پرش به محتوا

توکن BONK چیست؟ با میم‌ کوین مدعی نجات‌ سولانا آشنا شوید

برای اکثر ما بونک (BONK) نامی تازه است که اگر دل خوشی از پروژه‌های کریپتویی با بنیاد ضعیف نداشته باشیم، می‌گوییم این هم یک شت کوینِ فرصت طلب دیگر است. من هم از این قاعده مستثنی نیستم. ولی بیایید این بار از زاویه دست‌اندرکاران پروژه بونک آن را ببینیم؛ هر چند که تغییر زاویه ممکن است نتیجه کار را تغییر ندهد. «دست‌اندرکاران بونک (BONK)، از توکنومیک‌های سمی آلامدایی خسته شدند و تصمیم گرفتند یک میم کوین سرگرم‌کننده بسازند. میم کوینی که همه از آن سهم داشته باشند.» این جملات روایت دو خطی تیم بونک برای بیان داستانی غم‌انگیز و در عین حال الهام‌بخش برای معرفی بونک است. اما برای تکمیل داستان بونک و اینکه بفهمیم توکن BONK چیست، باید پازل‌های کلاهبرداری سم بنکمن فرید، ورشکستگی آلامدا و سقوط قیمت سولانا را کنار یکدیگر قرار دهیم. برای شنیدن ماجرای بونک؛ ترند این روزهای بازار کریپتو با ایده خبر همراه باشید.

نگارنده این متن نه یک دلار سولانا دارد و نه طرفدار سولانا است و نه هرگز یک دلار در شبکه سولانا جابه‌جا کرده است. پس این مطلب را به عنوان دعوت به سرمایه‌گذاری در نظر نگیرید.

توکن BONK چیست؟
منبع: u.today
اگر مثل من از طرفداران سولانا نیستید، احتمالا تا پیش از دسامبر ۲۰۲۱ نام BonkDAO را نشنیده‌اید. بونک دائو، سازمانی غیرمتمرکز و محل تولد بونک اینو (Bonk Inu) یا توکن بونک/ بانک (BONK) است. بونک را می‌توان اولین میم کوین شبکه سولانا دانست که در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ با الهام از دوج کوین متولد شد. وایت پیپر پروژه بونک که BONK Paper نام دارد، این پروژه را [توکنی] از طرف مردم و برای مردم توصیف می‌کند. به‌نظر می‌رسد که تیم توسعه به خوبی توانسته این ایدئولوژی را در ایردراپ خود پیاده‌سازی کند. چون ۵۰ درصد از عرضه ۱۰۰ تریلیونی توکن BONK بین جامعه سولانا ایردراپ شده است. قرار بر این است که توکن بانک در اکثر Dappهای بزرگ شبکه کاربرد داشته باشد. این پروژه هم‌اکنون در بیش از ۵۰ پروژه شبکه سولانا کاربرد دارد. از این پروژه‌های اکوسیستم سولانا می‌توان به SOLEND و SOLSEA اشاره کرد.
هدف توکن Bonk چیست؟
قیمت سولانا در دو هفته گذشته (از زمان نگارش این مطلب در ۱۷ دی ۱۴۰۱) به پایین‌ترین حد خود از فوریه سال ۲۰۲۱ رسیده بود. قیمت رمز ارز SOL در هفته‌های گذشته به دلایل متعددی ناپایدار بوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل آن ارتباط نزدیک اکوسیستم با سم بنکمن فرید و شرکت‌های پیشروی توکن NFT که این شبکه را ترک می‌کنند، عنوان شده است. همچنین صرافی غیرمتمرکز سروم بسته شدن خود را اعلام کرد و کیف پول فانتوم ولت اختصاصی سولانا) پالیگان و اتریوم را به فهرست شبکه‌های مورد پشتیبانی خود افزوده است. علاوه‌بر این‌ها، کلکسیون‌های بزرگ NFT همچون DeGods و y00ts هم پروژه‌هایی بودند که سولانا را به مقصد اتریوم و پالیگان ترک کردند. حدود ۶۴۳ میلیون دلار سولانا نیز در جریان ورشکستگی آلامدا ریسرچ، تحت نظارت قضایی ماجرای انحلال این شرکت است. همه این‌ها باعث می‌شود سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها از سولانا فاصله بگیرند یا حداقل تمام سرمایه خود را به پای این شبکه نریزند. 
 براساس وایت پیپر Bonk، دلیل اصلی راه‌اندازی بانک زدودن نگاه‌های منفی پیرامون سولانا و بازگرداندن نقدینگی به صرافی‌های غیرمتمرکز ساخته شده در شبکه بود. رمزارز بومی شبکه سولانا از زمان جریان فروپاشی صرافی FTX حدود ۹۷ درصد ارزش خود را از دست داد. از این رو زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه بونک برای بالا بردن قیمت سولانا طراحی شده است به گوش می‌خورد. ویتالیک بوترین هم با انتشار توییتی در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ حمایت خود را از توسعه‌دهندگان اکوسیستم سولانا نشان داد و اعلام کرد که خروج سرمایه‌گذاران فرصت طلب منجر به پیشرفت سولانا خواهد شد.

درست پیش از کریسمس امسال بونک متولد شد تا به کسانی که از بلاکچین سولانا حمایت می‌کنند، تعلق گیرد. پس از نزدیک به ۹ روز کاهش متوالی ارزش که قیمت SOL را در روز جمعه (۱۶ دی ۱۴۰۱) به حدود ۸ دلار رساند، قیمت سولانا نیز طی هفت روز گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.
بررسی توکن BONK
نیمی از عرضه کل رمزارز بونک به کامیونیتی سولانا ایردراپ شده است. نحوه توزیع ایردراپ به صورت زیر است:
۲۰ درصد به کلکسیون‌های NFT (که شامل حال ۲۹۷۰۰ توکن بی‌همتا خواهد شد.)۱۵ درصد به کاربران اولیه صرافی غیرمتمرکز Openbook (اوپن بوک یک صرافی غیرمتمرکز تازه تاسیس در سولانا است که عنوان جایگزینی صرافی سروم را به دوش می‌کشد.)۱۰ درصد به هنرمندان و کلکسیونرهای سولانا۵ درصد توسعه‌دهندگان سولانا۲۰ درصد به مشارکت‌کنندگان اولیه (افرادی که در راه‌اندازی بونک نقش داشتند)۵ درصد توسعه‌دهندگان آتی۱۵ درصد BankDAO۵ درصد توزیع نقدینگی اولیه۵ درصد بازاریابی
منبع: cryptopotato.com
پس از تکمیل ایردراپ، ۵۰ تریلیون از عرضه BONK برای خرید توسط سایر کاربران موجود خواهد شد. به گزارش ایده خبر و به نقل از کوین مارکت کپ میزان عرضه کل توکن BONK حدود ۹۹,۸۶۷,۶۵۷,۴۱۷,۶۶۸ دلار عنوان شده است. قیمت BONK در ۱۷ دی ۱۴۰۱ حدود ۰.۰۰۰۰۰۲۱۵۴ دلار است. ارزش کل بازار رمز ارز بونک ۱۲۰,۷۶۷,۲۹۹ دلار و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹,۲۷۴,۴۵۶ دلار است.
عملکرد قیمت توکن BONK
قیمت بونک از ۰.۰۰۰۰۰۰۱۰۷۸ دلار در در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ به ۰.۰۰۰۰۰۴۸۹۲ دلار در ۵ ژانویه ۲۰۲۲ رسید که رشد عظیم ۴۴۳۸ درصدی را شامل می‌شد. برای درک این موضوع باید بگویم که برخی از توسعه‌دهندگان برنامه سولانا در ۲۵ دسامبر ۵ میلیارد بونک دریافت کردند. در آن زمان ارزش این ایردراپ کمتر از ۱۰۰۰ دلار بود. با این حال پیک قیمتی هفته گذشته، ارزش دریافتی آن‌ها را به ۱۲۲ هزار دلار رساند. اما قیمت رمز ارز BONK پس از گذشت ۲۴ ساعت در ۶ ژانویه ۲۰۲۲ با بیش از ۵۶ درصد ریزش به ۰.۰۰۰۰۰۱۵۱۲ دلار رسید. در تصویر زیر می‌توانید میزان پامپ و دامپ توکن BONK را در ۷ روز گذشته مشاهده کنید.
منبع: coinmarketcap.com
یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت توکن بانک هیاهوی پیرامون ایردراپ بود. چون تقریبا کل جامعه سولانا مقدار بسیار زیادی از بانک را در کیف پول خود مشاهده کردند. این اتفاق با توکن‌ سوزی‌های عظیم بونک ترکیب شد. برای مثال، شبکه سولانا از توکن‌سوزی بیش از یک میلیارد بونک در ۳ ژانویه خبر داد. روز بعد پروژه اعلام کرد که تمام توکن‌های اختصاص داده شده به پروژه‌هایی که سولانا را ترک می‌کنند هم سوزانده خواهند شد. در همین راستا ۵۰۰ میلیارد توکن اختصاص داده شده به پروژه DeGods برای همیشه از بین خواهند رفت. در نهایت روز جمعه ۶ ژانویه (۱۶ دی ماه) پروژه اعلام کرد که ۵ تریلیون توکن بانک متعلق به تیم سوزانده خواهد شد. این را می‌توان از دلایل افزایش گسترده قیمت BONK دانست. 

 
کیف پول‌های سازگار با رمزارز BONK
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم BONK روی شبکه سولانا است. بنابراین باید از کیف پول‌های سازگار با شبکه سولانا برای نگهداری آن استفاده کنید. کیف پول‌های فانتوم، Backpack و HeyWallet از این ولت‌‌ها هستند.
توکن BONK را از کجا بخریم؟
رمز ارز بونک در صرافی‌‌های غیرمتمرکز ریدیوم (Raydium)، اورکا (Orca) و ژوپیتر (Jupiter) و صرافی‌های متمرکز هیوبی (Huobi)، گیت، Bybit، Bitget، LBank، کوینکس، هات بیت و دیجی فینکس (DigiFinex) فهرست شده است. لیست کامل و به‌روز صرافی‌ها را می‌توانید از بخش Markets سایت کوین مارکت کپ و Integrations سایت بونک مشاهده کنید. 
سخنی با کاربران ایده خبر
آیا توکن BONK بخریم یا نخریم؟ واقعیت این است که هیچکس نمی‌تواند شما را از خریدن بونک منع کند. اما اگر نگاهی به رویدادهای مرتبط با بازار در چند ماه گذشته بیاندازید، می‌بینید که با کیسه شن نمی‌توان به جنگ با سیل رفت. در سالی که گذشت شاهد نابودی رمزارزها، شرکت‌ها، صرافی‌ها و اشخاص بسیاری بودیم. بنابراین پیش از خرید یا تصمیم به سرمایه‌گذاری کلان در BONK از خودتان بپرسید که اگر سولانا محکوم به مرگ باشد، آیا یک دوج کوین می‌تواند آن را نجات دهد؟
پرسش و پاسخ (FAQ)

رمز ارز BONK چیست؟بونک یا بانک (BONK) میم کوینی در بستر شبکه سولانا است. ۵۰ درصد از عرضه کل این رمزارز به کاربران و حامیان شبکه سولانا عرضه شده است. افزایش قیمت سولانا را می‌توان از اهداف غیرمستقیم این پروژه برشمرد.
آیا در BONK سرمایه‌گذاری کنیم؟بونک (BONK) یک میم کوین است و بزرگترین پشتوانه آن توجه اعضای جامعه سولانا و اخبار پیرامون آن است. سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی که بنیان فنی ضعیفی دارند را به شما توصیه نمی‌کنیم.
جمع‌بندی
رمز ارز بونک (BONK) میم کوینی در بستر شبکه سولانا است. این توکن در راستای تشویق جامعه حمایتگر سولانا طراحی شده و حدود ۵۰ درصد از عرضه کل خود را بین کامیونیتی سولانا ایردراپ کرده است. طبق وایت پیپر پروژه، دلیل اصلی راه‌اندازی توکن بانک تغییر نگاه‌های منفی نسبت به اکوسیستم سولانا و بازگرداندن نقدینگی به برنامه‌های غیرمتمرکز این شبکه عنوان شده است. علی‌رغم عملکرد مثبت این رمزارز در دو هفته گذشته، به نظر شما توکن BONK می‌تواند مدعی نجات شبکه سولانا از گرداب آلامدا و FTX باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *