال حاضر نیز این ارز نوظهور به واسطه‌ ویژگی‌هایی که بیان شد و درواقع تسهیل ترید برای کاربران، بسیار شناخته شده است و با داشتن میلیاردها دلار دارایی با اینکه رتبه‌ بالایی ندارد ولی میتوان به آینده‌ آن امیدوار بود. با توجه به اینکه این رمز ارز پشتیبانی شبکه‌ اتریوم و همچنین صرافی یونی‌ سواپ را دارا می‌باشد، انتظار می‌رود رشد بیشتری را از این ارز ببینیم.
نتیجه‌ گیری
فراموش نکنید که دنیای ارزهای دیجیتال دنیای جدیدی است که با توجه به گستردگی روزافزونی که در آن می‌بینیم ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد تا بتواند جوابگوی نیاز و خواسته‌ کاربران باشد. یکی از اهداف یونی‌ سواپ ایجاد همین تغییرات است، تغییری که انجام ترید را برای کاربران ساده‌تر و امن‌تر کند.
شاید تا چند سال پیش حرف از رقابت صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز خنده‌دار به نظر می‌آمد اما امروزه با توجه به ویژگی‌هایی که این صرافی‌ها فراهم می‌کنند طرفداران زیادی پیدا کرده اند. یونی‌ سواپ هم از بهترین و جدیدترین صرافی‌های غیرمتمرکز است که ارز یونی‌ سواپ هم متعلق به همین صرافی می‌باشد.
با توجه به ویژگی‌هایی که از این رمز ارز و صرافی آن بیان کردیم شاید بد نباشد حداقل قسمتی از سرمایه‌ خود را به سرمایه‌گذاری و حتی کسب درآمد از این ارز اختصاص دهید.

Uniswap.info
app.uniswap.org.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *