پرش به محتوا

پلتفرم GMX چیست؟ معرفی جی ام اکس و توکن های GMX و GLP

مهم‌ترین ویژگی Dexها غیرمتمرکز بودن آن‌ها است؛ به این معنی که مدیریت دارایی هر شخص به عهده خودش است و هیج نهاد یا شخص ثالثی وجود ندارد که به تراکنش‌ها نظارت داشته باشد. این موضوع باعث تمایل بیشتر کاربران برای استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز می‌شود، به طوری که حجم معاملات این صرافی‌ها در سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید. یکی از دلایلی که کاربران صرافی‌های متمرکز را انتخاب می‌کنند، امکان انجام معاملات لورج‌دار است. پلتفرم GMX یکی از صرافی‌های غیرمتمرکزی است که این امکان را برای کاربرانش فراهم کرده است. GMX جزو یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی دائمی با کارمزد بسیار پایین است. در ادامه به این سوال که پلتفرم GMX چیست و چگونه کار می‌کند پاسخ خواهیم داد. برای آشنا شدن با نحوه کار کردن و دریافت پاداش از این پلتفرم، با ادامه مقاله در ایده خبر همراه باشید.
پلتفرم GMX چیست؟
منبع: coingecko
جی ام ایکس یک پلتفرم غیرمتمرکز برای انجام معاملات با کارمزد بسیار پایین و Price Impact صفر است که امکان انجام معاملات دائمی یا perpetual را به کاربران می‌دهد. کاربران می‌توانند قدرت معاملاتی خود را تا ۳۰ برابر افزایش دهند یا به‌عبارت دیگر از لوریج ۳۰X استفاده کنند.

این پلتفرم برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ روی آربیتروم لانچ شد و سپس در سال ۲۰۲۲ به شبکه آوالانچ نیز انتقال یافت. معاملات در GMX توسط یک استخر نقدینگی چند دارایی (Multi-Asset) تامین می‌شوند. پاداش تامین‌کنندگان نقدینگی این استخرها از بازارسازها، تراکنش سواپ‌ها و اهرم معاملات به‌دست می‌آید. چیزی که جی ام ایکس را از سایر رقبایش متمایز می‌کند، داشتن مزایای مختلف برای هولدر‌های ارز GMX، تامین‌کنندگان نقدینگی استخرها و همچنین اقتصاد توکنی بدون تورم این پلتفرم است.

هدف و ایده پلتفرم GMX چیست؟
همان‌طور که گفته شد، پلتفرم GMX یکی از سه پلتفرم غیرمتمرکز برای معاملات لورج‌دار است. هدف این پلتفرم فراهم آوردن امکان معاملات پرپچوال برای کاربران است. صرافی غیرمتمرکز GMX کاربرانش را از استفاده از صرافی‌های متمرکز برای انجام معاملات اهرم‌دار بی‌نیاز می‌کند.
پلتفرم GMX چگونه کار می‌کند؟
یکی از مشکلات صرافی‌های متمرکز داشتن دفتر سفارش است. فرض کنید یک سفارش خرید برای بیت کوین در قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار گذاشته‌اید. در چنین شرایطی باید فرد دیگری وجود داشته باشد که بیت کوین‌هایش را به قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار بفروشد. اگر چنین شخصی وجود نداشته باشد سفارش شما پر نمی‌شود. بعضی از صرافی‌های غیرمتمرکز مثل dydx نیز از این مدل استفاده می‌کنند.

منبع: Bit2me Academy
 در چنین شرایطی بازارسازهای خودکار ‌AMM راه‌حلی برای این مشکل هستند. این بازارسازها امکان معاملات با استخرهای نقدینگی را فراهم می‌کنند. می‌توان گفت جی ام ایکس ترکیبی از یک صرافی غیرمتمرکز و معاملات دائمی است. در معاملات دائمی GMX، تریدرها می‌توانند پوزیشن‌های Long و Short با لوریج ۳۰ باز کنند. معاملات پرپچوال ۸۵ درصد از درآمد پروتکل را فراهم می‌کنند. 

در معاملات اسپات معامله‌گران می‌توانند سواپ را با Price Impact صفر انجام دهند. GMX از اوراکل‌های چین لینک و داده‌های FTX و بایننس برای قیمت‌دهی به دارایی درون استخرها استفاده می‌کند؛ بنابراین نیازی به پرداخت slippage نیست.
منبع: Saddle Finance
تامین‌کنندگان نقدینگی در واقع طرف دیگر معاملات هستند؛ یعنی می‌توان گفت آن‌ها دارایی‌های خود را به معامله‌گران اجاره می‌دهند و ۷۰ درصد از فی تراکنش‌ها را به صورت توکن GMX که توکن بومی شبکه است، پاداش می‌گیرند. LPها با ضرر معامله‌گران سود می‌کنند. حالتی را تصور کنید که تمام معامله‌گران سود کنند؛ در چنین شرایطی تامین‌کنندگان نقدینگی دچار ضرر می‌شوند. برای جلوگیری از چنین مشکلی، پلتفرم GMX یک سری محدودیت‎‌ها مثل حداقل اندازه پوزیشن، حداقل حجم معامله در هر روز و مواردی از این قبیل را تعریف کرده است.
نقش توکن GLP در پلتفرم GMX
توکن دیگر این پلتفرم، GLP است. این توکن در واقع توکن نقدینگی پلتفرم GMX است. GLP ترکیبی از چند دارایی است. 
در تصویر زیر این دارایی‌ها را در شبکه آربیتروم مشاهده می‌کنید.
منبع: GMX.io

شما با خریدن توکن GLP، سبدی از این دارایی‌ها را خریداری می‌کنید و به نحوی تامین‌کننده نقدینگی این ارزها برای تریدر‌ها هستید. به این صورت ضرر ناپایدار نیز از بین می‌رود؛ زیرا شما به تمامی این دارای‌ها دسترسی دارید.
USDC  به مقدار ۴۰.۰۲ درصدETH به مقدار ۲۹.۷۴ درصدBTC به مقدار ۱۷.۸۸ درصدDAI به مقدار ۶.۱ درصدFRAX به مقدار ۲.۴۸ درصدUSDT به مقدار ۱.۵۴ درصدLINK به مقدار ۱.۴۶ درصدUNI به مقدار ۰.۷۴ درصد
تنوع سبد دارایی GLP در شبکه آوالانچ کمی متفاوت و به صورت زیر است.
منبع: GMX.io
در قسمت Weight دو عدد مشاهده می‌کنید. عدد اول وزن فعلی و عدد دوم مقداری است که پلتفرم به عنوان تارگت در نظر گرفته است؛ یعنی سعی دارد مقدار فعلی را به عدد تارگت برساند. برای مثال در تصویر بالا وزن آواکس باید ۱۵ درصد باشد؛ ولی کمتر یعنی حدود ۱۴ درصد است. جی ام ایکس برای بالانس نگه داشتن این اعداد راه‌حلی ارائه داده است. با خریدن توکن GLP در واقع آن را Mint می‌کنید و با فروختن یا سواپ کردن آن در ازای یک ارز دیگر، آن را می‌سوزانید.

هزینه تراکنش سواپ توکن GLP در ازای ارزهای مختلف متفاوت است. این تفاوت باعث ایجاد بالانس در استخر می‌شود.
منبع: GMX.io
یکی از مزیت‌های جی ام ایکس این است که پاداش استیک را فقط به صورت توکن GMX پرداخت نمی‌کند. برای مثال اگر GMX را در شبکه آربیتروم استیک کنید، حدود ۲۱.۸۱ درصد APR دریافت می‌کنید. این عدد به صورت ترکیبی از توکن Escrowed GMX و اتریوم است. esGMX نوعی از توکن GMX است که به دو صورت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد:
مانند توکن GMX استیک شود که با استیک کردن این توکن نیز می‌توانید ۲۱.۸۱ درصد پاداش دریافت کنید.به مدت یک سال قفل شود تا به توکن GMX تبدیل شود.
 با استیک کردن GMX در شبکه آوالانچ می‌توانید پاداش را به صورت ترکیبی از Avax و esGMX دریافت کنید.
 پاداش استیک GLP نیز ۲۷.۹۱ درصد است (تمامی این اعداد به صورت هفتگی آپدیت می‌شوند و ممکن است تا زمان انتشار مقاله تغییر کرده باشند).

نکته‌ای که در مورد GLP وجود دارد این است که این توکن به صورت ترکیبی مساوی از استیبل‌کوین‌ با کوین‌های دیگر مثل بیت کوین و اتریوم است. این هم می‌تواند خوب و هم بد باشد. وجود استیبل‌کوین‌ها در این سبد باعث می‌شود بخشی از دارایی شما ایمن باشد؛ ولی وقتی در بازار گاوی باشیم، داشتن GLP زیاد عقلانی به نظر نمی‌رسد. در چنین شرایطی شاید با هولد کردن کوین‌های مثل بیت کوین و اتریوم سود بیشتری بدست آورید. با وجود این TVL جی ام ایکس در حال رشد و افزایش است که نشان‌دهنده استفاده بیشتر کاربران از این توکن است.

ریسک دیگری که این پلتفرم می‌تواند داشته باشد، زمانی است که معامله‌گران در بازار نزولی پوزیشن‌های شورت باز کنند. در این حالت استفاده از استیبل‌کوین بالا می‌رود و اگر GLP هولد کرده باشید، نیمی از سبد شما در حال کم شدن است. راه‌حلی که GMX برای این مشکل ارائه داده، ایجاد محدودیت در نقدینگی برای انجام پوزیشن شورت است.
منبع: GMX.io
در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که نقدینگی در دسترس برای سواپ آواکس حدود ۴۷۵ هزار دلار است.
معرفی محصولات و سرویس‌های GMX
تا به اینجا دریافتیم که پلتفرم GMX چیست، چه هدفی دارد و چگونه کار می‌کند. در این قسمت برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم به معرفی محصولات جی ام اکس می‌پردازیم.
معاملات اسپات و پرپچوال
با استفاده از GMX می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ زیرا این پلتفرم علاوه بر معاملات دائمی، سرویس سواپ‌های معمولی یا اسپات را نیز ارائه می‌دهد. در صفحه اصلی این پلتفرم با کلیک بر روی گزینه Trade می‌توانید وارد صرافی شوید. برای انجام معاملات در این صرافی نیازی به ساختن حساب کاربری نیست. با اتصال کیف‌پول رمز ارز به‌راحتی می‌توان معاملات را انجام داد.
در قسمت Swap می‌توان تبادلات مورد نظر خود را انجام دهید. برای انجام معاملات پرپچوال هم می‌توانید از تب Long و Short استفاده کنید. جی ام ایکس برای معاملات پرپچوال تا لوریج ۳۰ را پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم قابلیت Limit گذاری را نیز برای کاربرانش فراهم کرده است. همچنین می‌توان با گذاشتن Stop Loss و Take Profit پوزیشن‌های معاملاتی را مدیریت کرد.
سرویس آمار و دیتا (Stats)
با ورود به داشبورد می‌توان به یک سری از داده‌ها مثل حجم معاملات ۲۴ ساعته، میزان ارزش پوزیشن‌های لانگ و شورت و هزینه تراکنش‌ها و غیره دست پیدا کرد. با ورود به بخش Stats می‌توان دریافت که تراکنش و حجم معاملات در هر دو شبکه آربیتروم و آوالانچ در حال افزایش بوده است.
منبع: GMX.io
در این قسمت اطلاعاتی در مورد توکن‌های GMX و GLP نیز می‌توان بدست آورد. حدود ۸۶ درصد از توکن GMX استیک شده و ۴ درصد آن در جریان است. میزان توزیع دارایی‎‌ها در GLP را از این قسمت می‌توان مشاهده کرد.
لیدربورد (Leaderboard)
همانطور که گفتیم جی ام ایکس یک صرافی غیرمتمرکز است؛ بنابراین می‌توان معاملاتی که در آن اتفاق می‌افتد را به صورت داده برون زنجیره‌ای (Onchain) مشاهده کرد. در قسمت لیدر بورد بهترین حساب‌هایی که در این پلتفرم وجود دارد لیست شده است. شما می‌توانید تمامی اتفاقات مثل نقطه ورود و خروج و میزان سود و ضرر آن‌ها را مشاهده کنید. این سرویس امکان کپی تریدینگ را هم برای کاربرانش فراهم کرده است.

رفرال (Referrals)
صرافی GMX با ایجاد کدهای رفرال، کاربران را به استفاده بیشتر از این پلتفرم تشویق می‌کند. با ورود به بخش رفرال می‌توانید کد خود را در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و تلگرام منتشر کنید. کاربرانی که با کد رفرال شما وارد پلتفرم می‌شوند، می‌توانند روی معاملات خود تخفیف داشته باشند. با هر معامله آنها، شما بخشی از هزینه تراکنش را به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد. این پاداش به صورت اتریوم روی آربیتروم و آواکس روی آوالانچ خواهد بود.
کالکشن ان اف تی GMX Blueberry Club
این کالکشن شامل ۱۰٬۰۰۰ توکن غیر مثلی روی شبکه آربیتروم است. این NFTها به عنوان پاداش به استیک‌کنندگان توکن GMX تعلق می‌گیرد.
منبع: tofUnft
نقشه راه GMX
از زمان لانچ شدن GMX شاهد پیشرفت‌های زیادی در این پروژه بودیم. این پلتفرم در اواسط سال ۲۰۲۱ شبکه آوالانچ را اضافه کرد. ورژن قبلی جی ام ایکس، Gambit نام دارد که روی بایننس اسمارت چین است.  حجم معاملات این پلتفرم از ۱۵۰ میلیون به ۱۳ میلیارد دلار رسید و همین طور  بخش‌های بیشتری مثل استاپ لیمیت‌ به سیستم معاملاتی اضافه شد.
برخی از برنامه‌های GMX برای سال ۲۰۲۲ به صورت زیر است.
بهبود بخشیدن به مانیتورینگ پلتفرم برای امنیت بیشترپشتیبانی از دارایی‌های مصنوعی (synthetic markets)اضافه کردن شبکه‌های جدید در آپدیت X4بهبود رابط کاربری و اضافه کردن تایم فریم یک دقیقه به چارت‌ها

توسعه‌دهندگان جی ام اکس چه کسانی هستند؟
تیم توسعه‎‌دهنده این پروژه کاملا ناشناس است. البته گفته می‌شود که این تیم سابقه راه‌اندازی دو پروژه موفق xvix و Gambit را دارد. تیم GMX در حال ساختن یک بازار ساز خودکار به نام X4 است. به نظر می‌رسد شخصی با آیدی توییتر X توسعه‌دهنده اصلی این پروژه باشد. 
همکاری‌های پلتفرم GMX
دکس GMX برای جلوگیری از خطرات و ریسک‌های احتمالی با پلتفرم غیرمتمرکز بیمه InsurAce همکاری می‌کند. پلتفرم Jones Dao که یک پروتکل نقدینگی است از توکن‌های GLP برای مدیریت دارایی‌های خود استفاده می‌کند. همکاری دیگر GMX با پلتفرم VoVo finance است. در این پلتفرم می‌توانید قیمت ارزهایی مثل اتریوم و بیت کوین را پیش‌بینی کنید و با توجه به آن، استیبل کوین USDC یا توکن نقدینگی GLP را استیک کنید و سود بگیرید. با استیک کردن این توکن‌ها در واقع امکان معاملات اهرم دار برای معامله‌گران را فراهم می‌کنید.
معرفی توکن GMX و GLP
توکن بومی و حاکمیتی این پلتفرم GMX است و ۳۰ درصد از فی تراکنش‌های آن به استیک‌کنندگانش تعلق می‌گیرد. GLP توکن نقدینگی این پلتفرم است که ۷۰ درصد باقی فی تراکنش‌ها متعلق به دارندگان این توکن است. در واقع ۱۰۰ درصد از هزینه تراکنش‌های این پلتفرم بین هولدرها تقسیم می‌شود. این اقدام برای تشویق و ایجاد انگیزه بین کاربران برای انجام معاملات بیشتر صورت گرفته است.
با توجه به داکیومنت موجود در سایت GMX.io، در حال حاضر عرضه کل رمز ارز جی ام اکس به مقدار ۱۳.۲۵ میلیون است که می‌تواند با رای کاربران تغییر کند. توزیع این توکن به صورت زیر است.
منبع: chaindebrief
۶ میلیون برای XVIX و Gambit Migration۲ میلیون برای نقدینگی یونی سواپ به صورت اتر پرداخت می‌شود.۲ میلیون با قفل کردن esGMX به GMX تبدیل می‌شود.۲ میلیون توکن برای مدیریت کف قیمتی استفاده می‌شود.۱ میلیون برای مارکتینگ و شرکا و توسعه‌دهندگان کامیونیتی۲۵۰ هزار توکن برای تیم پروژه
بنابر گزارش ایده خبر در زمان انتشار این مقاله قیمت GMX برابر با ۴۳.۹۴ دلار است. رمز ارز جی ام ایکس در تاریخ ۲۶ دی ۱۴۰۰ بیشترین و ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ کمترین قیمت خود را تجربه کرد. تا به امروز بیشترین و کمترین قیمت توکن GMX برابر با ۶۲.۱۰ و ۱۱.۵۳ دلار بوده است. ارزش کل بازار توکن جی ام اکس ۳۵۱٬۹۵۵,۴۲۶ دلار است که از این حیث، در رتبه ۱۱۸ بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.
توکن GMX را از کدام صرافی‌ها می‌توان خریداری کرد؟
از میان دو توکن پلتفرم جی ام اکس، تنها می‌توان توکن GMX را خرید و فروش کرد. این توکن را می‌توان در صرافی‌های ByBit، یونی سواپ ورژن ۳ (آربیتروم)، سوشی سواپ (آربیتروم)، کوینکس و تریدر جو خرید یا فروخت.

چه کیف پول‌هایی برای نگهداری GMX و GLP مناسب هستند؟
از آنجایی که دو توکن پلتفرم جی ام اکس روی دو شبکه آوالانچ و آربیتروم موجودند، برای نگهداری آن‌ها می‌توان از کیف پول‌هایی استفاده کرد که از این دو شبکه پشتیبانی می‌کنند. در ادامه به‌صورت جداگانه کیف پول‌هایی را که از دو شبکه آوالانچ و آربیتروم پشتیبانی می‌کنند، نام می‌بریم. نکته‌ای که وجود دارد این است که مورد مشترک بین این دو شبکه وجود دارد و هر دو از کیف پول سخت‌افزاری لجر نیز پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول‌های مناسب برای نگهداری GMX و GLP در شبکه آوالانچ: متامسک، بایننس چین ولت، تراست ولت، مث ولت و کیف پولی رسمی آوالانچ یعنی Avalanche Wallet
کیف پول‌های مناسب برای نگهداری GMX و GLP در شبکه آربیتروم: متامسک، تراست والت، مث والت و  Rainbow

پرسش و پاسخ (FAQ)

پلتفرم GMX چیست؟پلتفرم GMX یک صرافی غیرمتمرکز روی شبکه‌های آربیتروم و آوالانچ است. این صرافی امکان معاملات اسپات و پرپچوال را برای کاربرانش فراهم می‌کند. GMX تا لورج ۳۰ را پشتیبانی می‌کند و کارمزد بسیار پایینی دارد. این پلتفرم از یک استخر نقدینگی که ترکیبی از چندین دارایی است برای معاملات خود استفاده می‌کند. صرافی جی ام اکس از دو توکن GMX و GLP در پلتفرم خود بهره می‌برد.
توکن GMX و GLP چیست؟توکن GMX توکن بومی و حاکمیتی پلتفرم جی ام اکس است. ۳۰ درصد از تراکنش‌های این پلتفرم به استیک‌کنندگان این توکن تعلق می‌گیرد. توکن GLP نیز یک شاخص از دارایی‌های استفاده شده در سواپ و معاملات لوریج‌دار است.
جمع‌بندی
در این مقاله به بیان اینکه پلتفرم GMX چیست، پرداختیم و نحوه کارکرد، نقشه راه، سرویس‌ها و توکن‌های جی ام اکس و جی ال پی را معرفی کردیم. صرافی GMX یکی از بزرگترین صرافی‌های غیرمتمرکز برای انجام معاملات دائمی یا پرپچوال است. این صرافی علاوه‌بر معاملات اسپات، امکان استفاده از معاملات لورج‌دار را برای کاربرانش فراهم کرده است و می‌تواند قدرت خرید آن‌ها را تا ۳۰ برابر افزایش دهد. GMX از استخر چند دارایی (Multi Asset) برای معاملاتش استفاده می‌کند. توکن GLP توکن نقدینگی این پلتفرم است و سبدی از استیبل‌کوین‌ها و دارایی‌های دیگر مثل بیت کوین و اتریوم دارد. آیا تا به حال از صرافی GMX و سرویس‌های آن استفاده کرده‌اید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *