پرش به محتوا

دامیننس بیت کوین به اوج یک سال گذشته رسید؛ فصل آلت کوین‌ها در راه است؟

با وجود اینکه فروپاشی اکوسیستم ترا، ضربه شدیدی به آلت کوین‌ها و فضای دیفای زد؛ به نظر می‌رسد که آلت کوین‌ها برای بازیابی بخشی از ارزش بازار از دست رفته، آماده می‌شوند. قیمت بیت کوین هم در سطح ۲۷٬۵۰۰ حمایت مهمی به دست آورد که باعث تثبیت قیمت آن و افزایش تا ۳۰٬۰۰۰ دلار شده است.
به گزارش ایده خبر و به نقل از کوین دسک، قیمت بیت کوین، طی ۲۴ ساعت گذشته اندکی رشد کرد و توانست به بالای ۳۰٬۰۰۰ دلار بازگردد. سایر رمزارزهای بزرگ نیز در این مدت رشد کردند و بازار به رنگ سبز درآمدند. البته رشد آنها چندان زیاد نبود چراکه احساسات نزولی و ریسک‌گریز همچنان در میان سرمایه‌گذاران وجود دارد.
بیت کوین که اخیرا هشتمین هفته متوالی قرمز رنگ خود را به ثبت رساند، با ۲٪ رشد در حوالی ۳۰٬۰۰۰ دلار معامله می‌شود. قیمت لحظه‌ای بیت کوین در زمان نگارش خبر ۳۰٬۰۵۳ دلار است. قیمت اتر، دومین رمزارز بزرگ بازار هم در همین بازه ۱٪ افزایش یافته است. قیمت ریپل، سولانا و شیبا هم هر کدام بیش از ۱٪ رشد داشته‌اند.
ادوارد مویا (Edward Moya)، تحلیلگر ارشد بازار در این رابطه می‌گوید:
بیت کوین در منطقه خطر قرار دارد چراکه احساسات مثبت برای دارایی‌های پرریسک (رمزارز و سهام) بسیار کاهش یافته است.
در همین حال وزارت بازرگانی آمریکا گزارش داد که میزان فروش خانه‌های جدید در ایالات متحده در ماه آوریل (فروردین)، ۱۷٪ کاهش یافته و به کف جدیدی رسیده است. همزمان، شاخص نزدک ۲.۳٪ سقوط کرد. شاخص S&P 500 نیز عملکرد مشابهی داشت اما افت کمتری را نسبت به نزدک تجربه کرد.
پس از اینکه پلتفرم شبکه‌های اجتماعی اسنپ (Snap Inc) اعلام کرد به دلیل فشار تورم و آشفتگی‌های اقتصاد کلان، به درآمد و سود پیش‌بینی‌شده برای سه ماهه دوم سال جاری نمی‌رسد، سهام این شرکت بیش از ۴۰٪ کاهش یافت. ایوان اشپیگل (Evan Spiegel)، مدیرعامل اسنپ در همین راستا از مدیران این شرکت خواست تا به دنبال راهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد. در کنار اسنپ، قیمت سهام دو غول فناوری، متا (فیسبوک سابق) و گوگل به ترتیب ۷٪ و ۵٪ کاهش یافت.
گزارش میزان فروش خانه‌های جدید تاثیر افزایش نرخ بهره وام مسکن را بر خریداران نشان می‌دهد. در همین حال، شاخص تولید و خرید خدمات به پایین‌ترین سطح خود در سه الی چهار ماه اخیر رسیده و دلیل آن، افزایش قیمت‌هاست.

اما خبر خوب برای سرمایه‌گذاران این است که شاخص ترس و طمع بیت کوین، معیاری که ماه گذشته در محدوده «ترس» قرار داشت و به دومین سطح پایین در تاریخ خود رسید، اندکی بهبود یافته است که نشان می‌دهد احساسات نزولی، به خصوص اگر بیت کوین از ۳۰٬۰۰۰ دلار عبور کند، می‌تواند کاهش یابد.
با این حال، مویا چشم‌اندازی نزولی را متصور است. وی خاطرنشان کرد حتی کاهش بازدهی اوراق خزانه‌داری که یکی از مواردی بود که سرمایه‌گذاران را به سمت بازار رمزارز جذب می‌کرد هم نتوانسته آنها را به خرید سوق دهد. وی در این رابطه گفت:
در حال حاضر هیچ کس نمی‌خواهد در کف چیزی بخرد.
وی معتقد است قیمت BTC می‌تواند حمایت ۲۵٬۰۰۰ دلاری را آزمایش کند و همچنان احتمال ریزش تا ۲۰٬۰۰۰ دلار وجود دارد.
مویا افزود:
بیت کوین تا زمانی که وال استریت به آرامش نرسد، نمی‌تواند تثبیت شود و این ممکن است کمی طول بکشد.
معامله‌گران برای آلت سیزن آماده می‌شوند
دامیننس بیت کوین به بالاترین سطح خود در سال گذشته رسیده است. با این حال، معامله‌گران برای آلت سیزن (زمانی که در آن قیمت آلت‌کوین‌ها رشد چشمگیری را تجربه می‌کند) دیگری آماده می‌شوند.
از آنجایی که بیت کوین در مدت اخیر در محدوده ۳۰٬۰۰۰ دلاری نوسان دارد، تسلط آن بر بازار افزایش یافته است و اکنون، کمی کمتر از ۴۵٪ از کل ارزش بازار کریپتو را تشکیل می‌دهد که بالاترین رقم در سال اخیر است.
نمودار دامیننس بیت کوین؛ منبع: تریدینگ ویو
دامیننس بیت کوین بر بازار رمزارز، بیان‌گر میزان تحمل ریسک معامله‌گران و احساسات حاکم بر بازار است. در شرایط صعودی، معامله‌گران پول خود را به اتریوم و سایر بلاکچین‌های لایه ۱ منتقل می‌کنند تا از مزایای اکوسیستم دیفای بهره ببرند. به همین ترتیب، در یک بازار نزولی، معامله‌گران به سمت پناهگاه امن بیت کوین برمی‌گردند.
پس از اتفاقات اخیر ترا و فروپاشی این پروژه، بسیاری از پروژه‌های لایه ۱ ضربه خوردند. به عنوان مثال، در طول ماه گذشته، سولانا ۵۰٪، آوالانچ ۶۰٪ و پالیگان بیش از ۵۳٪ از بهای خود را از دست دادند.
در حالی که شکست پروژه ترا بسیاری را با ابهاماتی در مورد آینده رمزارزها و دیفای مواجه کرده است، به نظر می‌رسد معامله‌گران در حال آماده شدن برای بازگشت آلت کوین‌ها هستند. همچنین داده‌های مختلف نشان می‌دهد ممکن است سلطه بیت کوین بر بازار کوتاه‌مدت باشد.
بر اساس داده‌های کوین گلس، وضعیت فعلی فاندینگ ریت اتریوم و دیگر آلت کوین‌های اصلی به نفع معامله‌گران با پوزیشن‌های خرید استقراضی (لانگ) است. زمانی که فاندینگ ریت منفی می‌شود، می‌توان متوجه شد پوزیشن معامله‌گران فروش استقراضی (شورت) به نفع پوزیشن‌های لانگ در حال لیکویید شدن هستند.
جدول فاندینگ ریت؛ منلع: کوین‌گلس
به همین ترتیب، نسبت موقعیت‌های لانگ به شورت برای اتریوم، سولانا و پولکادات افزایش یافته است.
البته هنوز راه زیادی در پیش است تا بتوانیم از آلت سیزن دیگری حرف بزنیم. البته علیرغم داده‌های بازار آتی، ارزش کل قفل شده (TVL) در پروتکل‌های دیفای که محرکی برای بسیاری از آلت کوین‌ها محسوب می‌شود، هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نمی‌دهد.
ارزش کل قفل شده در دیفای در حال حاضر به ۱۱۱ میلیارد دلار رسیده است. جالب است بدانید این رقم ماه گذشته و پیش از سقوط ترا حدود ۲۰۵ میلیارد دلار بود و در دسامبر سال گذشته (آذر ۱۴۰۰)، در حوالی ۲۵۰ میلیارد دلار قرار داشت.
این واقعیت که مقدار زیادی از دارایی سرمایه‌گذاران، به خصوص سرمایه‌گذاران نهادی که میلیاردها دلار در این بازار داشتند، در دو هفته گذشته از دست رفته است، باعث توقف فعالیت بسیاری از معامله‌گران شده است. با این حال، شاهد آن هستیم که همچنان اعتقاد به بازار رمزارزها وجود دارد.
تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین
نمودار بیت کوین تایم فریم روزانه
بیت کوین همچنان در سطوح محدودی در حال نوسان است و هنوز نتوانسته است حرکت قاطعی بالاتر و یا پایین‌تر از ۳۰٬۰۰۰ دلار داشته باشد. BTC، هفته گذشته در نزدیکی ۲۷٬۵۰۰ دلار حمایت مهمی پیدا کرد که باعث تثبیت قیمت شد.
شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه در حال افزایش از سطوح فروش بیش از حد است با این حال هنوز هم زیر ۵۰ (محدوده خنثی) باقی مانده است. در صورتی که RSI بیت کوین از ۵۰ بالاتر برود می‌توان انتظار بهبود جزئی قیمت را داشت. در حال حاضر، به نظر می‌رسد صعود قیمت با توجه مقاومت قوی در محدوده ۳۳٬۰۰۰ تا ۳۵٬۰۰۰ دلار محدود خواهد بود.
سیگنال‌های مومنتوم در نمودار روزانه در حال بهبود هستند اما در نمودارهای هفتگی و ماهانه منفی باقی مانده‌اند که این می‌تواند مشابه با آنچه اوایل این ماه رخ داد، خطر سقوط قیمت را افزایش دهد.

این مطلب تنها ترجمه خبر منبع است و به هیچ عنوان پیشنهاد خرید و فروش در بازار رمزارزها نیست.

آینده قیمت بیت کوین در کوتاه مدت چگونه است؟
قیمت بیت کوین در هفته گذشته در نزدیکی ۲۷٬۵۰۰ دلار حمایت مهمی بدست آورد و این موضوع باعث تثبیت نسبی قیمت آن شد. اما با وجود مقاومت پرقدرت در محدوده ۳۳٬۰۰۰ تا ۳۵٬۰۰۰ دلار، ظرفیت BTC برای صعود، محدود به نظر می‌رسد.
آیا آلت سیزن جدیدی در پیش است؟
شرایط بازار برای صحبت از آلت سیزن به هیچ وجه مناسب نیست اما وضعیت فعلی فاندینگ ریت ETH و دیگر آلت کوین‌های اصلی به نفع معامله‌گران با پوزیشن‌های خرید استقراضی (لانگ) است. بنابراین امکان دارد وضعیت آلت کوین‌ها در کوتاه مدت تا حدی بهبود یابد. همچنین تحلیل‌گران انتظار دارند دامیننس بیت کوین از ماکزیمم محلی فعلی، در کوتاه مدت، کاهش یابد و بازار آلت‌کوین‌ها را تا حدی ترمیم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *