پرش به محتوا

کیف پول کوین بیس چیست؟ راهنمای کامل نصب و استفاده از Coinbase Wallet

احتمالا مشاهده کرده‌اید که معمولا یکی از کیف پول‌های پیش‌فرضی که می‌توان به بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز متصل کرد، Coinbase wallet است. اگر برایتان سوال شده که کیف پول کوین بیس چیست، چه ویژگی‌هایی دارد، از چه شبکه‌هایی پشتیبانی می‌کند یا نحوه نصب و استفاده از آن چگونه است، این مقاله مناسب شماست. یکی از سوال‌های پرتکرار هم این است: آیا برای استفاده از کیف پول Coinbase باید احراز هویت کرد؟ با ایده خبر همراه باشید تا به همه این سوال‌ها پاسخ دهیم. 
کیف پول کوین بیس چیست؟
منبع: coinbase.com
صرافی امریکایی کوین‌بیس در دنیای رمزارزها نام شناخته‌شده و پرآوازه‌ای است و به عنوان یکی از قانون‌مدارترین صرافی‌ها هم شناخته می‌شود. برای استفاده از این صرافی باید احراز هویت یا KYC انجام داد. این شرکت بزرگ در کنار صرافی یک کیف پول هم ارائه کرده است. یکی از مزایای این کیف پول برای کاربران صرافی کوین‌بیس این است که می‌توانند کیف پول را به اکانت خود در صرافی متصل کنند. البته جابجایی رمزارز بین صرافی و کیف پول بر بستر بلاکچین انجام می‌شود و کارمزد شبکه را باید پرداخت کرد.

کیف پول کوین بیس دارای نسخه‌های اندروید،‌ ios و افزونه (Extension) مرورگر کروم است. برای استفاده از Coinbase Wallet نیازی به داشتن اکانت در صرافی کوین بیس نیست. مهم‌ترین نکته در مورد این کیف پول غیرحضانتی بودن آن است و کلیدهای خصوصی روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شوند. ارتباط این کیف پول با صرافی کوین بیس به معنای حضانتی بودن آن نیست و این صرافی دسترسی به کلیدهای خصوصی کاربران ندارد.
کیف پول Coinbase از چه شبکه‌ها و رمزارزهایی پشتیبانی می‌‌کند؟
کوین بیس والت از اتریوم و تمام زنجیره‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم پشتیبانی می‌کند. اگر زنجیره سازگار با EVM مورد نظر خود را در این کیف پول پیدا نکردید، می‌توانید به صورت دستی آن را اضافه کنید. زنجیره‌هایی که به صورت پیش‌فرض ارائه می‌شوند، عبارتند از: آربیتروم،‌ آوالانچ، BNB Chain، فانتوم، آپتیمیزم، پالیگان، Gnosis Chain، سولانا و xDai.
نسخه موبایلی کیف پول Coinbase علاوه بر شبکه‌‌های ذکر شده از بیت کوین، لایتکوین و دوج‌کوین هم پشتیبانی می‌کند. به طور کلی با وارد شدن به قسمت Receive می‌توانید شبکه‌ها و رمزارزهای پشتیبانی‌شده را مشاهده کنید.
کوین بیس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ دیگر از رمزارزهای زیر به دلیل کم‌ استفاده بودن پشتیبانی نمی‌کند. اگر این رمزارزها را دارید و تا این تاریخ آن‌ها را انتقال نداده‌اید،‌ نگران نباشید. با ایمپورت کردن عبارت بازیابی در کیف پولی که از این شبکه‌ها پشتیبانی می‌کند،‌ به دارایی‌های خود دسترسی خواهید داشت. رمزارزهایی که دیگر پشتیبانی نمی‌شوند، عبارتند از:
بیت کوین کش (BCH)اتریوم کلاسیک (ETC)استلار (XLM)ریپل (XRP)
سرویس‌ها و ویژگی‌های Coinbase Wallet
منبع: Coinbase Wallet
کیف پول Coinbase در کنار امکان مدیریت، ارسال و دریافت رمزارزها امکانات دیگری هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند کیف پول سخت‌افزاری لجر خود را به نسخه مرورگر متصل کنند. همچنین در این کیف پول امکان خرید رمزارز وجود دارد. البته این قابلیت به کمک Coinbase Pay فراهم شده است و کاربران ایرانی نمی‌توانند از آن استفاده کنند. در ادامه به معرفی دیگر امکانات این کیف پول می‌پردازیم.
Swap
در صفحه اصلی کیف پول گزینه Swap وجود دارد که به کمک آن می‌توانید، ارزهای دیجیتال مختلف را در صرافی‌های غیرمتمرکز مبادله کنید. فعلا فقط امکان سواپ رمزارزهایی که بر بستر شبکه‌های اتریوم، آوالانچ، BNB Chain و پالیگان هستند، فراهم شده است. همچنین سواپ‌ها روی یک زنجیره انجام می‌شوند و نمی‌توان سواپ کراس چین انجام داد. خود کوین بیس از این سواپ‌ها ۱ درصد کارمزد می‌گیرد. این یک درصد در کنار میزان Fee شبکه، در زمان انجام سواپ نمایش داده می‌شود.
Bridge
قابلیت بریج دیگر ویژگی Coinbase Wallet است که البته فعلا محدود به ۲ شبکه است. این قابلیت با همکاری تجمیع‌کننده پل Socket فراهم شده است. در حال حاضر در این سرویس می‌توان رمزارزهای تتر،‌ دای، اتر، متیک، WETH و USDC را بین دو شبکه اتریوم و پالیگان بریج کرد. کوین‌بیس فعلا کارمزد جداگانه‌ای برای بریج کردن نمی‌گیرد.
آیدی های غیرمتمرکز کوین بیس
این ویژگی Coinbase Wallet منحصربه‌فرد است و در کیف پول‌های دیگر آن را نمی‌بینید. احتمالا در مورد سرویس نام اتریوم (Ethereum Name Service) شنیده‌اید. به کمک این سرویس می‌توان اسامی معنادار و قابل به ذهن سپردن را به آدرس‌های اتریومی که رشته‌ای از حروف و اعداد هستند اختصاص داد. خریدن این نام‌ها برای کاربران هزینه دارد.کوین‌بیس طی مشارکتی که با ENS داشته است، به کاربران اجازه می‌دهد تا Subdomain یا زیردامنه‌های این شرکت را به طور رایگان به کیف پول‌های خود اختصاص دهند. فرمت این آیدی‌ها به شکل username.cb.id هستند و شما می‌توانید نام دلخواه خود را به جای username قرار دهید؛ البته اگر موجود و در دسترس باشد. این زیردامنه‌ها تحت پروتکل ENS ثبت می‌شوند. همچنین بعد از ثبت نام دامنه مورد نظرتان،‌ می‌توانید عکس و اطلاعات دیگری هم به پروفایل خود اضافه کنید. این پروفایل را می‌توانید به صورت عمومی یا خصوصی تنظیم کنید،‌ اگر عمومی باشد همه کاربران کیف پول کوین‌بیس می‌توانند اطلاعات پروفایل شما را ببینند.
استفاده از این نام‌های کاربری قوانین و شرایط خاص خودشان را دارند. هنگام ایجاد یک ID باید قوانین و شرایط را بخوانید و تایید کنید. به عنوان مثال حق ندارید اسمی انتخاب کنید که حقوق مالکیت معنوی دیگران را نقض کند یا فروش و اجاره این نام‌ها ممنوع است. همچنین باید بدانید که اگر Username خود را تغییر دهید،‌ شخص دیگری بعد از مدتی می‌تواند آن را تصاحب کند و مسئولیت ارسال رمزارز به آن آیدی قبلی با خود شماست.
اگرچه کوین‌بیس نام Decentralized ID یا آیدی غیرمتمرکز را برای این سرویس انتخاب کرده است، اما زیرساخت این نام‌های کاربری فعلا متمرکز است و کوین‌بیس می‌تواند یک ID را در صورت تخلف از شما بگیرد. آن‌ها اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا در آینده این سرویس را کاملا غیرمتمرکز کنند.
مزایا و معایب کیف پول کوین بیس

رابط کاربری ساده و مناسب
مناسب برای نگهداری توکن‌های NFT
قابلیت اتصال به صرافی کوین بیس
دامنه رایگان سازگار با ENS

محدود بودن رمزارزها و شبکه‌های تحت پشتیبانی
متن‌باز نبودن

نکات امنیتی استفاده از کیف پول کوین بیس
به طور کلی برای استفاده از کیف پول‌ها،‌ یک سری نکات امنیتی وجود دارد که باید رعایت کنیم. مهمترین آن نگهداری از عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای در مکانی امن است. بارها تاکید کرده‌ایم که دسترسی به Recovery Phrase یعنی دسترسی به همه دارایی‌های شما و اگر آن را گم کنید، امکان بازیابی رمزارزهای خود را نخواهید داشت. همچنین هنگام ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال همیشه به شبکه‌ها و آدرس‌ها دقت کنید و پشتیبانی از رمزارز در مقصد اطمینان حاصل کنید.
یکی از مواردی که کاربران را دچار مشکل می‌کند، اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکزی است که با نیت کلاهبرداری و شبیه به نسخه اصلی ایجاد شده‌اند. بنابراین همیشه اعتبار DApp ها و حروف آدرس وبسایت آن‌ها را به دقت بررسی کنید.
هنگام اتصال کیف پول به برنامه‌های مختلف دسترسی به توکن‌های مختلف را تایید می‌کنید،‌ این دسترسی‌ها را بررسی و در صورت لزوم آن‌ها را لغو کنید. برای کنترل برنامه‌هایی که کیف پول خود را به آن‌ها متصل کرده‌اید، به قسمت Settings و سپس Connected Apps بروید. همچنین می‌توانید آموزش محدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را مطالعه کنید.
وضعیت پشتیبانی Coinbase Wallet
وقتی پای استفاده از کیف پول‌ها در میان باشد،‌ پشتیبانی شرکت سازنده والت اهمیت زیادی پیدا می‌کند. کاربران ممکن است در هنگام واریز،‌ برداشت، بازیابی، اضافه کردن توکن یا شبکه، اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز و غیره با مشکلاتی مواجه شوند. در این موارد داشتن مرکز پشتیبانی مناسب، یک ضرورت محسوب می‌شود و پشتیبانی آنلاین ۲۴ ساعته نیز می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد.
در مورد کیف پول کوین بیس باید بگوییم که مرکز پشتیبانی بسیار خوبی دارد و این موضوع یکی از مزایای آن محسوب می‌شود. مقالات و آموزش‌های موجود در مرکز پشتیبانی تقریبا به اغلب سوالات کاربران پاسخ می‌دهد. اما اگر کاربری جواب سوال خود را پیدا نکند و بخواهد به صورت مستقیم مشکلش را با کارشناسان در میان بگذارد، طبق تجربه مدت زمان زیادی را باید منتظر بماند.
استفاده از کیف پول کوین بیس برای کاربران ایرانی
طی سال‌های گذشته کاربران ایرانی برای استفاده از خدمات و سرویس‌های کریپتویی، با مشکلات و محدودیت‌های مختلفی روبه‌رو بوده‌اند. در رابطه با کیف پول کوین بیس هم با توجه به ارتباط آن با شرکت آمریکایی Coinbase، نگرانی‌هایی وجود دارد. همانطور که گفتیم Coinbase Wallet یک کیف پول غیرحضانتی است، بنابراین مالکیت دارایی و کلیدهای خصوصی در اختیار خود کاربران است. نیازی به احراز هویت برای استفاده از این کیف پول وجود ندارد و ما هم می‌توانیم بدون مشکل از این کیف پول استفاده کنیم.
آموزش ساخت Coinbase Wallet و استفاده از آن
همانطور که گفتیم این کیف پول دارای نسخه‌های اندروید، ios و تحت وب است. اگر قصد دارید از برنامه‌‌های دیفای مختلف استفاده کنید، احتمالا نسخه تحت وب برایتان مناسب‌تر است. اکر می‌خواهید بیت کوین هم نگهداری کنید،‌ باید سراغ نسخه‌های موبایلی بروید. ما در این مقاله از اکستنشن مرورگر استفاده می‌کنیم،‌ کیف پول‌های موبایلی هم تقریبا به همین صورت هستند. دانلود و نصب Coinbase Wallet را می‌توانید از وبسایت آن انجام دهید.
منبع: Coinbase Wallet
پس از دانلود و نصب نسخه مرورگر، از علامت پازل گوشه بالا سمت راست می‌توانید به کیف پول دسترسی داشته و آن را پین کنید. روی آیکون آن و سپس Create New Wallet بزنید تا  مراحل ساخت کیف پول آغاز شود.
منبع: Coinbase Wallet
سپس شما باید عبارت بازیابی خود را یادداشت کنید. روی بخشی که عبارت‌ها نوشته شده کلیک کنید تا بتوانید آن‌ها را ببینید. آن‌ها را در مکانی امن بنویسید و تیک مربوط به آگاهی از عبارت بازیابی را بزنید، سپس روی Continue بزنید. در مرحله بعد برای اطمینان از شما خواسته می‌شود که کلمه اول و آخر را انتخاب کنید. بعد هم باید یک رمز عبور به کیف پول خود اختصاص دهید. سعی کنید رمزتان ایمنی کافی داشته باشد. پس از وارد کردن مجدد رمز،‌ تیک مربوط به پذیرش قوانین را زده و سپس روی Submit بزنید.
منبع: Coinbase Wallet
کار ساخت کیف پول شما به پایان رسیده است. در این مرحله اگر بخواهید از دامنه کوین بیس استفاده کنید، باید روی Claim for Free بزنید،‌ در غیر این صورت گزینه دوم را بزنید (می‌توانید بعدا نیز برای انتخاب نام دامنه اقدام کنید).
منبع: Coinbase Wallet
اگر برای ثبت دامنه اقدام کردید، با صفحه فوق روبه‌رو می‌شوید. نام مورد نظر خود را جستجو کنید و اگر در دسترس بود، دو تیک زیر آن را بزنید. مورد اول مربوط به عمومی بودن پروفایل شما و مورد دوم مربوط به پذیرش قوانین و شرایط دامنه‌ها است. در نهایت روی Submit بزنید. در ادامه نیز می‌توانید اطلاعات بیشتری مثل عکس، متن بایو و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی را به پروفایل خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که انتخاب دامنه کاملا اختیاری است.
پس از تکمیل مراحل ساخت کیف پول به صفحه اصلی دسترسی پیدا می‌کنید که در مورد سرویس‌های موجود در آن توضیح دادیم. برای مشاهده قابلیت‌های کوین بیس والت باید رمزارز در آن داشته باشید. در قسمت Explore می‌توانید وضعیت بازار رمزارزها را مشاهده کنید و همچنین برای خود واچ‌لیست بسازید. در قسمت Setting تنظیمات مربوط به کیف‌پول را می‌توانید انجام دهید و اگر مجدد خواستید عبارت بازیابی خود را ببینید، در همین قسمت روی Show Recovery Phrase بزنید.
پرسش و پاسخ  (FAQ)

کیف پول کوین بیس چیست؟کوین بیس یکی از کیف‌پول‌های امن و مطرح است که توسط همان شرکت صرافی امریکایی Coinbase ایجاد شده است. این کیف پول دارای نسخه‌های اندروید،‌ ios و افزونه مرورگر کروم است.آیا برای استفاده از Coinbase Wallet باید در صرافی کوین بیس اکانت داشت؟خیر، این کیف پول محصولی جداگانه است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. البته برای استفاده از برخی قابلیت‌های این کیف پول، باید در صرافی حساب داشته باشید. همچنین کاربران کوین‌بیس می‌توانند اکانت صرافی و کیف پولشان را به هم لینک کنند.آیا کیف پول کوین بیس به احراز هویت نیاز دارد؟خیر،‌ نیازی به KYC نیست. این کیف پول غیرحضانتی است و کلیدهای خصوصی روی دستگاه خود کاربر ذخیره می‌شوند.
جمع‌بندی
کوین بیس والت یکی از کیف پول‌های گرم و مطرح در دنیای رمزارزهاست که اگرچه توسط تیم صرافی کوین‌بیس توسعه داده شده است، اما یک کیف پول غیرحضانتی است و این صرافی به دارایی‌ها و کلیدهای خصوصی کاربران دسترسی ندارد. Coinbase Wallet دارای نسخه‌های اندروید، ios و مرورگر کروم است. در نسخه تحت وب از اتریوم، سولانا و زنجیره‌های سازگار با EVM و در نسخه‌های موبایلی علاوه بر آن‌ها از بیت‌کوین، لایتکوین و دوج‌کوین هم پشتیبانی می‌کند. در این مقاله کیف پول Coinbase، ویژگی‌ها، امکانات، مزایا و معایب آن بررسی شد. همچنین نحوه نصب و نکات امنیتی این کیف پول هم آموزش داده شد. نظر شما در مورد کیف پول کوین بیس چیست؟ کیف پول محبوب شما برای اتصال به Dappها کدام است؟

منبع

ایده خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *