پرش به محتوا

آیا سرمایه‌ گذاری و خرید ارزهای دیجیتال واقعاً ارزش دارد؟

اگر علاقه‌ی شما به سرمایه‌ گذاری و خرید ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین مبتنی بر ترس و عقب‌ماندن و ازدست‌دادن است، برای لحظه‌ای هم که شده، صبر کنید و تحقیق کنید.
برای خرید ارزهای دیجیتال، چندین جایگاه وجود دارد. بزرگ‌ترین جایگاه مخصوص سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌ گذاری است که پس از صرف حداقل میزان دقت، ارزهای دیجیتال «ایمن‌تر» را به پورتفولیو خود اضافه می‌کنند. برای آن‌ها انتخاب کردن، خرید و نگهداری براساس «FOMO»، ترس ازدست‌دادن و تشخیص ریسک یا پاداش پشت سرمایه‌ گذاری، مشابه خرید بلیط‌های لاتاری است. منطق آن‌ها می‌گوید: بالاخره یک نفر برنده خواهد شد؛ ممکن است آن نفر من باشم.
گروه‌های دیگری که تعیین بزرگی و گستردگی آن‌ها دشوار است، تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند و ارزهای رمزنگاری شده را به این ترتیب تقسیم‌یندی کرده‌اند:

یکسری برنامه و شریط خاص با بازدهی پایین که افراد ناآگاه در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال به سمت آن جذب می‌شوند.
برنامه‌های هیجانی که جهت جذب افراد طراحی می‌شوند و به شوک‌های لحظه‌ای بازار واکنش نشان‌ می‌دهند و یا تحت تأثیر تبلیغات غیرواقعی قرار می‌گیرند.
درنهایت، گزینه‌ای وجود دارد که قرار است ارزهای دیجیتال در آینده جایگزین ارزهای فیات و مرسوم مانند دلار آمریکا ‌شوند و قرار است توسط یک سیستم بانکی متمرکز جدید پشتیبانی شوند. این دسته از افراد بر این باورند که ارزهای دیجیتال یک مدل جدید از نقل و انتقالات مالی غیرمتمرکز هستند که از سرمایه‌گذاران در برابر افراد پشت پرده‌ی ثروتمند و همینطور دولت‌ها محافظت می‌کنند. همچنین، آن‌ها بر این باورند که فناوری بلاک چین، حریم خصوصی و امنیت را در کاربردهای متعدد، از سوابق پزشکی گرفته تا سوابق رأی، متحول خواهد کرد.

تنها یک مسئله وجود دارد؛ اینکه در دنیای ارزهای دیجیتال، واژگانی وجود دارد که فهم مفاهیم و اصطلاحات این حوزه را مبهم و گنگ می‌کند و به خودی خود برای کاربران مبتدی پیچیدگی بیش‌تری ایجاد می‌کند. تأمین‌کنندگان سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال متهم شده‌اند که سؤالات اساسی درباره‌ی این حوزه را بدون پاسخ گذاشته‌اند و این موضوع افراد فرودست و ناآگاه را همراه کرده است. این مقاله، برخی از وعده‌ها و مسائل مربوط ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کند تا بتوانید درباره‌ی مهم‌ترین سؤال تصمیم بگیرید: آیا سرمایه‌ گذاری و خرید ارزهای دیجیتال ارزش زمان و پول شما را دارد یا خیر؟
فهرست این مقاله
درک اصول اولیه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال
سه راه برای به‌دست‌ آوردن رمز ارز وجود دارد:
۱- پس از بازکردن یک حساب آنلاین، برای خرید می‌توانید بین تعداد خیره‌کننده‌ای از ارزهای دیجیتال توسط یک صرافی اقدام کنید. خریدوفروش «توکن‌ها» شبیه اوراق بهادارهای دیگر است؛ با این تفاوت که این بازار هرگز بسته نخواهد شد، نوسانات قیمت آن بسیار متغیر و بازارش کاملاً غیرقابل اعتماد است.
۲- به‌سادگی می‌توانید یک کیف پول جدید و مجزا از دیگر کیف پول‌های خود درست کنید و هرگونه خرید ارزهای دیجیتال همتا به همتا (یا همان شخص به شخص) که شبیه انتقال وجه کارت به کارت است با این کیف پول انجام دهید. استفاده از این روش، جدا از مزیت‌هایی که دارد، ریسک‌های جدیدی مانند دستکاری در قیمت‌ها، وجود کلاهبرداران متعدد و عدم حریم خصوصی در انتقال را برای شما ایجاد می‌کند. اما همانطورکه بلاک چین ادعا کرده است، وجود همچین قابلیتی، یک محیط سرمایه‌داری آزاد و غیرمتمرکز ایجاد کرده است.
۳- درنهایت، می‌توانید با استخراج رمزارز، توکن‌های جدیدی برای خود ایجاد کنید.
فرآیند استخراج رمز ارز چگونه شکل می گیرد؟
هر واحد از یک رمز ارز (توکن)، محصول یک «بلوک» است (و هرتوکن از یک‌میلیون واحد دیجیتال کوچک‌تر تشکیل شده است). این بلوک زمانی ایجاد می‌شود که فردی (یک ماینر)، سرمایه‌ گذاری قابل‌توجهی را در مجموعه‌ای از رایانه‌ها و سرورهای بسیار پیچیده و به هم پیوسته (هزینه‌ی سخت‌افزار به‌تنهایی بیش از ۱۲۰۰۰ دلار)، با قدرت محاسباتی بالایی (منابع ۸۶۰۰۰ کیلووات ساعت را گزارش می‌کنند.
برق مصرف شده به ازای هر توکن، هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰۰ دلار در برخی ایالت‌ها) اعمال کند. برای حل پازلی که به‌طور خودکار پس از حل موفقیت‌آمیز پازل به او ارائه می‌شود. هرتعداد ماینری به‌طور همزمان به یک پازل می‌پردازند و ماینری که آن را حل ‌کند، ابتدا یک «بلوک» به «بلاک چین» اضافه می‌کند و توکن‌هایی که برنده برای حل دریافت کرده، نشان می‌دهد. معماهای بلاک چین تقریباً هر ده‌دقیقه یک‌بار حل می‌شوند و سطح دشواری و توکن‌های به‌دست آمده برای هر پازل جدید، بستگی به تعداد ماینرهایی دارد که برای پازل قبلی تلاش کرده‌اند.
بلاک چین چیست؟
بلاک چین یک دفتر مرکزی دیجیتال است که نمی‌توان آن را تغییر داد و هر بلوک جدیدی به‌ترتیب ایجاد آن، به این دفتر مرکزی اضافه می‌شود. این دفتر مرکزی هم در دسترس کسانی است که مایل به دانلود آن باشند و هم برای سروری که حافظه‌ی کافی برای نگهداری کل زنجیره داشته باشد.
بلاک چین با وجود پروتکل‌های مختلف مانند بررسی‌های متعدد و چندجانبه، اقدام به تشخیص صحت معاملات می‌کند و برای اثبات درست‌بودن یک داده، به تمامی دفاتر ثبت شده (که تعداد زیادی دارند) رجوع کرده و در صورت یکسان‌بودن تمام آن‌ها، محتوای موردنظر را قابل اعتماد شناخته و آن را تایید می‌کند. در این آزمایش، امکان بروز هیچ خطایی وجود ندارد؛ زیرا هیچکس نمی‌تواند درلحظه‌ای به تمامی دفاتر ثبت نفوذ کرده و آن‌ها را دستکاری کند. اگر کسی بخواهد برای به‌دست‌آوردن رمز ارز بلاک چین را به‌طور تقلبی تغییر دهد، دفتر مرکزی این تلاش تقلبی را کشف کرده و تغییر اعمال شده را کنار می‌گذارد. این سیستم غیرمتمرکز برای ردیابی مالکیت رمز ارزی است که قرار است با ایجاد اعتماد، به ارزش آن اضافه کند.
هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که چه تعداد دفتر مرکزی بلاک چین برای هر رمز ارز ذخیره می‌شود، هر چند وقت یکبار برای معرفی یک دفتر مرکزی تقلبی تلاش می‌شود یا درصورت ایجاد چندین نسخه‌ی مختلف در یک زمان، چگونه چنین دفترهایی خود به خود مرتب می‌شوند. با توجه به هزینه و شکنندگی سخت‌افزار، وقوع غیرقابل اجتناب خطای انسانی و سهل انگاری و کلاهبرداری و سرقت مربوط به کریپتو که از قبل به‌خوبی مستند شده، هرگونه اعتماد به این حاکمیت غیرمتمرکز در مورد دقت و ارزش‌گذاری آن ممکن است ریسک بالایی داشته باشد.
محدودیت‌ های سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال

علی‌رغم داستان‌هایی در مورد چند کشور و خرده‌فروشی که ارزهای دیجیتال را می‌پذیرند، هم‌اکنون ارزهای دیجیتال ممکن است فقط با ارزهای فیات یا سایر دارایی‌های دیجیتال در قالب «توکن‌های غیرقابل تعویض» یا همان NFT مبادله شوند. ما برای خرید کالاها و خدمات، فاصله‌ی زیادی با ایجاد اعتماد بازار به ارزش و ثبات رمز ارز لازم داریم تا بتوانیم از ارزهای فیات عبور کنیم. درواقع، هیچ دلیلی وجود ندارد تا باور کنیم ارزهای دیجیتال مبادله شده، بخاطر پذیرش فروشندگان، به ثبات قیمت دست خواهند یافت. امروزه، هیچ بازاری برای مبادله‌ی مستقیم رمز ارز وجود ندارد و خریدها به انحلال رمز ارز رأی می‌دهند و بیش‌تر به ارزهای فیات متکی هستند.
خدمات درآمد داخلی (IRS)، کریپتو را به‌عنوان یک دارایی یا دارایی مالی درنظر می‌گیرد و با سود و زیان‌های مستند شده، در انحلال کریپتو مانند سایر دارایی‌ها برخورد می‌کند. فرم ۱۰۴۰ در سال ۲۰۲۲ شامل این سؤال بوده است: آیا تا به حال رمز ارز خریداری کرده‌اید حتی اگر هیچ‌کدام از این ارزها را نفروخته باشید؟ فرم ۱۰۴۰ یک اظهارنامه‌ی مالیاتی است که افراد در مورد دارایی‌های مجازی خود به دولت آمریکا ارائه می‌دهند.
این موضوع ما را به بحث حریم خصوصی باز می‌گرداند. تراکنش‌های رمزنگاری ‌شده برای افراد دقیقی که بلاک چین را بررسی می‌کنند، کاملاً شفاف است. مطمئناً این مسیر دیجیتال برای ردیابی مبادلات توسط دولت‌ها استفاده خواهد شد. در حال حاضر، کریپتو در پولشویی، حملات باج افزاری و سایر فعالیت‌های مجرمانه استفاده می‌شود تا از نظارت بانکی فدرال جلوگیری شود. حتی اگر بلاک‌چین‌ها ایمن باشند، باز هم دیگر استخرهای رمزنگاری مانند صرافی‌ها و کیف‌پول‌ها هک شده‌اند و میلیون‌ها دلار ضرر در این باره گزارش شده است.
هرگونه برنامه ­ریزی که از ارزهای دیجیتال امروزی و انتظاری که به‌عنوان یک واحد پولی از آن‌ها دارید، مجزا از نوسانات مالی موجود در این عرصه است و نمی‌توان به‌راحتی به ثبات آن‌ها اعتماد داشت و روند این ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کرد. تجربه‌ی نوسانات صاحبان ارزهای دیجیتال هم محصول شایعات و حدس و گمان است. به همین دلیل است که برخی احساس می‌کنند رمز ارز یک طرح مسخره است و توسط داستان‌های فروشندگانی ایجاد می‌شود که سود بسیاری از نوسانات قیمتی می‌برند و یا هنگام مشارکت سرمایه‌گذاران مشهور و میلیاردرها در تبلیغات یا در هر زمان دیگری که رکورد جدیدی برای خرید یک اثر هنری دیجیتال توسط ارزهای دیجیتال ثبت می‌شود. درواقع، زمان کسب درآمد از کریپتو وقتی است که دیگران به شدت خرید می‌کنند. در این حال، شما باید بفروشید؛ زیرا توکن‌ها ارزش ذاتی ندارند و به هیچ تولید وخدماتی وابسته نیستند.
مزیت‌ های سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال
در کنار تمام معایب بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، مزیت‌های قابل توجه آن‌ها باعث شهرت و بهبود این بازارهای مالی جدید شده است. ازجمله مهم‌ترین مزیت‌ها می‌توان به انجام معاملات آسان اشاره کرد. کافیست کیف پول و اکانت‌های مربوط به صرافی‌های موردعلاقه‌ی خود را داشته باشید تا بتوانید به‌راحتی هر نقل و انتقال مالی را انجام دهید. برعکس سیستم‌های مالی سنتی که باید حساب‌ها را حضوری باز کرد و برای انجام کارهای مهم به بانک مراجعه نمود، در دنیای کریپتو، از اولین قدم تا لحظه‌ی پایانی هر خریدی را می‌توانید در خانه‌ی خود انجام دهید.
وجود شبکه‌های بلاک چین و ثبت تمامی اطلاعات مالی کاربران به‌صورت رمزنگاری شده در ابعاد کل شبکه، تضمینی برای امنیت ارزهای دیجیتال است و درصورت رعایت موارد ایمنی،‌ می‌توانید با خیال راحت هر معامله‌ای که دوست دارید انجام دهید.
برعکس ارزهای فیات، رشد تصاعدی این ارزها باعث رشد درآمد افرادی است که به این حوزه آشنا هستند و سرمایه‌ی خود را در قالب ارزهای دیجیتال ثبت کرده‌اند. ازآن‌جایی‌که افراد بسیار زیادی در سراسر کره‌ی زمین هنوز به این بازار وارد نشده‌اند، می‌توان پیش‌بینی کرد که رشد موفق ارزهای دیجیتال همچنان تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.
از طرفی، به‌دلیل ناشناس‌بودن افراد و غیرمتمرکزبودن بازار ارزهای دیجیتال، می‌توان بدون نگرانی از نقص حریم خصوصی، معاملات خود را خارج از چهارچوب‌های دولتی و مرزبندی‌های موجود انجام داد. هرکسی می‌تواند با داشتن آدرس کیف‌پول‌ها و شماره‌ی تراکنش‌ها، معاملات انجام گرفته را رصد کند اما هویت هر فرد محفوظ بوده و از این جهت، دنیای کریپتو بر هر ارز دیگری برتری دارد.
ظهور NFTها

امروزه، نمونه‌های زیادی از فناوری بلاک چین را می‌بینیم که برای ایجاد توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا NFT استفاده می‌شود. NFT یک توکن است، یک نماد برای هر نوع خلاقیت دیجیتالی که ممکن است در این فضا نگهداری شود. این موضوع می‌تواند عکسی در قالب فایل JPEG، یک فایل ویدئویی، یک فایل متنی (مانند قرارداد، سند مالکیت، یک رأی واحد برای یک نامزد سیاسی یا یک شعر) یا هر مدل دیگری از موارد دیجیتال غیرقابل تغییر باشد. ارزش NFT در رابطه با منحصربه‌فردبودن ظاهری آن‌ها نیست؛ زیرا می‌توان آن‌ها را به‌راحتی کپی کرد.  ارزشNFTها در منحصربه‌فردبودن واقعی آن‌ها است؛ زیرا برای همیشه به جایگاه خود در بلاک چین گره خورده‌اند.
با این حال، یک NFT فقط دارای ارزشی است که می‌توان با آن مبادله انجام داد؛ چه با توکن‌های ارزهای دیجیتال و چه سایر NFTها. به‌عنوان مثال، اگر امروز یک اثر هنری دیجیتال NFT را به ارزش یک بیت کوین بخریم (بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله با قیمت ۳۸.۶۸۶ دلار به ازای هر توکن معامله می‌شود)، فروشنده می‌تواند آن توکن را فوراً به دلار تبدیل کند و یا  آن را به این امید اینکه ارزش بیش‌تری پیدا کند، نگه دارد. بیت کوین در ۷ نوامبر ۲۰۲۱ حدود ۶۷.۰۰۰ دلار به ازای هر توکن معامله می‌شد اما در ۱۹ ژوئیه‌ی ۲۰۲۱ حدود ۲۹.۰۰۰ دلار به ازای هر توکن معامله شد. برای ماه آینده به چه قیمتی معامله خواهد شد؟
 
سخن پایانی
موارد گفته شده به این معنی نیست که رمز ارز به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری و روش مبادله حذف خواهد شد و یا باید حذف شود. فناوری بلاک چین یک پیشرفت باورنکردنی در امنیت و سودمندی تبادل اطلاعات است. در حال حاضر، کاربردهای مناسب خاصی در حال ظهور هستند و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های جایگزین سودگرانه‌تر مطمئناً بخش مناسبی از پرتفولیوی متنوع امروزه‌ی سرمایه‌گذاران است. امروزه در غرب، افراد به‌شدت دنبال ارزهای دیجیتال هستند اما باید مانند خانه‌داران سرزمین‌های غربی در تاریخ آمریکا که بدون ترس و واهمه مسیر کاوش‌گران طلا را دنبال می‌کردند، خطرات ذاتی که پذیرندگان اولیه با آن مواجه بودند، در نظر گرفت.
 
سؤالات متداول
۱- مهم‌ترین دلیل برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال چیست؟
ازآن‌جاکه می‌توان به‌سادگی هرچه تمام‌تر معاملات موردنظر خود را انجام داد و حتی با برخی از این ارزها، مانند بیت کوین، خریدهای خود را انجام داد، ورود به این بازارهای مالی بسیار هیجان انگیز و مثمر ثمر خواهد بود.
۲- چه زمانی برای سرمایه‌ گذاری و خرید ارزهای دیجیتال بهتر است؟
اگر بخواهید مانند افراد موفق دیگر در این حوزه وارد شوید، بهتر است مسیر سرمایه‌ گذاری بلندمدت را انتخاب کنید و از تصمیمات هیجانی صرف‌نظر کنید. مانند هر صنعت دیگری، ورود به این عرصه نیاز به تحقیق‌کردن و جمع‌آوری اطلاعات دارد. بعد از گذشت یک روز ارز خرید ارزهای دیجیتال، نباید انتظار تغییرات آنچنانی و سود چشمگیر داشت.
۳- آیا پس‌انداز توکن‌ها در صرافی‌ها کار ایمنی است؟
صرافی‌های مجازی دارای سطوح امنیتی مختلفی هستند و هرکدام از شیوه‌های مختلفی برای ایمن‌سازی صرافی خود استفاده می‌کنند. از این رو، پاسخ واحدی برای این سؤال وجود ندارد اما با توجه به جمع‌شدن رقم‌های بالا در صرافی‌ها، احتمال بیش‌تری برای حمله و هک شدن دارند. امن‌ترین روش برای ذخیره‌ی توکن‌ها، استفاده از کیف‌پول‌های فیزیکی است.
۴- رمزارزها چه تفاوتی با ارزهای فیات دارند؟
برعکس ارزهای فیات که در سراسر دنیا استفاده می‌شوند (مانند دلار آمریکا و پوند)، ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک چین بهره‌مند هستند و غیرمتمرکزبودن آن‌ها این امکان را به کاربران می‌دهد که بر تمام جنبه‌های مالی خود کنترل کاملی داشته باشند.
 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *