پرش به محتوا

بحران های محیط زیستی در سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابند؟

به گزارش ایده خبر، سال گذشته با چالش‌های متعددی در سطوح مختلف همراه بود، درگیری‌ها در سراسر جهان تشدید شد و تأثیرات بحران های محیط زیستی نیز افزایش یافت. آیا این امیدواری وجود دارد که امسال چشم‌انداز روشن‌تری به ارمغان بیاورد؟ بدون تلاش همگانی و تعهد به راه‌حل‌های مشترک کمی سخت به نظر می‌رسد. 

پیشرفت‌ در سیاست‌گذاری‌های آب‌ و هوایی

اجلاس آب‌وهوای سازمان ملل متحد (COP28) همه انتظارات جامعه جهانی را پاسخ نداده، با وجود این گام‌هایی مثبتی نیز برداشته شده است.

این اجلاس بر دور شدن از سوخت‌های فسیلی به‌عنوان هدفی جهانی تأکید کرد و زمینه‌ساز ایجاد صندوق ضرر و زیان برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیر شد. ایجاد تعهدات جدیدی در زمینه خنک‌سازی پایدار، کاهش انتشار متان و افزایش سه‌برابری اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر نیز از دیگر دستاوردهای این اجلاس بود.

نقش سازمان ملل در مقابله با بحران های محیط زیستی

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) نقشی برجسته در COP28 ایفا کرد و از کشورهای عضو در دستیابی به این دستاوردها حمایت کرد.

براساس گزارش‌های UNEP، امارات متحده عربی برای تعهد همکاری در زمینه سرمایش پایدار، با بیش از 60 کشور عضو، به توافق رسید. همچنین تلاش‌های جدیدی برای ردیابی و کاهش انتشار گاز متان آغاز شد.

چالش‌ها و راه‌حل‌های محیط‌زیستی

با وجود پیشرفت‌ها، چالش‌های زیادی در زمینه‌های مختلف محیط‌زیست باقی مانده است. تأمین فلزات و مواد معدنی مورد نیاز برای انتقال انرژی، از جمله مسائلی است که باید به‌طور پایدار و با در نظر گرفتن ملاحظات محیط‌زیستی انجام شود.

مقابله با بیابان‌زایی، خشکسالی و تخریب زمین، موضوع دیگری است که نیازمند توجه و اقدام فوری است.

برای حل بحران های محیط زیستی، اهمیت همکاری‌های چندجانبه از همیشه بیشتر شده است. ششمین نشست مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEA-6) فرصتی برای ایجاد اجماع و توافق بر سر یک برنامه عملی جامع برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، از دست دادن تنوع زیستی، آلودگی و زباله بود.

این مجمع در 26 فوریه در نایروبی، کنیا آغاز به کار کرد و هدف از آن بررسی 19 پیش‌نویس قطعنامه و دو پیش‌نویس تصمیماتی بود که قبلاً توسط کمیته باز نمایندگان دائمی (OECPR) تصویب و ارسال شده بود. 

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) برای انجام وظایف خود به حمایت مالی کافی اعضا نیاز دارد.

مقامات سازمان محیط زیست ایران نیز با حضور در اجلاس کنیا خواستار همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه گسترده‌تر برای حل بحران های محیط زیستی منطقه و جهان شدند.

بحران های محیط زیستی کاهش می‌یابند؟

با وجود چنین اجلاس‌هایی، پیش‌بینی‌ها از تداوم بحران های محیط زیستی تا پایان سال جاری میلادی تاکید دارند. جنگ غزه و آثار آن بر تخریب محیط زیست و منابع طبیعی،  و احتمال تغییرات سیاسی در آمریکا و بازگشت سیاست‌های ضد محیط زیستی به کاخ سفید، از جمله مواردی است که بر این چشم‌انداز صحه می‌گذارد.

از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که گرمایش جهانی همچنان ادامه دارد و برخی ماه‌های اخیر گرم‌ترین بازه مشابه از زمان ثبت در تاریخ بوده‌اند. 

روند تداوم انتشار گازهای گلخانه‌ای، تغییرات آب و هوایی (خشکسالی فزاینده و سیل‌های مرگبار) و افزایش آلودگی‌های محیط زیستی و طبیعی همچنان تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود. 

2024، سالی پرمشغله برای برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) و جامعه جهانی در زمینه مقابله با بحران های محیط زیستی خواهد بود. با تعهد به چندجانبه‌گرایی، همکاری‌های مشترک و اقدامات قاطع، می‌توان به سمت سیاره‌ای سالم‌تر، صلح‌آمیزتر و مرفه گام برداشت. 

اخبار حوزه محیط زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز ایده خبر بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *