پرش به محتوا

فروش جمعی رمز ارز چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

هم‌زمان با رشدهای چشمگیر و خیره‌کننده سال‌های گذشته در دنیای رمز ارز و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین مختلف، مفهومی به نام فروش جمعی (Crowdsale) به‌وجود آمد. در حال حاضر، فروش جمعی در کنار سرمایه‌گذاری جمعی (Crowdfunding) به‌عنوان ابزاری برای تامین سرمایه کسب‌وکارهای مختلف استفاده می‌شود. در سرمایه‌گذاری جمعی پیشرفت‌های خوبی ایجاد شده و وبسایت‌هایی مانند Kickstarter امروز شناخته‌شده هستند. در این مقاله از ایده خبر قصد داریم به مفهوم فروش جمعی رمز ارز بپردازیم و نحوه کار آن را توضیح دهیم.
فروش جمعی رمز ارز و تفاوت آن با سرمایه‌گذاری جمعی
منبع: hackernoon
قبل از اینکه به مفهوم فروش جمعی و نحوه کار آن بپردازیم، بهتر است که ابتدا تفاوت آن با سرمایه‌گذاری جمعی را درک کنیم. سرمایه‌گذاری جمعی همیشه به سرمایه‌گذاران، محصول یا خدمات ارائه می‌کند اما فروش جمعی اینگونه نیست.
در فروش جمعی رمز ارز، به افراد توکن یا کوین یک پروژه فروخته می‌شود. در واقع خریدار، ارزهای دیجیتال قابل‌معامله به دست می‌آورد. ممکن است مزیت دسترسی به سرویس یا سیستم این کوین یا توکن نیز به سرمایه‌گذاران ارائه شود. پروژه هم در مقابل فروش توکن‌هایش،‌ سرمایه مورد نیاز برای پیشبرد اهدافش را به دست می‌آورد.
فروش جمعی رمز ارز و تکنولوژی بلاک چین
یکی از ویژگی‌های اصلی فروش جمعی رمز ارز، قابلیت استفاده از فناوری تست‌شده بلاکچین در ساخت قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند از پیش برنامه‌ریزی می‌شوند تا ارزش سهام و توکن‌ (کوین) را در قالب پاداش محاسبه کنند. در این سیستم از اثبات مالکیت (Proof of ownership) استفاده می‌شود که در قراردادهای مربوط به میزان سرمایه هر سرمایه‌گذار تعبیه شده است.
فروش جمعی را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری جمعی در دنیای ارزهای دیجیتال دانست. یکی از قابلیت‌های منعطف تکنولوژی بلاکچین این است که می‌توان آن را بر اساس نیاز‌ها و تسک‌های خاص بازسازی کرد و این باعث شده است که این فناوری یکی از مناسب‌ترین بسترهای فروش جمعی باشد.
چرا از Crowdsale استفاده می‌شود؟
منبع: github
یکی از مزیت‌های فروش جمعی برای فروشنده این است که می‌تواند سرمایه موردنیاز پروژه خود را خارج از نظارت سیستم‌های بانکداری و نهادهای مالی تامین کند. همچنین، فروش جمعی روش کارآمد و مناسبی برای جذب سرمایه بزرگ در مدت زمان کوتاه است.
بخش اعظمی از هزینه‌های استارت‌آپ‌ها به توسعه نرم‌افزار، بازاریابی و سخت‌افزارها اختصاص می‌یابد. به‌همین دلیل شرکت‌های جدید نیاز دارند قبل از راه‌اندازی پروژه خود، سرمایه جذب کنند.

قابلیت استفاده دوباره از کوین‌ها
ویژگی جالب دیگری که افراد را به‌ فروش‌ جمعی رمز ارز جذب می‌کند، قابلیت استفاده دوباره از توکن‌ها یا کوین‌های خریداری‌شده است. خریداران فروش جمعی علاوه بر اینکه با خرید خود در پروژه اولیه سهیم می‌شوند، می‌توانند کوین‌های خود را در بازار آزاد معامله کنند و یا بفروشند.
برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند یک توکن یا کوین را با قیمت ارزان خریداری کنند و پس از موفقیت پروژه آن را با قیمت بالا بفروشند، فروش جمعی یک پیشنهاد بسیار جذاب است. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال از نوسان بالایی برخوردارند، در طول زمان ممکن است سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران حاصل شود.
مزایا و معایب فروش جمعی رمز ارز
یکی از دلایل اصلی بکارگیری مدل فروش جمعی توسط استارت‌آپ‌ها این است که این مدل هنوز قانون‌گذاری نشده و از دخالت نظارت‌های مالی در امان است. این شاید خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران و طرفداران یک استارت‌آپ باشد، اما باعث می‌شود که فروش جمعی امنیت کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری عادی داشته باشد.
در بدترین سناریو، ممکن است سرمایه‌گذار در ازای پول و سرمایه‌گذاری خود تنها چند خط کد بی‌ارزش به‌دست بیاورد. هدف اکثر طرح‌های تامین سرمایه کمک به پروژه‌های واقعی است. اما برخی از طرح‌ها تنها با هدف به‌دست آوردن پول انجام می‌شوند. حتی ممکن است این طرح‌ها کلاهبرداری باشد و عوامل آن به‌کلی از دنیای رمز ارز ناپدید شوند.
قطعا چه در دنیای واقعی و چه دنیای دیجیتال، هیچ تضمینی برای هیچ نوع سرمایه‌گذاری وجود ندارد اما حداقل از برخی دارایی‌های‌ سرمایه‌گذاران سنتی محافظت می‌شود. در سرمایه‌گذاری سنتی، هم سرمایه‌گذار و هم کسب‌وکارها مجبور‌ند حداقل استانداردها را رعایت کنند؛ اما در Crowdsale چنین استانداردهایی وجود ندارد.
مزیت دیگر فروش جمعی برای کسانی است که تا حد زیادی به فلسفه کامیونیتی، تمرکززدایی، ناشناس بودن و امنیت ارائه‌شده توسط ارزهای دیجیتال ایمان دارند.
در حال حاضر، سرمایه‌گذاران و پروژه‌سازان با مزیت‌ها و معایب دنیای دیجیتال کنار آمده‌اند. تغییر وضعیت موجود به ورود قانون‌گذاری و نظارت بر حوزه رمز ارز بستگی دارد و باید دید که آیا بر مزیت‌های این حوزه اضافه خواهد شد یا معایب جدیدی ظهور خواهد کرد.
آیا فروش جمعی رمز ارز مسیر خوبی برای سرمایه‌گذاران است؟
منبع: chandigarhmetro
در حال حاضر، فروش جمعی یکی از روش‌های محبوب و موثر برای تامین سرمایه و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است و احتمالا در آینده نیز محبوبیت آن افزایش خواهد یافت. تاکنون شایعات زیادی در رابطه با قانون‌گذاری و نظارت در حوزه رمز ارز مطرح شده است، اما هنوز تغییری در این زمینه به‌وجود نیامده است.
همانند سرمایه‌گذاری‌های دیگر، در این نوع سرمایه‌گذاری نیز ریسک‌هایی وجود دارد که می‌تواند سودهای کسب‌شده توسط سرمایه‌گذاران را از بین ببرد. کلید افزایش شانس موفقیت در Crowdsale (هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای صاحبان پروژه)، داشتن برنامه قوی و سرمایه‌گذاری به‌صورت حرفه‌ای است. اگر پروژه فاندامنتال خوبی داشته باشد و رودمپ آن تصویر روشنی از آینده نشان دهد، هم سرمایه بیشتری جذب می‌کند و هم شانس کسب سود سرمایه‌گذار بالاتر است.
جمع‌بندی
یکی از روش‌های جذب سرمایه در دنیای ارزهای دیجیتال که اخیرا بسیار محبوب شده است، Crowdsale است. در فروش جمعی رمز ارز، خریداران هم در پروژه کریپتویی سهیم می‌شوند و هم در ازای سرمایه‌گذاری خود، توکن یا کوین پروژه را دریافت می‌کنند. رمزارزهای دریافت شده بعد از مدتی در صرافی‌های مختلف لیست شده و قابلیت خرید و فروش پیدا می‌کنند. در مطلب فوق فروش جمعی رمز ارز و نحوه کار آن را بررسی کردیم و به تعدادی از سوالات پیرامون این مفهوم پاسخ دادیم. نظر شما درباره این نوع از سرمایه‌گذاری چیست؟ آیا نسبت سود به ریسک آن را منطقی می‌بینید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *