پرش به محتوا

پیدایش الگوی سر و شانه معکوس در شاخص S&P500؛ بازار بورس آمریکا به کمک بیت کوین می‌آید؟

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ همبستگی زیادی با بازار S&P500 آمریکا پیدا کرد لذا برای پیش‌بینی قیمت BTC می‌توانیم به وضعیت SPX نیز رجوع کنیم. در حال حاضر به نظر می‌رسد که در تایم فریم روزانه الگوی صعودی سر و شانه معکوس برای این شاخص کامل شده است و می‌توانیم انتظار رشد از آن داشته باشیم.
به گزارش ایده خبر، در روزهای اخیر اطلاعات رشد اقتصادی آمریکا منتشر شد. مطابق با آن تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات‌متحده در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۹٪ رشد داشته است. همچنین شاخص سالانه قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE) ۵ درصد افزایش یافت. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها انتظار رشد GDP به اندازه ۲.۸٪ و PCE را به اندازه ۵.۱٪ را می‌دادند که آمار اعلامی کمی بهتر از انتظارات بود.
لازم به ذکر است که فدرال رزرو هدف خود را افزایش نرخ بهره تا زمانی که نرخ تورم به ۲٪ برسد، اعلام کرده است. علاوه بر آن برخی معتقدند که اقتصاد آمریکا در آستانه ورود به رکود است. اما عده‌ای دیگر معتقدند سیاست‌های فدرال رزرو بیش از آنچیزی که باید در مورد بازارهای مالی پرریسک مفید بوده است و در حال نجات دادن آن‌ها از بحران است.
نمودار زیر شاخص S&P500 یا SPX را در تایم فریم روزانه نشان می‌دهد. این نمودار از آن جهت اهمیت دارد که در سال ۲۰۲۲ قیمت بیت کوین همبستگی زیادی با آن پیدا کرده است. همان‌طور که مشخص سال ۲۰۲۲ سالی کاملا نزولی برای این بازار بوده است. اما به تازگی الگویی شبیه به الگوی سر و شانه معکوس در این نمودار پدیدار شده است.
دیروز با شکسته شدن خط گردن، می‌توان گفت این الگوی صعودی کامل شده است. برای تایید این الگو به سراغ حجم معاملات این بازار می‌رویم. همان‌طور که در شکل مشخص است مطابق تعریف در زمان نزول سوم بازار (تشکیل شانه دوم) حجم معاملات کاهش یافته است و در زمان حمایت شدن از کف شانه دوم و حرکت و شکستن خط گردن حجم معاملات افزایش یافته است. تنها نکات نگران‌کننده برای تایید این الگو کوچک بودن شانه دوم نسبت به اول (تقریبا نصف اولی) و عدم افزایش حجم معاملات در زمان شکستن خط گردن نسبت به نیمه اول الگو است.
نمودار شاخص S&P500 تایم فریم روزانه منبع: تریدینگ ویو
مطابق تعاریف کلاسیک هدف این الگوی صعودی را بیشترین فاصله کف سر از خط گردن می‌دانیم که مطابق شکل (خط مشکی) این هدف در حوالی ۴۷۵۰ واحد قرار می‌گیرد. همچنین از سطوح فیبوناچی گسترشی یا همان Fibonacci Extension برای پیدا کردن هدف و مقاومت‌ها استفاده کرده‌ایم (خطوط قرمز). مطابق این سطوح انتظار داریم در شاخص نزدیک به ۴۱۰۰ شاهد اصلاح نمودار و پولبک به خط گردن شکسته شده باشیم. سطح مقاومتی بعدی حوالی ۴۴۹۰ واحد است و هدف نهایی را می‌توان سطح ۰.۶۱۸ فیبوناچی در حوالی ۵۱۱۰ واحد دانست.
در صورت تحقق این موضوع شاخص SPX بیش از ۲۰٪ رشد خواهد کرد و زمینه را برای افزایش قیمت بیت کوین فراهم می‌آورد. در حال حاضر نزدیک‌ترین رویداد اقتصادی مربوط به نشست بانک‌های مرکزی (آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا) است که قرار است در هفته آینده برگزار شود و در مورد سیاست‌های پولی این کشورها در آینده صحبت شود.
تحلیل وضعیت قیمت بیت کوین با توجه به بازار بورس S&P500 چیست؟
در حال حاضر الگویی شبیه به الگوی صعودی سر و شانه معکوس در نمودار روزانه S&P500 تشکیل شده است در صورت پولبک دوباره به خط روند و حمایت شدن از آن ناحیه می‌توان گفت این الگو کامل شده است. از آنجایی که قیمت بیت کوین از سال ۲۰۲۲ همبستگی شدیدی با این شاخص پیدا کرده است می‌توان گفت در صورت معتبر شدن الگو، باید منتظر افزایش قیمت BTC نیز باشیم.

منبع

ایده خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *