پرش به محتوا

سفارش بازار یا مارکت اوردر (Market Order) چیست؟

معاملات انجام‌شده در بازار ارزهای دیجیتال مانند تمام بازارهای سنتی عبارت است از: خریدار و فروشنده؛ درنتیجه در یک معامله رمزنگاری‌شده مقدار مشخصی رمز ارز در ازای ارز فیات، استیبل کوین یا یک رمز ارز دیگر از فروشنده به خریدار انتقال داده می‌شود. ممکن است در هر دو سمت معامله کاربران یک صرافی دیجیتالی باشند که بدون مشخص‌شدن هویت خود، یک معامله همتا به همتا انجام می‌دهند. همچنین کاربران صرافی می‌توانند مستقیم با خود صرافی خرید و فروش انجام دهند. از سوی دیگر می‌توانند با هدف کاهش ضرر و زیان و ریسک معامله از انواع روش‌های ثبت سفارش خرید یا فروش استفاده کنند. هرکدام از این روش‌ها ویژگی‌ها، مزایا و معایب خود را دارند. در میان سفارش بازار یا Market Order سریع‌ترین روش ثبت و نهایی‌کردن یک سفارش خرید یا فروش است.
سفارش بازار یا Market Order چیست؟
این سفارش یکی از روش‌های ثبت سفارش خرید و فروش در صرافی‌های دیجیتالی است و بلافاصله پس از ثبت براساس بهترین قیمت ممکن اجرا می‌شود. اگر کاربری به‌منظور خرید یک کوین اقدام به ثبت سفارش بازار کند، درخواست خرید وی با بهترین درخواست‌های موجود در دفتر سفارش‌های صرافی مطابقت داده می‌شود.
درحالی‌که اگر کاربری از طریق Market Order قصد فروش دارایی‌های دیجیتالی خود را داشته باشد، سفارش فروش وی با بهترین پیشنهادهای خرید موجود در دفتر سفارش‌ها مطابقت داده می‌شود. تا زمانی که صرافی نقدینگی داشته باشد، سفارش‌های ثبت‌شده بازار توسط کاربران نیز کامل و اجرا خواهند شد. منظور از نقدینگی حضور خریداران و فروشندگان در صرافی است.
مزایا و معایب مارکت اوردر چیست؟
ثبت Market Order نیز درست مانند هر روش معاملاتی دیگر مزایا و معایبی دارد؛ به همین دلیل بهتر است کاربران و سرمایه‌گذاران بازار پیش از استفاده از خدمات صرافی‌ها، با تمام مزایا و معایب مربوط به هر روش ثبت سفارش آشنا شوند و سپس با توجه به نیازها و استراتژی سرمایه‌گذاری خود مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند.
مزایای Market Order در بازار ارزهای دیجیتال

استفاده آسان: تمام کاربران مبتدی و حرفه‌ای می‌توانند به‌راحتی از طریق این روش، سفارش خرید یا فروش خود را ثبت کنند. اگر کاربری قصد معامله یک کوین با نقدینگی و ارزش بازار بالا مانند بیت کوین یا ETH را داشته باشد، استفاده از سفارش بازار گزینه‌ای نسبتاً مطمئن است.
امکان خرید و فروش مقدار کاملی از دارایی: اگر کاربر قصد بستن کامل یک پوزیشن یا بازکردن یک پوزیشن جدید را در سریع‌ترین زمان ممکن داشته باشد، استفاده از روش ثبت سفارش بازار مناسب‌ترین گزینه است.
اجرای تضمینی سفارش: در این روش کاربر می‌تواند مطمئن باشد که سفارشش در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین قیمت موجود، تکمیل و اجرا می‌شود.

معایب Market Order در بازار ارزهای دیجیتال

ریسک ضرر و زیان: هنگام استفاده از این روش، ممکن است کاربر با ریسک پرداخت وجوه بالا و دریافت دارایی کمتر مواجه شود.
نبود موقعیت برای برنامه‌ریزی معاملات: از آنجا که کاربر نمی‌تواند در تمام ساعات روز در بازار فعالیت داشته و بر تغییرات قیمت بازار نظارت داشته باشد، ممکن است هنگام حضورنداشتن او، وضعیت بازار برخلاف استراتژی معاملاتی وی حرکت کند. در این مواقع بهتر است از سایر روش‌های سفارش‌گذاری استفاده شود.

مثالی از Market Order در ترید ارزهای دیجیتال
فرض کنید قصد خرید یک واحد کوین BNB را دارید و قیمت فعلی آن برابر با 370 دلار آمریکاست. برای ثبت سفارش خرید یک واحد BNB، ابتدا لازم است به صرافی پشتیبان این کوین یعنی صرافی بایننس بروید. پس از ورود به حساب کاربری خود در این صرافی، به پنل تریدینگ صرافی بروید و جفت ارز BNB/BUSD را انتخاب کنید.
سپس برای بازکردن سفارش خرید بازار، به باکس ایجاد سفارش بروید و تب Market Order را انتخاب کنید. در این بخش در کادر Amount / مقدار کوین درخواستی، عدد 1 را وارد کرده و درنهایت روی گزینه Buy BNB کلیک کنید.

پس از آنکه کاربر Market Order خود را ثبت می‌کند، صرافی، اوردر بوک (Order Book) را که حاوی سفارش‌های محدود با مقادیر و قیمت‌های مشخص برای خرید و فروش دارایی است، بررسی می‌کند. به این ترتیب، سفارش بازار کاربر برای خرید 1 BNB به قیمت بازار (که به‌عنوان قیمت لحظه‌ای نیز شناخته می‌شود) با کمترین حد فروش، در دفترچه سفارش مطابقت داده شده و اجرا می‌شود.

تصویر بالا مثالی از اوردر بوک صرافی است. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، کمترین حد فروش در این اوردر بوک، برای 1.286 BNB همراه با 371.40 دلار (BUSD) است. براساس سفارش بازار ایجادشده توسط کاربر در این مثال، سفارش خرید 1 BNB از 1286 BNB پیشنهادی در اوردر بوک به قیمت لحظه‌ای 371.40 دلار خریداری می‌شود.
بررسی فرایند لغزش در سفارش بازار
در شرایط دیگر ممکن است کاربر قصد خرید مقادیر بالایی از یک کوین را داشته باشد؛ برای مثال فرض کنید قصد خرید 500 BNB را با قیمت فعلی بازار دارید، اما در اوردر بوک صرافی، ارزان‌ترین سفارش محدود فروشی با این حجم وجود ندارد؛ درنتیجه در لحظه امکان پرکردن سفارش خرید شما وجود نخواهد داشت.
به این ترتیب حجم باقی‌مانده سفارش بازار شما به‌طور خودکار با بهترین سفارش‌های بعدی محدود فروش مطابقت داده شده و تا زمانی که سفارش شما کاملاً پر شود، در دفترچه سفارش باقی می‌ماند. این فرایند لغزش (slippage) نامیده می‌شود.
 

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۸۶ رای)

۴.۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *