پرش به محتوا

قیمت دلار امروز 24 تیر 1402/ ثبات قیمت دلار خوب است یا بد؟ – ایده خبر

به گزارش ایده خبر، ثبات قیمت در بازار ارز ایران امری عجیب است و بازار اصولا در انتظار نوسان مداوم ارز است. اما در یکی دو ماه گذشته قیمت دلار ثابت مانده و در محدوده 50 تا 48 هزار تومان در نوسان است.
این ثبات قیمتی در محدوده‌ای معین امری عجیب است. چون قیمت دلار به خصوص در نیمه دوم سال گذشته روند افزایشی داشت و هر روز بازار با نوسان قیمتی جدی مواجه می‌شد. این نوسان در حدی بود که قیمت این ارز طی یک سال گذشته دو برابر رشد کرد و از 26 هزار تومان در فروردین 1401 به 53 هزار تومان در اسفند سال گذشته رسید. یعنی حدود دو هزار تومان نوسان قیمتی در هر ماه.
اما از پایان سال گذشته تاکنون قیمت دلار در محدوده معینی باقی مانده اما بازار هنوز این ثبات قیمت را نپذیرفته و انتظارات تورمی در بازار سبب شده که بسیاری منتظر تغییر قیمت دلار باشند؛ چه تغییری که قیمت دلار را به سمت بالا روانه کند و چه تغییری که قیمت دلار را کاهشی کند و به کف کانال 40 هزار تومان برساند.
تا ماه گذشته انتظارات تورمی منفی بود و همه امیدوار بودند که قیمت دلار کاهشی شود. کارشناسان رسیدن قیمت دلار به 40 هزار تومان را دور از انتظار نمی‌دانستند. آن هم در شرایطی که برجام احیا شود. اما حالا با از بین رفتن جو مثبت مذاکرات، انتظارات افزایشی است و بسیاری منتظر رشد قیمت دلار هستند. اما دلار فعلا در همین قیمت کنونی باقی مانده و اراده‌ای برای تغییر مسیر خود ندارد.
]]>اما ثبات قیمت دلار مثبت است یا منفی؟
مردم امیدوارند که قیمت دلار روند ریزشی داشته باشد و به کف کانال 40 هزار تومان برسد. کاهش قیمت دلار، این امیدواری را ایجاد می‌کند که قیمت کالا و خدمات کاهش پیدا کند و تورم کمتر شود. اما فعالان اقتصادی نگاه دیگری به قیمت دلار دارند. دغدغه این گروه کاهش یا افزایش قیمت دلار نیست. آنها امیدوارند که قیمت دلار ثابت بماند تا اقتصاد قابل پیش بینی باشد و آنها بتوانند در یک فضای باثبات و قابل پیش بینی فعالیت کنند.
البته ثبات قیمت دلار در هر شرایطی مطلوب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *