پرش به محتوا

معرفی ایردراپ‌ های هفته؛ ایردراپ Symbiosis Finance را چگونه دریافت کنیم؟

همانطور که می‌دانید، ایده خبر هر هفته روزهای سه‌شنبه، تعدادی ایردراپ را به شما معرفی می‌کند. ایردراپ (Airdrop) انواع مختلفی دارد؛ برخی از این کمپین‌ها کارها و تسک‌های ساده‌ای نیاز دارند و به احتمال زیاد ایردراپ آنها نیز ارزش چندانی ندارد. اما برخی از آنها، برای واجد شرایط کردن شرکت‌کنندگان، تسک‌های پیچیده‌تری درخواست می‌کنند و ممکن است ایردراپ آنها ارزشمندتر باشد. در این قسمت از سری مقالات معرفی ایردراپ، به معرفی کمپین Symbiosis Finance می‌پردازیم که یکی از ایردراپ‌هایی است که تسک‌های آن نسبتا پیچیده‌تر از مقالات قبلی است؛ اما ما به صورت قدم به قدم و مرحله به مرحله، آموزش می‌دهیم که چه کارهایی باید انجام دهید. همچنین لازم به ذکر است که پروتکل Symbiosis اکنون در فاز تست قرار دارد و توزیع ایردراپ آن هنوز مشخص نشده است. با ایده خبر همراه باشید تا بتوانید به صورت قدم به قدم در این کمپین مشارکت کنید. 

معرفی ایردراپ Symbiosis Finance
منبع: symbiosis.finance
Symbiosis یک پروتکل تجمیع‌کننده نقدینگی شبکه‌های میان‌زنجیره‌ای یا Cross Chain است و بهترین نرخ‌ها را برای سواپ هر نوع توکن EVM و غیر EVM به یکدیگر را ارائه می‌دهد. توکن‌های سازگار با EVM، آنهایی هستند که با ماشین مجازی اتریوم سازگاری دارند. 

مزایای این پروتکل این موارد هستند: 
محیط کاربری ساده و راحت. ارتباط بین زنجیره‌ای: تامین نقدینگی برای پروتکل‌های دیگر دیفای از طریق Symbiosis قابل انجام است. کاملا غیرمتمرکز است و هیچ نهاد واسطه‌ای مدیریت این پروتکل را بر عهده ندارد. قابلیت همکاری با بلاکچین‌های مختلف را دارد. هدف پروتکل سیمبیوسیس اتصال تمام بلاک چین‌ها به یکدیگر است. غیرحضانتی است و تیم این پلتفرم هیچ‌گونه دسترسی به دارایی‌های کاربران ندارند. 
نحوه کارکرد و سرویس‌های Symbiosis
توکن‌های Wrap شده و sTokenها
توکن‌های رپ شده، نماینده یک کریپتوی دیگر در یک شبکه هستند. دارایی اصلی در یک قرارداد هوشمند به‌خصوص در بلاکچینی که رپد توکن را ایجاد می‌کند، قفل می‌شود و سپس، نسخه رپ شده در همان بلاکچین یا یک بلاک چین دیگر تولید یا مینت می‌شود.
این نوع توکن‌ها برای مبادله یک دارایی با دارایی دیگر در یک بلاکچین استفاده می‌شوند. همچنین می‌توان از این رمز ارزها برای مبادله توکن‌های شبکه‌های مختلف نیز استفاده کرد. 

پروتکل Symbiosis از هر دو نوع رپدتوکن‌ها استفاده می‌کند: 
در همان بلاکچین Wraped Token مینت می‌شود و همراه با یک کریپتوی دیگر، در داخل پروتکل سیمبیوسیس استفاده می‌شود. نام یا علامت مخصوصی برای این نوع رپد توکن‌ها در این پروتکل وجود ندارد. توکن رپ شده در یک بلاکچین دیگر مینت می‌شود و برای سواپ‌های بین‌زنجیره‌ای به‌کار می‌رود. این نوع ارزها با علامت s شناخته می‌شوند؛ مانند sUSDT، sUSDC و غیره. 
این پروتکل اطمینان حاصل می‌کند که تمامی توکن‌های رپ شده، نسبت یک به یک با دارایی اصلی خود داشته باشند. 
sUSDC روی شبکه بایننس اسمارت چین – منبع: symbiosis.finance
به‌صورت فنی، هر نوع دارایی از یک بلاکچین، می‌تواند نماینده خود را در بلاکچین دیگری داشته باشد. سیمبیوسیس استیبل کوین‌های هر بلاکچینی که پشتیبانی می‌کند را انتخاب می‌کند و سپس در شبکه دیگر، نسخه sToken آن را مینت می‌کند. 
شبکه‌هایی که Symbiosis از آنها پشتیبانی می‌کند، در تصویر زیر مشخص شده است. 
بلاکچین‌های پشتیبانی شده در شبکه اصلی پروتکل Symbiosis – منبع: symbiosis.finance
استخرهای نقدینگی این پروتکل (در تمام بلاکچین‌های پشتیبانی شده) شامل یک استیبل کوین و یک sToken هستند. کاربران می‌توانند این توکن‌ها را تامین نقدینگی کنند و یا sTokenها را با استیبل کوین‌ها مبادله کنند.

سواپ‌های بین زنجیره‌ای
هدف اصلی پروتکل Symbiosis انجام مبادلات کراس‌چین است (نام دیگر آن بریج کردن است). 

یکی از دلایل اصلی برای بریج کردن، انتقال دارایی از شبکه‌ای با گس بالا (مثل اتریوم) به شبکه‌ای با گس پایین‌تر برای کاهش هزینه‌هاست. در اینجا ما جفت اتریوم/بایننس اسمارت چین را مثال می‌زنیم:
برای مثال ما می‌خواهیم توکن UNI با استاندارد ERC20 را به توکن CAKE با استاندارد BEP20 تبدیل کنیم. این تبدیل به این صورت انجام می‌گیرد: 
UNI → USDC → sUSDC → BUSD → CAKE
ابتدا یونی تبدیل به USDC می‌شود و سپس نسخه رپ شده آن در شبکه BSC مینت می‌شود. بعد از آن، این sUSDC تبدیل به BUSD شده و در نهایت به کیک سواپ می‌شود. اکثر بریج‌ها به همین شکل کار می‌کنند و به این توکن‌های رپ شده، توکن کنونیکال (Canonical Token) نیز گفته می‌شود. 
سواپ بین زنجیره‌ای UNI به CAKE – منبع: symbiosis.finance
زپ‌های کراس چین
زپ (Zap) مفهوم جدیدی در دیفای است و به معنی تامین نقدینگی در استخرهای نقدینگی یا پروتکل‌های دیفای است. یک زپ می‌تواند شامل عملیات مختلف تنها در یک تراکنش باشد. Zapهای مورد استفاده در پروتکل Symbiosis  توسط اسمارت کانترکت‌های اجرا شده توسط پروتکل Zap پردازش می‌شوند. 
تامین نقدینگی بدون زپ، به‌این صورت است که شما تنها می‌توانید توکن‌هایی که در یک استخر به‌خصوص وجود دارند را اضافه کنید. مثل DOGE/CAKE. 
افزودن نقدینگی به استخرها بدون زپ – منبع: symbiosis.finance
اگر شما توکن دیگری داشته باشید (مثل BNB)،‌ ابتدا باید آن را با دوج سواپ کنید و سپس به تامین نقدینگی این استخر بپردازید. 
با زپ‌ها تامین نقدینگی این‌گونه خواهند بود؛ شما می‌توانید هر توکنی که می‌خواهید را در یک استخر اضافه کنید. توکن اصلی شما به‌صورت اتوماتیک به توکن مورد نیاز استخر سواپ می‌شود و به آن واریز می‌شود. 
افزودن نقدینگی به استخرها با زپ – منبع: symbiosis.finance
زپ‌ها عملیات آن‌چین یا روی زنجیره هستند. اگر شما بخواهید نقدینگی موجود خود را از یک بلاکچین به یک بلاکچین دیگر در یک تراکنش واریز کنید، به زپ‌های بین‌زنجیره‌ای نیاز خواهید داشت. 
همانطور که گفتیم، استخرهای سیمبیوسیس شامل استیبل کوین و sToken هستند. این پروتکل زپ‌های بین زنجیره‌ای را طراحی کرده، تا کاربران بتوانند تنها در یک تراکنش، تامین نقدینگی بین زنجیره‌های مختلف را انجام دهند. شما می‌توانید با هر توکنی که دارید، این تامین نقدینگی بین زنجیره‌ای را انجام دهید. 
مسیر تامین نقدینگی زپ کراس چین در پروتکل سیمبیوسیس – منبع: symbiosis.finance
زمانی که توکن‌ها در استخرها اضافه شدند، کاربر یک توکن نقدینگی یا LP Token در بایننس دریافت می‌کند. 

برداشت نقدینگی
زپ‌ها در برداشت نقدینگی نقشی ندارند. زمانی که می‌خواهید لیکوییدیتی خود را برداشت کنید، توکن‌هایی که در استخر نقدینگی مورد نظر وجود دارد را دریافت می‌کنید. 
برداشت نقدینگی – منبع: symbiosis.finance
در مثال بالا زمانی‌که تراکنش کاربر انجام شد، او توکن‌های دوج و/یا کیک دریافت می‌کند. این موضوع بستگی به درخواست کاربر و تنظیمات LP دارد. 
پروتکل ارتباطات بین زنجیره‌ای
با Symbiosis کاربران می‌توانند نقدینگی را در دیگر پروتکل‌های دیفای، به‌صورت بین‌زنجیره‌ای و در یک تراکنش تامین کنند. بنابراین سیمبیوسیس به‌عنوان یک پروتکل ارتباطات کراس چین عمل می‌کند. 
ارتباطات بین زنجیره‌ای Symbiosis – منبع: symbiosis.finance
در مثال بالا، کاربری را می‌بینیم که توکن UNI روی شبکه اتریوم دارد و می‌خواهد BNB را به پروتکل Cream در بایننس تامین نقدینگی کند. 
مبادله با بیت کوین
سیمبیوسیس همچنین می‌تواند توکن‌ها را به بیت کوین تبدیل کند. تصویر زیر این موضوع را نشان می‌دهد:
تبدیل توکن به بیت کوین – منبع: symbiosis.finance
Symbiosis از پروتکل Ren در بایننس و پالیگان استفاده می‌کند تا تبدیل به بیتکوین را انجام دهد. زمانی که Ren توکن‌های renBTC را دریافت می‌کند، آنها را می‌سوزاند و بیت کوین‌ها را به آدرس بیتکوین کاربر در بلاکچین اصلی ارسال می‌کند. توضیحات کامل‌تر و فنی‌تر درباره این پروتکل را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید. 
اطلاعات مربوط به ایردراپ و توکن پروتکل Symbiosis 
توکن SIS رمزارز گاورننس یا حاکمیتی پروتکل سیمبیوسیس است و با استاندارد ERC20 اتریوم ساخته شده است. کاربردهای این توکن عبارت‌اند از: 
سپرده‌گذاری (Staking) برای اجرای نود در شبکه Relayer پروتکل. به‌عنوان پاداش به کاربران اعطا می‌شود. 
سرمایه‌گذاران سیمبیوسیس
این پروتکل توانسته سرمایه‌گذاران سازمانی مشهوری را به خود جذب کند. از جمله آنها می‌توان به Binance Labs، Blockchain.com، Spartan، Amber، Dragonfly Capital، Kenetic، Bixin Ventures، Shima Capital و 3Commas اشاره کرد. لیست این سرمایه‌گذاران را در تصویر زیر می‌بینید. 
منبع: symbiosis.finance
در صورتی‌که در تست و آزمایش این پروتکل مشارکت کنید، توکن‌های veSIS ایردراپ خواهید گرفت. تاریخ توزیع ایردراپ هنوز مشخص نیست؛ اما پروتکل برنامه دارد که veSIS را در ماه آگوست ۲۰۲۲ (مرداد و شهریور ۱۴۰۱) راه‌اندازی کند. 
چگونه در ایردراپ Symbiosis شرکت کنیم؟ 
چیزی درباره کشورهای تحت تحریم در این پروتکل اشاره نشده است؛ اما برای احتیاط VPN خود را روشن کنید. ابتدا ما باید توکن‌های SIS را در این تست‌نت یا شبکه آزمایشی قفل کنیم. احتمالا پاداش اضافی نیز برای مدت‌زمان قفل کردن توکن‌ها وجود داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا زمان توزیع ایردراپ، این توکن‌ها را در پروتکل قفل نگه دارید. در همین ابتدا باید اشاره کنیم که از آنجایی که این پروتکل در شبکه آزمایشی قرار دارد، ممکن است در هر کدام از این مراحل دچار مشکل شوید. در این صورت می‌توانید با پشتیبانی سیمبیوسیس در دیسکورد تماس گرفته و مشکل را حل کنید.
قدم اول: دریافت BNB تستی
ابتدا به مقداری BNB برای کارمزد تراکنش‌ها نیاز داریم. می‌توانید BNB تستی را از این فاست دریافت کنید. آدرس خود را وارد کنید، Give Me BNB را انتخاب کنید و مقداری منتظر شوید تا کوین‌های تست به آدرس شما منتقل شوند.
منبع: testnet.binance
قدم دوم: اتصال کیف پول و افزودن شبکه تست BSC
برای افزودن این شبکه آزمایشی، می‌توانید به چین لیست مراجعه کنید. 

منبع: chainlist.org
پس از انجام این مراحل، به سایت سیمبیوسیس وارد شوید و کیف پول خود را متصل کنید (پیشنهاد ما متامسک است). 

منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
اگر شبکه متامسک روی BSC قرار ندارد، باید آن را تغییر دهید. 
منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
یا می‌توانید به‌صورت دستی شبکه را در اکستنشن متامسک تغییر دهید. 
منبع: metamask
قدم سوم: قفل کردن توکن‌ها
روی دکمه Create Lock در تب veSIS کلیک کنید. 
منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
توکن‌های SIS را از طریق دکمه Get Token دریافت کنید. ۱۰۰ توکن دریافت خواهید کرد. 
منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
مقدار توکن، مدت‌زمان قفل شدن و دیگر موارد را مشخص کنید. پیشنهاد می‌کنیم ۵۰ تا از توکن‌ها را برای یک ماه قفل کنید و سپس مقدار را اضافه کنید. نهایتا ۱۰۰ SIS می‌توانید انتخاب کنید. سپس روی Confirm کلیک کنید. 
منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
با دکمه Approve SIS Amount این بخش را تایید کنید و سپس روی Create Lock کلیک کنید. در نهایت تراکنش را در متامسک تایید کنید. 
منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
روی آیکون چرخ‌دنده یا Settings کلیک کنید تا بتوانید دارایی خود را مدیریت کنید؛ مثلا می‌توانید مقدار توکن‌ها را اضافه کنید یا مدت‌زمان قفل شدن را تغییر دهید. 
منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
از این قسمت، ۵۰ توکن باقیمانده را به توکن‌های قبلی اضافه کنید. سپس روی Change Lock کلیک کنید و تراکنش را در متامسک تایید کنید. 
منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
سپس مدت‌زمان قفل شدن را به یک سال تغییر دهید (می‌توانید هر مدتی که می‌خواهید را انتخاب کنید؛ اما پیشنهاد می‌شود که تا زمان توزیع ایردراپ که زمان آن مشخص نیست، توکن‌های خود را قفل کنید). 
منبع: rewards.testnet.symbiosis.finance
تبریک می‌گوییم! شما در تمام مراحل این ایردراپ شرکت کردید. نکته‌ای که اکنون باید به آن دقت کنید، این است که هنوز تاریخ توزیع ایردراپ Symbiosis اعلام نشده است. ایردراپ‌های تست‌نت معمولا توزیع توکن‌ها را پس از انتقال به شبکه اصلی و لیست شدن در صرافی‌ها انجام می‌دهند؛ بنابراین ممکن است تا چند ماه آینده خبری از توزیع توکن‌ها نباشد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک دفترچه یا فایل مخصوص ثبت ایردراپ‌ها داشته باشید و همینطور در شبکه‌های اجتماعی پروژه‌ها نیز عضو شوید و اخبار آنها را دنبال کنید، تا ایردراپ‌ها را از دست ندهید. 
شبکه‌های اجتماعی سیمبیوسیس: 

آیا کاربران ایرانی می‌توانند در ایردراپ‌ها شرکت کنند؟
در این سری مقالات، ما ایردراپ‌هایی را انتخاب می‌کنیم که ایرانی‌ها نیز بتوانند بدون مشکل و تنها با اتصال VPN در آنها شرکت کنند. برخی از ایردراپ‌ها نیاز به احراز هویت یا KYC دارند و برخی نیز پروژه‌های آمریکایی هستند و شرکت در آنها عملا برای ما غیرممکن است؛ ما این کمپین‌ها را انتخاب نمی‌کنیم و تنها به آنهایی می‌پردازیم که شما نیز بتوانید آنها را دریافت کنید. 
جمع‌بندی
در این مقاله، ما به معرفی ایردراپ Symbiosis پرداختیم و به‌صورت گام به گام شرکت در آن را آموزش دادیم. این پروتکل در فاز تست‌نت یا شبکه آزمایشی قرار دارد و زمانی که توکن آن به شبکه اصلی منتقل شده و در صرافی‌ها لیست شود، احتمالا ایردراپ خود را نیز عرضه می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک دفترچه تهیه کنید و این ایردراپ‌ها را در آنها یادداشت کنید؛ زیرا ممکن است تا ماه‌ها ایردراپ توزیع نشود و شما نیز فراموش کنید. بنابراین در جایی یادداشت کنید و اخبار این پروژه‌ها را دنبال کنید، تا بتوانید ایردراپ‌ها را به‌موقع دریافت کنید و درآمدزایی کنید. پس از آن که در این ایردراپ شرکت کردید، حتما نظرات خود را در بخش کامنت‌ها اعلام کنید تا ببینیم آیا به این ایردراپ‌های جدید بپردازیم یا خیر. منتظر نظرات شما هستیم.

منبع

ایده خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *