پرش به محتوا

توافق نفتی عربستان و آمریکا/ سعودی‌ها تولید نفت را افزایش می‌دهند؟ – ایده خبر

به گزارش ایده خبر، طبق اعلام منابع خارجی، عربستان سعودی به کاخ سفید اعلام کرده اگر قیمت نفت بالا بماند، مایل است تولید نفت خود را در اوایل سال ۲۰۲۴ افزایش دهد. این در حالی است که پیش از این سعودی‌ها با همکاری روسیه بر سر کاهش روزانه یک میلیون بشکه نفت به توافق رسیده بودند. توافقی که قیمت نفت را در روزهایی از یک ماه اخیر به بالاتر از 95 دلار رساند.
با این حال برخی از فعالان بازار، وضعیت بازار نفت را در هفته گذشته سیاه تعبیر کردند. چراکه در پایان معاملات روز جمعه نفت برنت برای کل هفته حدود ۱۱ درصد و شاخص نفت آمریکا، بیش از هشت درصد کاهش داشت. به‌رغم چنین شرایطی به نظر می‌رسد سعودی‌ها رفتار خود در بازار نفت را هم تغییر داده‌اند و قصد دارند با آمریکایی‌ها هم همکاری بیشتری داشته باشند. اتفاقی که ممکن است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را هم در سال 2024 تحت تاثیر قرار دهد.

هدف عربستان از افزایش تولید نفت چیست؟
روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی و سعودی خبر داده است که هدف عربستان از این اقدام، جلب حمایت کنگره آمریکا برای توافقی است که تحت تأثیر آن عربستان سعودی رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسد و در قبال آن، پیمان دفاعی با واشینگتن منعقد می‌کند.

براساس گزارش‌ها، در واقع پیمان نظامی مشترک عربستان و آمریکا شامل «کمک‌های هسته‌ای آمریکا»، «فروش تسلیحات» و «حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی» این کشور خواهد بود. علاوه بر این، به رسمیت شناختن تل‌آویو از سوی ریاض همراه با تغییرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه خواهد بود.
]]>اما این توافق موانعی هم دارد؛ چراکه بایدن باید نظر مثبت کنگره را در این زمینه جلب کند. آمریکا در حال بررسی یک «پیمان دفاعی مشترک» و فروش میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان سعودی است.

نقش کنگره در تصمیم بایدن را نمی توان نادیده گرفت برهمین اساس هم مقامات دولت بایدن از سعودی ها درخواست کردند که وجهه خود را در واشنگتن تغییر دهند.

پیچیدگی روابط عربستان و روسیه
در این بین آن‌طور که ایسنا گزارش داده، سیگنال مثبت افزایش تولید نفت از سوی عربستان، اتحاد این کشور با روسیه در اوپک پلاس را پیچیده‌تر می‌کند. چراکه سیاست اوپک کاهش تولید برای حفظ ارزش طلای سیاه است و روسیه هم خود را مقید به این سیاست کرده است.
با تمام این تفاسیر دولت بایدن قصد دارد طرح عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل را ظرف شش ماه آینده، نهایی کند. اتحاد استراتژیک ریاض و واشینگتن تاکنون ادامه‌دار بوده است. گرچه این اتحاد مدتی به دلایل سیاسی متزلزل شده بود، اما در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تقویت شد. هرچند که مدتی بعد اختلاف بین عربستان سعودی و آمریکا درخصوص میزان تولید نفت، بالا گرفت.
درمجموع به نظر می‌رسد بایدن موفق به جلب نظر کنگره شود و انعقاد نظامی مشترک ریاض و واشینگتن شکل بگیرد. البته حملات امروز حماس به مواضع اسرائیل ممکن است در روزهای آینده برخی از معادلات روابط بین‌الملل و به تبع آن بازار نفت را بر هم بریزد. در نهایت باید منتظر ماند و دید پاسخ صهیونیست‌ها به این حملات و موضع‌گیری نهایی عربستان و روسیه نسبت به این جنگ چیست؟
]]>برای دریافت اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در ایده خبر دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *